Reprezentanți ortodocși doresc un conciliu condus de spirit de dialog
Nu există unitate fără respect
De Giovanni Zavatta
"Lumea de astăzi are nevoie de dialog în numeroase domenii și dialogul reprezintă o ocazie pentru misiunea și mărturia ortodoxiei. Este necesar a merge împreună, cu spirit de unitate și de responsabilitate. Și sperăm ca acest conciliu să poată ajuta la călăuzirea corectă a relațiilor și cu prietenii noștri creștini non-ortodocși, dovadă de adevăr a Bisericii noastre față de comunitățile lor". Intervievat de situl Amen.gr, mitropolitul Nifon, arhiepiscop de Târgoviște, membru al delegației Patriarhiei de România la conciliul ortodox care urmează să se deschidă la Creta, rezumă una dintre indicațiile cele mai dorite de reprezentanții lumii ortodoxe, adică aceea de a arăta - prin modus operandi al reuniunii - sentimentul de unitate și, mai ales, de responsabilitate. Și face aluzie, chiar fără a-l cita, la documentul Relațiile Bisericii ortodoxe cu restul lumii creștine, unul dintre cele mai discutate dintre cele aflate pe ordinea de zi a conciliului.
Ca Nifon, și mitropolitul Gennadios, arhiepiscop ortodox de Italia și Malta, consideră că "numai dacă este unită, Biserica ortodoxă va demonstra lumii creștine și contemporane că ea nu este statică, ostilă față de progres, față de dezvoltarea omului; dimpotrivă, va demonstra că Bisericile ortodoxe locale colaborează pentru a oferi tuturor oamenilor lucruri bune și utile". Comentând dificultățile care au însoțit ajunul conciliului, Gennadios amintește de o altă perioadă "complicată" care a coincis cu convocarea conferinței panortodoxe de la Rodi, când a fost ascultată "invitația marelui patriarh Atenagora, figură dinamică și pură, care în insula Rodi, Biserică întemeiată de sfântul Paul, a luptat pentru unitate și colaborare făcând posibilul pentru ca să fie ascultată și acceptată ideea preasfântă de a convoca Sfântul și marele sinod. Era luna septembrie din anul 1961. În pofida problemelor politice și sociale ale epocii, atunci a fost ascultat glasul acelui om plin de duhul înțelepciunii și prudenței. Invitația sa a dat nouă viață și viitor pentru progresul și renașterea Bisericii ortodoxe, care a ieșit de la conferința panortodoxă unită în speranță; un nou spirit și noi orizonturi și mai ales o reînnoită unire și colaborare fraternă au fost trofeul glorios pe care toți reprezentanții l-au dus la respectivele Biserici locale. Cu conducerea busolei cunoașterii și a respectului reciproc - subliniază mitropolitul de Italia și Malta - glasul Bisericii ortodoxe în acei ani exigenți și discutați încuraja, unea, primea, căuta ceea ce este mai bun și stabilitatea".
John Chryssavgis, arhidiacon de la patriarhia ecumenică și director al oficiului de presă al conciliului, într-un interviu dat la Sismografo, reafirmă că obiectivul marii reuniuni de la Creta "este de a pune împreună Bisericile ortodoxe, pentru prima dată la un nivel așa de reprezentativ, în așa fel încât să arate un profil mai unitar și să furnizeze o mărturie mai credibilă în lume". Problema este că cele paisprezece Biserici ortodoxe participante inițial s-au mișcat în mod diferit una față de alta: "De exemplu, patriarhia ecumenică a creat relații pozitive și constructive cu celelalte Biserici creștine, în special cu Biserica catolică și cu Comuniunea anglicană, și cu organizațiile ecumenice, în timp ce alte Biserici, ca acelea din Bulgaria și din Georgia, au evitat să favorizeze aceste raporturi, devenind comunități izolate în lumea creștină, astfel încât să se afle în dificultate în a se deschide dialogului cu celelalte Biserici și religii". Sfântul și marele conciliu - afirmă Chryssavgis - este așadar "o oportunitate pentru toate aceste Biserici, unite sacramental și doctrinal dar fragmentate în alte moduri, pentru a stabili câteva linii-călăuză utile cu privire la importanța de a îmbrățișa lumea, în loc să se retragă într-un ghetou".
Cum se știe, Bisericile ortodoxe din Bulgaria și din Georgia nu vor participa la conciliu, alături de patriarhia de Antiohia și de Biserica ortodoxă ursă. În această privință, mitropolitul Hilarion, președinte al Departamentului pentru relații externe al patriarhiei de Moscova, în două interviuri - la Interfax și la Romfea.gr - dorește ca patriarhul ecumenic Bartolomeu "să dea dovadă de prudență, umilință și înțelepciune" și ca glasul celor patru Biserici absente să nu rămână neascultat (aceeași invitație a fost formulată de patriarhia de Serbia, ba chiar rezultă printre condițiile participării sale). În afară de asta mitropolitul amintește că decizia sinodului ortodox rus de a sprijini frontul Bisericilor favorabile pentru amânare "nu vrea deloc să însemne că patriarhia de Moscova este contrară desfășurării conciliului sau că se retrage de la procesul preconciliar. Dimpotrivă, patriarhia propune să se continue împreună pregătirea conciliului pentru ca să fie cu adevărat panortodox, lucru imposibil dacă patru Biserici autocefale au refuzat să ia parte la el la data prevăzută".
Cuvântul dialog poposește și într-o declarație - difuzată de Orthodoxie.com - a mitropolitului de Tamasos și Orinis, Isaia, membru al delegației Bisericii din Cipru: "Nu cu insulte la adresa Bisericilor care se pronunță pro sau contra amânării datei de convocare a conciliului se ajunge la unitatea la care aspirăm. Unitatea pe care noi o căutăm nu este aceea a credinței, pentru că ea, Dumnezeu fie lăudat, există. Este vorba despre unitatea în înțelegerea și în reglementarea chestiunilor administrative și pastorale în viața Bisericilor ortodoxe locale. Acuzele reciproce, în loc să rezolve controversele, nu fac altceva decât să agraveze situația și să accentueze contradicțiile". În schimb este nevoie, conclude Isaia, de colaborare, umilință, respect, înțelegere reciprocă: "Fără a pune în pericol comuniunea noastră liturgică, trebuie, cu rugăciunea și forța Duhului, să ținem cont de preocupările exprimate de frații noștri în Cristos și să căutăm calea unității".
(După L'Osservatore Romano, 18 iunie 2016)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 12.