|
Ecumenismul și reforma Bisericii De la siguranță la curaj De Mons. Brian Farrell secretar al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor În primii ani ai noului mileniu, Consiliul Ecumenic al Bisericilor a convocat o consfătuire pentru a reflecta asupra mersului mișcării ecumenice în secolul al douăzeci și unulea. Și Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor a participat la acea reflecție. Deși a recunoscut că viața Bisericii și a Bisericilor merge pe șinele prezenței active a lui Dumnezeu și nu răspunde la logici umane și că de aceea nu este posibil a proiecta dezvoltarea lor viitoare, cu toate acestea acea reflecție a avut meritul de a prezenta un tablou foarte realist al stării căutării unității creștinilor după o sută de ani de mișcare ecumenică modernă și la cincizeci de ani de când Conciliul al II-lea din Vatican i-a îndemnat pe credincioșii catolici să recunoască semnele timpurilor și să participe cu elan la opera ecumenică apărută prin harul Duhului Sfânt între "frații despărțiți". Consfătuirea avea să spună că "Bisericile au intrat în secolul al XXI-lea cu conștiința că diferențele lor au reieșit în moduri noi, că obiectivul unității depline și vizibile a fost eclipsat de o întoarcere la preocupări instituționale, de apărarea propriei identități confesionale și de o întoarcere la fundamentalism" și că "ecumenismul pare că a trecut de la margine profetică la un centru confortabil". Voind să fim înțelepți și prudenți, s-ar putea crede că "centrul confortabil" este locul corect pentru o comunitate eclezială. În acest mod o Biserică poate să-i adune pe credincioși în liniște, evitând extreme de orice gen. Totuși, liniștea nu este criteriul bunăstării Bisericii lui Cristos, ci urmarea, misionaritatea, slujirea iubitoare față de toți. În această activitate spirituală și umană, adesea dezorganizată și în circumstanțe de limitare și chiar de opoziție, se construiește comuniunea între toți cei care intră în "viața nouă" (cf. Unitatis redintegratio, 3). Invers, dorința liniștii instituționale generează apărarea propriei identități confesionale și fundamentalismul - "noi da, ei nu" - care continuă să guverneze diviziunile dintre creștini și fac ineficiente vestirea și misiunea evanghelică. Mai mult, acțiunea "profetică" a păstorilor sfinți și a poporului sfânt face eficientă mărturia, cheamă la convertire și construiește casa lui Dumnezeu făcută din pietre vii, casa pe care toți pot s-o recunoască a lor. Unde am putea redescoperi în Biserica catolică acea "margine profetică" în măsură să iuțească reala creștere a comuniunii, în interiorul său și cu ceilalți creștini? Răspunsul principal la o astfel de întrebare, contextul său ideal și realizabil, se găsește în nr. 6 din decretul despre ecumenism: "Întrucât orice reînnoire a Bisericii constă în mod esențial într-o fidelitate sporită față de vocația ei, acesta este, fără îndoială, motivul care explică mișcarea către unitate. Biserica, în cursul peregrinării sale, este chemată de Cristos la această continuă reformă de care ea are nevoie necontenit, în măsura în care este o instituție omenească și pământească; așa încât, dacă în timp, ca urmare a împrejurărilor, anumite lucruri, fie în moravuri, fie în disciplina bisericească, fie chiar în modul de a formula doctrina - care trebuie distins cu grijă de tezaurul credinței - au suferit deteriorări, trebuie să fie reașezate corect, la timpul potrivit. Această reînnoire are, așadar, o deosebită importanță ecumenică". Deci, conform Conciliului, ecumenismul și reforma Bisericii merg mână în mână. Nimeni nu ignoră că, de la Conciliu încoace, această reînnoire a fost centrală pentru viața Bisericii catolice. Ea este cheia de lectură a magisteriului Papilor care s-au succedat de atunci. A fost obiectivul multiplelor schimbări introduse în liturgie, în legislația canonică, în practica pastorală. Totuși, reiese tot mai clar că, deși s-a făcut atâta, încă rămâne mult de făcut pentru ca impulsul de har constituit de Conciliu să dea toate roadele sale reformatoare. Și este convingere comună că, sub conducerea Papei Francisc, s-a înregistrat o accelerare însemnată a pașilor concreți spre realizarea deplină a viziunii ecleziologice conciliare. În urmă cu câteva luni, s-a ținut la Londra reuniunea anuală a Conferinței Secretarilor Comuniunilor Creștine Mondiale, o importantă întâlnire ecumenică ce îi adună pe responsabilii cei mai calificați și autoritari din circa treizeci și cinci de Biserici și comunități prezente și active global în toate continentele. Practic toți participanții au exprimat admirație și recunoștință față de slujirea Papei Francisc, pe care o consideră "nouă" în atitudinile, în gesturile și în intențiile, nu în cele din urmă cele ecumenice. Partenerii ecumenici sunt entuziaști de impulsul lui Francisc de a forma ceva mai bun și de a nu lăsa lucrurile așa cum sunt. Nutresc speranțe vii ca opera reformatoare în desfășurare în Biserica catolică să aducă un beneficiu decisivi și comunităților lor și ca dialogul cu Biserica catolică, reînnoită conform orientărilor indicate de Episcopul de Roma, să devină o căutare împărtășită a voinței lui Cristos, dezlipită de orice autosuficiență și autoapărare preconcepută. Citind cu atenție Evangelii gaudium, este inevitabil să se concludă că Papa Francisc nu se situează în "centrul confortabil" ci în "marginea profetică", în sensul indicat de biblistul american Walter Brueggemann: slujirea profetică are misiunea de a hrăni, a alimenta și a trezi o conștiință și o percepție diferite de conștiința și de percepția culturii dominante (The Prophetic Imagination, Fortress Press, 1978, 13). E suficient a citi Evangelium gaudium, nr. 43, pentru a înțelege care este situarea Papei Francisc: "În discernământul său constant, Biserica poate ajunge să recunoască și cutume proprii care nu sunt legate direct de nucleul Evangheliei, unele foarte înrădăcinate în decursul istoriei, care astăzi nu mai sunt de acum interpretate în același mod și al căror mesaj nu este de obicei perceput în mod adecvat. Pot fi frumoase, însă acum nu aduc același serviciu în vederea transmiterii Evangheliei. Să nu ne fie frică să le revizuim. În același mod, există norme sau precepte ecleziale care poate că au fost eficace în alte epoci, dar care nu mai au aceeași forță educativă drept canale de viață". Papei Francisc nu-i este frică să ne îndemne la o reînnoire chiar radicală, care trebuie exercitată totuși cu discernământ genuin. Este adevărat că Papa Francisc nu a prezentat un model categoric de reformă sistematică, sau măcar încă n-a făcut asta, ci a indicat câteva domenii în care dorește să realizeze o reînnoire în governance a Bisericii. În acest sens, el privește fie la papalitate fie la episcopat: "Din moment ce sunt chemat să trăiesc ceea ce le cer altora, trebuie să mă gândesc și la o convertire a papalității. Mie, ca Episcop de Roma, îmi revine să rămân deschis sugestiilor orientate spre o exercitarea a slujirii mele care s-o facă mai fidelă față de semnificația pe care Isus Cristos a intenționat să i-o dea și față de necesitățile actuale ale evanghelizării" (Evangelii gaudium, 32). Nu numai atât, Papa Francisc este convins, așa cum a afirmat la comemorarea celor cincizeci de ani ai Sinodului Episcopilor, la 17 octombrie, că "într-o Biserică sinodală, și exercitarea primatului petrin va putea primi lumină mai mare. Papa nu stă, singur, deasupra Bisericii; ci înlăuntrul ei ca botezat între botezați și înlăuntrul colegiului episcopal ca episcop între episcopi, chemat în același timp - ca Succesor al apostolului Petru - să conducă Biserica din Roma care prezidează în iubire toate Bisericile". Cât privește conferințele episcopale, el scrie: ". Conciliul al II-lea din Vatican a afirmat că, în mod analog cu Bisericile patriarhale antice, Conferințele episcopale pot «aduce o contribuție multiplă și rodnică pentru ca simțul de colegialitate să se realizeze în mod concret». Însă acest auspiciu nu s-a realizat pe deplin, pentru că încă nu s-a explicat suficient un statut al Conferințelor episcopale care să le conceapă ca subiecți cu atribuții concrete, incluzând și unele autorități doctrinale autentice. O centralizare excesivă, în loc să ajute, complică viața Bisericii și dinamica sa misionară" (Evangelii gaudium, 32). Toată profunzimea a ceea ce intenționează Francisc apare din ceea ce a stabilit în recenta scrisoare apostolică motu proprio Mitis iudex Dominus Iesus, despre reforma procesului canonic pentru cauzele de nulitate a căsătoriei. El restabilește în scrisoare un adevăr cheie al ecleziologiei din primul mileniu, menținut mereu în Orient, și nu întotdeauna în Occident, adică faptul că episcopul local, și nimeni altul, este garantul dreptului. Merită de citat textul: "Pentru ca în sfârșit să fie tradusă în practică învățătura Conciliului al II-lea din Vatican într-un domeniu de mare importanță, s-a stabilit să se facă evident că episcopul însuși în Biserica sa, pentru care este constituit păstor și conducător, este tocmai prin asta judecător printre credincioșii încredințați lui. De aceea, se dorește ca în diecezele mari ca și în diecezele mici însuși episcopul să ofere un semn al convertirii structurilor ecleziastice și să nu lase complet delegată oficiilor din curie funcția judecătorească în materie matrimonială". Și este mai mult. Francisc scrie că "merită să se restabilească apelul la Scaunul Mitropolitan, de vreme ce acest oficiu de conducător al provinciei ecleziastice, stabil de-a lungul secolelor, este un semn distinctiv al sinodalității în Biserică". În scrisoarea apostolică paralelă, care se adresează Bisericilor orientale, Papa descrie caracterul fundamental al episcopului pentru poporul său, adică rolul său de judecător în lucrurile spirituale: "Este foarte importantă slujirea episcopului, care, conform învățăturii Părinților orientali, este judecător și medic - constituit de Duhul Sfânt ca figură a lui Cristos și în locul lui Cristos ("eis typon kai topon Christou") - este înainte de toate slujitor al milostivirii divine; de aceea, exercitarea puterii judecătorești este locul privilegiat în care, prin aplicarea principiilor «oikonomia» și «akribeia», el aduce credincioșilor nevoiași milostivirea vindecătoare a Domnului". Rezultă că Papa aspiră la o împărtășire diferită, mai amplă, a responsabilității și a autorității - o colegialitate și o sinodalitate autentice. Iată pentru ce sugerează ca să învețe catolicii de la ortodocși: "Numai ca să dau un exemplu, în dialogul cu frații ortodocși, noi catolicii avem posibilitatea de a învăța mai mult despre semnificația colegialității episcopale și despre experiența sinodalității pe care o au ei" (Evangelii gaudium, 246). Într-un cuvânt, la cincizeci de ani de la Conciliu, aspecte fundamentale ale viziunii conciliare a Bisericii sunt prezentate din nou ca misiune care nu mai poate să fie amânată. Deci, Papa Francisc nu promovează o noutate revoluționară, ci reaproprierea valorilor dinamice care aparțin diacronic însăși esenței comunității ecleziale, adică sinodalitatea și colegialitatea, discernământul pastoral și respectarea instanțelor intermediare. Dacă o atare reînnoire eclezială s-ar realiza, Biserica ar deveni nici mai mult nici mai puțin decât actualizarea deplină a constituției dogmatice Lumen gentium, în special din capitolul 3 (despre structura ierarhică a Bisericii și îndeosebi a episcopatului). S-ar întemeia pe caracterul sacramental, funcție și misiune a episcopului local ca transmițător și garant al tradiției apostolice (cu un rol recunoscut sinoadelor diecezane, consiliilor prezbiterale, colegiilor consultanților și consiliilor pastorale), în comuniune colegială cu ceilalți episcopi, mai ales cu aceia care aparține aceleiași regiuni (un rol substanțial ar trebui desfășurat astfel de provinciile mitropolitane, de conciliile particulare și de conferințele episcopale), și în comuniune de credință și misiune cu întregul colegiu, așadar, cu conducătorul său, primul episcop, Episcopul de Roma. Orânduirea eclezială dispune deja de aceste instituții, însă adesea se pune întrebarea în ce măsură ele sunt efectiv colegiale și sinodale. Ce anume este necesar pentru a le face astfel? În practică, ar trebui să se revizuiască profund normele și abordările canonice care le guvernează. Probabil că juriștii ar trebui să se întrebe dacă există o parte de adevăr în critica ridicată recent, conform căreia studiile de drept canonic n-ar fi făcut tot ceea ce este necesar pentru a încorpora ecleziologia genuină a Conciliului în legislație și în aplicarea sa, continuând să meargă în pozitivismul juridic al Codului din 1917. Probabil, Codul din 1983 n-a fost în măsură să întrupeze întreaga propunere ecleziologică conciliară și astfel să fie de acord cu faptul că - așa cum a scris recent un episcop european - "orice dezbatere, de la Conciliul al II-lea din Vatican încoace, independent de direcția spre care se îndrepta, a trebuit să se confrunte cu această chestiune, aceea a relației corecte dintre primat și colegialitate în Biserica catolică. Legătura strânsă dintre colegialitatea episcopilor și primatul Episcopului de Roma reprezintă cheia unei apropieri noi și mai bune de multe dintre problemele pe care Biserica ajunge să le înfrunte". Este de la sine că o asemenea redistribuire a autorității nu va fi ușoară și nici nu va avea loc fără opoziții. La rândul său, lumea ecumenică este convinsă că acest tip de reformă a Bisericii catolice este cel mai mare izvor de speranță pentru ecumenism din secolul al XXI-lea, îndeosebi pentru restabilirea comuniunii cu Orientul. A spus asta însuși Papa Francisc unei delegații a Patriarhiei de Constantinopol, la 27 iunie 2015: "Examinarea atentă a modului în care se articulează în viața Bisericii principiul sinodalității și slujirea celui care prezidează va oferi o contribuție semnificativă progresului relațiilor dintre Bisericile noastre". Este în joc credibilitatea ecumenismului catolic, care poate să aspire legitim să fie promotor al unității tuturor discipolilor lui Cristos, cu condiția ca Biserica să afle curajul de a se structura din nou în armonie cu principiile ecleziologice valabile în primul mileniu, eliberându-se de acele elemente prea legate de concepții juridice și chiar politice, evidențiate cu putere în al doilea mileniu în Occident. Această provocare decisivă nu poate să fie înfruntată în mod decisiv cu spiritul de războaie culturale dintre facțiuni, nici de o Biserică ce preferă "centrul confortabil" în locul "marginii profetice". Ea va fi realizată numai de o Biserică ce are încredere, este umilă și se roagă, o Biserică ce se străduiește să realizeze fără temeri intențiile Domnului, între care pe cea fundamentală, adresată Tatălui în rugăciune, la ultima cină: "Ca toți să fie una, pentru ca lumea să creadă că tu m-ai trimis" (In 17,21). (După L'Osservatore Romano, 24 ianuarie 2016) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu * * * Pe ercis.ro există o pagină specială dedicată Săptămânii de Rugăciune pentru Unitatea Creștinului, în meniul Biblioteca > Ecumenism. lecturi: 25.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |