|
Reflecție la sărbătoarea Învierii Domnului Isus speranța și bucuria mea a înviat! Cristos a înviat! După ce au trecut zilele pătimirii și ale crucii, în noaptea preasfântă de Paști, îngerii cerului au adus lumii vestea veștilor și bucuria bucuriilor: "Cristos a înviat! Cristos a biruit mormântul cu moartea pe moarte călcând și celor din morminte viață dăruindu-le (cf. Lc 24,6; Mt 27,52). Însuși Cristos înviat s-a arătat femeilor și le-a spus: "Bucurați-vă! Nu vă temeți! Mergeți și dați de știre fraților mei că mă vor vedea" (cf. Mt 28,10). Iar fiecăruia dintre noi Isus înviat ne spune: "Am fost mort și, iată, sunt viu în vecii vecilor și am cheile morții și ale iadului" (Ap 1,18). "Am înviat și sunt pururi cu tine" (Ps 139,18)! Dacă înainte de primul Paște am primit numai vești rele: că: diavolul ne-a înșelat, că păcatul ne-a scos din rai, că moartea s-a făcut stăpână peste noi și că însuși Isus mântuitorul nostru a fost răpus de diavol și moarte. Însă după primul Paști am primit veștile cele mai bune cu putință, că: Isus, Fiul lui Dumnezeu cel viu, de bunăvoie s-a lăsat prins și omorât pe cruce pentru mântuirea noastră, căci a înviat biruind pentru noi moartea, diavolul, păcatul și lumea rea; a înviat pentru îndreptățirea noastră; a înviat pentru ca și noi să înviem împreună cu el; a înviat pentru a ne va reda nemurirea; a înviat pentru a ne repune în rai; a înviat pentru a ne face veșnic fericiți împreună cu el, cu Tatăl și cu Duhul Sfânt; a înviat ca nimeni să nu ne mai poată izgoni din rai (cf. In 6,37); că a înviat pentru ca nimeni să nu ne mai poată răpi din mâna lui (cf. In 10,28). Începând din prima noapte a învierii lui Isus și până astăzi spunem cu profeții și cu apostoli: "Unde este moarte, biruința ta? Unde este moarte, boldul tău înveninat? (cf. Os 13,14; 1Cor 15,55)? Căci, după cum toți mor în Adam, tot așa, toți vor învia în Cristos" (1Cor 15,22). De aceea, putem spune cu sfântul Ignațiu din Antiohia înainte de a suferi martiriul: "Pe Isus îl caut, pe el care a murit pentru noi; pe Isus îl vreau, pe el care a înviat pentru noi"! Evanghelia Zilei de Paști ne spune că Petru, intrând în mormântul gol al lui Isus înviat, "a văzut giulgiurile așezate, dar ștergarul, care fusese pe capul lui, nu era așezat împreună cu giulgiurile, ci împăturit aparte, într-un loc" (In 20,6-7). Mai precis, evanghelia zilei de Paști ne spune că Isus, înviind din morți, a lăsat în urmă învelitoarea care îi acoperise trupul mort, exact așa cum face fluturașul când iese din nimfă și exact așa cum face firul de grâu când iese din bobul putrezit (cf. 1Cor 15,42). De ce? Pentru ca noi să înțelegem bine că și noi, cei morți din cauza păcatelor, vom învia datorită biruinței lui Cristos, lăsând în urmă învelitoarea trupului nostru de păcat. Aceasta este minunea minunilor și vestea veștilor bune din noaptea și din ziua de Paști! Am putea spune că trăim în țara minunilor. Se spune despre sfântul Francisc de Assisi (1181-1226) că atât de mult iubea animalele, păsările, gâzele, încât, dacă vedea pe drum o omidă, un vierme îl lua cu mâna și îl punea la marginea drumului ca nu cumva cineva trecând pe drum să-l calce cu picioarele, să-l strivească. Dar ce? Vedea în fiecare omidă un viitor fluture, simbol al transformării și al devenirii sale în Cristos. Dacă am fost atenți la ceremoniile și lecturile biblice din noaptea de Paști, noapte sfântă când catecumenii, după o pregătire de trei ani, primesc taina Botezului, prin care mor pentru păcat cu Isus și înviază împreună cu el la o viață nouă, am putut vedea descrisă în ele noua viață de înviat a creștinului: o viață eliberată din întunericul păcatului și strămutată în împărăția luminii; o viață nouă ivită din apă și Duhul Sfânt; o viață de biruință împotriva păcatului, a diavolului, a lumii și a morții; o viață nouă: cu inimă nouă, cu relație nouă cu Dumnezeu, cu umblare nouă, spre o patrie nouă, cu un cânt nou, cu fapte noi de sfințenie și cu mărturisire nouă a morții și învierii lui Isus. Femeile venite la mormântul gol au primit misiunea de a le vesti fraților în Cristos, învierea și întâlnirea cu el (cf. Mt 28,10). Cristos a făcut partea cea mai grea din opera mântuirii: patimile, crucea, învierea; iar nouă ne-a încredințat vestirea împăcării prin moartea și învierea lui (cf. 2Cor 5,18-19). "Dacă îl mărturisești cu gura ta pe Isus ca Domn și dacă tu crezi în inima ta că Dumnezeu l-a înviat din morți, vei fi mântuit" (Rom 10,9). Primi creștini mărturiseau: "Moartea ta o vestim, Doamne, și învierea ta o mărturisim până când vei veni în slavă" (cf. 1Cor 11,26). Cineva comenta astfel misiunea dată tuturor creștinilor prin femeile sfinte: "Prin faptul că porunca vestirii morții și învierii sale Isus a dat-o mai întâi femeilor, arată urgența acestei vestiri, căci femeile sunt renumite în răspândirea veștilor. Să ne gândim că femeile au răspândit rapid vestea victoriei lui David contra lui Goliat (cf. 1Sam 18,6-7). "Un cuvânt spune Domnul și femeile aducătoare de vești bune sunt o mare oștire" (Ps 68,11). Femeile au avut curajul să meargă până sub cruce, până la mormânt (cf. Lc 23,55), până la ascunzătoarea apostolilor și apoi cu evanghelia prin țări străine, până la marginile pământului. Astfel: Maria Magdalena a ajuns la Marsillia, Franța. Maria lui Iacob și Maria Salome au ajuns cu evanghelia până gurile Rhonului. Maica Domnului până la Efes. Într-un manuscris vechi se istorisește povestea unei fete care făcea parte din grupul femeilor care îl însoțiseră pe Isus până pe Calvar. Era o tânără tăcută și rezervată. La vestea învierii lui Isus, ea nu a mai așteptat minuni și dovezi, a crezut de îndată. Și, cuprinsă de un zel sfânt, a pornit în lume să ducă vestea învățăturilor lui Isus. Predica fără teamă în orice sat și oraș. Cineva a întrebat-o într-o zi de ce face aceasta? Ea a răspuns că aceste este modul cel mai simplu și convingător de a-i spune atât lui Isus cât și oamenilor de mântuit: "Vă iubesc!" Da, a duce în lume vestea morții și învierii lui Isus este modul de a-i spune lui Isus, cât și oamenilor de mântuit: "Vă iubesc!" Am spus noi până acum lui Isus și fraților noștri acest "Vă iubesc"? Dacă nu, ne-am iubit numai pe noi înșine, iar asta nu ne mântuiește. Pentru că mormântul său gol a devenit leagănul creștinismului și pentru că vestirea morții și învierii sale sunt esențiale pentru mântuire, o istorioară veche spune că, în cele 40 de zile care s-au scurs de la învierea și până la înălțarea sa, Isus însuși a vizitat toate popoarele pământului și le-a predicat moartea și învierea sa, semănând printre oameni dorința de mântuire prin crucea și învierea sa. Cineva compara urgența și viteza cu care trebuie să purtăm evanghelia victoriei lui Isus asupra morții, diavolului, păcatului și lumii cufundate în păcat, cu urgența și viteza cu care tânărul soldat grec Fidipide a alergat, în anul 490 î.C, de la Marathon până la Atena, 42,195 km, vestind senatului și poporului victoria grecilor asupra perșilor, senat care era gata să se declare poporul învins. Câți oameni nu mor învinși de diavol și moarte pentru că nimeni nu le vestește biruința lui Isus asupra diavolului și morții! "Cât de frumoase sunt picioarele celor ce vestesc pacea, ale celor ce vestesc Evanghelia" (Rom 10,15; Is 52,7). Omul nou, născut din moartea și învierea lui Isus, are picioare frumoase prin purtarea evangheliei în lume, mâini frumoase prin slujire, ochi frumoși prin vederea suferința aproapelui. Spuneam mai sus că ceremoniile și lecturile biblice din noaptea și din ziua de Paști ne vorbesc de viața cea nouă a lui Cristos înviat, în care am intrat prin Botez: o viață luminată, o viață de biruință contra păcatului, o viață de cânt pentru Dumnezeu, o viață de fapte bune, o viață de dragoste reciprocă și de mărturisirea învierii. Cât timp ducem această viață în Domnul Isus mort și înviat, facem bucurie lui Dumnezeu și oamenilor. Dar, când ne lăsăm învinși de păcat, întunericul ne cuprinde, satana biruie, Isus este răstignit din nou și bucuria încetează Într-o familie, de sărbătoarea Paștelui, un copilaș a făcut un mic presepiu: o peșteră, o piatră la intrarea peșterii, doi soldăței căzuți la pământ și Isus înviat din morți. În familie, în ziua de Paști era o atmosferă plăcută. Părinții au fost la spovadă, apoi s-au împărtășit. Însă doar după câtva zile au început să se certe, așa că în casă s-a așternut tristețea. În această situație, într-o seară, copilul s-a retras în camera lui, s-a dus la micul presepiu, a luat statuia lui Isus înviat și l-a pus înapoi în mormânt și apoi a pus piatra la intrarea în mormânt. Mama văzând ce a făcut copilul a intrat în camera și l-a întrebat: "De ce l-ai pus pe Isus din nou în mormânt? El, odată înviat din morți, nu mai moare". Copilul i-a răspuns: "Nu am făcut decât ceea ce ați făcut și voi. Voi, certându-vă, ați păcătuit și, păcătuind, l-ați înmormântat din nou pe Isus". Dar mai ales viața nouă de înviat se arată printr-o viață de credință în Cristos înviat. Un om, căruia i-a murit soția, a fost întrebat de vecinul său: "Cum îi mai merge?" Iar acesta i-a răspuns la întrebare cu: "Cristos a înviat!" Iar acesta, în loc să-i răspundă creștinește cu: "Adevărat că a înviat!", i-a răspuns: "Ei și?" Atunci omul, căruia i-a murit soția, i-a răspuns: "Dacă Cristos a înviat, atunci totul e bine. Nu am de ce să-mi fac griji. Dacă Cristos a înviat, atunci păcatele mele sunt iertate. Dacă Cristos a înviat, atunci mormântul soției mele și toate mormintele vor fi goale. Dacă Isus a înviat, atunci el ne-a deschis porțile raiului. Dacă Isus a înviat, atunci viața nu mai are nici o situație de fundătură". Generalul englez Charles George Gordon (1833-1885) i-a spus liderului religios musulman din Sudan, Muhammed Ahmad al-Mahdi (1844-1885) care l-a capturat într-o luptă și-l amenința cu moartea: "Nu mă tem de moarte, căci prin Cristos voi învia!" Văzându-i credința puternică în înviere, l-a eliberat. De aceste sărbători pascale, Isus înviat să fie Paștele care locuiește în noi, să fie bucuria și speranța noastră, căci el ne-a ridicat povara păcatului și a morții. Cristos a înviat din morți, cu moartea pe moarte călcând, și celor din morminte viață dăruindu-le. De acum înainte să fim siguri că la moarte vom asfinți cu soarele, spre a răsări, spre a învia mai strălucitori. Când vom ajunge la învierea câștigată nouă de Cristos, nu va mai fi nici plâns, nici țipăt, nici durere, pentru că lucrurile dintâi vor fi trecute" (cf. Ap 21,4). Cristos a înviat! Pr. Ioan Lungu lecturi: 24.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |