Într-o lume sfâșiată
Unitatea Bisericii
De Gualtiero Bassetti
Niciodată ca astăzi tema unității Bisericii ocupă o importanță nouă. Și totuși, s-ar putea întreba, cum e posibil să acționăm pentru a construi această unitate când avem în față o lume divizată și sfâșiată cultural, caracterizat de inegalități sociale înspăimântătoare, de o chestiune antropologică ce pune la îndoială fundamentele umanului și de un război al terorii care amenință întreaga omenire?
Există, după părerea mea, cel puțin trei căi care duc la realizarea acestui mare obiectiv. Primul drum este cel al solidarității și își are exprimarea concretă în viața zilnică a fiecărui bărbat și a fiecărei femei. "Unitatea este superioară conflictului", a scris Francisc în Evangelii gaudium. Chiar dacă multe persoane privesc la situațiile de conflict cu indiferență și apatie, uneori chiar cu indolență deranjantă, există un mod autentic evanghelic de a sta în fața contrapozițiilor: acela de a accepta de "a suporta conflictul" și de a încerca rezolvarea lui devenind "făcători de pace". Toate acestea pentru un creștin este posibil numai dacă se recunoaște, în adâncul propriei inimi și nu numai în cuvinte, că Cristos este unica piatră pe care s-a ales să se construiască propria viață.
Al doilea drum care duce la unitate este acela al vestirii Evangheliei și are, în timpul anului sfânt, o exprimare foarte importantă simbolic: trimiterea în toată lumea, din partea Papei, a circa o mie de "misionari ai milostivirii", provenind din fiecare continent, cu misiunea de a predica și de a spovedi. Centralitatea dimensiunii vestirii desfășoară o dublă funcție. În primul rând, arată lumii ce este astăzi Biserica: o realitate globală - a cărei operă cuprinde fiecare continent și nu se limitează la națiunile de evanghelizare mai veche - care se configurează, deci, ca în mod autentic în ieșire. O Biserică, în definitiv, care nu se concepe ca un castel asediat în care creștinii sunt gărzile acelei fortărețe ci, dimpotrivă, își propune să fie o locuință primitoare care știe să vestească, să îngrijească și să iubească. Și în al doilea rând, pentru că reafirmă care este cea mai mare misiune a fiecărui credincios: adică să vestească iubirea lui Cristos cu bucurie fără a o disjunge niciodată de caritate și de milostivire. O misiune care așadar nu privește niciodată la succesul lumesc sau la cucerirea puterii ci, dimpotrivă, folosind cuvintele pe care le-a folosit în urmă cu câțiva ani patriarhul Bartolomeu, își propune să "elibereze omul de puterea întunericului".
În sfârșit există o a treia cale care conduce la unitate. Și este cea decisivă a dialogului care va avea, nu întâmplător, un moment foarte important din punct de vedere istoric cu apropiata întâlnire în Cuba dintre Francisc și Kiril, patriarh de Moscova. În 2002, cu ocazia unei vizite a lui la Perugia pentru conferirea din partea universității a unui doctorat honoris causa, patriarhul Kiril a adresat un salut arhiepiscopului Giuseppe Chiaretti în care a spus o frază, prezentată de cronicile epocii, care astăzi asumă o semnificație deosebită: "Trebuie să ne întâlnim și dacă n-o facem cum putem contribui la unitatea «bucăților» acestei Biserici?".
Acele cuvinte, recitite astăzi, dobândesc un conținut profetic și ne restituie cifra unei perioade a Bisericii care nu se naște astăzi, ci își găsește rădăcinile cele mai adânci direct în Conciliul al II-lea din Vatican. De fapt, cultura dialogului este centrală în orice tentativă de a construi un loc de unitate și are în urma sa decenii de experiențe și de întâlniri. Însă la bază există o unică mare certitudine: că stânca pe care se întemeiază totul mereu și numai Cristos.
(După L'Osservatore Romano, 11 februarie 2016)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 10.