|
Conferință de presă de prezentare a Mesajului Sfântului Părinte Francisc pentru a XXIV-a Zi Mondială a Bolnavului (Țara Sfântă, 6-13 februarie 2016) Joi, 28 ianuarie 2016, în Aula "Ioan Paul al II-lea" a Sălii de Presă a Sfântului Scaun, a avut loc conferința de presă de prezentare a Mesajului Sfântului Părinte Francisc pentru a 24-a Zi Mondială a Bolnavului (ediție solemnă) care se va ține la Nazaret în Țara Sfântă la 11 februarie. Mesajul Sfântului Părinte pentru această zi, cu tema: "A ne încrede în Isus milostiv ca Maria: «Faceți tot ce vă va spune» (In 2,5)", a fost publicat la 15 septembrie 2015. Au intervenit la Conferința de Presă: ES Mons. Zygmunt Zimowski, președinte al Consiliului Pontifical pentru Lucrătorii Sanitari (pentru Pastorația Sănătății); Mons. Jean-Marie Mpendawatu Mate Musivi, secretar al dicasterului; părintele Augusto Chendi, M.I., subsecretar al aceluiași consiliu pontifical; părintele Pietro Felet S.C.I., secretar general al Adunării Ordinariilor Catolici din Țara Sfântă și referent local pentru organizarea Zilei Mondiale a Bolnavului 2016. Prezentăm în continuare intervențiile: Intervenția ES Mons. Zygmunt Zimowski Este în fața noastră celebrarea celei de-a XXIV-a Zi Mondială a Bolnavului care va avea loc în Țara Sfântă, la Nazaret. Papa Francisc în Mesajul pregătit pentru acest eveniment a scris că va fi pentru el ocazie pentru "a fi în mod deosebit aproape de voi, dragi persoane bolnave, și de cei care se îngrijesc de voi". Aș vrea să amintesc că această Zi a fost instituită de sfântul Ioan Paul al II-lea cu o scrisoare scrisă Eminenței Sale cardinalul Fiorenzo Angelini, primul președinte al Consiliului nostru Pontifical, la 13 mai 1992, în care Sfântul Părinte preciza scopul acestei celebrări, pe care aș vrea să-l amintesc acum: "Celebrarea anuală a «Zilei Mondiale a Bolnavului» are deci scopul clar de a sensibiliza poporul lui Dumnezeu și, prin urmare, multiplele instituții sanitare catolice și însăși societatea civilă, de necesitatea de a asigura cea mai bună asistență celor bolnavi; de a ajuta pe cel care este bolnav să valorizeze, pe planul uman și mai ales pe cel supranatural, suferința; să implice în manieră deosebită diecezele, comunitățile creștine, familiile călugărești în pastorația sanitară; să favorizeze angajarea tot mai prețioasă a voluntariatului; să amintească de importanța formării spirituale și morale a lucrătorilor sanitari și, în sfârșit, să facă să se înțeleagă mai bine importanța asistenței religioase a bolnavilor din partea preoților diecezani și călugări, precum și a celor care trăiesc și lucrează alături de cel care suferă". 1. "A ne încrede în Isus milostiv ca Maria: «Faceți tot ce vă va spune» (In 2,5)" este tema Mesajului papal. Primul punct care ar trebui subliniat este locul celebrării Zilei, adică Țara Sfântă. Pentru acest motiv, Sfântul Părinte Francisc a propus meditarea relatării evanghelice a nunții din Cana (In 2,1-11) unde Isus a făcut prima sa minune prin mijlocirea Mamei sale. În afară de asta, trebuie amintit că la Nazaret se va desfășura celebrarea principală, unde - sunt tot cuvintele Sfântului Părinte - "«Cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi» (In 1,14). La Nazaret, Isus a început misiunea sa mântuitoare, aplicând sieși cuvintele profetului Isaia, așa cum ne prezintă evanghelistul Luca: «Duhul Domnului este asupra mea: pentru aceasta m-a uns să duc săracilor vestea cea bună; m-a trimis să proclam celor închiși eliberarea și celor orbi recăpătarea vederii, să redau libertatea celor asupriți; să vestesc un an de îndurare al Domnului» (4,18-19)". Așadar suntem în Galileea unde Isus a săvârșit atâtea vindecări. În Mesaj, Papa Francisc ne amintește importanța apropierii lui Isus de cei bolnavi și de cei suferinzi; El "merge alături de noi, împovărat de Cruce. [...] Credința în Dumnezeu este, pe de o parte, pusă la încercare, dar în același timp revelează toată potențialitatea sa pozitivă. Ea ne oferă o cheie cu care putem descoperi sensul cel mai profund a ceea ce trăim". Această cheie se numește încredere. E suficient a aminti un episod descris de sfântul Matei despre chemarea lui Cristos la patul unui bolnav. Centurionul se adresează lui Isus: "Doamne, servitorul meu zace în casă, paralizat, suferind groaznic". "Voi veni eu însumi și-l voi vindeca" (Mt 8,6.7). Acesta este un caz, unul din atâtea; de fapt, toată Evanghelia este plină de asemenea evenimente. Cristos, chemat cu încredere la bolnavi. Cristos, chemat de bolnavi. Cristos, în slujba oamenilor suferinzi. Cuvintele din Evanghelia după Marcu, citite în zilele trecute în timpul Euharistiei, ne amintesc minunile de vindecare făcute de Isus. Și noi suntem chemați în mod constant. Toți, într-un anumit sens, suntem chemați, chiar dacă fiecare în mod diferit. Chemarea - invitația, pe care centurionul din Evanghelie a adresat-o lui Cristos se repetă neîncetat. Omul suferă în diferite locuri, uneori "suferă teribil". Și cheamă un alt om. Are nevoie de ajutorul său. Are nevoie de prezența sa. Uneori ne intimidează faptul că nu putem "vindeca", nu putem ajuta ca Isus. Încercăm să depășim această încurcătură. Important este să mergem. Să stăm alături de omul care suferă. El, probabil, mai mult decât de vindecare are nevoie de prezența omului, de inima umană pline de milostivire, de solidaritatea umană. Este vorba despre medici, despre infirmieri, despre toți reprezentanții lucrătorilor sanitari. Este vorba despre instituțiile care slujesc sănătatea umană: ambulatorii medicale și dentiste, farmacii, spitale, clinici, localități climatice, sanatorii, case de îngrijire. Așadar trebuie susținută cu orice preț tradiția frumoasă: lucrarea medicului și a infirmierului este tratată nu numai ca o profesie, ci și chiar mai înainte ca o slujire, o "vocație". Îngrijirea față de cei neputincioși fizic și față de bătrâni, îngrijirea față de bolnavii mentali - aceste sectoare constituie, mai mult decât orice alt domeniu al vieții sociale, metrul culturii societății și a statului. 2. În al doilea rând ar trebui amintit că celebrarea acestei Zile se înscrie foarte bine și în cadrul Jubileului Extraordinar al Milostivirii. Vom vizita bazilica Sfântului Mormânt și a Agoniei (Ghetsemani), locuri în care Cristos s-a încredințat Tatălui pentru mântuirea noastră, având conștiința că "A crede în Fiul răstignit înseamnă «a-l vedea pe Tatăl», înseamnă a crede că iubirea este prezentă în lume și că această iubire e mai puternică decât orice fel de rău în care omul, omenirea, lumea sunt cufundați. A crede într-o astfel de iubire înseamnă a crede în milostivire. Aceasta este, într-adevăr, dimensiunea indispensabilă a iubirii; este ca un al doilea nume al ei [...]. Acela care «a trecut făcând bine și tămăduind» și «vindecând orice boală și orice neputință» pare acum să merite El însuși cea mai mare milostivire și să facă apel la milostivire, când este arestat, batjocorit, osândit, biciuit, încununat cu spini, când este pironit pe cruce și moare în chinuri sfâșietoare" (Dives in misericordia, 7). Isus a unit omenirea prin crucea sa și celebrarea Zilei Mondiale a Bolnavului în Țara Sfântă ne va ajuta să realizăm dorința pe care Papa Francisc a exprimat-o în bula de convocare, adică: "Acest An Jubiliar trăit în milostivire să poată favoriza întâlnirea cu [ebraismul, cu islamul] și cu celelalte nobile tradiții religioase; să ne facă mai deschiși la dialog pentru a ne cunoaște și a ne înțelege mai bine; să elimine orice formă de închidere și de dispreț și să șteargă orice formă de violență și de discriminare" (Misericordiae vultus, 23). Fiecare spital sau casă de îngrijire - amintește Sfântul Părinte - poate să fie semn vizibil și loc pentru a promova cultura întâlnirii și a păcii, unde experiența bolii și a suferinței, precum și ajutorul profesional și fratern, să contribuie la depășirea oricărei limite și a oricărei diviziuni. 3. Papa Francisc în Mesajul său ne amintește în sfârșit rolul servitorilor. "În scena de la Cana, în afară de Isus și de Mama sa, sunt cei care sunt numiți «servitori», care primesc de la ea această indicație: «Faceți tot ce vă va spune» (In 2,5). Desigur, minunea are loc prin lucrarea lui Cristos; totuși, El vrea să se folosească de ajutorul uman pentru a săvârși minunea. Ar fi putut să apară direct vinul în amfore. Dar vrea să se bazeze pe colaborarea umană și le cere servitorilor să le umple cu apă. Cât este de prețios și plăcut lui Dumnezeu a fi servitori ai altora! Asta mai mult decât orice alt lucru ne face asemenea lui Isus, care «nu a venit pentru a fi slujit, ci pentru a sluji» (Mc 10,45)". Ziua Mondială a Bolnavului ne va da ocazia de a aminti atâția sfinți și fericiți, care, în timpul istoriei, au slujit pe cei bolnavi și pe cei suferinzi. Papa Benedict, la sfârșitul enciclicei sale Deus caritas est a citat câțiva: Francisc de Assisi, Ignațiu de Loyola, Ioan al lui Dumnezeu, Camil de Lellis, Vincențiu de Paul, Luiza de Marillac, Iosif B. Cottolengo, Ioan Bosco, Alois Orione, Tereza de Calcutta..., indicând cu aceste figuri "rămân modele însemnate de caritate socială pentru toți oamenii de bunăvoință". În Mesaj se vorbește și despre cele două surori canonizat în luna mai anul trecut: sfânta Maria Alfonsina Danil Ghattas și sfânta Maria a Răstignitului Baouardy, ambele fiice ale Țării Sfinte. Papa Francisc recomandă că și noi, "și noi, sănătoși sau bolnavi, putem oferi trudele și suferințele noastre ca pe acea apă care a umplut amforele la nunta din Cana și a fost transformată în vinul cel mai bun. Cu ajutorul discret dat celui care suferă, precum și în boală, se ia pe umerii proprii crucea de fiecare zi și se urmează Învățătorul (cf. Lc 9,23); și chiar dacă întâlnirea cu suferința va fi mereu un mister, Isus ne ajută să-i dezvăluim sensul". Rodul acestei Zile trebuie să fie concret, apropierea inimilor noastre care se exprimă în milostivirea față de cei bolnavi și nevoiași, pe care trebuie să-i facem să simtă apropierea, sau proximitatea, materială și spirituală, a întregii comunități creștine. Este important să nu-i lăsăm în abandonare și în singurătate în timp ce trebuie să înfrunte un moment atât de delicat din viața lor. De aceea sunt vrednici de merit cei care cu răbdare și iubire pun în slujba lor competențe profesionale și căldură umană. Ne gândim la medici, la infirmieri, la lucrătorii sanitari, la rude, la voluntari, la călugări și la călugărițe, la preoți care, fără a se cruța, se apleacă asupra lor, ca samariteanul milostiv, neprivind la condiția lor socială, la culoarea pielii sau la apartenența religioasă, ci numai la ceea ce au ei nevoie. Mesajul se termină cu rugăciunea de încredere: "Să încredințăm mijlocirii Fecioarei neliniștile și suferințele, împreună cu bucuriile mângâierile, și să îndreptăm către ea rugăciunea noastră, pentru ca să-și îndrepte spre noi ochii săi cei milostivi, în special în momentele de durere, și să ne facă vrednici să contemplăm astăzi și pentru totdeauna Fața milostivirii, pe Fiul său Isus". _______________ Intervenția Monseniorului Jean-Marie Mate Musivi Mupendawatu Bună ziua tuturor și mulțumesc pentru prezența voastră. 1. Suntem aici ca să prezentăm Ziua Mondială a Bolnavului, ZMB în siglă, care, ajunsă la a 24-a ediție a sa, anul acesta va fi celebrată în formă solemnă. ZMB, instituită la 13 mai 1992, prin voința sfântului Ioan Paul al II-lea, este la 11 februarie, în comemorarea Sfintei Fecioare Maria de Lourdes, localitatea de la poalele Pirineilor care a devenit un templu universal al suferinței umane. De ce Lourdes? Este vorba despre un sanctuar care - așa cum a scris Sfântul Părinte în scrisoarea de instituire a Zilei Mondiale a Bolnavului, adresată cardinalului Fiorenzo Angelini, pe atunci președinte al Consiliului Pontifical pentru Lucrătorii Sanitari - este unul "dintre cele mai îndrăgite de lumea creștină, este loc și în același timp simbol de speranță și de har, în semnul acceptării și al oferirii suferinței mântuitoare" (nr. 3). În primul paragraf al scrisorii de instituire a ZMB, sfântul Ioan Paul al II-lea scrie clar că decizia sa este ca răspuns la cererea multor conferințe episcopale și a organismelor catolice naționale și internaționale, în afară de asta, continuă Sfântul Părinte, "consider, de fapt, deosebit de oportun să extind la toată comunitatea eclezială o inițiativă care, deja în desfășurare în unele țări și regiuni, a dat roade pastorale cu adevărat prețioase" (nr. 1). Printre țările în care Ziua Națională a Bolnavului se celebra înainte de instituirea pentru Biserica universală putem cita: - Rwanda (din anii '60), din inițiativa Asociației studenților și școlile medii superioare; o dată pe an, studenții din școlile medii superioare dintr-o zonă se întâlneau pentru a celebra Ziua Națională. Deci rezultă că în toată țara această zi este celebrată de studenți. - Spania (1984), promovată de fraternitatea creștină a bolnavilor și neputincioșilor; - Cuba (1988), la nivel național. Aveți în dosare lista orașelor unde au fost celebrate cele 23 de Zile Mondiale ale Bolnavului ținute până acum. Un criteriu, de care trebuie ținut cont mereu, este celebrarea ZMB în toate continentele și de preferință la sanctuarele mariane. Doresc acum să evidențiez câteva elemente referitoare la prima Zi Mondială a Bolnavului, celebrată în 1993 la Lourdes, și la a XXI-a Zi Mondială a Bolnavului celebrată în 2013 la Altötting (Bavaria). 2. În Mesajul pentru prima Zi Mondială a Bolnavului, ținută întocmai la Lourdes în 1993 - sfântul Ioan Paul al II-lea se întreba "cum să descoperim în momentul încercării aportul constructiv al durerii? Cum să dăm semnificație și valoare angoasei, neliniștii, relelor fizice și psihice care însoțesc condiția noastră muritoare? Ce justificare să găsim pentru declinul de la bătrânețe și pentru ținta finală a morții care, în pofida oricărui progres științific și tehnologic, continuă să subziste în mod inexorabil?". "Numai în Cristos - explica el - Cuvânt întrupat, răscumpărător al omului și învingător al morții, este posibil să găsim răspunsul liniștitor la aceste întrebări fundamentale. În lumina morții și învierii lui Cristos boala nu mai apare ca eveniment exclusiv negativ: mai degrabă ea este văzută ca o «vizită a lui Dumnezeu», ca o ocazie «pentru a elibera iubire, pentru a face să se nască fapte de iubire față de aproapele, pentru a transforma toată civilizația umană în civilizație a iubirii». În această perspectivă - adăuga Sfântul Părinte - pentru a face mai umană și mai adecvată asistența sanitară este fundamental să putem face referință la o viziune transcendentă despre om, care să scoată în evidență în cel bolnav, imagine și fiu al lui Dumnezeu, valoarea și sacralitatea vieții". 3. În Mesajul pentru a XXI-a Zi Mondială a Bolnavului celebrată în 2013 la Altötting, Papa Benedict al XVI-lea, amintea figura emblematică a samariteanului milostiv, care se apleacă pentru a ajuta un om rănit și abandonat pe marginea drumului, amintind cuvintele conclusive ale parabolei evanghelice: "Mergi și fă și tu la fel". Este vorba despre un model la care toți ne putem conforma - călugări și laici, în ținuturile în care există mare suferință precum și în simplitatea vieții zilnice - în fața bolnavilor și a tuturor celor suferinzi fără distincții, conștienți că samariteanul milostiv prin excelență este însuși Isus. Scrie Benedict al XVI-lea: "Domnul arată care este atitudinea pe care trebuie să o aibă fiecare discipol al său față de ceilalți, îndeosebi dacă au nevoie de îngrijire. Deci este vorba de a lua din iubirea infinită a lui Dumnezeu, printr-o relație intensă cu El în rugăciune, forța de a trăi zilnic o atenție concretă, asemenea Samariteanului Milostiv, față de cel care este rănit în trup și în spirit, față de cel care cere ajutor, chiar dacă este necunoscut și lipsit de resurse". Figura samariteanului milostiv ne este deosebit de îndrăgită în acest an jubiliar pe care Papa Francisc a voit să-l dedice temei milostivirii. Acest om pe care evanghelistul Luca ni-l prezintă ca un călător care, provenind din regiunea Samariei, trecând pe lângă omul pe jumătate mort, prădat și bătut de tâlhari, "l-a văzut și i s-a făcut milă". Samariteanul milostiv "apropiindu-se, i-a legat rănile, turnând untdelemn și vin. Apoi, urcându-l pe animalul său de povară și ducându-l la un han, i-a purtat de grijă". Samariteanul milostiv este exemplul iubirii față de aproapele, pune în practică voința lui Dumnezeu dar mai ales aici întrupează milostivirea lui Dumnezeu față de cel care are nevoie. Înainte de a încheia, doresc să subliniez diferența dintre Ziua Mondială a Bolnavului, care se celebrează în fiecare an la 11 februarie și Ziua Mondială a Sănătății care se celebrează în fiecare an la 7 aprilie. Diferența dintre aceste zile este pastorală, în sensul că în centrul ZMB este omul bolnav care are nevoie de îngrijiri, în mod deosebit de cea pastorală, și de aceea implică nu numai lucrătorii socio-sanitari, ci și lucrătorii pastorali precum capelanii, preoții, consacrații (consacratele), voluntarii, etc. Ziua Mondială a Sănătății, organizată de Organizația Mondială a Sănătății, este dedicată mereu unei teme de promovare a sănătății sau unei patologii, prin care colectivitatea civilă este sensibilizată cu campanii de informare care să favorizeze educația, prevenirea, îngrijirea, etc. Suntem siguri că această Zi - dar providențial al sfântului Ioan Paul al II-lea oferit Bisericii universale - va fi și de data aceasta generoasă în roade în toate parohiile și diecezele, punând din nou în centru misterul suferinței omului ca expresie a iubirii milostive a lui Dumnezeu și cale de răscumpărare pe urmele lui Cristos. ______________ Intervenția părintelui Augusto Chendi, M.I. Celebrarea în formă solemnă a celei de-a XXIV-a Zi Mondială a Bolnavului, deja de la locul ales de Sfântul Părinte, constituie motiv de interes pentru semnificațiile singulare pe care le are Țara lui Isus. Din această constatare mi se pare util să se perceapă sensul câtorva elemente calificatoare care vor constitui, așa cum este obicei, structura apropiatei celebrări. Îndeosebi, programul se va împărți: 1) în momente liturgice, care vor fi prezentate mai detaliat în continuare de părintele Pietro Felet, S.C.I., secretar general al Adunării Ordinariilor Catolici din Țara Sfântă; 2) în aprofundări teologico-pastorale, printre altele din cauza prezenței ordinariilor catolici și a patriarhilor și episcopilor din Bisericile surori din Țara Sfântă, marți 9 februarie la Institutul Pontifical Notre Dame Center din Ierusalim; și 3) în gesturi concrete de caritate, care vor avea exprimare deosebită în vizita la diferite spitale și structuri de îngrijire și de primire prezente în teritoriu. Înainte de toate, cât privește dimensiunea propriu-zis liturgică, suntem profund recunoscători Papei Francisc pentru darul indulgenței acordat, prin Penitențiaria Apostolică, pentru această celebrare solemnă a Zilei Mondiale a Bolnavului. Indulgență acordată cu intenția explicită ca în acest An Sfânt Extraordinar al Milostivirii, în exercitarea faptelor de milostenie trupească - a da de mâncare celor flămânzi, a da de băut celor însetați, a îmbrăca pe cei goi, a primi pe străini, a asista pe cei bolnavi, a vizita pe cei închiși, a îngropa pe cei morți - și sufletească - a sfătui pe cei în îndoială, a învăța pe cei neștiutori, a avertiza pe păcătoși, a mângâia pe cei mâhniți, a ierta ofensele, a suporta cu răbdare persoanele deranjante, a-l ruga pe Dumnezeu pentru cei vii și pentru cei morți -, creștinii precum și oamenii de orice crez religios să poată găsi o mărturie reînnoită și autentică, redescoperind sensul creștin al suferinței și al împărtășirii sale între frați. De altfel, același Sfânt Părinte în Mesajul său, concentrându-se pe prima minune făcută de Isus în timpul nunții din Cana Galileii și îmbogățită de icoana Mariei care îi "mângâie" pe fiii săi, afirmă: "În grija Mariei se oglindește duioșia lui Dumnezeu. Și aceeași duioșie se face prezentă în viața atâtor persoane care se află alături de cei bolnavi și știu să le perceapă nevoile, chiar și cele mai imperceptibile, pentru că privesc cu ochi plini de iubire". Mângâiați de milostivirea lui Dumnezeu, suntem invitați deci să fim la rândul nostru lucrători de milostivire (cf. 2Cor 1,3-5), înscriindu-ne în urma proprie a "slujirii mângâierii" față de cei mai săraci, față de cei care sunt la marginile societății noastre și, îndeosebi, experimentează în propriul trup misterul durerii și al suferinței. În concret, Suveranul Pontif acordă două forme de indulgență: A) Indulgența plenară, pe care credincioșii, cu suflet într-adevăr căit, vor putea s-o obțină o dată pe zi cu obișnuitele condiții (spovadă sacramentală, împărtășanie euharistică și rugăciune după intențiile Sfântului Părinte) și s-o aplice și pentru sufletele credincioșilor răposați, ori de câte ori, de la 7 la 13 februarie, în bazilica "Buna Vestire" din Nazaret sau în orice alt loc stabilit de autoritatea ecleziastică, vor participa cu evlavie la o ceremonie celebrată pentru a implora de la Dumnezeu propunerile Zilei Mondiale a Bolnavului și vor recita Tatăl Nostru, Crezul și o invocație pioasă către Sfânta Fecioară Maria. Credincioșii care, în spitalele publice sau în orice casă privată, îi asistă cu caritate, ca samariteanul milostiv, pe cei bolnavi și, din cauza serviciului lor, nu pot participa la funcțiile indicate mai sus, vor obține același dar al indulgenței plenare, dacă în acele zile vor acorda cu generozitate măcar câteva ore asistența lor caritabilă ca și cum ar face-o chiar lui Cristos Domnul (cf. Mt 25,40) și vor recita Tatăl Nostru, Crezul și o invocație pioasă către Sfânta Fecioară Maria, având sufletul dezlipit de orice păcat și propunerea de a îndeplini, imediat ce va fi posibil, condițiile cerute pentru dobândirea indulgenței plenare. În sfârșit, credincioșii care datorită bolii, a vârstei înaintate sau altui motiv asemănător, sunt împiedicați să ia parte la ceremonia indicată mai sus, vor dobândi indulgența plenară, cu condiția ca, având sufletul dezlipit de orice păcat și propunându-și să îndeplinească imediat ce va fi posibil condițiile obișnuite, să participe spiritual la funcțiunile sacre în zilele determinate, îndeosebi în timp ce acele celebrări liturgice vor fi transmise prin televiziune și prin radio, să se roage cu evlavie pentru toți bolnavii și să-i ofere lui Dumnezeu, prin Fecioara Maria, Salus infirmorum, suferințele lor fizice și spirituale. B) Indulgența parțială pentru toți credincioșii ori de câte ori, în aceleași zile, se vor adresa lui Dumnezeu milostiv, cu inimă căită, rugăciuni evlavioase în ajutorul bolnavilor. Indulgența se adaugă astfel la dubla posibilitate de a fi la fel dobândită trecând prin Poarta Sfântă a Milostivirii în două locuri distincte, adică la 10 februarie, Miercurea Cenușii, mergând în procesiune de la Grădina Ghetsemani la Bazilica Sfântului Mormânt, și în după-amiaza aceleiași zile la Bazilica "Buna Vestire" din Nazaret, cu ocazia celebrării vesperelor, după care va urma procesiunea mariană aux flambeux. La aceasta vor participa, printre altele, persoanele bolnave din acel loc precum și pelerinii bolnavi și neputincioși, asistați respectiv de UNITALSI și de Hospitalidad Jésús de Nazareth, care vor veni pentru asta din Italia și din Spania în Țara Sfântă cu ocazia Zilei Mondiale a Bolnavului. Apoi, în Bazilica din Nazaret, precum și în celelalte celebrări, această invocare de milostivire va fi îmbogățită și de o Rugăciune mariană deosebită, redactată chiar pentru Ziua Mondială a Bolnavului și în care se va cere și mijlocirea a două sfinte, originare din Țara lui Isus. Mă refer, îndeosebi, la sfânta Maria Alfonsina Danil Gatthas, născută la Ierusalim, fondatoarea Congregației Sfântului Rozariu și moartă la Ain Karem în 1927, și la sfânta Maria a lui Isus Răstignit Baouardy, născută la Abellin în Israel, care a întemeiat primul Carmel la Betleem, unde a murit în 1878 și mormântul său este și astăzi țintă de pelerinaj din partea creștinilor și musulmanilor. Ambele au fost canonizate la Roma de Papa Francisc la 17 mai 2015. Apoi, cât privește dimensiunea propriu-zis teologico-pastorală, Întâlnirea, care se va celebra la 9 februarie la Institutul Pontifical Notre Dame Center la Ierusalim, va oferi oportunitatea de a verifica problemele și de ordin etic și pastoral, care sunt urgente fie la nivel clinico-asistențial fie la nivel legislativ. Îndeosebi, recunoscând valoarea inviolabilă a fiecărei vieți umane și demnitatea singulară cu care este înzestrată fiecare persoană, se vor trata problemele care țin, în special, de sfârșitul vieții și de primirea persoanelor cu diferite patologii, care invalidează fizic sau psihic. Acesta va fi și punctul de plecare pentru o confruntare care se va prelungi în timp, îndeosebi cu constituirea de comitete etice locale. Acestea sunt o realitate destul de nouă pentru structurile sanitare din Țara Sfântă și ne dorim, deci, să poată aduce creștere fie pentru formarea și pentru exercitarea profesiilor medico-sanitare și asistențiale, fie pentru responsabilii administrativi și politici menite să solicite și să dea în cadrul politic și legislativ răspunsuri adecvate la aceste și la alte chestiuni bioetice delicate. În sfârșit, cu privire la dimensiunea mai clar caritativă, vizitele prevăzute la câteva structuri catolice și necatolice care acționează în Țara Sfântă vor constitui semnul tangibil a ceea ce Papa Francisc indică în Mesajul său ca "duioșia grijulie" a Mariei la Cana Galileii și care se traduce în dispoziția în slujba celor nevoiași și concret a fraților noștri și surorilor noastre bolnavi: "Uneori această slujire poate să fie obositoare, apăsătoare, dar să fim siguri că Domnul nu va înceta să transforme efortul nostru uman în ceva divin. Și noi putem fi mâini, brațe, inimi care-l ajută pe Dumnezeu să facă minunile sale, adesea ascunse". Adevărata compasiune - aceasta este convingerea Bisericii, de mai multe ori amintită de Papa Francisc - se compromite pentru bine și este învingătoare, în pofida pierderii de timp și de bani și, uneori, și de reputație, la care se merge în întâmpinare. În această privință, nu mi se pare nepotrivit a propune din nou comentariul scurt și dens al sfântului Ambroziu din Milano, referitor la gestul emblematic și elocvent al samariteanului milostiv, cunoscut de toți: "Nu sângele, ci compasiunea creează aproapele" (Expunere despre Evanghelia lui Luca, 7, 84). În acest mod Biserica, prin Dicaster, vrea să afirme că și în Țara Sfânt ca pretutindeni caritatea, și mai ales slujirea adusă celor bolnavi și celor suferinzi, constituie o prioritate inevitabilă în evanghelizare precum și, așa cum ne amintea Sfântul Părinte la sfârșitul celei de-a XLIX-lea Săptămâni de Rugăciune pentru Unitatea Creștinilor la 25 ianuarie, motiv de unitate: "Atunci când împreună creștinii din diferite Biserici ascultă Cuvântul lui Dumnezeu și încearcă să-l pună în practică, fac într-adevăr pași importanți spre unitate. Și nu este numai chemarea care ne unește - sunt tot cuvintele Papei -; ne unește și însăși misiunea: a vesti tuturor faptele minunate ale lui Dumnezeu. Precum sfântul Paul, și precum credincioșii cărora le scrie sfântul Petru, și noi nu putem să nu vestim iubirea milostivă care ne-a cucerit și care ne-a transformat. În timp ce suntem în drum spre comuniunea deplină dintre noi, putem deja să dezvoltăm multiple forme de colaborare, să mergem împreună și să colaborăm pentru a favoriza răspândirea Evangheliei. Și mergând și lucrând împreună, ne dăm seama că suntem deja uniți în numele Domnului. Unitatea se face mergând". Invitația apostolului neamurilor - "Caritas Christi urget nos" (2Cor 5,14) - se alătură astfel și confirmă ulterior invitația urgentă a Mariei Preasfinte, care răsună la Cana Galileii și încă actuală astăzi pentru noi, încrezându-ne în Isus Milostiv ca Maria: "Faceți tot ce vă va spune" (In 2,5). _______________ Intervenția părintelui Pietro Felet, S.C.I. Programul Zilei Mondiale a Bolnavului 2016 (Țara Sfântă, 6-13 februarie 2016) Biserica catolică din Țara Sfântă, cu toată frumusețea de expresie a riturilor și tradițiilor sale și a diferențelor culturale, este recunoscătoare Sfântului Părinte că a ales chiar Țara Sfântă, și îndeosebi sanctuarul marian de la Nazaret pentru celebrarea Zilei Mondiale a Bolnavului 2016. Adunarea Ordinariilor Catolici a organizat câteva comitete ad hoc menite pentru pregătirea, in loco, a evenimentului după directivele Consiliului Pontifical pentru Lucrătorii Sanitari: comitet de programare, comitet cultural, trei comitete pentru celebrările principale. Niciunul dintre noi nu pune la îndoială toată pozitivitatea pe care reușește s-o comunice Țara Sfântă, dar când trebuie să se realizeze concret programul unui pelerinaj, lucrul nu este așa de ușor. Luna februarie este una dintre lunile cele mai reci și ploioase din an (fiecare celebrare prevede planul A și planul B). Barierele arhitectonice și topografice nu facilitează mutările celui care are probleme motorii. Voința credincioșilor de a participa mai mult la eveniment se izbește de ziduri și bariere, prin care se poate trece numai cu permisuri militare, de unde necesitatea de a înmulți celebrările principale. Tensiunile politice recomandă să se evite locuri disputate pentru întâlniri. După evaluare atentă și discernământ serios, Consiliul Pontifical, cu ajutorul comitetelor ad hoc ale AOCTS, a aprobat programul pentru ZMB 2016. Apr?s coup, reflectând cu calm, m-am uimit de dimensiunea teologală pe care a asumat-o acest program: dimensiune de credință, speranță și caritate. Celebrare a credinței și de credință În fiecare zi, dimineața și seara, delegația Sfântului Scaun se va întâlni pentru rugăciunea laudelor și vesperelor în unire cu toată Biserica și miercuri seara se va uni cu liturgia penitențială de miercuri din Postul Mare din Biserica bizantină. Sunt celebrate trei sacramente: Euharistia, Reconcilierea, Ungerea Bolnavilor, și un act penitențial. - Euharistia va fi mereu centrul zilei și momentul în care se va celebra îndeosebi un mister din viața lui Isus: Isus în mijlocul poporului său (Ramallah), Isus născut pentru noi (Betleem), Isus înviat pentru noi (Sfântul Mormânt), drama lui Isus (Ghetsemani), Isus la școala Mariei (Nazaret), Isus vestește Împărăția (Fericirile). Isus ocupă locul central al posterului. - Ungerea Bolnavilor va fi administrată de trei ori și în trei locuri diferite de episcopi catolici de diferite rituri. De ce? Pelerinii pot să circule liber și să meargă în toate locurile sfinte, în schimb nu toți creștinii locali pot să vină la Nazaret la 11 februarie. Pentru acest motiv ungerea bolnavilor va fi administrată persoanelor bătrâne sau bolnave și la Ramallah pentru creștinii care trăiesc în nordul Palestinei și la Betleem pentru cei din sudul Palestinei. - În Miercurea Cenușii va fi celebrat la Ghetsemani actul penitențial cu binecuvântarea cenușii sub măslinii pluriseculari și impunerea cenușii înainte de a trece prin poarta milostivirii, una dintre cele trei porți ale milostivirii deschise în Țara Sfântă (Nazaret, Betleem, Ghetsemani). Mărturie de caritate Isus a învățat de la Maria la Nazaret o iubire autentică și concretă, mărturisită cu apropierea și preferința sa față de cei săraci, cei bolnavi, cei refuzați de societate. "Ei sunt trupul lui Isus". A celebra ZMB 2016 înseamnă a mărturisi caritatea Bisericii, a deveni aproapele, aplecarea sa asupra rănilor trupești și sufletești ale ființelor umane rebutate de societatea noastră sau considerate o povară. Săptămâna ZMB este presărată de vizite la opere de asistență caritativă și de institute sanitare. Biserica catolică este prezentă în 13 structuri spitalicești, în proprietatea institutelor călugărești sau cu personal călugăresc, precum și cu 8 case de primire pentru persoane bătrâne și singure, și cu 14 institute pentru copii abandonați, orfani sau în mod diferit abili sau care trebuie reintroduși în societate. Consiliul Pontifical și delegația oficială a Sfântului Scaun, subîmpărțit în trei grupuri, vrea să manifeste apropierea și interesul Sfântului Părinte vizitând în Betleem 7 dintre aceste instituții, 6 la Nazaret și 3 la Haifa. Privire de speranță "Virtutea speranței răspunde aspirației către fericire, care este pusă de Dumnezeu în inima oricărui om; ea asumă așteptările care inspiră activitățile oamenilor; le purifică...; apără de descurajare; susține în toate momentele de părăsire; lărgește inima... Elanul speranței ne ferește de egoism și ne călăuzește la fericirea iubirii" (CBC 1818). În domeniul activității caritative și asistențiale Biserica vrea, cu instituțiile sale, să ofere ceva în plus decât normale servicii lăudabile ale ONG-urilor: un zâmbet, o rază de fericire, atingerea trupului lui Cristos cu respect, apărarea vieții și a întregii vieți în manieră dezinteresată. Aceasta este intenția simpozionului teologico-pastoral, sau simpozion despre etica creștină: "viața este sacră, prețioasă și inviolabilă", programat pentru marți 8 februarie la Ierusalim. Vor fi tratate două teme: "problemele sfârșitului vieții și demnitatea persoanei apte în mod diferit", însoțite de mărturii concrete de viață. Acest simpozion este un semn al providenței după decizia luată de Ordinariii Catolici din Țara Sfântă să apere mereu, oricum și pretutindeni, demnitatea persoanei umane, sacralitatea vieții în toate fazele sale și să investească în formarea etică și creștină a personalului medical, paramedical sau din infirmerii. Tocmai datorită acestei dorințe a Bisericii de a privi la viitor cu speranță, președintele AOCȚS, Preafericirea Sa Fouad Twal, va profita de ocazie pentru a anunța personalului spitalicesc prezent la simpozion decizia de a constitui patru comitete de etică creștină, care să fie loc de reflecție pentru experți, de formare morală și de propuneri de soluții la cazurile dificile care chinuiesc conștiința rudelor, medicilor și preoților. Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 13.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |