Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Magisteriu și primatul cuvântului rostit asupra celui scris

De Andrea Tornielli

Chiar dacă e proaspăt tipărită, cartea a fost scrisă cu mult înainte de recentele polemici și interpretări ridicate de unii cu privire la exortația apostolică Amoris laetitia. Așadar, nu este vorba despre o carte dedicată acesteia nici mai în general pontificatului și magisteriului papei Francisc. Și totuși "Oralitate și magisteriu. Problema teologică a magisteriului ordinar" (Oralit? e magistero. Il problema teologico del magistero ordinario, D'Ettoris editore, Crotone 2016) scrisă de teologul preot Pietro Cantoni, cartea de specialitate cu un robust aparat de note, poate să reprezinte un ajutor util pentru cei care vor să-și lămurească ideile cu privire la ce este sau nu este magisteriu.

Autorul afirmă că în Biserica Catolică există un primat originar al oralității față de textul scris. Isus Cristos, contrar altor fondatori de religii, n-a scris o carte, n-a lăsat o culegere de maxime sau de avertismente. A lăsat mai degrabă martori vii, adică pe cei care au împărtășit cu el anii vieții publice, fiind martori ai morții și învierii sale. Faptul că este fundamental criteriul mărturiei oculare reiese foarte bine din textul din Faptele Apostolilor în care este descris modul în care este ales cel care trebuie cooptat printre cei doisprezece după moartea lui Iuda. Criteriul este cel de a fi fost acolo, prezenți și martori a ceea ce Isus a realizat.

La acest primat al oralității este necesar să se recurgă pentru a înțelege ce sunt autoritatea și magisteriul în Biserică. Părintele Cantoni explică în afară de asta ce este Tradiția, deosebit de subliniată de Conciliul din Trento alături de Scriptură. Dar făcând astfel, părinții de la Tridentin n-au voit să atașeze o nouă carte la cea deja existentă a Bibliei, aproape dublând cărțile sacre, ca și cum Tradiția ar fi un al doilea manual necesar de folosit pe care oricine îl poate consulta la nevoie și îl poate aplica. Și în acest caz, explică autorul, oralitatea este importantă. Așadar, dacă este adevărat că Tradiția vie a Bisericii se exprimă și prin documente, ea vorbește mai ales prin învățătura zilnică a Pontifilor.

Făcând recenzia volumului pe situl Sussidiario.net, sociologul Massimo Introvigne a propus în această privință o exemplificare ce nu este conținută în carte: "Cine protestează împotriva stilului în multe privințe nou al Papei Francisc care uneori propune definiții dar se exprimă prin narativă, poveste, anecdotă, omilie, nu înțelege că acest mod de a transmite învățătura Biserici este de fapt eminamente «tradițional» și corespunde primatului oralității".

În afară de asta, lucrarea părintelui Cantoni aprofundează distincția dintre magisteriu extraordinar și ordina și infailibilitate. Este notoriu că definițiile infailibile în istoria Bisericii sunt destul de rare. În timpul Conciliului I din Vatican, care a stabilit dogma infailibilității pontificale, însuși Pius al IX-lea a urmat linia mediană, grație căreia sunt restrânse și circumstanțiate în mod însemnat caracteristicile indispensabile pentru o pronunțare infailibilă. Ultima dogmă proclamată este Ridicarea la cer a Mariei (1950). Însă în afara puținelor definiții infailibile nu se intră în domeniul unei "failibilități" care ar autoriza pe oricine să facă așa cum i se pare, eventual decizând el însuși ceea ce este magisteriu și ceea ce nu este magisteriu. Deși nu sunt definitive, deci sunt prin natura lor reformabile, învățăturile zilnice ale Papilor trebuie primite și respectate. Îndeosebi asta se referă la scrisorile enciclice, făcând abstracție de materia pe care o tratează și de limbajul lor.

"Infailibilitatea în sens strict - scrie Cantoni - este aceea care se referă la definițiile dogmatice extraordinare. Este infailibilitatea care se concentrează într-o propoziție (o judecată). Este foarte rară. Cu privire la articolele din Crez și la definițiile dogmatice extraordinare aduse de conciliile ecumenice (de exemplu Niceea, Efes, Calcedon, Trento, Vatican I) sau de Papi singuri (de exemplu Pius al IX-lea, constituția apostolică Ineffabilis Deus din 8 decembrie 1854 și Pius al XII-lea, constituția apostolică Munificentissimus Deus din 1 noiembrie 1950), care însă au verificat mereu în prealabil consensul Bisericii universale înainte de a se decide să îndeplinească un act de asemenea însemnătate. Apoi este infailibilitatea care se referă la magisteriul ordinar, care ține de învățătură în sens «global», se referă la un discurs mai mult sau mai puțin articulat, nu la o judecată izolată".

"O putem numi - propune autorul - «negreșelnicie», pentru că, dacă subiectul este colegiul episcopilor în frunte cu papa, nu trebuie, nici nu putem crede că a căzut în eroare cu privire la credință. Dacă asta s-ar întâmpla ar dispare imuabilitatea Bisericii și promisiunea de definitivitate escatologică ce o caracterizează". Printre exemplele citate este acela, deosebit de controversat în mediul așa-numit tradiționalist, al declarației conciliare Dignitatis humanae despre libertatea religioasă, care afirmând dreptul la libertate religioasă ca întemeiat "realmente pe însăși demnitatea persoanei umane, care se cunoaște, fie prin intermediul cuvântului lui Dumnezeu revelat fie prin rațiunea însăși" îl ancorează în revelația însăși.

"Am constatat - scrie autorul în concluziile cărții - că tot itinerarul parcurs ne-a condus la această recuperare inevitabilă, care ne permite probabil să dăm o semnificație nouă, în percepția noastră, termenilor precum «magisteriu» și «infailibilitate». Dacă rămânem prizonieri ai acelui răspândit și ascuns nominalism-conceptualism subînțeles într-o reflecție care a pierdut fundamentul său spontan, oral și viu, atunci căutăm în mod spasmodic certitudinea într-o propoziție scrisă «adevărată a priori» și ne rătăcim într-o «dogmatizare a dogmei». De fapt așa poate fi răstălmăcită dogma definită de Conciliul Ecumenic I din Vatican".

"Dacă în schimb ținem privirea îndreptată spre ceea ce este fundamentul oricărui discurs - continuă Cantoni - «vorbitorul», atunci găsim ceea ce este real și - dat fiind contextul - viu. Judecata definitivă, dogma definită solemn se concentrează în întregime într-o propoziție. Reflecția teologică a descris-o ca momentul extraordinar al învățăturii. Însă este clar că ceea ce este extraordinar presupune ceea ce este ordinar ca momentul său de bază. Această învățătură este a întregii Biserici, în ea își află subiectul său propriu".

"În cursul cercetării noastre - se mai citește în concluzia volumului - a reieșit cu claritate tot mai mare că ceea ce este originar, spontan, real este Cuvântul lui Dumnezeu întrupat. El a intrat în această lume de păcat fără a se schimba pe sine însuși, a devenit ceea ce nu era fără a înceta să fie ceea ce era. Această scandaloasă «amestecare» este elementul care a pus mereu în criză reflecția teologică despre mister. Și problema, și scandalul, «magisteriului ordinar» face parte din această criză și provocare legată. Magisteriul este legat cu transmiterea adevărului, dar certitudinea absolută a unei propoziții în mod absolut a priori adevărată o avem numai în cazuri excepționale".

Tocmai "reflecția despre transmiterea orală care stă la baza reflecției scrise, tipărite, reproduse electronic, ne-a condus la aceste reflecții de maximă: realitatea personală a vorbitorului precede toate instrumentele tehnice, variate și progresive pe care le poate utiliza, exact așa cum realitatea precede semnul. În contextul teologic al unei revelații concepute ca auto-comunicare, această realitate se află la începutul și la sfârșitul procesului. În logica întrupării ajunge chiar să se identifice cu procesul însuși. Înțelegerea hermeneutică se întemeiază pe o procedură de simpatetică asimilare cu vorbitorul. Ascultarea credinței se află în mod fatal inserată într-un context de iubire. Numai cel care iubește crede și numai cel care crede cu adevărat poate să iubească".

(După Vatican Insider, 21 iunie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 19.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat