|
Adevărul se revelează împreună Publicăm textul integral al unui articol al priorului de la Taizé apărut în "Réforme" din 19 mai 2016. De fratele Alois Motivul care a dus în secolul al XX-lea la nașterea ecumenismului a fost acela de a evita o competiție confesională în misiune. Astăzi perspectiva este diferită: fiind creștini, suntem capabili să mergem împreună cu diferențele noastre pentru a fi ferment de pace în omenire? Pentru ajuta omenirea să fie o singură familie, putem arăta că unitatea este posibilă respectând pluralismul? La apropierea celui de-al cincilea centenar al Reformei, cred că este fundamental să aprofundăm această reflecție. Diversitatea Bisericilor este uneori văzută ca o oportunitate pentru a ajunge la cel mai mare număr posibil de persoane. Fără nicio îndoială, noile comunități care au apărut în istorie sau care apar astăzi răspund la aspirațiile persoanelor care-l iubesc cu sinceritate pe Cristos. Dar nu putem uita că, prin crucea sa și învierea sa, Cristos ne-a unit într-un singur trup. De atunci nu există nimic care să poată justifica într-adevăr luările noastre de distanță unii de alții. O atitudine gentilă ascunde, uneori rău, judecățile reciproce și refuzul de a se reconcilia. Dialogurile oficiale merg înainte, dar se întâmplă și că subtilitățile teologice folosesc pentru a justifica despărțirile. Ori, tinerilor în mod deosebit - și la Taizé putem mărturisi asta - le este sete de sens și de orientare. Nu putem să le mai oferim îndelung confuzia diviziunilor noastre. Creștinii sunt puși în fața acestei exigențe: comuniunea dintre toți cei care-l iubesc pe Cristos se poate stabili numai dacă se respectă diversitatea celuilalt; dar poate oferi o adevărată orientare numai dacă este vizibilă. Avem nevoie de un nou punct de plecare pentru a înainta spre o asemenea diversitate reconciliată. Prea des punctul de plecare a fost analizarea diviziunilor. Probabil într-o fază preliminară acest lucru era necesar. Însă punctul de plecare trebuia să fie Cristos, care nu este împărțit. Dietrich Bonhoeffer scrie: "Numai prin Isus Cristos suntem frații unii cu alții (...). Numai prin Cristos ne aparținem unii altora, dar prin Cristos apartenența noastră reciprocă este reală, integrală și pentru veșnicie". Să luăm acest punct de plecare! Cristos înviat reunește într-o singură comunitate bărbați și femei din orice orizont, limbă și cultură, și chiar națiuni dușmane. Este un punct de plecare care-i obligă pe creștini să caute comuniunea lor vizibilă. Din asta derivă o propunere: Bisericile n-ar trebui oare să îndrăznească să se pună sub unul și același acoperiș, sau sub unul și același cort, încă înainte ca să fi fost găsit un acord cu privire la toate chestiunile teologice? Asta înseamnă înainte de toate că trebuie să ne rugăm împreună mai obișnuit, nu numai o dată pe an sau în mod cu totul excepțional! Să ne primim mai des. Comunitățile noastre locale, de diferite confesiuni, ar avea mult de primit unele de la altele. Am putea chiar să ne obișnuim să facem mai multe lucruri posibile împreună și să nu facem nimic fără a ține cont de ceilalți? Recentul sinod al Bisericii protestante unite din Franța la Nancy a oferit un exemplu în acest sens, ținând cont de dimensiunea ecumenică în revizuirea traducerii lui Tatăl Nostru. Între Biserici vor exista mereu diferențe; acestea vor rămâne o provocare și o invitație de a dialoga în mod sincer; astfel pot să fie o îmbogățire. Dar n-a venit momentul de a da prioritate identității baptismale comune tuturor? În toate Bisericile pe primul loc a fost pusă identitatea confesională. Se definesc în primul rând ca protestanți, catolici sau ortodocși. În realitate, ar trebui dată prioritate identității baptismale. O familie locuiește într-o casă comună. Dacă toți creștinii formează o familie, lucrul cel mai normal nu este oare a trăi ca sub unul și același acoperiș, fără a aștepta ca toate punctele de vedere să fie armonizate pe deplin? "Cât de bun și cât de frumos este ca frații să trăiască împreună" (Ps 133,1). Atunci când erau uniți sub același acoperiș din camera de sus din Ierusalim apostolii și Maria și alți câțiva bărbați și femei au primit darul Duhului Sfânt. Și Duhul Sfânt ne unește mereu. Vom avea curajul de a merge împreună spre adevăr, împreună și nu izolat? De fapt adevărul se revelează numai în întâlnirea de iubire. Istoria lui Petru și a lui Corneliu (Fap 10-11) demonstrează asta. Întâlnirea este cea care dezvăluie un adevăr care era necunoscut pentru amândoi. În Cezareea un înger îi spune lui Corneliu, centurion roman, să-l caute pe Petru, fără a ști pentru ce scop. În același timp, la Iaffo, Petru are o viziune stranie: este invitat să mănânce tot soiul de animale pe care un evreu nu are dreptul să le mănânce. Nici Petru nici Corneliu nu înțeleg sensul viziunii lor. Numai când Petru îi însoțește pe mesagerii lui Corneliu și se află la centurionul roman începe să înțeleagă: viziunea sa voia să spună că "nu trebuie numit profan sau necurat niciun om". Așadar este legitim ca să meargă la acel roman. Atunci îi spune ceea ce știe despre Dumnezeu și despre Isus. Și iată că, în uimirea generală, Duhul Sfânt este dăruit lui Corneliu și celor din casa lui, așa cum a fost dăruit evreilor la Rusalii. Nici Petru nici Corneliu nu cunoșteau cu anticipație adevărul care avea să se reveleze. A fost necesar ca să se întâlnească la una și aceeași masă și sub același acoperiș pentru ca adevărul să se manifeste. Acest lucru este adevărat pentru noi astăzi: numai împreună descoperim adevărul și atunci întâlnirea ne transformă. Această transformare poate să fie dureroasă atunci când scoate la iveală rezistențele noastre, refuzurile noastre ascunse, judecățile noastre asupra altora. Dar este mai ales o sărbătoare când experiența unei primiri necondiționate ne dezvăluie adevărul Evangheliei, iubirea necondiționată a lui Dumnezeu. Acest adevăr nu poate să se reveleze atât timp fiecare rămâne de propria parte. Iată o descoperire pe care am putea s-o facem împreună cu ocazia aniversării din 2017. (După L'Osservatore Romano, 22 mai 2016) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 11.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |