|
Biserica din China, situația reală și erorile mediatice De Andrea Tornielli "Opinia mea reflectă pe cea a preoților care trăiesc în China. Ei disting între politica religioasă a guvernului și credința creștină. Guvernul cere ca Biserica catolică din China să fie «independentă». Noi considerăm că independența cerută trebuie să fie numai cea politică și economică, dar nu cea religioasă. Respectăm așadar normele dictate de politica religioasă a guvernului ca orice altă lege din țara noastră, adică atât cât permit conștiința noastră și credința noastră. Nu cred că va fi dificil în viitor ca Sfântul Scaun și guvernul chinez să găsească un acord cu privire la această atitudine a noastră". Așa scrie părintele Joseph Shih, iezuit care trăiește la Shanghai, într-un articol intitulat "Biserica catolică din China", publicat în ultimul număr al revistei "La Civilt? Cattolica", tocmai în zilele în care sunt făcute cunoscute indiscreții referitoare la intensificarea întâlnirilor dintre delegațiile vaticană și chineză. Un parcurs lent și nu lipsit de obstacole, deși în Vatican se nutrește speranța ca să poată duce în sfârșit la normalizarea relațiilor, așadar la un acord împărtășit cu privire la numirea episcopilor. Controlul asupra religiilor În articolul părintelui Shih se citește că pentru a înțelege Biserica catolică din China ar trebui să ținem cont de trei avertismente: "Să nu fim prea literali în înțelegerea declarațiilor autorităților chineze, să nu ne încredem prea mult în știrile răspândite de mass-media străine și să cunoaștem mai bine credința catolicilor care trăiesc în China". Guvernul de la Pekin impune tuturor celor cinci mari religii "determinate organe de control, care le administrează și le conduc. Cât privește Biserica catolică, ele sunt, la nivel național, yihui ytuan (Asociația patriotică și Conferința Episcopală) și, la nivel local, lianghui (Asociația patriotică și Comisia pentru probleme religioase)". În realitate - explică autorul - mulți dintre episcopi și preoți ai Bisericii catolice chineze nu acceptă această impunere. "Guvernul știe asta, îi cunoaște pe acei episcopi și preoți și le neagă orice rol în Biserica catolică chineză, considerându-i mai degrabă drept conducători ai comunităților dintr-o religie populară nerecunoscută oficial; totuși le permite să rămână în țară, cu condiția să nu dăuneze unității naționale și păcii sociale". Nu există două Biserici În al doilea rând, insistă părintele iezuit, "nu trebuie să ne încredem prea mult în știrile răspândite de mass-media străine. Ele în general acceptă afirmațiile guvernului chinez, dar le exprimă cu termeni mai familiari lumii creștine, numind «Biserică oficială» partea Bisericii catolice din China care este recunoscută de guvern, și «Biserică clandestină» pe cea care nu este recunoscută de acesta. Astfel, conform știrilor răspândite de aceste mass-media, pare că în China există chiar două Biserici catolice: una «fidelă», care ascultă de Papa; și cealaltă «patriotică», ce ascultă de guvernul chinez". Episcopii sunt în comuniune cu Papa În sfârșit, trebuie să se cunoască mai bine credința catolicilor care trăiesc în China. "Ea - explică articolul din «La Civilt? Cattolica» - este exprimată de catehismul pe care credincioșii îl învață; de liturghia la care participă; și de episcopii de care ascultă. Catehismul pe care credincioșii îl învață este același care era folosit în toate diecezele chineze înainte de întemeierea Republicii Populare Chineze. Liturghia la care participă este celebrată conform Liturghierului roman, adoptat deja în diecezele de Taiwan și de Hong Kong. Episcopii de care ascultă, ori au fost numiți de Papa ori au fost acceptați de el". Numărul de credincioși în creștere Catolicii care trăiesc în China, "în general sunt conștienți de prezența, în bisericile pe care le frecventează, a organelor de control, ca Asociația patriotică". O consideră ca "un amestec necuvenit al guvernului" și o "tolerează în măsura în care nu dăunează integrității credinței lor catolice". Părintele Shih explică apoi că deși guvernul de la Pekin este "hotărât să controleze și să conducă Biserica catolică în țară", viața Bisericii catolice din China "nu corespunde în realitate dorințelor guvernului". Iezuitul afirmă că în Biserica din Shanghai, de exemplu, "numărul credincioșilor care frecventează bisericile continuă să crească. Asta se întâmplă nu pentru că aceste fapte sunt determinate sau controlate de guvern, ci pentru că se nasc și au trăit în cadrul Bisericii însăși". Biserica este foarte distinctă de guvern Deci este clar că, "în pofida controlului sever al Bisericii din partea autorităților, Biserica și guvernul rămân în China două entități foarte distincte între ele și nu se confundă. De aceea nu mi se pare corect faptul că, atunci când are loc ceva negativ cu privire la Biserică să se acuze imediat guvernul chinez". "Formarea" clerului voită de autorități Părintele Shin revelează apoi o anecdotă referitoare la faptul că uneori preoții sunt convocați de autoritățile guvernamentale pentru o "formare" a lor. "Unii vorbesc despre «spălarea creierului», însă preoților nu le este frică să meargă la aceste întâlniri și sunt liniștiți când se întorc. Într-o zi - povestește el - am observat în sufragerie o carte, intitulată Lecturi alese din regulile politicii religioase și pe copertă era indicat numele proprietarului, un preot. I-am cerut să mi-o împrumute, lucru pe care el l-a făcut cu plăcere, adăugând: «Ia-o. Această carte mi-a folosit în timpul formării; acum nu-mi mai folosește. Sunt toate cuvintele pe care ni le spun»". Interpretarea "socialistă" a dogmelor "Într-o zi, uitându-mă la televizor - continuă iezuitul - am fost atras de o știre, pentru că era anunțată de o persoană pe care o cunoșteam. Ea vorbea despre «cinci progrese și cinci schimbări în Biserica creștină» și vorbea despre un curs de formare a personalului religios în provincia Sichuan, în care se preda și o nouă interpretare a dogmelor creștine. Această nouă interpretare, conform celui care anunța, era necesară pentru ca Biserica creștină să se poată adapta la societatea socialistă chineză". Preoții nu împărtășesc acele conținuturi "După ce am văzut cartea în sufragerie și am ascultat știrea la televizor - explică autorul articolului din «La Civilt? Cattolica» - am înțeles care a fost comportamentul confraților mei din Shanghai: ei au acceptat convocarea guvernului și au mers la cursurile de formare fără frică, pentru că au un concept de «formare» diferit de cel al guvernului. Pentru acesta din urmă, ea este un mijloc pentru a-i instrui pe preoți cu privire la practica politicii sale religioase. Guvernul vrea ca Biserica creștină din China să se conformeze la societatea socialistă. De aceea Biserica trebuie să se schimbe, modificând și interpretarea dogmelor. În schimb pentru preoți formarea este, e adevărat, o obligație de care nu se pot scuti, dar o obligație al cărei scop și ale cărei conținuturi nu le împărtășesc". Situație neideală, dar... "Așadar, Biserica și guvernul rămân în China două entități distincte - adaugă părintele Joseph Shih -. Raportul lor este delicat și uneori confuz și nu se lasă definit cu categorii clare, așa cum s-ar dori în schimb adesea în Occident". "Este adevărat că situația Bisericii catolice din China nu este ideală - conclude iezuitul - și că nu toate deciziile Sfântului Scaun care se refereau la ea au întâlnit consensul credincioșilor din China. Dar cel care vorbește despre Biserica din China trebuie să ia în considerare circumstanțele reale în care ea trăiește și ar greși dacă ar critica-o indicându-i numai defectele. Ni se pare că trebuie deplâns mai ales cel care încearcă să insinueze că Biserica din China nu este leală, inducându-i astfel pe credincioși să-și piardă încrederea în Biserica însăși". (După Vatican Insider, 19 mai 2016) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 14.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |