Este noaptea în care veghează întreaga creație
De la Adam la Cristos în imnurile lui Efrem Sirul
De Manuel Nin
Diferitele tradiții liturgice creștine, din Orient și din Occident, duminica sau în zilele care preced imediat celebrarea nașterii Fiului lui Dumnezeu, citesc ca pericopă evanghelică genealogia lui Cristos din Evanghelia după sfântul Matei. Efrem Sirul, în primul dintre cele 28 de imnuri ale sale despre Crăciun, face o adevărată lectio divina a acestor pagini evanghelice. Este vorba despre un imn destul de lung, nouăzeci și nouă de strofe, în care Efrem pune în scenă personaje și fapte veterotestamentare pentru a ajunge la ultima dintre strofele în care cântă întruparea Cuvântului lui Dumnezeu. Caracterul cristologic al întregului imn este ritmat și de versetul refren cântat între una și cealaltă dintre strofe: "Mărire ție, Fiul Creatorului nostru".
Un prim grup de strofe, de la unu la unsprezece, propune figura diferiților profeți care au vestit întruparea și nașterea Fiului lui Dumnezeu: Isaia, Mihea, Iacob, David, devin pentru Efrem începutul seriei lungi de personaje și de fapte veterotestamentare care duc la Cristos. Într-un fel, Efrem pune primii din lunga ceată care privește la Cristos pe cei care deja în Vechiul Testament au fost inspirați de Duhul Sfânt pentru a-l vesti în profeție: "Această zi, Doamne, i-a făcut să se bucure pe regi, pe preoți și pe profeți, pentru că în ea s-au împlinit cuvintele lor. De fapt, astăzi Fecioara l-a născut pe Emanuel la Betleem. Cuvântul rostit de Isaia astăzi a devenit realitate. Astăzi s-a născut un prunc, numele său este minunăție. Este chiar o minunăție a lui Dumnezeu ca s-a manifestat ca un prunc". Apoi, de-a lungul a aproape cincizeci de strofe, de la 12 la 60, Efrem desfășoară cântarea printr-o serie de figuri și de fapte luate din vechiul legământ care sunt prefigurarea, tipul lui Cristos; și poetul face asta punând în paralel faptul petrecut în cartea biblică prin acel "astăzi" care face prezentă mântuirea care se împlinește în Cristos însuși: "Adam a pus corupția asupra femeii ieșite din el. Astăzi ea a dezlegat corupția sa născându-i-l pe Mântuitorul. Un pământ virgin l-a născut pe Adam, conducătorul pământului. Astăzi o fecioară l-a născut pe Adam, conducător al cerului". Efrem aproape fără soluție de continuitate leagă personajele biblice, în special luate din Cartea Genezei, cu opera mântuitoare a lui Cristos, a căror prefigurare adevărată sunt ele: "Set, luând locul lui Abel, privea spre Fiul ucis, care prin propria ucidere a scos sabia introdusă în creație. Cei doi frați care l-au acoperit pe Noe priveau spre unicul-născut al lui Dumnezeu, care avea să vină ca să acopere goliciunea lui Adam". Și în parcursul său prin figurile biblice, punând în paralel vechiul și noul legământ, Efrem îi duce pe Moise și pe Ilie la scena schimbării la Față a lui Cristos: "Moise și Ilie l-au văzut pe Fiul. Cel blând s-a înălțat din adâncuri, iar zelotul a coborât din înălțime: l-au văzut pe Fiul la mijloc. Ei au fost simbol al venirii sale. Moise a fost tipul celor morți și Ilie tipul celor vii, care zburau în întâmpinarea lui la venirea sa". Imnul lui Efrem, aproape într-un dute-vino, după Ilie se întoarce la Adam și Eva și la primele capitole din Geneză, pentru a repropune o lectură în mod clar cristologică și ecleziologică a lor: Adam alungat și readus în paradis: arca lui Noe, tip al Bisericii: "Adam l-a așteptat pe el, pentru că el este Domnul heruvimului și numai el l-a fi putut face să intre și să locuiască sub ramurile pomului vieții. Și arca animalelor, tipul său privea spre Domnul nostru, care avea să construiască sfânta Biserică în care găsesc refugiu sufletele". Efrem subliniază cum Duhul Sfânt e cel care luminează lunga ceată de figuri biblice pentru ca ei să privească spre Cristos care vine: "Duhul Sfânt care este în ei, contemplând liniștit prin ei, îi determina să-l vadă, grație lui, pe Mântuitorul pe care ei îl doreau".
De la strofele 61 la 81, Efrem introduce în imn tema vegherii care ar trebui să marcheze viața creștinilor în așteptarea Mântuitorului, care este adevăratul veghetor, care nu doarme niciodată. Efrem va dezvolta imagini cu adevărat frumoase în care pune în paralel faptul așteptării, al vegherii, cu aceia și acela care sunt adevărații veghetori: Cristos este adevăratul veghetor asupra creștinilor, asupra Bisericii; îngerii, păstorii, călugării, toți creștinii sunt cei care în veghere așteaptă pe "adevăratul veghetor": "Veghetorii astăzi sunt în bucurie, pentru că a venit veghetorul ca să ne trezească. Cine va dormi în această noapte în care veghează întreaga creație? Adam a introdus în creație somnul morții prin păcat, a coborât astăzi veghetorul ca să ne trezească din toropeala păcatului". Efrem în ultima serie de strofe prezintă o întreagă succesiune de virtuți proprii ale creștinului, într-o lungă listă introdusă din nou de cuvântul "astăzi": "Astăzi Maria ascunde în noi drojdia lui Abraham. Să iubim și noi pe săraci așa cu el i-a iubit. Astăzi cade în noi fermentul lui David, cel îngăduitor. Fiecare dintre noi să fie milostiv așa cum a fost el față de Saul". Și apoi de-a lungul ultimelor zece strofe ale imnului, Efrem în acest "astăzi" al nașterii Fiului lui Dumnezeu întrupat pictează viața nouă care provine din ea: "Astăzi să nu fie nici întuneric, nici mânie, nici orgoliu, ci să-i facem părtași pe săraci de propriile bunuri. Astăzi este imprimată divinitatea în omenitate, pentru ca și omenitatea să fie gravată în sigiliul divinității".
(După L'Osservatore Romano, 24 decembrie 2015)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 12.