La o săptămână până la deschiderea conciliului ortodox s-au înmulțit dificultățile
Puțin este mai bun decât nimic
De Hyacinthe Destivelle
La o săptămână până la deschiderea sa, celebrarea conciliului panortodox apare tot mai nesigură. Prin glasul sfintelor lor sinoade sau al adunărilor episcopale, diferite Biserici autocefale cer să se amâne data pentru a putea corecta textele pregătitoare. Pentru acest motiv, sau pentru alte motive, unele Biserici au anunțat deja absența lor, care va împiedica celebrarea conciliului deoarece deciziile sale cer consensul unanim al Bisericilor convocate.
După anunțarea conciliului în ianuarie, criticile au luat în vizor mai ales trei documente preconciliare: Sacramentul căsătoriei și impedimentele sale, Misiunea Bisericii ortodoxe în lumea contemporană și mai ales Relațiile Bisericii ortodoxe cu restul lumii creștine. Acesta din urmă s-a ciocnit cu obiecțiile cele mai serioase. Sinodul Bisericii din Georgia chiar a considerat că ar conține "erori ecleziologice și terminologice" și care ar cere "o revizuire importantă", fără de care nu le va ratifica. Diferite Biserici, sub presiunea mai ales a mediilor monastice, au respins folosirea cuvântului "Biserică" referit la creștinii neortodocși.
În ultimele zile, a fost pusă în pericol însăși celebrarea conciliului, deoarece diferite Biserici au decis să suspende participarea lor. La 1 iunie, sinodul Bisericii bulgare a cerut amânarea conciliului din diferite motive: lipsa în ordinea de zi a unor teme importante, unele dezacorduri referitoare la anumite texte, imposibilitatea de a redacta texte în cursul lucrărilor conciliare, aranjarea primaților în sala conciliară, precum și aceea a observatorilor și a oaspeților de la conciliu, și în sfârșit costurile ridicate care rezultă pentru Bisericile locale.
La 6 iunie, sinodul patriarhiei de Antiohia a luat o decizie identică. A motivat-o cu decizia foarte recentă a patriarhiei de Constantinopol de a nu solicita soluționarea conflictului care, de trei ani, contrapune Antiohia cu patriarhia de Ierusalim cu privire la chestiunea jurisdicției din Qatar. Cele două Biserici au rupt comuniunea lor euharistică: de atunci, a ține un conciliu comun a apărut imposibil pentru sinodul antiohen, care adaugă că nu s-a ținut cont de rezervele sale cu privire la regulamentul conciliului, nesemnat de patriarh cu ocazia sinaxei din ianuarie 2016; că documentul despre căsătorie a rămas în ordinea de zi fără să fie ratificat de Biserica din Antiohia; că problema diasporei cere o evaluare preliminară a lucrării adunărilor episcopale ortodoxe; că problema calendarului trebuie să fie tratată; că rămâne de făcut o evaluare a dialogurilor aflate în desfășurare cu ceilalți creștini; și în sfârșit deplânge "lipsa de participare efectivă a Bisericilor ortodoxe la munca preliminară și pregătitoare".
În aceeași zi, patriarhul de Serbia, Irineu, informa patriarhia ecumenică despre "dificultatea" Bisericii ortodoxe sârbe de a participa la conciliu. Scrisoarea sa urma după mesajul adunării episcopale a Bisericii sârbe, adresată la 25 mai tuturor capilor Bisericilor autocefale: critica introducerea, în regulament, a unei "practici până acum necunoscute de conciliile Bisericii ortodoxe", adică inegalitatea episcopilor (în voturi). "Nu recunoaștem în asta tradiția seculară vie și conciliară de convocare, prezidare, celebrare și conducere a conciliului", au declarat episcopii, considerând că "revine conciliului însuși să stabilească propria acordare a dreptului de vot tuturor episcopilor membri ai conciliului, introducerea temei autocefaliei, recunoașterea conciliilor din 879-880 și din 1351 ca ecumenice.
În scrisoarea sa adresată patriarhului Bartolomeu, Irineu regretă "lipsa de voință, la Biserica noastră Mamă de Constantinopol, să includă și o singură propunere a Bisericii noastre". În afară de asta deplânge că acel conflict de jurisdicție care contrapune Biserica sa patriarhiei de România în Serbia orientală nu poate să fie discutată în timpul conciliului, chiar și cum când există temerea unei ruperi a comuniunii între cele două patriarhii. Așadar propune ca să fie amânat conciliul și ca reuniunea din Creta să fie considerată ca o "consultare preconciliară inter-ortodoxă" sau ca "faza inițială a întregului proces conciliar".
Luând în calcul aceste numeroase dificultăți, la 3 iunie, o sesiune extraordinară a sinodului Bisericii ortodoxe ruse a propus să se convoace la 10 iunie o conferință preconciliară urgentă. La 6 iunie, sinodul patriarhiei ecumenice, reunit și el într-o adunare extraordinară, a declarat că a luat act "cu uimire și perplexitate de pozițiile și de opiniile exprimate în ultima vreme de unele dintre Bisericile ortodoxe surori". Totuși, constatând că "nu există niciun cadru instituțional pentru revizuirea procedurii conciliare deja demarate", se aștepta ca propunerile de corectare să fie prezentate conform regulamentului și invita "să se arate la înălțimea circumstanțelor și să participe, la datele prevăzute, la lucrările Sfântului și marelui conciliu".
Astăzi, în afară de patriarhia ecumenică, au confirmat prezența lor numai patriarhiile de Alexandria, de Ierusalim și de România, precum și Bisericile autocefale de Cipru și de Albania. De fapt, și patriarhia de Georgia, ținând cont de numeroasele sale rezerve cu privire la documente, a decis la 10 iunie să nu participe la conciliu. Este probabil ca Biserica ortodoxă rusă, care a subliniat de mai multe ori necesitatea unei decizii unanime a Bisericilor, va propune o amânare; va lua decizia sa luni 13 iunie în cursul unei reuniuni extraordinare a propriului sinod. Cât privește Bisericile autocefale de Grecia, de Polonia și din Teritoriile cehe și din Slovacia, încă n-au confirmat participarea lor. În pofida a toate, reuniunea din Creta ar putea să se desfășoare și numai cu statutul de sesiune pregătitoare pentru conciliu, așa cum s-a sugerat de Biserica din Serbia.
Aceste dificultăți pe moment ridică trei scurte observații. A se nota caracterul foarte tardiv al exprimării lor publice. Trebuie observat și că patriarhia de Moscova n-a fost motorul exprimării lor, așa cum ar putea să creadă unii. Semnalul a fost dat de Biserica din Bulgaria, urmată de patriarhiile de Antiohia și de Serbia, care nu erau cunoscute pentru ostilitatea lor de principiu față de conciliu. În sfârșit, trebuie subliniat că, dincolo de texte, pentru prima dată sunt obiect al rezervelor compoziția și funcționarea însăși. Unele Biserici, ca aceea de Antiohia și în măsură mai mică aceea de Serbia, sperau că înainte sau în timpul celebrării sale conciliul putea să fie ocazia pentru a rezolva dezacordurile lor cu alte Biserici, în spiritul însuși al sinodalității. Acum nu se va mai face nimic.
În fața acestui aparent impas, nu se poate decât să se semneze termenii declarației (din 6 iunie) sfântului sinod al Bisericii ortodoxe din America, declarație care îndeamnă să se celebreze conciliul, la care nu este invitată, tocmai din cauza multelor dificultăți: "Provocările din timpul nostru cer mai multă reflecție și dezbateri teologice, nu mai puține". În același mod, declarația (din 8 iunie) sinodului Bisericii din Albania subliniază cu bun-simț: "Este clar că problemele existente sunt numeroase. Tocmai pentru acest motiv se impune celebrarea Sfântului și marelui conciliu. Este imposibil de rezolvat toate problemele, dar măcar să se rezolve unele. Puțin este mai bine decât nimic".
Duhul de la Rusalii va răsturna aceste dificultăți? Cuvintele patriarhului Bartolomeu în enciclica sa din 20 martie sunt mai mult decât actuale: "Marile evenimente istorice sunt conduse de mâna lui Dumnezeu [...]. Sfântul și marele conciliu al Bisericii ortodoxe reprezintă cu adevărat un eveniment istoric și numai în Dumnezeu ne punem reușita sa".
(După L'Osservatore Romano, 12 iunie 2016)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 8.