Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Misiunea nu este clericală și se joacă în raportul Biserică-lume. Tot restul este inutil

De Fabrizio Meroni

secretar general al Uniunii Misionare Pontificale și director al CIAM

Misiunea Bisericii universale este prin raportul Biserică-lume. Nu mai trebuie și nu mai pot să existe vechile șine nord-sud sau est-vest, născute într-un context istoric și clerical foarte diferite: în schimb trebuie să ne întoarcem la Conciliul Vatican II din pentru a-l aplica, făcând din fiecare botezat un misionar. Este convins de asta pr. Fabrizio Meroni, misionar al Institutului Pontifical Misiuni Externe, secretar general al Uniunii Misionare Pontificale și director al CIAM (International Center for Mission and Formation), care comentează la agenția AsiaNews discursul rostit de papa Francisc cu ocazia centenarului întemeierii Uniunii în timpul audienței acordate Operelor Misionare Pontificale sâmbătă, 4 iunie. Prezentăm în continuare comentariul părintelui Meroni.

În discursul său adresat Operelor Misionare Pontificale, papa ne-a spus că a celebra cei 100 de ani ai Uniunii Misionare Pontificale - PUM, întemeiată la 31 octombrie 1916 de fericitul Paolo Manna, misionar de la PIME - înseamnă înainte de toate a ne gândi cu seriozitate cu s-o reformăm și cum s-o reînnoim radical, pentru ca de fapt să poată fi sufletul tuturor Operelor Misionare Pontificale, așa cum a voit-o și a gândit-o deja Paul al VI-lea în scrisoarea apostolică adresată PUM din 5 septembrie 1966, Graves et increscentes.

A fi suflet înseamnă a da tuturor Operelor Misionare Pontificale acea inimă "gânditoare și arzătoare" citată de papa Francisc, în așa fel încât să se reînnoiască pasiunea și ardoarea față de misiune care - așa cum ne-a amintit - se întemeiază pe mistica sfinților și martirilor.

Papa spune că modul cel mai bun cu care trebuie celebrat un centenar este de a-i mulțumi Domnului pentru ceea ce părintele Manna a făcut, dar în același timp de a începe un trieniu - așa îl gândim noi - de regândire radicală și de adevărată reformă a naturii misiunii și a rolului Uniunii Misionare Pontificale față de celelalte trei: Opera Pontificală pentru Răspândirea Credinței, Opera Pontificală pentru Sfânta Copilărie și Opera Pontificală Sfântul Petru Apostol, care slujește seminariile mari și noviciatele din Asia, Africa și Oceania.

Acest trieniu este deocamdată structurat în acest mod: un 2016 numai de ascultare și următorii doi ani (2017 și 2018) dedicați ascultării Bisericilor locale și a forțelor misionare prezente, dar cu activități formative și o tentativă de a relua revista noastră suspendată astăzi, ad experimentum. Această perioadă de timp are ca unică finalitate aceea de a înțelege - împreună cu Bisericile locale din Asia, Africa și Oceania - cu să le ajutăm din centru ca să lucreze pentru o formare permanentă la misiune, care să corespundă în mod autentic nevoilor lor reale.

Asta înseamnă a face în așa fel încât Uniunea Misionară Pontificală să poată investi persoane, timp și bani pentru ca să aibă loc acea transformare misionară continuă de care au nevoie aceste Biserici. Bisericile tinere sunt în permanentă stare de misiune pentru că sunt numeric - sau cultural, sau economic sau din punctul de vedere al persecuției - niște "mari minorități". Motiv pentru care orice activitate pastorală pe care ar face-o - de la catehism la Caritas, de la pregătirea pentru prima împărtășanie la căsătorie sau la catecumenat - toate sunt activități pastorale pentru ele obișnuite dar în cadrul unei structuri socio-culturale evident misionare. Chiar dacă aceste Biserici n-ar vrea asta, situația istorico-geografică le impune misiunea ca identitate proprie.

Implicarea Bisericii universale

"Bisericile vechi" din Europa și din Americi au de învățat de la această realitate. PUM privilegiază Asia, Africa și Oceania pentru că sunt teritorii ale Propaganda Fide, dar nu exclude Europa și Americile pe care chiar ar vrea să le implice mai mult. Această implicare deja există în termeni de donații: banii pe care creștinii din aceste țări mai vechi îi dau papei, punându-l în stare ca Păstor universal să ajute toate Bisericile - și mai ales pe cele mai sărace - în misiunea lor obișnuită.

Pe de altă parte le cerem și să pună la dispoziție personal care să poată ajuta PUM și Bisericile locale din Asia, Africa și Oceania ca să facă formarea lor permanentă. Acești americani și acești europeni, întorcându-se acasă, vor face din acea experiență de formare permanentă o experiență de animare misionară pentru Bisericile lor. Deci nu e vorba de a privilegia pe nimeni, ci de a iniția de la aceste Biserici care sunt prin natura lor în stare permanentă de misiune.

Biserica este mereu misionară

Biserica este întotdeauna, constant, pretutindeni și mereu în stare permanentă de misiune. Acest concept îi interesează pe toți: călugări, clerici și botezați. Motiv pentru care de fapt nu există o direcție nord-sud sau est-vest și nici o direcție contrară. Există în schimb o realitate, o rețea care străbate lumea în care misiunea cere o Biserică ce știe să evanghelizeze mereu. Așa cum amintea papa Francisc într-un mesaj al său adresat cardinalului Marc Ouellet din 19 martie, nimeni nu se naște episcop sau preot, ci toți ne naștem laici botezați ca popor al lui Dumnezeu. A ne naște laici, ca botezați, înseamnă a fi puși de Duhul Sfânt în lume cu noutatea lui Isus Cristos activ în viețile noastre.

Trebuie făcute două considerații: prima este că de fapt papa Francisc nu vorbește niciodată despre nouă sau veche misiune sau evanghelizare, ci vorbește mereu de misionaritate. Și nu se identifică teritorii de misiune discriminând altele. Deci există o claritate: misiunea nu numai că este identitatea Bisericii, ci este modalitatea obișnuită cu care Biserica se află în lume. Pretutindeni să se întâlnească această lume.

Misiunea este a tuturor

Din punctul de vedere al considerației istorice trebuie ținut cont că de fapt misiunea ad gentes, mai ales după descoperirea Americilor, este o realitate care s-a redus puternic la starea clericală. Deci - cu toate că au fost cateheții cu diferitele institute misionare, congregații și ordine - de fapt preoții și călugării erau cei trimiți. A fi constrânși la 50 de ani după Conciliul Vatican II din să mai trebuiască să spunem că misiunea este a celor botezați, a întregului popor al lui Dumnezeu, înseamnă că suntem în întârziere față de o autentică înțelegere și receptare a acelui Conciliu. Cum ne amintea deja Benedict al XVI-lea.

Deci misiunea de fapt nu trebuie să fie de-clericalizată. Am avut o perioadă istorică desigur de puternică clericalizare a misiunii ad gentes, dar astăzi ne dăm seama că diminuând numărul preoților disponibili pentru acest tip de muncă, Duhul - în manieră foarte provocatoare - ne cere noi reflecții.

Chestiunea fundamentală este aceasta: suntem în urmă cu 50 de ani față de Conciliu cu privire la misiune pentru că de fapt am redus misiunea la o chestiune de tip ecleziastic. În schimb n-am regândit substanțial - imediat după Vatican II - misiunea ca raport obișnuit al Bisericii cu lumea. Dacă în loc să concertăm reflecția reînnoirii aduse de Conciliu numai asupra lui Ad gentes (cu câteva referințe slabe la Lumen gentium) am fi făcut-o cu Lumen gentium în centru, Ad gentes, Gaudium et spes și Apostolicam actuositatem, foarte probabil n-am fi pierdut acești 50 de ani. Ani în care de fapt a fost greu de gândit că misiunea era realmente a tuturor, chiar dacă am repetat adesea asta.

Intuițiile Duhului

Însă în aceasta ne-a ajutat puternic Duhul Sfânt, care între timp a făcut să apară experiențe de vestire a Evangheliei ad gentes grație mișcărilor ecleziale. Mișcările ecleziale universale, cunoscute și susținute de ultimii trei pontifi, sunt locurile în care mulți laici, multe familii, mulți soți au experimentat identitatea misionară proprie a botezului. În ce manieră? Fiind puternic educați la credință în raportul Biserică-lume grație faptului de a fi soți, consacrați și profesional activi și competenți. Nu în raportul Biserică - continent X, sau Biserică - continent Y. În acest context, desigur, Duhul Sfânt prin aceste experiențe ecleziale ne-a făcut să trăim cu mai multă responsabilitate și capacitate acest raport Biserică-lume.

Astăzi posibilitatea de a regândi serios misiunea merge în această perspectivă, aceea a raportului cu lumea. Și raportul obișnuit dintre Biserică și lume se numește misiune. Pentru aceasta Papa spune că nu există o pastorație obișnuită care să nu fie misionară: însă desigur că dacă prin pastorație obișnuită înțelegem organizarea curiei, planuri pastorale, formarea comisiilor și preoții își petrec timpul în aceste activități, atunci însuși papa e cel care ne spune că este inutil. Este nevoie numai de a pierde timp, și de fapt sunt activitățile care ne fac să pierdem mult timp în acești ultimi 50 de ani.

A ieși din cadrul clerical

Misiunea nu este pe o direcție nord-sud dar nici pe o direcție sud-nord. Nu putem spune că o Biserică este misionară pentru că trimite preoții săi în străinătate. O Biserică într-adevăr misionară este o Biserică ce ia serios în considerație raportul său cu lumea. Motiv pentru care chestiunile fundamentale nu sunt preoții: sunt căsătoria, familia, locul de muncă, economia, boala, suferința, moartea, structurile de discriminare etnică sau socială, instruirea, capacitatea unei societăți - deci și a unei Biserici - să gestioneze distrugerea umanului acolo unde are loc.

Din păcate astăzi multe Biserici locale sunt incapabile să exprime o adevărată misionaritate pentru că structura lor ecleziastică este preocupată numai de auto-administrare. O preocupare, ne spune Papa, greșită: nu se poate considera o Biserică "funcțională" pentru că se gestionează propriile structuri parohiale sau diecezane, grație unei pastorații de autoconservare a existentului. Bisericile care acționează în acest mod nici nu țin cont de ce este sau unde este lumea: mulți episcopi se simt funcționali și funcționari pentru că au încredințat fiecărei parohii parohul său. Această mentalitate ne spune că evanghelizarea este ultima dintre problemele lor și asta se poate întâmpla într-o Biserică înființată în vechime ca și într-una mai tânără. A se îngriji de parohie revelează o atitudine misionară dacă preocuparea activității ecleziale este interesată de lume pentru a o iubi și a o mântui în Cristos.

Când mentalitatea este pur "ierarhologică" există aceste probleme: când un preot este mulțumit cu biserica plină, totul se termină acolo. Se pot face zeci de reuniuni, dar nu vor fi niciodată formative. Înseamnă a-și vorbi sieși, o planificare care ignoră total unde este și ce se face în viața reală. Acesta este motivul pentru care multe Biserici au devenit astăzi nesemnificative, chiar și din punct de vedere cultural și în pofida marilor mase de catolici cu care se pot mândri. Viitorul Bisericii nu se află acolo unde avem procente ridicate de creștini, ci acolo unde sunt martirii.

Misiunea este mărturie

Deci misiunea nu poate și nu trebuie să se reducă la câți preoți sunt trimiși în străinătate, pentru că este vorba despre o reducție clericală a Bisericii. Când Papa ne spune nouă de la Operele Misionare Pontificale să punem pe planul al doilea planificarea și adunarea de fonduri și să ne dedicăm mai mult identității noastre, spiritualității, pasiunii și iubirii față de misiune, spune că misiunea nu se face prin prozelitism - adică prin strategii care vor să țină oamenii în biserici sau să-i atragă cu tehnici și jocuri relaționale - ci prin atracție. Prin mărturie, martiriu, caritate și angajare în a arăta cum credința intră în viața tuturor, cum a crede în Cristos este rațional și este bun din punct de vedere rațional pentru viața noastră.

Astăzi misiunea pare să nu mai intereseze, pentru că pare că nu implică viața. Papa ne-a amintit că nici fericitul Paolo Manna nu voia ca PUM să devină o realitate clericală: se numea Uniune Misionară pentru cler, dar era gândită într-un context ecleziastic în care Biserica era încă redusă la episcopi și preoți. Manna în toate scrierile sale este foarte clară: angajarea este ca prin slujirea clerului toți credincioșii să devină misionari. O viziune nu clericală, ci care cere slujirea atentă a păstorilor.

Direcția foarte clară, pentru a gândi și a reforma Uniunea Misionară Pontificală, este aceea a muncii asupra formării permanente pentru misiune în Bisericile tinere. Este misiunea pe care vrem s-o înfruntăm în acești următori trei ani.

(După agenția AsiaNews, 7 iunie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat