|
Reflecție la prima duminică din Postul Mare (Anul C) - 2016
Scriptura spune: "Oricine crede în el nu va fi făcut de rușine" (Rom 10,11) Cu această duminică am intrat în timpul sfânt al Postului Mare, care este un timp de har și de mântuire. Pentru că în acest timp de har și de mântuire, Biserica îmbracă straie albe și violete, culoarea ghioceilor și toporașilor, culoarea primelor flori ale primăverii, maeștrii spirituali au comparat timpul Postului Mare cu o "primăvară duhovnicească", primăvară în care chiar dacă semănăm cu lacrimi, avem speranța că vom secera cu bucurie roadele învierii și ale mântuirii veșnice (cf. Ps 126,5), roade izvorâte de pătimirile, moartea și învierea Domnului, pe care le retrăim tainic în acest timp. Prima duminică din Postul Mare, datorită evangheliei care ne vorbește de ispitirea lui Isus, se mai numește și "Duminica ispitirilor". Din Biblie știm că Lucifer, cel mai mare beneficiar al darurilor divine, îngerul luminii de la început, a fost primul care s-a răzvrătit împotriva lui Dumnezeu, creatorul și binefăcătorul său, voind dă fie egal cu Dumnezeu, voind și să-și pună tronul său lângă tronul lui Dumnezeu. Dumnezeu, care nu-și împarte slava sa cu idolii și cu potrivnicii săi (cf. Is 42,8; 48,11), ci numai cu cinstitorii săi (cf. In 17,22.24), pentru această cutezanță, l-a căzut pe Lucifer din starea de înger de lumină în starea de diavol de întuneric, din starea de fericit al cerului în starea de condamnat al iadului (cf. Is 14,13-14). Dacă diavolul nu a reușit să-și pună tronul său lângă tronul lui Dumnezeu din paradis, a încercat atunci să-și pună tronul său lângă tronul lui Dumnezeu în inima îngerilor. La o treime din îngeri a reușit să se facă egal cu Dumnezeu (cf. Ap 12,4), dar două treimi dintre îngeri, în frunte cu arhanghelul Mihael, sub deviza: "Cine este ca Dumnezeu", s-au ridicat la luptă împotriva lui Lucifer și a îngerilor săi, i-au biruit și i-au alungat din cer (cf. Ap 12,7-8). Încercarea de a-și pune tronul său lângă tronul lui Dumnezeu, diavolul a făcut-o și cu inima omului. Aici reușita diavolului a fost deplină, iar ruina omului a fost totală (cf. Gen 3,1-7). Din liber, fericit și plin de daruri, omul păcătos a ajuns rob al satanei, nefericit și gol de orice bine (cf. Gen 3,10). Din fericit cu Dumnezeu, a ajuns nefericit cu diavolul. Prin biruința asupra omului, satana a ajuns stăpân și peste bunurile încredințate de Dumnezeu omului. De aceea, spune Scriptura: "Creația a fost supusa deșertăciunii - nu din voia ei, ci din cauza aceluia care a supus-o" (Rom 8,20). Despre om, Scriptura ne spune că Dumnezeu l-a creat fericit și pentru părtășie veșnică cu el. Dumnezeu nu a creat pentru om nici truda, căci pământul rodea de la sine cele trebuincioase omului (cf. Gen 1,11-12); și nici suferința și moartea, căci Dumnezeu nu a pus sămânță de boală sau de moarte în om (cf. Înț 1,13-14). Dumnezeu, care l-a creat pe om după ce îngerii răi au păcătuit, a voit ca omul să ocupe locurile lăsate libere de căderea lor fulgerătoare din cer (cf. Lc 10,18). Ba mai mult, Dumnezeu i-a creat pe oameni după chipul și asemănarea sa și i-a pus alături de el în grădina paradisului (cf. Gen 1,26-27). Însă, cât timp îngerii răi au stat în paradis, abuzând de libertatea ce le-a fost dată de Dumnezeu, libertate care le-a fost dată și oamenilor, au otrăvit cu veninul trudei, al suferinței și al morții pomul cel mai plăcut la vedere din grădina paradisului, pomul cunoașterii. Această otravă, cu venin devastator mai necesita ceva timp până la neutralizarea ei, așa cum mai necesita ceva timp și refacerea locurilor din paradis pe care îngerii răi le-au devastat la plecarea lor (cf. In 5,17). De aceea, Dumnezeu, în marea sa iubire, i-a înștiințat, i-a avertizat și i-a oprit chiar să se apropie de acel pom înșelător la vedere, ca nu cumva să piardă tot ceea ce au primit de la el, ca nu cumva să nu intre în ei sămânța răului, a trudei, a suferinței și a morții de care au fost feriți și ca să nu devină sclavii satanei (cf. Gen 2,17). Toate au fost bune și frumoase până într-o zi când primii oameni s-a trezit goi, plini de frică, năpădiți de cumplite dureri și fără putința de a se mai prezenta în fața lui Dumnezeu, de groaza morții care li se arăta (cf. Ex 33,20; Ap 21,27). Ce se întâmplase? Amăgiți de diavol și ignorând avertismentul lui Dumnezeu, oamenii, din infinitul număr de pomi ai fericirii din paradis, în mijlocul cărora era și pomul vieții (cf. Gen 2,9), au ales copacul bătător la ochi, au ales copacul otrăvit al diavolului, au ales copacul oprit de Dumnezeu. Și în loc să li se mărească fericirea și siguranța, au fost goliți de toate bunurile și de toată fericirea dată lor de Dumnezeu și au fost umpluți de toată frica, tristețea, truda, suferința și de spaimele morții (cf. Gen 3,6-7). Și, în loc să se bucure curând de locurile lăsat libere de îngerii răi din paradis, au ajuns pe pământul pe care diavolii în transformaseră din grădină a bucuriilor, în vale de lacrimi și au trebuit să mai aștepte încă multă vreme până ce să ajungă la fericirea deplină a paradisului. Toate cărțile Vechiului Testament sunt pline de urmările rele și de suferințele neascultării omului de Dumnezeu. Tot Vechiul Testament este plin și de gemetele și strigătele de durere ale oamenilor după ajutor divin; unele strigăte clare și deslușite ca cele ale profeților și drepților (cf. Is 64,1), altele surde și înăbușite de diavol ale celorlalți oameni (cf. Ps 51,1; 130,1-2). Dar Dumnezeu a auzit și a luat aminte la strigătele și gemetele oamenilor, chiar și la cele înăbușite de diavol (cf. Ex 3,7; Dt 26,7), iar, la timpul potrivit (cf. Gal 4,4), l-a trimis în lume pe Isus, Fiul său, ca să le ia oamenilor toată povoara păcatului și a durerii (cf. In 1,29; Is 53,4-5), și să moară pe cruce pentru a-i scăpa pe oameni de sclavia diavolului, de răutatea păcatului, de groaza fricii de moarte (cf. Evr 2,15). Cu ocazia venirii sale, Isus le-a lăsat oamenilor nu numai o mântuire mare (cf. Evr 2,3), dar și lumina Evangheliei (cf. Ps 119,105) și pâinea euharistică (cf. In 6,54-55), ca să se întărească pe calea mântuirii și să se ridice în caz de cădere. În acest moment al harului, în timpul venirii lui Isus pe pământ spre luminarea, întărirea și mântuirea oamenilor, apare iar satana care vrea să-și așeze tronul său lângă tronul lui Dumnezeu, chiar și în viața și misiunea lui Isus, cu intenția vădită de a-i zădărnici lucrarea de mântuirea a oamenilor, de a-l lipsi de slava de cap al lumii răscumpărate și ca să se laude cu zădărnicirea planului de mântuire. Dumnezeu, spre gloria sa, dar și spre întărirea noastră, va permite ca obrăznicia satanei să se arate și în viața lui Isus, ca să învățăm și noi cum să biruim toate ispitele lui. Interesant de observat este faptul că satana își trădează limitele inteligenței sale venind la Isus fără nimic nou, dar cu aceleași ispite vechi de la începutul lumii. Ca și la oameni, diavolul a venit la Isus cu propuneri aparent legitime: pâine când ești flămând; nume bun între oameni; realizarea planurilor. De altfel toate acestea le vrea și Dumnezeu pentru om, deci totul părea a fi normal. Ceva însă este diferit. Dumnezeu fixase deja o cale divină de urmat și ajutorul de căutat pentru realizarea tuturor lucrurilor legitime. În acest punct, unde diavolul vrea o altă calea de urmat și un alt ajutor de căutat pentru dobândirea lucrurilor legitime, altele decât cele ale lui Dumnezeu, se arată clar intenția diavolului de a-și așeza tronul său lângă tronul lui Dumnezeu în viața lui Isus și a oamenilor. Prin toate ispitele sale asupra lui Isus și a tuturor oamenilor, satana voiește să ne spună cam așa: Urmează planul de fericire și misiunea de împlinit pe care ți le-a încredințat Tatăl ceresc, dar pentru realizarea lor mergi pe calea mea și cu ajutorul meu; primește ajutorul meu și urmează calea pe care ți-o arăt eu, care este o cale scurtă fără trudă, fără durere, fără cruce și moarte în chinuri, și vei dobândi ușor și în scurt timp: pâine din belșug, notorietate și cinste de la oameni care te vor aclama ca rege și te vor urma oriunde (cf. Lc 4,1-13). Însă toate aceste propuneri aparent bune duceau la respingerea lui Dumnezeu și la închinarea la diavol, de aceea Isus le-a respins acum, dar și toată viața lui: când oamenii îl voiau rege (cf. In 6,15), când oamenii voiau să-l urmeze (cf. Lc 9,57-58), când oamenii voiau să coboare de pe cruce (cf. Mt 27,42), ca să știm să le respingem și noi în toate zilele vieții noastre. Cale scurtă și ușoară spre belșug, spre popularitate, spre împliniri pământești oferă diavolul și tuturor oamenilor. Însă acceptarea lor înseamnă lepădare de Dumnezeu, înseamnă închinare la diavol, înseamnă osândă, înseamnă pierderea belșugului, a numelui și a fericirii veșnice din paradis. Isus îi răspunde astăzi diavolului ca să știm cum să-i răspundem și noi: Înaintea pâinii pentru trup trebuie să ne hrănim din pâinea cuvântului: căci foamea după cuvântul divin este lăudată și plăcută lui Dumnezeu (cf. Am 8,11); căci numai pâinea cuvântului divin este Cristos întrupat (cf. In 1,14); căci numai Isus este hrana și băutura care stinge orice altă foame și sete și care dă viață veșnică (cf. In 6,35.53-55); numai Isus ne deschide drumul spre pâinea cerească a îngerilor (cf. Ex 16,4; Ps 77,24-25); numai Isus ne deschide drumul spre pâinea cu orice gust a ospățului veșnic din paradis (cf. Înț 16,20; 19,21). Când foamea după pâinea trupului este mai mare decât foamea după pâinea cuvântului lui Dumnezeu, decât pâinea vieții veșnice din euharistie și decât pâinea de la ospățul veșnic din paradis, am căzut deja sub jugul satanei. Înaintea stimei de la oameni trebuie să căutăm stima și cinstea care vin de la Dumnezeu. Când cinstea care vine de la oameni este mai căutată decât cinstea care vine de la Dumnezeu, am călcat legile lui Dumnezeu și suntem deja sub stăpânirea satanei (cf. In 5,44). Când pentru împlinirea misiunii noastre, mergem pe căile diavolului, acceptăm ajutoarele lui și ne temem de el mai mult decât de Dumnezeu, am compromis total lucrarea lui Dumnezeu și a noastră, rămânem numai cu mamona, căci nu poate fi înțelegere între Cristos și Belial" (2Cor 6,14-15), căci nu putem sluji și lui Dumnezeu și lui mamona (cf. Mt 6,24; Lc 16,13). Cei care cred că pot sluji la doi stăpâni, primesc să combine ascultarea de Dumnezeu cu ascultarea de diavol. De aceea, auzim creștini spunând: "Sunt rău, dar sunt și înger; înjur, dar și mă rog; mint, dar spun și adevărul; fur, dar fac și pomană; lipsesc duminica de la biserică, dar mai vin în alte zile; lucrez în zile de sărbătoare, dar fac repaos în altă zi; am în cameră tablouri indecente, dar am și icoane cu sfinți; vorbesc rău de unii, dar vorbesc de bine pe alții etc." Știți care va fi finalul acestui tip de comportament duplicitar? Iadul! Să nu îngăduim ca după ce Tatăl ne-a creat, Fiul ne-a mântuit și Duhul ne-a sfințit, diavolul să ne stăpânească! Apoi, vedem cum mulți oameni de astăzi, căutând cu disperare fericirea rapidă, merg pe toate scurtăturile oferite de diavol, numai pe căile lui Dumnezeu nu. De aceea, ca păgânii de odinioară și se laudă: cu chefuri, cu ospețe și curvii (cf. Rom 13,13), cu tot ceea ce este spre rușinea lor (cf. Fil 3,19), cu divorțuri, cu legături oprite, cu avorturi, cu bani, cu mașini și case mari, cu timp pierdut la petreceri, spectacole și distracții, cu timp petrecut pe stadioane, în restaurante și la întâlniri de tot felul. Dar tot ei spun că nu sunt fericiți. Pe calea fără Dumnezeu, în loc de fericire oamenii găsesc tot mai multă: frică, sclavie, trudă, durere, disperare, boli și moarte. Așa cum numai apa și pâinea lui Dumnezeu satură pe deplin (cf. In 4,14; 6,35, tot astfel numai calea lui Dumnezeu duce la fericire (In 14,6). Iar, apa, pâinea și calea, sunt Isus. Este o fabulă care ne spune că doi pești, unul bătrân și altul tânăr, stăteau de vorbă în fața unui cârlig de undiță în care era pusă o nadă apetisantă. Peștele bătrân văzând peștele tânăr că se apropie naiv de nadă, i-a zis: "Să n-o muști, căci te vor prinde, te vor scoate din apă, te vor tăia în bucăți, te vor arunca pe cărbuni aprinși". Atunci peștele tânăr a răspuns cu obrăznicie: "De unde știi tu toate acestea, a venit vreun pește prins să ne spună toate aceste?" Și a mușcat nada. În aceeași clipă i s-au întâmplat toate acele rele pe care nu le credea. O altă fabulă, cu un peștișor de aur, spune că acesta a pornit în cătarea fericirii. Dar, uitând de învățăturile părinților și ascultând de alte șoapte amăgitoare, a pierdut tot ce avea și în final a ajuns în gura unui rechin. Acolo ajung toți oamenii care părăsesc calea lui Dumnezeu, în gura rechinilor iadului. Iată câteva exemple biblice de oameni înșelați de satana, care confirmă toate aceste adevăruri: Tânărul bogat din evanghelie și Iuda (cf. Lc 18,22-23; Mt 26,49; 27,5); Anania și Safira și Simon Magul din Faptele Apostolilor (cf. Fap 5,9; Fap 8,18); Imeneu și Alexandru arămarul (cf. 1Tim 1,20; 2Tim 4,14), Figel și Hermogene (cf. 2Tim 1,15,); Dima și Diotref (cf. 2Tim 4,10; 3In 1,9), din scrisorile apostolilor, s-au înșelat crezând că se pot juca cu păcatul. Biblia ne spune că diavolul este mincinos de la început (cf. In 8,44), iar despre Dumnezeu ne spune că nu se lasă batjocorit (cf. Gal 6,7). Așa cum atunci când amestecăm apa cu otrava totul devine otravă, tot astfel este și atunci când amestecăm ascultarea de Dumnezeu cu ascultarea de diavol, rămâne numai ascultarea de diavol. De aceea, așa cum diavolul îi șoptește bolnavului trupește: "Nici toate ale doctorului nici toate ale tale", tot altfel îi șoptește și omului de mântuit: "Nici toate ale lui Dumnezeu, nici toate ale diavolului", căci știe că numai o picătură din otrava lui strică totul în om. Ca să știm cum este cu scurtăturile oferite de satana, trebuie să spunem că este ca și atunci când cu un foarfece îl ajutăm pe un fluture să iasă mai ușor din găoacea sa. Acel fluture ieșit din găoace pe o cale mai scurtă și mai ușoară decât cea fixată de creator, numai că nu va zbura niciodată, nici nu va trăi mult. Asta o știe bine diavolul, dar nu o știe bine și omul. Referitor la scurtăturile diavolului, trebuie să spunem că ele sunt o pacoste chiar și în lumea aceasta. Iată doar câteva exemple: diplomei fără studii îi urmează incompetentul în funcție de răspundere; permisului auto fără școală îi urmează accidentele grave; profesorului cu școală de formă, îi urmează elevi slab pregătiți; medicului nepregătit, îi urmează bolnavi netratați sau uciși; bunurilor fără muncă le urmează corupție, hoție și înșelăciune; plăcerilor familiale fără căsătorie, le urmează inimi frânte și copii abandonați etc. Dar urmarea cea mai gravă pentru toți cei care au urmat scurtăturile satanei, este osânda veșnică, căci Dumnezeu se lasă batjocorit (cf. Gal 6,7). Doamne, dă-ne putere să nu acceptăm niciodată scurtăturile satanei, dar să mergem numai pe calea arătată de tine! Amin. Pr. Ioan Lungu lecturi: 22.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |