Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

De la Biserică la lume

Enciclica sfântului și marelui conciliu ortodox

De Hyacinthe Destivelle

Sfântul și marele conciliu al Bisericii Ortodoxe, în afară de cele șase documente din ordinea sa de zi, a publicat un text important numit "enciclică", un titlu neașteptat. Inițial regulamentul prevedea redactarea unui "mesaj" din partea unui comitet special, cu o săptămână înainte de convocarea conciliului. Examinat și aprobat de sinaxa primaților vineri 17 iunie, mesajul a fost supus apoi conciliului.

Așa cum a explicat patriarhul Bartolomeu în prolusio din prima sesiune, scopul acestui document era în mod fundamental să trateze chestiuni "externe" ale Bisericii Ortodoxe, cele interne fiind obiect al documentelor conciliare. Comitetul care a avut rolul de a redacta mesajul, prezidat de mitropolitul Emanuel de Franța, a anunțat încă de la 11 iunie că "mesajul nu numai că va avea impact asupra Bisericii Ortodoxe în ansamblul său, ci va marca și o etapă istorică în istoria creștinismului".

Unic document care n-a fost pregătit de conferințele panortodoxe preconciliare, textul, lung aproape cât toate celelalte documente puse împreună, tratează în șapte capitole numeroase teme: Biserica, misiunea, familia, educația, provocările contemporane, globalizarea și dialogul. De aceea, în cursul conciliului a fost rebotezat "enciclică", în timp ce un "mesaj" mai scurt a rezumat principalele decizii și temele adunării conciliare. Enciclica nu se adresează numai credincioșilor din Biserica ortodoxă, ci și tuturor "celor care odinioară erau îndepărtați și au devenit apropiați" (cf. Ef 2,13).

Primul capitol, intitulat "Biserica drept Trup al lui Cristos, icoană a Sfintei Treimi", dezvoltă, una după alta, temele despre Biserică drept "comuniune divino-umană după imaginea Sfintei Treimi", despre Biserică drept Trup al lui Cristos, despre Biserică drept conciliu, și în sfârșit despre sfințenie. Cât privește conciliaritatea, textul subliniază că "Biserica este în sine un conciliu" și, în afară de conciliul din Ierusalim și de conciliile ecumenice, face referință la "conciliile mai recente înzestrate cu o autoritate universală", mai ales la conciliile palamite din secolul al XIV-lea și la diferite concilii constantinopolitane din secolele XV, XVII și XIX, ceea ce ar putea avea consecințe asupra raporturilor Bisericii ortodoxe cu celelalte Biserici. Capitolul se termină afirmând că "principiul de autocefalie nu poate acționa în detrimentul principiului de catolicitate și de unitate a Bisericii", justificând astfel crearea adunărilor episcopale în diaspora ortodoxă.

Capitolul despre "Misiunea Bisericii în lume" are aproape același titlu al documentului conciliar dedicat acestei teme, însă conținutul său este foarte diferit. Nu e vorba aici despre antropologia creștină ci despre apostolat, al cărui scop este de "a eclezializa lumea prin instituirea de noi Biserici locale". Această misiune derivă din participarea la euharistie care îl face pe creștin să prelungească "liturgia dincolo de Divina Liturghie". Paralel cu evanghelizarea, se prezintă ca necesară "reevanghelizarea poporului lui Dumnezeu în societățile contemporane secularizate".

Capitolul intitulat "Familia, icoană a iubirii lui Cristos față de Biserica sa", tratează teme apropiate de cele din documentul conciliar despre căsătorie, dar dintr-un punct de vedere mai spiritual: familia este o "mică Biserică" (sfântul Ioan Gură de Aur), căsătoria este "un laborator de viață în iubirea hrănită de Biserică", criza actuală a acestor instituții este explicată cu o "criză a libertății". Un întreg paragraf este dedicat tinerilor, care "nu sunt numai «viitorul» Bisericii, ci sunt și exprimarea activă a vieții sale în slujba omului și a lui Dumnezeu în prezent".

Un scurt capitol este dedicat apoi "Educației conform lui Cristos". Sistemul educativ dominant astăzi, este spus, este "individualist, secularizat și numai în căutarea fericirii", în timp ce ar trebui "să se refere nu numai la ceea ce este omul, ci și la ceea ce trebuie să fie omul".

Capitolul următor enumeră diferite "provocări contemporane", indicate ca secularism, dezvoltare științifică, bioetică, consumism, criză ecologică, ale căror rădăcini sunt "spirituale și morale". A rezolva această ultimă chestiune cere "nu numai să facem pocăință pentru păcatul de a exploata dincolo de limite resursele naturale ale planetei", ci și "a practica asceza ca antidot la consumism, la cultul necesităților și la sentimentul de posesie".

Al șaselea capitol, intitulat "Biserica în fața globalizării, a violenței ca fenomen extrem și a imigrației", tratează tema globalizării. În mod original, propune ca model alternativ organizarea Bisericii ortodoxe: "În fața procesului de «omogenizare» reductivă și impersonală promovat de globalizare, în fața și a aberațiilor etno-filetismului, Biserica ortodoxă propune să se ocrotească identitatea popoarelor și să fie întărit caracterul local. Ca model alternativ pentru unitatea omenirii, prezintă organizarea sa structurată, bazată pe valoarea egală a Bisericilor locale". Tot în acest capitol se amintesc și temele "economiei sustenabile" și a raportului dintre Biserică și stat, care "trebuie să salvgardeze singularitatea Bisericii și cea a statului, și să asigure cooperarea lor sinceră în folosul unicei demnități umane din care provin drepturile omului". Biserica ortodoxă are față de ele "o abordare critică", "temându-se că dreptul individual degenerează în individualism" și amintind că "nimeni n-a respectat așa de mult ființa umană și nimeni nu se îngrijește de om precum Cristos și Biserica sa". În sfârșit capitolul amintește de fundamentalismul religios, care "constituie o manifestare mortală a religiozității", de necesitatea dialogului interreligios, de persecuția creștinilor, de criza refugiaților și a imigraților, la care trebuie să se extindă "filantropia Bisericii".

Un ultim capitol, intitulat "Biserica; a mărturisi în dialog", este dedicat dialogului cu "creștinii eterodocși". Acest dialog este justificat de mărturia și de iradierea ortodoxiei: "prin acest dialog, ceilalți creștini acum cunosc mai bine ortodoxia și puritatea tradiției sale. Știu și că Biserica ortodoxă n-a acceptat niciodată minimalismul teologic sau punerea la îndoială a tradiției sale dogmatice și a ethosului său evanghelic".

Desigur, este un păcat că enciclica justifică dialogul ecumenic numai prin "mărturia ortodoxă" printre "eterodocși", că nu face nicio aluzie la scopul său care este unitatea vizibilă a creștinilor și nu menționează nici progresele dialogului teologic internațional care de mai multe decenii există între Bisericile noastre. Totuși trebuie adus omagiu acestei enciclice a sfântului și marelui conciliu, care va rămâne cu siguranță unul dintre roadele sale cele mai importante. Pentru prima dată, Bisericile ortodoxe vorbesc cu un singur glas nu numai despre chestiunile care le preocupă, ci și despre cele care preocupă întreaga omenire. În timp ce documentele conciliare se concentrează în mod esențial pe chestiuni interne ale Bisericii ortodoxe - de exemplu diaspora, autonomia, postul - enciclica oferă o viziune teologică mai amplă a ei, în general mai pozitivă și mai puțin juridică. Tratează și multe chestiuni "moderne" precum educația, ecologia, raporturile dintre Biserică și stat sau bioetica, ce nu făceau parte formal din ordinea de zi a conciliului. Așa cum arată titlurile capitolelor sale, în care apare încontinuu termenul Biserică, enciclica tratează toate aceste teme mereu dintr-un punct de vedere ecleziologic, ba chiar ecleziocentric. Și aceasta este fără îndoială o trăsătură proprie a ortodoxiei, pentru care, așa cum spune enciclica, lumea întreagă este chemată să fie "eclezializată".

(După L'Osservatore Romano, 29 iunie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 25.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat