Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

"Adevărata identitate europeană este aceea a confruntării, nu a urii"

De Andrea Tornielli

"Adevărata identitate europeană, cea deschisă confruntării, nu aceea a urii", este aceea care se regăsește în "splendida scrisoare pe care Antoine Leiris a scris-o teroriștilor, după moartea soției sale prin opera atentatorilor din Paris". Asta afirmă filozoful Massimo Borghesi, autor al cărții Critica teologiei politice, în acest dialog cu Vatican Insider pornind de la tragicele evenimente de la Paris, care interoghează Europa cu privire la rădăcinile sale, identitatea sa și alegerile sale.

Teribilele atentate de la Paris au aruncat Europa în panică, mai ales pentru că mulți jihadiști s-au născut în Franța, nu au venit din străinătate. Ce înseamnă asta? Cum a fost posibil ca Europa însăși să fi fost incubator al fundamentalismului?

"Cauzele pentru care mii de jihadiști, care provin din Europa, merg să lupte în Siria și în Irak în favoarea Statului Islamic sunt în mod substanțial trei. Prima este dată de dezrădăcinarea tinerilor musulmani de a doua - a treia generație, așa cum se întâmplă în banlieue pariziene, față de societatea din jur. Ca în Accattone de Pasolini, ei văd orașul din periferie, nu cunosc centrul, se simt respinși. Nu sunt cu adevărat parte a națiunii în care s-au născut. Condiția lor socială, o școlarizare adesea eșuată, favorizează un sentiment de marginalizare și, prin urmare, de resentiment față de o lume, cea europeană, pe care o simt străină și ostilă. A doua cauză este dată de lumea occidentală de astăzi, așa-numita «lume lichidă» caracterizată de un individualism profund, de o eclipsă la fel de profundă de valori și de idealuri, de promisiuni de viață nerealizabile. Unui tânăr care simte în interior exigența de valori în care să se angajeze, Europa de astăzi este în măsură să ofere divertissment dar nu idealuri care să stimuleze spre solidaritate. În Franța valorile lui Republique răsună, ca și La marsigliese, numai în ora pericolului. Altminteri nu sunt în măsură să unifice. Religia lui Laicité indică o identitate formală care acoperă valoarea polemică a diferențelor fără a o rezolva. Al treilea factor care este la geneza jihadismului european este islamul european, islamul întâlnit în atâtea moschei europene. Golului spiritual al bătrânului continent, marginalizării sociale și culturale, tânărul de proveniență arabă crescut în Europa îi opune descoperirea unei credința radicale, totalizante, împrumutată de la imami care exportă afirmațiile islamului cel mai integralist, cel wahabit promovat și finanțat de Arabia Saudită".

Cum ați defini acest tip de islam?

"Este un islam esențialmente politic, teocratic, o religie politică ce atrage mulți tineri, dezrădăcinați și plini de resentiment, tocmai datorită succesului politic al ISIS. Ceea ce uimește acești tineri este exact ceea ce provoacă în noi oroare: mesajul de putere planetară trezit de imaginile capetelor tăiate, de victoriile califatului. ISIS este mitul unei revanșe a islamului și a lumii arabe asupra Occidentului, este visul unei revanșe care locuiește în resentiment. Islamul jihadist este o teologie politică - fenomen despre care m-am ocupat în volumul meu Critica teologiei politice - care, ca toate teologiile politice, trăiește și se hrănește din victoria Dumnezeului oștirilor. Numai o înfrângere poate, în acest caz, să provoace o criză ideală. Teologiile politice, prin natura lor, mor pe câmpurile de bătălie".

"Suntem în război!". Aceasta este reacția care pare să fie majoritară. Primul răspuns a fost o intensificare a bombardamentelor asupra Statului Islamic: este adecvat?

"Răspunsul nu poate să nu fie și militar, însă cu avertismentele amintite de conducătorul Bisericii siro-catolice, Mar Ignace Youssif al III-lea Younan, adică ISIS nu se înfrânge pur și simplu cu raidurile și cu bombardamente nediscriminate. Masacrul de la Paris a reprezentat pentru ISIS, cu siguranță, un fel de autogol. De fapt, a constrâns statele vecine ale califatului, de la Turcia lui Erdogan, la Arabia Saudită, chiar la Occidentul americano-european, să se oprească. Folosirea ISIS ca anti-Assad, anti-Iran, anti-Putin, nu mai poate să fie tolerată de opinia publică. Masacrul parizian, așa cum s-a spus, este 11 septembrie european. Numai Qatarul, unul dintre statele cele mai bogate și mai integraliste din lume, continuă jocul său murdar finanțând puternic Daesh. Este clar că dacă nu se șterg finanțările, importurile de petrol, furnizările masive de arme, un conflict nu va avea sfârșit niciodată. Cu privire la război, el trebuie măsurat cu atenție. Nici Obama nici europenii nu sunt dispuși să folosească trupe de uscat, cu riscul a mii de morți. În afară de asta, ISIS n-ar ezita niciun moment să ia ostatice orașe întregi, in primis Mosul, în așa fel încât bătălia ar trebui să se desfășoare casă cu casă cu foarte multe victime civile nevinovate. Forma pe care conflictul va trebui s-o asume - cu pace bună a lui Salvini și a celor care strigă la război - nu este deci clară. Ceea ce este pozitiv, deocamdată, este acordul găsit între Occident și Putin, după ani de contrast dur. Acest lucru permite să se găsească în sfârșit dușmanul, «unicul» dușman".

Uimesc cuvintele cu care Claudio Magris, în ziua de după atentatele de la Paris, a recunoscut clarviziunea lui Ioan Paul al II-lea care invita să nu se facă războaie în Irak. Ceea ce se întâmplă cât de mult poate să fie legat de alegerile făcute de Occident în trecutul recent, cu războaiele pe care le-a dus în Orientul Mijlociu și cu finanțarea de grupuri rebele care s-au transformat apoi în internațională a terorii?

"Evaluarea lui Magris este prețioasă. Mulți dintre cei care astăzi îndeamnă la războiul Occidentului împotriva islamului, care îl folosesc pe Ioan Paul al II-lea și pe Benedict al XVI-lea împotriva Papei Francisc, acuzat că este prea supus față de musulmani, uitând că tocmai Ioan Paul al II-lea a fost cel care s-a opus cu putere împotriva războiului din Irak voit de George Bush jr., care s-a opus «războiului civilizațiilor» al celor care voiau cruciada Occidentului «creștin» împotriva islamului. Așa cum scrie Magris: «Cât de clarvăzătoare era opoziția lui Ioan Paul al II-lea față de războiul din Irak, opoziție care nu se năștea desigur din simpatie față de despotul irakian feroce nici din pacifism abstract, care îi era străin pentru că experiența sa istorică l-a învățat că războiul, mereu oribil, este uneori inevitabil. Dar papa polonez știa că a tulbura echilibrul - precar și odios, dar echilibru totuși - al acelui Babel din Orientul Mijlociu avea să creeze o atomizare incontrolabilă a violenței. După cum era mai inteligent Reagan decât avea să fie după mulți ani George Bush jr., atunci când, pentru a elimina sprijinul dat terorismului de Gheddafi, s-a decis pentru o acțiune brutală dar rapidă și eficace și nu s-a gândit să trimită trupe americane să se implanteze cine știe cât timp în deșertul libian, în timp ce invadarea Afganistanului voită de Bush jr. durează de trei ori mai mult decât al doilea război mondial, fără rezultate apreciabile». Și aici am putea adăuga: după cum era mai inteligent Reagan față de Sarkozy și de Cameron care au răsturnat desigur un dictator dar numai pentru a arunca o țară, Libia, în haosul cel mai total, veritabil teren fertil pentru a încuraja extremismul cel mai radical".

Din ce anume se naște extremismul fundamentalist?

"În realitate adevăratul nod este acesta: extremismul islamic este produsul a doi factori. Primul este dat de o problemă care privește direct islamul contemporan, raportul său cu modernitatea, cu libertățile civile și religioase. A vorbit despre asta, cu înțelepciune, filozoful Abdennour Bidar în Scrisoare deschisă către lumea musulmană (http://www.gliscritti.it/blog/entry/2895). Desigur, nu este unicul, și totuși în Scrisoarea sa este ca și cum ar sintetiza toate problemele unui occidental islamic. ISIS este un monstru care nu coincide cu islamul, cu credința liniștită a milioane de credincioși. Și, totuși, își are rădăcinile într-o posibilă lectură a islamului, cea de matrice wahabită. O lectură care cere să fie înfruntată «critic» dacă se vrea depășirea aberațiilor fundamentaliștilor criminali care justifică acțiunea lor pornind de la religie. În acest scop simplele disocieri sau distanțări sunt de dorit dar nu rezolvă problema. Așa cum nu ajută pozițiile celor care afirmă că nu există nicio conexiune între islam și politică. Problema este mai complexă și cere o adevărată recitire a tradiției. Așa cum a afirmat Hocine Drouiche, imam de Nîmes și vicepreședinte al Consiliului Imamilor din Franța: «Timp de secole, musulmanii au exclus rațiunea și raționalitatea din viața lor religioasă. În gândirea islamică modernă există o adevărată criză a rațiunii. Prin urmare, musulmanii trăiesc în situații paradoxale nu numai față de valorile islamice, ci și față de valorile europene». Această închidere, această disociere între credință și rațiune, este cea care generează fundamentalismul, fideismul închis care vede îi ceilalți pe «cruciați», pe necredincioși, pe impuri. Al doilea factor care în cursul ultimilor 40 de ani a favorizat radicalizarea islamului a fost folosirea lui de Occident, SUA in primis, ca instrument antisovietic mai întâi, cu talibanii susținuți în Afganistan împotriva Moscovei, și apoi cu ISIS ca mijloc anti-Assad aliat al lui Putin. Monstrul, așa cum a recunoscut Hillary Clinton, a ieșit din camerele secrete ale CIA și ale Pentagonului, creat de aliații arabi filo-americani și de Turcia, membru al NATO. Copilul, crescut, a devenit acum deranjant și sâcâitor, până acolo încât artizanii lui nu mai știu cum să scape de el. Între timp sute de mii de persoane au murit, milioane au fugit, state întregi s-au prăvălit în mizerie și în disperare".

După părerea dumneavoastră este în desfășurare o ciocnire de civilizații? Ce anume înseamnă pentru Europa, pentru valorile sale și cultura sa, această confruntare cu islamul fundamentalist?

"Desigur, reînnoita confruntare cu un islamism agresiv, care părea o amintire îndepărtat din trecut, obligă bătrânul continent la o regândire. După '89, era globalizării a coincis cu un post-modernism estetico-hedonisto-individualist. «Sfârșitul istoriei», profețit de Francis Fukuyama, părea să ofere panorama noii felix aetas, fără dușmani nici războaie, marcată de afaceri și divertissement. Apoi a venit acel 11 septembrie și cu el s-a întors teologia politică (teocon și islamistă), dușmanul, războiul. Rezultatele acelui conflict le vedem astăzi cu Orientul Mijlociu și Africa de Nord în derivă. Pentru aceasta, Europa, după Paris, nu poate să se regândească în lumina unei noi (sau vechi) teologii politice așa cum doresc dreptele. Soluția, ieșită din nihilismul postmodern, nu se află în construirea de identități afirmate în antiteză față de altele, identități dialectice care recopiază, în opoziție, identitatea adversarului. Aceasta este calea «ciocnirii de civilizații», cea dorită de cotidianul «Libero» care pe prima pagină nu s-a rușinat să scrie, ca răspuns la masacrele pariziene, «Islamici bastarzi». O adevărată incitare la ură. Nici Europa nu poate să creadă, pe de altă parte, că problema se rezolvă favorizând anularea diferențelor. Ca în cazul unei excursii școlare anulate de autoritățile din școala elementară «Matteotti» din Florența pentru că prevedea o vizită artistică ce includea un Cristos pictat de Chagal, temându-se că asta ar putea să-i ofenseze pe elevii de religie musulmană. O măsură demențială care demonstrează limitele unui multiculturalism care, când este pusă la încercare, demonstrează că este incapabilă să susțină diversitățile culturale. Cine vine sau se naște într-o țară trebuie înainte de toate să învețe să-i respecte tradițiile, uzanțele, obiceiurile, legile. Este o lege nescrisă a popoarelor. Dacă nu le sunt pe plac legile și obiceiurile este bine ca să plece în altă parte. Pe de altă parte, țara care primește trebuie să favorizeze condițiile de integrare, in primis prin școală, loc de muncă, universitate. Bazându-se îndeosebi pe tineri. În cadrul școlar, cum demonstrează institutele creștine în țările arabe care nu fac distincție de religie, apar prietenii, stimă reciprocă, raporturi durabile între persoane de credințe diferite. Aici se construiește viitorul. Desigur, ar trebui să fie școli care să aibă ca țintă locuri de muncă, nu parcări, nici locuri de déracinement".

Așadar, cum trebuie reacționat?

"Atât postmodernismul relativist cât și identitarismul, cele două ideologii cu care am răspuns, până acum, la integralismul islamic, au arătat din belșug limitele lor. Abdennor Bidar, în Scrisoarea sa, afirmă că lumea islamică europeană are, dacă vrea, resursele pentru a ieși afară din adâncimile la care o duce integralismul. În același mod, am putea spune că bătrâna Europă, oricât de descântată și violentată ar fi în tradițiile sale, are resursele pentru a răspunde în mod nu simplu reactiv. Splendida scrisoare pe care Antoine Leiris a scris-o teroriștilor, după moartea soției sale prin opera atentatorilor din Paris, este un document pentru asta: «Vineri seara ați furat viața unei persoane excepționale, iubirea vieții mele, mama copilului meu, și totuși nu veți avea ura mea. Nu știu cine sunteți și nici nu vreau să știu. Voi sunteți suflete moarte. Dacă acest Dumnezeu pentru care ucideți orbește ne-a făcut după chipul său, fiecare glonț în trupul soției mele a fost o rană în inima sa. De aceea nu vă voi oferi cadoul de a vă urî». Aceasta este adevărata identitate europeană, cea deschisă confruntării, nu cea a urii. Civilizația Europei, cea autentică, este dominată, așa cum a evidențiat Remi Brague în frumoasa sa carte Europe. La voie romaine, de «secundaritate», de capacitatea Romei antice de a se face «a doua» față de cultura elenică și a creștinismului de a se face «al doilea» față de ebraism. Pentru aceasta Europa este capabilă de «integrare», nu are nevoie să reducă la zero tradiția, credința, cultura celor care calcă pe pământul său. Nu-i este frică de celălalt. Are datoria de a se apăra, dar este și suficient de puternică pentru a suporta diferențele".

(După Vatican Insider, 19 noiembrie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 15.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat