|
Papa Francisc deschide adunarea CEI (Conferința Episcopală Italiană) De Andrea Tornielli Nu a vorbit despre politică nici n-a citat noua lege despre unirile civile. Nu a revenit asupra urgențelor sociale, ca aceea a imigrației, pe care a tratat-o cu puține zile în urmă primind premiul Carol cel Mare. Papa Francisc, intervenind în fața episcopilor italieni reuniți în adunare, a trasat în schimb portretul robot al preotului. A explicat că preotul este o al păcii, al relațiilor, cu o viață simplă, este mereu disponibil pentru oameni. Nu este un birocrat sau un funcționar anonim, nu tinde spre eficiență nici nu se scandalizează datorită fragilităților sufletului uman. Și într-un pasaj din discurs, citând structurile și bunurile economice, i-a invitat pe episcopi să "mențină numai ceea ce folosește pentru experiența de credință și caritate a poporului lui Dumnezeu". O schimbare de epocă "Reînnoirea clerului" este tema aleasă pentru discuție la adunarea CEI. Deci Papa a propus episcopilor să stea în ascultare apropiindu-se de "vreunul dintre atâția parohi care se dedică în comunitățile noastre". Ce anume "dă gust" vieții sale? La această întrebare Papa Francisc răspunde amintind că este diferit contextul cultural de cel din trecut pentru că "și în Italia atâtea tradiții, obiceiuri și viziuni ale vieții au fost atinse de o profundă schimbare de epocă". "Noi, care adesea ajungem să deplângem acest timp cu ton amar și acuzator, trebuie să-i simțim și duritatea: în slujirea noastră - adaugă Papa - câte persoane întâlnim care sunt în suferință datorită lipsei de referințe la care să privească! Câte relații rănite! Într-o lume în care fiecare se gândește ca măsură a toate, nu mai este loc pentru fratele". Nu se scandalizează datorită fragilităților Pe acest fundal, viața preotului "devine elocventă, pentru că este diferită, alternativă". Ca Moise, "el este unul care s-a apropiat de foc și a lăsat ca flăcările să ardă ambițiile sale de carieră și putere. A făcut un rug și din ispita de a se interpreta ca un «evlavios», care se refugiază într-un intimism religios care are puțin spiritual". "Este desculț, preotul nostru - a continuat el - față de un pământ pe care se încăpățânează să-l creadă și să-l considere sfânt. Nu se scandalizează datorită fragilităților care zdruncină sufletul uman: conștient că el însuși este un paralitic vindecat, este distant de răceala rigoristului, precum și de superficialitatea celui care vrea să se arate înțelegător cu orice preț. În schimb, pe de altă parte acceptă să ia asupra sa, simțindu-se părtaș și responsabil de destinul său". Nu este un birocrat Preotul "cu uleiul speranței și al mângâierii, devine aproapele fiecăruia, atent să-i împărtășească abandonarea și suferința. Acceptând să nu dispună de sine, nu are o agendă de apărat, ci încredințează în fiecare dimineață Domnului timpul său pentru a se lăsa întâlnit de oameni și a merge în întâmpinarea lor. Astfel, preotul nostru nu este un birocrat sau un funcționar anonim al instituției; nu este un consacrat pentru un rol funcționăresc, nici nu este mișcat de criteriile eficienței". Stil de viață simplă De asemenea, "știe că iubirea este totul. Nu caută asigurări pământești sau titluri onorifice, care duc la încrederea în om: în slujire pentru sine nu cere nimic care să treacă dincolo de nevoia reală, nici nu este preocupat să lege de sine persoanele care-i sunt încredințate. Stilul său de viață simplă și esențială, mereu disponibil, îl prezintă credibil în ochii oamenilor și îl apropie de cei umili, într-o caritate pastorală care face liberi și solidari. Slujitor al vieții, merge cu inima și pasul săracilor; este făcut bogat de frecventarea lor. Este un om al păcii și al reconcilierii, un semn și un instrument al duioșiei lui Dumnezeu, atent să răspândească binele cu aceeași pasiune cu care alții se îngrijesc de interesele lor". Și prietenia "cu Domnul său este aceea care-l face să îmbrățișeze realitatea cotidiană cu încrederea celui care crede că imposibilitatea omului nu rămâne astfel pentru Dumnezeu". Aproape de oamenii săi Pentru cine se angajează preotul? "Preotul este preot în măsura în care se simte părtaș de Biserică, de o comunitate concretă al cărei drum îl împărtășește. Poporul credincios al lui Dumnezeu - specifică Papa Francisc - rămâne sânul din care el este luat, familia în care este implicat, casa la care este trimis. Această apartenență comună, care provine din Botez, este respirația care eliberează de o autoreferențialitate care izolează și închide". Nu pornește înainte de toate pentru că are o misiune de îndeplinit ci pentru că este "structural un misionar". Păstorul "este convertit și confirmat de credința simplă a poporului sfânt al lui Dumnezeu, cu care lucrează și în a cărui inimă trăiește". Trăsătura sa distinctivă este "comuniunea, trăită cu laicii în raporturi care știu să valorizeze participarea fiecăruia. În acest timp sărac în prietenie socială, prima noastră îndatorire este aceea de a construi comunități". Pentru aceasta, precizează Papa, "aptitudinea la relație" este "criteriu decisiv de discernământ vocațional". În același mod, continuă Pontiful, "pentru un preot este vital să fie în cenacolul preoțimii", adică împreună cu ceilalți preoți. "Această experiență - când nu este trăită în manieră ocazională, nici în virtutea unei colaborări instrumentale - eliberează de narcisismele și de geloziile clericale; face să crească stima, sprijinul și bunăvoința reciprocă". Structuri și bunuri: nu "pastorației de conservare" Apoi Papa Francisc citează gestionarea structurilor și a bunurilor economice: "Într-o viziune evanghelică, evitați să vă împovărați într-o pastorație de conservare, care împiedică deschiderea spre noutatea perenă a Duhului. Mențineți numai ceea ce poate folosi pentru experiența de credință și de caritate a poporului lui Dumnezeu". Se dăruiește cu gratuitate În sfârșit, Papa a vorbit despre "motivația ultimă" a dăruirii preoților. "Câtă tristețe provoacă aceia care în viață calculează, cântăresc, nu risc nimic de frica de a pierde... Sunt cei mai nefericiți!". În schimb preotul, "cu limitele sale, este unul care se pune în joc până la capăt: în condițiile concrete în care viața și slujirea l-au pus, se oferă cu gratuitate, cu umilință și bucurie. Și atunci când nimeni nu pare să-și dea seama de asta. Și atunci când intuiește că, omenește, probabil nimeni nu-i va mulțumi suficient pentru dăruirea sa fără măsură". Este "om al Paștelui, cu privirea îndreptată spre Împărăție, spre care simte că merge istoria umană, în pofida întârzierilor, întunecimilor și contradicțiilor". Împărăția, adică "viziunea pe care o are Isus despre om", "este bucuria sa, orizontul care-i permite să relativizeze restul, să dilueze preocupări și anxietăți, să rămână liber de iluzii și de pesimism; să păstreze în inimă pacea și s-o răspândească prin gesturile sale, cuvintele sale, atitudinile sale". Înainte de a începe discursul său, Papa Francisc a glumit: "Bună după-amiază tuturor, eh, anul acesta sunt atâția noi, este și mult parfum de ulei, tu încă nu ai împlinit 24 de ore", făcând aluzie la un episcop abia hirotonit. "Câți sunt noi?", a întrebat după aceea. "Nu i-am numărat", a răspuns președintele Conferinței Episcopale Italiene (CEI), cardinalul Angelo Bagnasco, în timp ce din sală se ridicau cifre, 36, 38. "Un pic mai puțin de patruzeci", a conchis Bagnasco. (După Vatican Insider, 16 mai 2016) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 16.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |