Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Portretul robot al preotului

La cincizeci de ani ai "Optatam totius" și ai "Presbyterorum ordinis"

Pietro Parolin

Publicăm intervenția pe care cardinalul secretar de stat a ținut-o, la 19 noiembrie 2015 la Universitatea Pontificală Urbaniana, la întâlnirea promovată de Congregația pentru Cler cu ocazia aniversării a cincizeci de ani a documentelor conciliare "Optatam totius" și "Presbyterorum ordinis".

Deschizând Conciliul Ecumenic Vatican II, sfântul Ioan al XXIII-lea încheia discursul său cu aceste cuvinte: "Conciliul care începe apare în Biserică precum o zi strălucitoare de lumină foarte splendidă. Sunt încă zorile: dar cum deja ating suav sufletele noastre primele raze ale soarelui care răsare! Totul aici respiră sfințenie, trezește exaltare" (Sf. Ioan al XXIII-lea, Discurs pentru deschiderea solemnă a Conciliului Ecumenic Vatican II, 11 octombrie 1962).

La cincizeci de ani de la încheierea Conciliului, recunoscători pentru lucrarea desfășurată de el și însuflețiți de dorința de a aprofunda instanțele, celebrăm acest Congres, dedicat pentru două documente: Optatam totius și Presbyterorum ordinis, care au oferit Bisericii o contribuție prețioasă cu privire la vocația preoțească și cu privire la identitatea și misiunea preoților.

Doresc să adresez o vie mulțumire Congregației pentru Cler care promovează acest eveniment și un salut cordial prefectului, cardinalul Beniamino Stella, arhiepiscopilor secretari și tuturor celor care au lucrat în organizarea acestui eveniment. Sunt onorat pentru invitația de a prezida această sesiune a lucrărilor și voi încerca să introduc tema care va fi în continuare tratată pe larg, așteptând să-l primim pe Sfântul Părinte Francisc, care, în ziua de mâine, ne va dărui cuvântul său.

Întâlnirii i s-a dat titlul "O vocație, o formare, o misiune. Drumul de ucenicie al preotului la a 50-a aniversare a lui Optatam totius și a lui Presbyterorum ordinis". Ne aflăm împreună ca să recitim ceea ce părinții conciliari ne-au transmis, nu atât pentru o comemorare a timpului trecut și, cu atât mai puțin, pentru o revizitare nostalgică a textelor, cât mai ales pentru a aprofunda comoara acestor două "perle" ale formării sacerdotale în lumina istoriei pe care o trăim astăzi. De fapt, discernământul este chemat mereu să conjuge importanța amintirii cu exigența profeției pentru ora prezentă de care nu se poate face abstracție.

Credința creștină își are rădăcina în iubirea milostivă pe care Dumnezeu Tatăl ne-o oferă în Fiul său Isus Cristos. Aceasta este pentru "vestea bună": Dumnezeu s-a apropiat, a devenit aproapele nostru, a venit pentru a ne elibera și pentru a ne deschide la bucuria întâlnirii cu El și cu frații. De aceea, vestirea Evangheliei, departe de a fi un depozit de definiții cristalizate, este un izvor viu, care se reînnoiește mereu. Ne amintește asta papa Francisc, la începutul lui Evangelii gaudium: "Cristos este «Evanghelia veșnică» (Ap 14,6), și este «același ieri și astăzi și întotdeauna» (Evr 13,8), însă bogăția sa și frumusețea sa sunt inepuizabile. El este mereu tânăr și izvor constant de noutate. Biserica nu încetează să se uimească datorită «profunzimii bogăției, a înțelepciunii și a științei lui Dumnezeu» (Rom 11,33). Isus Cristos poate să strice și schemele plictisitoare în care pretindem să-l închidem și ne surprinde cu creativitatea sa divină constantă. De fiecare dată când încercăm să ne întoarcem la izvor și să recuperăm prospețimea originală a Evangheliei apar noi drumuri, metode creative, alte forme de exprimare, semne mai elocvente, cuvinte încărcate de semnificație reînnoită pentru lumea actuală" (Exortația apostolică Evangelii gaudium, nr. 11).

În acest spirit intenționăm să reflectăm asupra celor două decrete conciliare importante. Ele se preocupă de promovarea și formarea vocațiilor la preoție și despre fizionomia pe care preoții trebuie s-o asume pentru a trăi misiunea pe care Biserica le-o încredințează. În această perspectivă, ele schițează figura păstorului, identitatea sa, spiritualitatea sa și misiunea sa. Aceste trăsături - ale căror frumusețe Biserica întreagă a putut s-o aprecieze în ultimele decenii - rămân desigur o pistă importantă și astăzi. De aceea trebuie să ne lăsăm interogați de multiplele schimbări care au avut loc în timp.

De fapt, multe sunt schimbările și provocările care se referă la Biserică și, îndeosebi, la păstorii săi. Societatea și cultura, în permanentă evoluție, au cerut Bisericii să devină interpretă atentă a "semnelor timpurilor", prin noi forme ale modului său de "a fi" în lume, prin parcursuri mai actuale de evanghelizare și "capacitate de a exprima adevărurile din totdeauna într-un limbaj care să permită recunoașterea noutății sale permanente" (Exortația apostolică Evangelii gaudium, nr. 41); aceeași istorie eclezială din acești ultimi ani, deși uneori a fost însemnată de răni și obscurități, a trăit intense momente de comuniune și de bucurie și a putut să strălucească în frumusețea sa, grație călăuzirii pastorale a Pontifilor și acțiunii apostolice a multor credincioși. Însă nici nu poate fi trecută sub tăcere o anumită pierdere a interesului față de mesajul creștin și față de practica creștină, mai ales din partea omului occidental care, în fața progreselor de netăgăduit în domeniul social, științific și tehnologic, riscă să se închidă în secularism și - așa cum a amintit Benedict al XVI-lea - "merge în întâmpinarea unei atrofii spirituale, a unui gol al inimii" (Benedict al XVI-lea, Mesaj Urbi et Orbi, Crăciun 2005).

Aceste provocări ating îndeaproape inima preoților și ne invită să angajăm toate energiile noastre, umane și pastorale, în sprijinul promovării vocaționale și al reînnoirii identității preoțești.

Pe acest drum, suntem încurajați de incisivitatea magisteriului papei Francisc, care ne invită constant să redescoperim apropierea compătimitoare a lui Isus Bunul Păstor și disponibilitatea sa la slujire, până la dăruirea totală de sine. Portretul robot al preotului, care reiese din cuvintele Pontifului, îl conduce din nou preot la identitatea sa fundamentală: el nu este și nu trebuie să fie un funcționar al sacrului, un birocrat învăluit în narcisism sau închis în formalitate, și nici un soi de "conducător" care stăpânește peste turmă și se lasă orbit de "mondenitatea spirituală"; mai degrabă, poporul lui Dumnezeu are nevoie de oameni unși de Duh, locuiți de conștiința că "ungerea nu este pentru a se parfuma pe ei înșiși" (Francisc, Omilie la Sfânta Liturghie a Crismei, 28 martie 2013), ci pentru a ieși și a vesti Evanghelia, în mod special printre cei săraci și cei suferinzi, împărtășind stilul lui Cristos, care se pune în slujba omenirii, spală picioarele discipolilor și oferă gratuit propria viață pentru toți.

Cum se poate trăi această configurare cu Cristos Bunul Păstor? Cum să învățăm de la El acea caritate care să facă inimile noastre gata pentru misiune, în perspectiva slujirii și a darului? Și dacă Bunul Păstor, uns de Tatăl pentru a anunța săracilor vestea cea bună, este figură și model al identității preoțești, ce parcursuri formative oferă la începutul drumului sau în timpul drumului? Acestea sunt întrebările fundamentale pe care Întâlnirea vrea să și le adreseze. Ele manifestă exigența, reieșită în acești ultimi ani, de a lua în considerare figura și misiunea preotului în lumina unui drum de ucenicie unic și integral, care merge de la îngrijirea inițială a vocației până la formarea permanentă. De fapt, așa cum a amintit papa Francisc adresându-se Adunării Plenare a Congregației pentru Cler, la 3 octombrie anul trecut, formarea preoțească este îngrijirea acelui "diamant neșlefuit", care este vocația; nu e vorba de a fi instruiți în câteva noțiuni, ci de a putea trăi o experiență de ucenicie de intimitate cu Învățătorul.

De aceea, a afirmat Sfântul Părinte, "Tocmai pentru aceasta, formarea nu poate să fie o misiune pe termen, pentru că preoții nu încetează niciodată să fie discipoli ai lui Isus, să-l urmeze. Uneori înaintăm vioi, alteori pasul nostru este sigur, ne oprim și putem și cădea, dar rămânând mereu pe drum. Deci, formarea ca ucenicie însoțește toată viața slujitorului hirotonit și se referă integral la persoana sa, intelectual, uman și spiritual. Formarea inițială și cea permanentă trebuie deosebite pentru că ele cer modalități și timpuri diferite, dar sunt cele două jumătăți ale unei singure realități, viața discipolului cleric, îndrăgostit de Domnul său și în mod constant în urmarea sa" (Francisc, Discurs adresat Adunării Plenare a Congregației pentru Cler, 3 octombrie 2014).

De aceea, este semnificativ că s-a voit să se dea acest titlu Întâlnirii. De fapt, preoții nu sunt aleși pe bază de merite sau capacități personale, nici roadele slujirii lor nu sunt direct proporționale cu activitatea lor și cu metodologiile pastorale. În schimb, ei pot să fie făcuți părtași de misiunea lui Cristos în măsura în care drumul lor este cadențat, ca acela al primilor discipoli, pe urmele Învățătorului; în același mod, sămânța aruncată în trudele lor apostolice, răsare și aduce rod dacă acest drum de ucenicie continuă în timp, hrănindu-se dintr-o intimă relație cu Domnul, cultivând necesarele virtuți umane și spirituale, rămânând deschiși la darul Duhului și la caritatea față de poporul său.

De aceea, o vocație, pentru că alegerea este a lui Dumnezeu; o formare, care cuprinde și transformă persoana de la începutul parcursului său, menținând-o în ucenicia permanentă; și, în sfârșit, o misiune, pentru că "fiecare vocație este pentru misiune și misiunea slujitorilor hirotoniți este evanghelizarea, în orice formă a sa" (Francisc, Discurs adresat Adunării Plenare a Congregației pentru Cler, 3 octombrie 2014).

În acești termeni Presbyterorum ordinis a vorbit deja despre preoți: "Luați dintre oameni și constituiți în favoarea oamenilor înșiși în lucrurile care se referă la Dumnezeu" (Cf. Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican, decretul despre slujirea și viața preoților Presbyterorum ordinis, nr. 3). Ei, înainte de orice activitate și de orice însușire, sunt chemați să devină discipoli ai Învățătorului și să trăiască misiunea de vestitori ai Cuvântului, slujitori ai sfințirii și călăuzitori grijulii ai poporului lui Dumnezeu, fără a uita că "scopul spre care tind preoții cu slujirea lor și cu viața lor este gloria lui Dumnezeu Tatăl în Cristos. Și această glorie există atunci când oamenii primesc cu conștiință, cu libertate și cu recunoștință lucrarea lui Dumnezeu realizată în Cristos și o manifestă în toată viața lor" (Cf. Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican, decretul despre slujirea și viața preoților Presbyterorum ordinis, nr. 2).

Întâlnirea, prin contribuția studioșilor iluștri, a confraților episcopi și cardinali, va putea dezvolta aceste dimensiuni, punându-le în relație cu cei cincizeci de ani de istorie trecuți între timp, cu parcursul magisterial și cu diferitele perspective ale culturii actuale, care cer Bisericii preoți atenți, pregătiți și disponibili. Din geneza și din dezvoltarea fiecăruia dintre cele două decrete vom avea posibilitatea de a percepe actualitatea învățăturii conciliare și de a o conjuga cu diferitele aspecte ale formării preoțești, deschizându-ne la actualul context al noii evanghelizări.

Reînnoind cele mai vii mulțumiri ale mele pentru Congregația pentru Cler și adresându-vă un călduros bun-venit, vă urez tuturor să puteți trăi evenimentul cu o intensă participare interioară și să fiți îmbogățiți cu acele energii umane, teologice, spirituale și pastorale, capabile să ne facă adevărați martori ai lui Cristos în lume.

(După L'Osservatore Romano, 20 noiembrie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat