|
Reflecție la Solemnitatea Sfinții Apostoli Petru și Paul - 2016 Am luptat lupta cea bună, am ajuns la capătul alergării, mi-am păstrat credința (cf. 2Tim 4,7). În fiecare an, în ziua de 29 iunie, Biserica celebrează solemnitatea Sfinții Apostoli Petru și Paul. Mulți au căutat și alții mai caută încă motive pentru a afla de ce Biserica i-a așezat într-o singură celebrare pe acești doi mari apostoli. Unii au motivat punerea lor împreună în aceeași zi de sărbătoare pentru a se arăta că sfinții Petru și Paul sunt cei doi importanți piloni ai credinței; alții au motivat pentru a se arăta că ei sunt cele două mari lumini ale Bisericii, cum soarele și luna sunt cei doi mari luminători ai pământului; alții au motivat pentru că pentru a evita pericolul profanării trupurilor de către păgânii timpului, creștinii au adunat rămășițele lor trupești și le-au așezat în aceeași raclă, etc. Fiecare dintre aceste motive își are importanța lui și nu este lipsit de interes. Dar Biblia ne dă și ea un motiv al punerii lor împreună în aceeași zi de sărbătoare. Când Isus și-a început activitatea sa publică prima lui preocupare, prima lui grijă a fost aceea de a căuta ucenici de mântuit și apostoli de vestit mântuirea sa. Iar sfântul Petru a fost cel dintâi chemat de Isus ca ucenic de mântuit și ca apostol de vestit mântuirea lui; dar sfântul Petru a fost și primul care a răspuns cu "da" atât la chemarea de mântuire, cât și la chemarea de a fi apostol vestitor al mântuirii (cf. Mt 4,18-19). Este adevărat că Isus a întâlnit înaintea lui Petru și pe alții dintre apostolii săi, cum au fost Andrei și Ioan (cf. In 1,38), Filip și Bartolomeu (cf. In 1,48), dar primul care a fost chemat și primul care a acceptat chemarea lui Isus ca ucenic de mântuit și ca apostol de vestit mântuirea lui a fost Petru. După înălțarea lui Isus în slava sa cerească, căutarea de noi ucenici de mântuit și apostoli de vestit mântuirea a fost tot prima preocupare a lui Isus. Iar primul ucenic de mântuit și primul apostol de vestit mântuirea de la cruce chemat de Isus după învierea și înălțarea sa la cer și primul care a răspuns prompt acestei chemări a fost sfântul apostol Paul (cf. Fap 9,1-20). Deci, chemările făcute de Isus la mântuire și la viața de apostolat, atât de la începutul misiunii sale pământești cât și de la începutul misiunii sale cerești, au fost motivul principal al punerii împreună într-o singură solemnitate a celor doi mari apostoli, Petru și Paul, celebrați în ziua de astăzi, 29 iunie. Iar legat de această mare preocupare a lui Isus, atât din faza pământească cât și din faza cerească a misiunii sale de mântuitor, de a căuta ucenici de mântuit care să devină și apostoli de vestit mântuirea sa până la marginile pământului și până la sfârșitul veacurilor, trebuie să spunem că ea nu numai că nu s-a schimbat, dar ea continuă și va continua până la sfârșitul veacurilor, cu noi și noi invitați la mântuire și la vestirea mântuirii. "De aceea, pe orișicine mă va mărturisi înaintea oamenilor îl voi mărturisi și eu înaintea Tatălui meu care este în ceruri; dar de oricine se va lepăda de mine înaintea oamenilor mă voi lepăda și eu de el înaintea Tatălui meu care este în ceruri" (Mt 10,32-33). Noi creștinii de astăzi suntem oamenii chemați de Isus pentru a primi harul mântuirii de la cruce, dar și pentru a vesti bucuria acestei mântuiri oamenilor din timpul nostru. Isus a înzestrat, înzestrează și va înzestra continuu pe toți cei chemați la mântuire și la apostolat cu puterea de a fi pietre vii și de nezdruncinat ale Bisericii sale; cu puterea de a-l lega pe diavol și cu puterea de a dezlega de păcatele în numele său; cu puterea de a încuia iadul și cu puterea de a deschide împărăția cerurilor pentru toți care o caută (cf. Mt 16,18-19). Pe de altă parte, diavolul și emisarii săi, care de la început au căutat să-i descurajeze pe oameni să primească chemarea lui Isus la mântuirea prin har și la viața de apostolat, i-au prigonit, lovit și ucis chiar și pe sfinții apostoli, Petru și Paul, după principiul satanic: "Voi bate păstorul și voi risipi turma" (Mt 26,31). Prigoana descurajatoare a fost semnul războiului pornit de satana și de emisarii săi împotriva tuturor celor care caută și primesc mântuirea prin har de la cruce și împotriva tuturor acelora care devin apostoli ai acestei mântuiri. Deci, loviturile descurajatoare ale satanei și ale acoliților săi contra ucenicilor mărturisitori ai lui Cristos continuă și vor continua până la sfârșitul veacurilor; dar numai cel care va rămâne statornic până la sfârșit, în răbdare și în vestirea mântuirii oamenilor din timpul său, numai acela se va mântui (cf. Mt 10,22-28). Prima lectură ne spune că Irod, omul unealtă a satanei, după ce l-a ucis cu sabia pe Iacob Zebedeu, fratele lui Ioan, pentru cuvântul mântuitor al lui Dumnezeu, l-a arestat și pe sfântul Petru, cu gând de a-l ucide și pe el după sărbătoarea Paștelui iudaic. Numai că Dumnezeu veghează asupra aleșilor săi și-i scoate din primejdie, cum spune psalmul responsorial de astăzi (cf. Ps 34,7-8). Dumnezeu a trimis pe unul dintre îngerii săi fără număr, care l-a scos pe Petru din închisoare, chiar de lângă ostașii de pază și chiar dintre porțile încuiate ale închisorii (cf. Fap 12,1-11). Acest fapt este un simbol al însoțirii credincioșilor de către Dumnezeu pe drumul greu și plin de primejdii al credinței, dar este și un simbol al cuvântului mântuitor al lui Dumnezeu care nu poate fi înlănțuit și nici întemnițat (cf. 2Tim 2,9). Lectura a doua ni-l prezintă și pe sfântul apostol Paul pus în lanțuri în închisoare, tot de emisarii satanei și tot pentru cuvântul lui Dumnezeu, cuvânt care nu poate fi pus în lanțuri sau oprit (cf. 2Tim 2,9). Iată ce ne spune sfântul Paul cel închis pentru Cuvântul lui Dumnezeu: "Domnul mi-a fost alături și m-a întărit, pentru ca predicarea mântuirii s-o audă toate popoarele. Și așa am fost salvat din gura leului. Domnul mă va salva din orice lucrare rea și mă va mântui pentru împărăția lui, cea din ceruri. Lui să-i fie glorie în vecii vecilor! Amin" (2Tim 4,17-18). Din aceste acțiuni disperate ale diavolului și ale emisarilor săi, care prigonesc, pun în lanțuri și chiar ucid pe cei care primesc mântuirea și misiunea vestirii ei, înțelegem cât de tare se teme diavolul de un creștin care a primit mântuirea și a devenit apostol și cât de periculos este un creștin mântuit devenit apostol pentru întreg iadul. De creștinul numai cu numele, de creștinul care nu-și trăiește vocația, de creștinul care tace și nu-l mărturisește pe Cristos, diavolul nu numai că nu se teme, dar se bucură; pe acesta satana și slujbașii săi nu numai că îl lasă în pace, dar chiar îl ajută în atingerea planurilor lui rele, ajutor prin care îl afundă tot mai adânc în somnul patimilor și în pierzare. Fidelitatea totală față de Dumnezeu este semnul ucenicului și al apostolului autentic. Această fidelitate a fost trăită mai întâi pentru Isus, care în timpul misiunii sale pământești nu a lucrat niciodată după propria lui părere, și nici nu s-a bizuit numai pe forțele sale proprii. Isus s-a golit de sine, a lucrat dependent de Tatăl ceresc și susținut de el. Să vedem câteva declarații făcute de Isus în acest sens: "Fiul nu poate face nimic de la sine". "Eu nu pot face nimic de la mine însumi". "Vorbesc după cum m-a învățat Tatăl meu". "Tatăl, care m-a trimis, el însuși mi-a poruncit ce trebuie să spun și cum trebuie să vorbesc". "Cuvintele, pe care vi le spun, nu le spun de la mine" (cf. In 5,19,30; 8,28; 12,49; 14,10). Dacă Isus a fost fidel Tatălui, dacă Isus s-a golit total de sine, dacă Isus s-a supus complet Tatălui ceresc, asta înseamnă că și noi creștinii apostoli de astăzi trebuie să facem la fel. Dumnezeu nu a permis nimănui abateri de la această regulă. Iată, două exemple prin care ni se cere să fim fideli harului mântuirii și fideli vestirii mântuirii prin cruce. Sfânta Carte ne spune că, atunci când Petru a venit prima oară la Antiohia (cf. Gal 2,11-21), el mânca împreună cu frații creștini proveniți dintre evrei și cu frații proveniți dintre păgâni, fără nicio deosebire, deși tradiția iudaică nu-i îngăduia aceasta. După câtva timp, au venit în vizită la Antiohia niște creștini din Ierusalim, creștini proveniți dintre iudei, dar creștini care îl urmau încă pe Moise și nu pe Cristos, pretinzând în mod fals că-l reprezentau pe apostolul Iacob (cf. Fap 15,24). Când au sosit acești creștini falși la Antiohia, Petru, de frica lor, a încetat părtășia cu cei din alte neamuri, alăturându-se lor. Procedând astfel, Petru tăgăduia marile adevăruri ale evangheliei, mântuirea prin harul lui Isus de la cruce și egalitate între creștini. Exemplul lui Petru a fost urmat curând de alții, între care și Barnaba, colaboratorul lui Paul. Dându-și seama de gravitatea acestei acțiuni, Paul l-a mustrat public și fără menajamente pe Petru pentru fățărnicia lui dăunătoare credinței și astfel adevărul a fost restabilit. Paul a făcut și el o greșeală gravă, încercând să vestească mântuirea fără vestirea crucii. Cei care îl însoțeau pe Paul în misiunea sa apostolică l-au dus până la Atena, centrul cultural al lumii de atunci (cf. Fap 17,15-34). Puțini din generația sfântului Paul erau așa de bine pregătiți cultural ca el. Era în stare să citeze din marii poeți, filozofi și clasici ai grecilor, cum puțini membri ai Areopagului o puteau face. Pe când Paul, apostolul ales și mântuit prin harul de la crucea lui Isus, stătea față în elitei academice de la Atena, a nădăjduit în mod greșit că poate să ajungă la sufletul învățaților și filozofilor greci și să-i câștige pentru Cristos numai prin literatură, filozofie și cultură umană și fără predicarea crucii. Predicând din literatură și din filozofie, el s-a pus pe sine în centru și nu pe Cristos cel răstignit, așa cum era normal. De aceea Paul, în loc de convertirea membrilor areopagului la Cristos, a găsit batjocură la adresa adevărurilor de credință și batjocură la adresa lui de apostol chemat din sânul mamei sale. Bătăile cu pietre, loviturile cu vergi și închisorile reci nu l-au durut atât de tare pe Paul cât l-a durut atitudinea disprețuitoare acestor păgâni, pretinși înțelepți (cf. 1Cor 1,20-21). Literatura, filozofia și cultura, fără predicarea crucii, nu aduc rod în munca apostolică. Ele i-au adus apostolului Paul la Atena o înfrângere mare și un eșec dureros. La Atena, Paul, cu excepția lui Dionisie, a lui Damaris și a încă câțiva, nu a lăsat nici o Biserică în urma lui; nu a realizat treziri spirituale și nici convertiri în masă; nu a făcut minuni și nu a trezit nici măcar revolte; nu a lăsat nici scrisori către atenieni și nici nu a fost invitat să mai revină. Dar la Atena, după oftatul amar a urmat o minune de iluminare pentru toată viața și pentru întreaga Biserică. Paul și Biserica n-au mai predicat niciodată fără cruce, fără Isus răstignit. Așa a făcut Paul la Corint și a urmat o mulțime nenumărată de convertiți. "Căci n-am avut de gând să știu între voi altceva decât pe Isus Cristos, și pe acesta răstignit" (1Cor 2,2). Să nu credem cumva că știința și cultura nu sunt de trebuință în misiunea de apostolat a creștinilor. Literatura, filozofia și cultura sunt foarte utile și necesare, dar fără înțelepciunea și puterea divină a crucii, literatura, filozofia și cultura singure nu convertesc inima și nu aduc la credință pe nimeni. Însă știința și cultura, puse în slujba evangheliei, puse în slujba înțelepciunii și puterii crucii (cf. 1Cor 1,18), grăbesc convertirea și aduc la credință chiar și pe cei mai pretențioși dintre oamenii de mântuit. După incidentele de la Antiohia și de la Atena, sfinții apostoli Petru și Paul, deși aveau cunoștințe din multe domenii, au preferat predicile simple și argumentate prin iubirea de la cruce. Iar concomitent cu Isus cel răstignit, sfinții apostoli Petru și Paul au predicat și bucuriile veșnice ale împărăției cerurilor: "Acest glas minunat venind din cer l-am auzit noi înșine când eram cu el pe muntele cel sfânt" (2Pt 1,18). "Lucruri pe care ochiul nu le-a văzut, urechea nu le-a auzit și la inima omului nu s-au suit, așa sunt lucrurile pe care le-a pregătit Dumnezeu pentru cei ce-l iubesc" (1Cor 2,9). Noi, creștinii de astăzi care continuăm munca sfinților apostoli Petru și Paul, trebuie să ne să ne amintim de toate lecțiile transmise nouă de sfinții apostoli Petru și Paul, lecții învățate de ei de la Isus Cristos. Iată câteva lecții pe care să le luăm astăzi de la sfinții Petru și Paul: Pe lângă fidelitatea față de învățăturile divine și predicarea crucii, un mod eficace de a face apostolat împreună cu sfinții apostoli Petru și Paul este blândețea. Să ne amintim de lecția de blândețe învățată de Petru de la Isus. Când Isus a fost trădat și arestat, Petru, sub impulsul firii, a scos sabia și a ripostat. Dar Isus i-a reamintit: "Crezi că nu pot să fac apel la Tatăl meu ca să-mi pună la dispoziție în acest moment peste douăsprezece legiuni de îngeri?" (Mt 26,51-53; In 18,10). Petru a învățat lecția, iar mai târziu le scria creștinilor: "Cristos a suferit pentru voi, lăsându-vă un model, ca să urmați îndeaproape pașii lui. Când era insultat, nu răspundea cu insulte. Când suferea, nu amenința" (1Pt 2,21-23). Prin blândețe se câștigă mai multe suflete decât credem. Oare ce-i convertea pe tiranii păgâni? Blândețea creștinilor! Un alt mod eficace de a face apostolat împreună cu apostolii Petru și Paul este facerea de bine celor aflați în dificultate. Creștinii apostoli, pe lângă faptul că mântuiesc suflete prin predică, ei câștigă suflete pentru cer și prin grija față de frați și în mod deosebit grija față de frații în credință (Gal 6,10). Isus însuși le-a făcut bine orfanilor din Betania (cf. In 11,5). Isus s-a bucurat cu cei de la nunta din Cana (cf. In 2,2) și tot Isus a plâns cu cei de la moartea lui Lazăr (cf. In 11,33-35). Preluând exemplul lui Isus, sfântul Paul i-a îndemnat pe creștini "să se bucure cu cei care se bucură și să plângă cu cei care plâng" (Rom 12,15). Fie în bucurie, fie în durere, să nu uităm să fim alături de frații noștri. Văzând ei că suntem bucuroși împreună cu ei, se vor simți încurajați (cf. Rom 1,11,12). Văzând ei că suntem aproape de ei în încercările lor, se vor întări și consola (cf. 1Tes 1,6; 3,1-3). Un alt mod eficace de a face apostolat împreună cu Petru și Paul este și acela de a ne arăta buni față de cei care ne fac rău. În timp ce predicau în Filipi, Paul și Sila au fost arestați și bătuți cu cruzime din cauza cuvântului divin. Apoi au fost aruncați în închisoarea dinăuntru, unde le-au fost puse picioarele în butuci. Se pare că chiar temnicerul i-a brutalizat. Pe neașteptate însă a avut loc un cutremur în urma căruia Paul și Sila s-au văzut dintr-o dată eliberați. Ce-au făcut ei în această împrejurare? S-au bucurat că aveau ocazia de a se răzbuna pe acel om? Nicidecum. Interesul lor sincer era de a face binele și de a-l mântui pe acel om. Când temnicerul disperat era pe cale să se sinucidă, Paul și Sila l-au chemat și i-au vorbit cu iubire, astfel că temnicerul și familia lui au primit mântuirea (cf. Fap 16,19-34). În mod asemănător trebuie lucrat și în zilele noastre, "binecuvântându-i și iertându-i pe care ne persecută" (Rom 12,14). Făcând așa, după exemplul sfinților apostoli Petru și Paul, vom mări numărul mântuiților și al lucrătorilor pentru împărăția cerurilor. Amin. La mulți ani și asemănare cât mai fidelă cu sfinții apostoli tuturor bărbaților și femeilor care au în componența numelui, numele binecuvântat al sfinților apostoli Petru și Paul! Pr. Ioan Lungu lecturi: 10.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |