|
Papa Francisc: Vizita la biserica evanghelică luterană din Roma (duminică, 15 noiembrie 2015) Răspunsurile Sfântului Părinte la întrebările adresate în timpul întâlnirii 1) Mă numesc Julius. Am nouă ani și îmi place mult să particip la cultul copiilor din această comunitate. Sunt fascinat de istoriile lui Isus și îmi place și cum se comportă El. Întrebarea mea este: Ce-ți place mai mult din faptul de a fi papă? Răspunsul este simplu. Ceea ce-mi place... Dacă eu te întreb ce-ți place mai mult de mâncare, tu vei spune tortul, dulcele! Sau nu? Dar trebuie mâncat tot. Lucrul care-mi place, sincer, este să fiu paroh, să fiu păstor. Nu-mi place să fac muncile de birou. Nu-mi plac aceste munci. Nu-mi place să dau interviuri protocolare - acesta nu este protocolar, este familial! - dar trebuie să fac asta. De aceea, ce-mi place mai mult? Să fiu paroh. Și odinioară, în timp ce eram rector al facultății de teologie, eram paroh al parohiei care este lângă facultate și știi, îmi plăcea să-i învăț pe copii catehismul și duminica să fac Liturghia cu copiii. Erau mai mult sau mai puțin 250 de copii, era greu ca toți să stea în tăcere, era greu. Dialogul cu copiii... Asta îmi place. Tu ești un copil și probabil mă vei înțelege. Voi sunteți concreți, nu puneți întrebări agățate în aer, teoretice: "De ce asta este așa? De ce...". Iată, îmi place să fiu paroh și, fiind paroh, ceea ce-mi place mai mult este să fiu cu copiii, să vorbesc cu ei, și se învață mult. Se învață mult. Îmi place să fiu papă cu stilul parohului. Slujirea. Îmi place, în sensul că mă simt bine când îi vizitez pe bolnavi, când vorbesc cu persoanele care sunt un pic disperate, triste. Îmi place mult să merg la închisoare, dar nu ca să mă ducă în pușcărie! Pentru că, a vorbi cu deținuții... - tu probabil vei înțelege ceea ce-ți voi spune - de fiecare dată când intru într-o închisoare, mă întreb pe mine însumi: "De ce ei și eu nu?". Și acolo simt mântuirea lui Isus Cristos, iubirea lui Isus Cristos față de mine. Pentru că El e cel care m-a mântuit. Eu nu sunt mai puțin păcătos decât ei, însă Domnul m-a luat de mână. Și asta o simt. Și când merg în închisoare sunt fericit. A fi papă înseamnă a fi episcop, a fi preot, a fi păstor. Dacă nu papă nu este episcop, dacă un papă nu este paroh, nu este păstor, va fi o persoană foarte inteligentă, foarte importantă, va avea multă influență în societate, dar eu cred - cred! - că în inima sa nu este fericit. Nu știu dacă am răspuns la ceea ce tu voiai să știi. 2) Mă numesc Anke de Bernardinis și, ca multe persoane din comunitatea noastră, sunt căsătorită cu un italian, care este un creștin catolic roman. Trăim fericiți împreună de mulți ani, împărtășind bucurii și dureri. Deci ne doare mult faptul că suntem divizați în credință și că nu putem participa împreună la Cina Domnului. Ce putem să facem pentru a ajunge, în sfârșit, la comuniune cu privire la acest punct? Mulțumesc, doamnă. La întrebarea cu privire la împărtășirea Cinei Domnului nu este ușor pentru mine să vă răspund, mai ales în fața unui teolog cum este cardinalul Kasper! Mi-e frică! Eu cred că Domnul ne-a spus când a dat acest mandat: "Faceți aceasta în amintirea mea". Și când împărtășim Cina Domnului, amintim și imităm, facem același lucru pe care l-a făcut Domnul Isus. Și Cina Domnului va fi, ospățul final în Noul Ierusalim va fi, dar aceasta va fi ultima. În schimb pe drum - și nu știu cum să răspund, dar întrebarea dumneavoastră mi-o însușesc - eu mă întreb: a împărtăși Cina Domnului este scopul unui drum sau este viaticul pentru a merge împreună? Las întrebarea teologilor, celor care înțeleg. Este adevărat că într-un anumit sens a împărtăși înseamnă a spune că nu sunt diferențe între noi, că avem aceeași doctrină - subliniez cuvântul, cuvânt greu de înțeles - dar eu mă întreb: dar nu avem același Botez? Și dacă avem același Botez trebuie să mergem împreună. Dumneavoastră sunteți o mărturie a unui drum chiar profund pentru că este un drum conjugal, un drum propriu de familie, de iubire umană și de credință împărtășită. Avem același Botez. Când dumneavoastră vă simțiți păcătoasă - și eu mă simt atât de păcătos - când soțul dumneavoastră se simte păcătos, dumneavoastră mergeți în fața Domnului și cereți iertare; soțul dumneavoastră face același lucru și merge la preot și cere dezlegarea. Sunt remedii pentru a menține viu Botezul. Când voi vă rugați împreună, acel Botez crește, devine puternic; când voi îi învățați pe copiii voștri cine este Isus, pentru ce a venit Isus, ce anume ne-a făcut Isus, faceți același lucru, atât în limba luterană cât și în limba catolică, dar este același lucru. Întrebarea: și Cina? Există întrebări la care numai dacă unul este sincer cu sine însuși și cu puținele "lumini" teologice pe care eu le am, trebuie să se răspundă același lucru, vedeți voi. "Acesta este Trupul meu, acesta este sângele meu", a spus Domnul, "faceți aceasta în amintirea mea", și acesta este un viatic care ne ajută să mergem. Eu am avut o mare prietenie cu un episcop episcopalian, de 48 de ani, căsătorit, doi fii și el avea această neliniște: soția catolică, fiii catolici, el episcop. El însoțea duminica pe soția sa și pe fiii săi la Liturghie și apoi mergea să facă cultul cu comunitatea sa. Era un pas de participare la Cina Domnului. Apoi el a mers înainte, Domnul l-a chemat, un om drept. La întrebarea dumneavoastră vă răspund numai cu o întrebare: cum pot să fac cu soțul meu, pentru ca să mă însoțească pe drumul meu Cina Domnului? Este o problemă la care fiecare trebuie să răspundă. Dar îmi spunea un pastor prieten: "Noi credem că Domnul este prezent acolo. Este prezent. Voi credeți că Domnul este prezent. Și care este diferența?" - "Eh, sunt explicațiile, interpretările...". Viața este mai mare decât explicațiile și interpretările. Faceți mereu referință la Botez: "O credință, un botez, un Domn", așa ne spune Paul, și de acolo luați consecințele. Eu nu aș îndrăzni niciodată să dau permisiunea de a face asta pentru că nu este competența mea. Un Botez, un Domn, o credință. Vorbiți cu Domnul și mergeți înainte. Nu îndrăznesc să spun mai mult. 3) Mă numesc Gertrud Wiedmer. Vin din Elveția. Sunt contabila comunității noastre și sunt angajată în proiectul nostru pentru refugiați. Poartă numele de "Ursulețul" și, cu el, susținem circa 80 de tinere mame și pe copiii lor mici, venite la Roma din Africa de Nord. Vedem mizeria. Încercăm să fim de ajutor. Dar știm și că posibilitățile au un capăt. Ce anume putem face, fiind creștini, pentru ca persoanele să nu se resemneze sau să nu ridice noi ziduri? Dumneavoastră, fiind elvețiancă, fiind contabilă, aveți toată puterea în mână! O slujire... Mizeria... Dumneavoastră ați spus acest cuvânt: mizeria. Îmi vine să spun două lucruri. Primul, zidurile. Omul, din primul moment - dacă noi citim Scripturile - este un mare constructor de ziduri, care despart de Dumnezeu. În primele pagini din Geneză vedem asta. Și există o fantezie în spatele zidurilor umane, fantezia de a deveni ca Dumnezeu. Pentru mine mitul, ca s-o spunem în cuvinte tehnice, sau narațiunea despre Turnul Babel, este tocmai atitudinea bărbatului și a femeii care construiesc ziduri, pentru că a construi un zid înseamnă a spune: "Noi suntem puternicii, voi afară". Dar în acest "noi suntem puternicii și voi afară" este mândria puterii și atitudinea propusă în primele pagini ale Genezei: "Veți fi ca Dumnezeu" (cf. Gen 3,5). A face un zid este pentru a exclude, merge în această linie. Ispita: "Dacă voi mâncați acest rod, veți fi ca Dumnezeu". Cu privire la Turnul Babel - asta probabil ați auzit spunându-se, pentru că repet, dar este atât de "plastic" - există un midrash scris în 1200 mai mult sau mai puțin, în timpul lui Toma de Aquino, al lui Maimonide, de un rabin evreu, care le explica alor săi în sinagogă construirea Turnului Babel, unde puterea omului se făcea simțită. Era foarte dificil, foarte scump, pentru că trebuiau făcuți chirpici și nu întotdeauna era apa aproape, trebuiau căutate paie, trebuiau uscați, apoi arși în cuptor și la sfârșit erau ridicați și muncitorii îi luau... Dacă unul dintre acești chirpici cădea era o catastrofă, pentru că erau o comoară, erau scumpi, costau. În schimb, dacă un muncitor cădea, nu se întâmpla nimic! Zidul mereu exclude, preferă puterea - în acest caz puterea banului deoarece chirpiciul costa, sau turnul care voia să ajungă până la cer - și astfel mereu exclude umanitatea. Zidul este monumentul făcut excluderii. Și în noi, în viața noastră interioară, de câte ori bogățiile, vanitatea, orgoliul devin un zid în fața Domnului, ne îndepărtează de Domnul. A face zidurile. Pentru mine, cuvântul care-mi vine acum, un pic spontan, este cel al lui Isus: ce-i de făcut pentru a nu face ziduri? Slujire. Faceți partea celui din urmă. Spală picioarele. El ți-a dat exemplul. Slujirea celorlalți, slujirea fraților, surorilor, slujirea celor mai nevoiași. Cu această operă de a susține cele 80 de tinere mame, voi nu faceți ziduri, faceți slujire. Egoismul uman vrea să se apere, să apere propria putere, propriul egoism, dar în acea apărare se îndepărtează de izvorul de bogăție. Zidurile până la urmă sunt ca o sinucidere, te închid. Este un lucru urât a avea inima închisă. Și astăzi vedem asta, drama... Fratele meu pastor astăzi a amintit de Paris: inimi închise. Și numele lui Dumnezeu este folosit pentru a închide inimile. Dumneavoastră mă întrebați: "Încercăm să fim de ajutor mizeriei, dar știm că și posibilitățile au un capăt. Ce anume putem face, fiind creștini, pentru ca persoanele să nu se resemneze sau să nu ridice noi ziduri?". A vorbi clar, a ne ruga - pentru că rugăciunea este puternică - și a sluji. Și a sluji. Într-o zi, Maicii Tereza de Calcutta i s-a pus întrebarea: "Dar tot acest efort pe care dumneavoastră îl faceți numai pentru a face ca să moară cu demnitate acești oameni care sunt la trei, la patru zile de moarte, ce este?". Este o picătură de apă în mare, dar, după asta, marea nu mai este aceeași. Și, tot cu slujirea, zidurile vor cădea singure; însă egoismul nostru, dorința noastră de putere caută mereu să le construiască. Nu știu, asta îmi vine să spun. Mulțumesc. * * * Omilia Sfântului Părinte Isus, în timpul vieții sale, a făcut atâtea alegeri. Aceasta pe care am auzit-o astăzi va fi ultima alegere. Isus a făcut atâtea alegeri: pe primii discipoli, pe bolnavii pe care-i vindeca, mulțimea care-l urma... - îl urma pentru a asculta pentru că El vorbea ca unul care are autoritate, nu ca învățătorii lor ai legii care se împăunau; dar putem citi cine erau acești oameni cu două capitole înainte, în capitolul 23 din Matei; nu, în El vedea autenticitatea; și acea mulțime îl urma. Isus cu iubire făcea alegerile dar și corectările. Când discipolii greșeau în metode: "Să facem să vină focul din cer?..." - "Dar voi nu știți care este spiritul vostru". Sau când mama lui Iacob și Ioan a mers să-i ceară Domnului: "Doamne, vreau să-ți cer o favoare, cei doi fii ai mei, în momentul Împărăției tale, unul să fie la dreapta, celălalt la stânga...". Și El corecta aceste lucruri: mereu călăuzea, însoțea. Dar și după Înviere este atât de duios a vedea cum Isus alege momentele, alege persoanele, nu înspăimântă. Să ne gândim la drumul spre Emaus, cum îi însoțește [pe cei doi discipoli]. Ei trebuiau să meargă la Ierusalim, dar au fugit din Ierusalim, de frică, și El merge cu ei, îi însoțește. Și apoi se lasă văzut, îi recuperează. Este o alegere a lui Isus. Și apoi marea alegere care pe mine mereu mă înduioșează, când pregătește ospățul de nuntă al fiului și spune: "Dar mergeți la răscrucile drumurilor și aduceți aici pe orbi, pe surzi, pe șchiopi...". Buni și răi! Isus a ales mereu. Și apoi alegerea oii rătăcite. Nu face un calcul financiar: "Dar, am 99 de oi, pierd una...". Nu. Dar ultima alegere va fi cea definitivă. Și care vor fi întrebările pe care ni le va pune Domnul în ziua aceea: "Ai mers la Liturghie? Ai făcut o cateheză bună?". Nu, întrebările sunt despre cei săraci, pentru că sărăcia este în centrul Evangheliei. El fiind bogat s-a făcut sărac pentru a ne îmbogăți cu sărăcia sa. El nu consideră un privilegiu că este ca Dumnezeu ci s-a nimicit, s-a umilit până la sfârșit, până la moartea pe Cruce (cf. Fil 2,6-8). Este alegerea slujirii. Isus este Dumnezeu? Este adevărat. Este Domnul? Este adevărat. Dar este slujitorul și alegerea o va face cu privire la aceea. Tu, viața ta ai folosit-o pentru tine sau pentru a sluji? Pentru a te apăra de alții cu ziduri sau pentru a-i primi cu iubire? Și aceasta va fi ultima alegere a lui Isus. Ne spune mult despre Domnul această pagină din Evanghelie. Și pot să-mi pun întrebarea: dar noi, luterani și catolici, în ce parte vom fi, la dreapta sau la stânga? Dar au fost timpuri urâte între noi... Gândiți-vă la persecuții... între noi! Cu același Botez! Gândiți-vă la atâția arși de vii. Trebuie să ne cerem iertare pentru asta, pentru scandalul diviziunii, pentru că toți, luterani și catolici, suntem în această alegere, nu în alte alegeri, în această alegere, alegerea slujirii așa cum El ne-a indicat fiind slujitor, slujitorul Domnului. Mie îmi place, pentru a încheia, când îl văd pe Domnul slujitor care slujește, îmi place să-i cer ca El să fie slujitorul unității, ca să ne ajute să mergem împreună. Astăzi ne-am rugat împreună. A ne ruga împreună, a lucra împreună pentru săraci, pentru nevoiași; a ne iubi împreună, cu adevărată iubire de frați. "Dar, părinte, suntem diferiți, deoarece cărțile noastre dogmatice spun una și ale voastre spun alta". Dar un mare [exponent] a spus odată că este ora diversității reconciliate. Să cerem astăzi acest har, harul acestei diversități reconciliate în Domnul, adică în Slujitorul lui Jahveh, al acelui Dumnezeu care a venit printre noi pentru a sluji și nu pentru a fi slujit. Vă mulțumesc mult pentru această ospitalitate fraternă. Mulțumesc. * * * Discursul pregătit de Sfântul Părinte Iubiți frați și surori în Domnul, Întâlnirea de astăzi ne permite să împărtășim un moment de rugăciune fraternă și ne dă și oportunitatea de a reflecta asupra raporturilor noastre și asupra situației ecumenice în general. Înainte de toate putem să-i mulțumim Domnului pentru că am făcut numeroși pași spre unitate, chiar dacă suntem conștienți că drumul care mai trebuie parcurs este încă lung. Astăzi mișcarea ecumenică a devenit un element fundamental al vieții comunităților noastre. Pentru multe persoane, din diferite generații, progresele în domeniul ecumenic au devenit un obiectiv pentru care merită să se angajeze în manieră stabilă. Mulți bărbați și femei sunt dispuși să coopereze pentru a depăși împreună diviziunile încă prezente între noi creștinii. La nivel local, regional și mondial, se experimentează un ecumenism foarte viu. Și în afara comunităților noastre, bărbații și femeile de astăzi sunt în căutarea unei credințe trăite în manieră autentică. Și această căutare constituie motivul principal și al progresului ecumenic. Un ecumenism care vrea să aibă un viitor care nu poate decât să pornească de la preocupările și de la problemele omului de astăzi. În primul rând este vorba de a ne recunoaște reciproc drept comunități de credincioși care caută Împărăția lui Dumnezeu și dreptatea sa, știind bine că astfel vor primi toate celelalte (cf. Mt 6,33). Pe acest drum comun putem să învățăm unii de la alții, să ne susținem reciproc, să ne încurajăm și să experimentăm darurile unei credințe trăite ca bogăție și izvor de forță. Evanghelia pe care am ascultat-o ne-a propus din nou parabola judecății finale (cf. Mt 25,31-46). Ea ne amintește că vom fi, mai mult, suntem judecați pe baza apropierii noastre concrete de fratele aflat în situația sa reală, în condiția sa. Asta presupune capacitate de atenție, de compasiune, de împărtășire, de slujire. Este un mod de a fi Biserică, așa cum o prezintă Conciliul al II-lea din Vatican în cuvintele de la începutul constituției pastorale Gaudium et spes: "Bucuria și speranța, tristețea și angoasa oamenilor de azi, mai ales ale săracilor și ale tuturor celor care suferă, sunt și bucuria și speranța, tristețea și angoasa ucenicilor lui Cristos" (nr. 1). Aceasta este și vocația și misiunea ecumenică a catolicilor și luteranilor și a tuturor creștinilor: o angajare comună în slujirea de caritate, mai ales față de cei mai mici și cei mai săraci, face credibilă apartenența noastră la Cristos. Altminteri, ea rămâne compromisă de diviziunile și de conflictele dintre Biserici și dintre credincioși. Putem asuma împreună bucuria și truda diaconiei carității într-o cooperare ecumenică mai mare. Putem face asta cu copiii și bătrânii mai necăjiți, cu refugiații și cu toți cei care au nevoie de îngrijiri și de sprijin. Un alt aspect foarte important pentru drumul nostru de unitate este de a regăsi toată bogăția rugăciunii comune, a textelor liturgice și ale diferitelor forme de cult. Celebrările ecumenice ale Cuvântului, ca de exemplu liturgia ecumenică a orelor. Aparține în mod specific domeniului ecumenismului spiritual lectura comună a Bibliei. Și amintesc îndeosebi Săptămâna de rugăciune pentru unitatea creștinilor, Ziua de rugăciune ecumenică pentru îngrijirea creației, la 1 septembrie în fiecare an, și alte momente, pe care comunitatea voastră deja le organizează cu angajare împreună cu diferiții parteneri ecumenici. În afară de asta, luminați de Botezul comun, luteranii și catolicii suntem chemați să continuăm dialogul teologic. După 50 de ani de dialog ecumenic, eforturile făcute arată că tot ceea ce ne unește este deja mult mai mult decât ceea ce încă de desparte. Suntem încontinuu în căutarea unei cunoașteri mai profunde a adevărului divin. Experiența din ultimele decenii ne arată că trebuie să perseverăm în eforturile noastre, pentru a descoperi împreună noi aspecte ale revelației divine și a da mărturie împreună despre ea, după voința Domnului. Cu această încredere în dialog vom putea aprofunda îndeosebi temele despre Biserică, despre Euharistie și despre Slujire. Mi se pare fundamental și că Biserica catolică duce înainte cu curaj și reevaluarea atentă și onestă a intențiilor Reformei și a figurii lui Martin Luther, în sensul unei "Ecclesia semper reformanda", în marea urmă trasată de Concilii, precum și de bărbați și femei, însuflețiți de lumina și de forța Duhului Sfânt. Documentul recent al Comisiei luterane-catolice pentru unitate, "De la conflict la comuniune - Comemorarea comună luterană-catolică a Reformei în anul 2017), a tratat și a realizat această reflecție în mod promițător. Așadar, ecumenismul între catolici și luterani, care este condiție fundamentală a unei mărturii convingătoare a credinței noastre în Cristos în fața oamenilor din timpul nostru, se întemeiază pe acești pilaștri: rugăciunea comună, împărtășirea diaconală cu săracii, dialogul teologic. Peste puțin timp va începe Jubileul Milostivirii. Vă invit să ne însoțiți pe acest drum, în comuniune ecumenică, la Roma și în toate Bisericile și comunitățile locale, pentru ca să poată fi pentru toți un moment de redescoperire a milostivirii lui Dumnezeu și a frumuseții iubirii față de frați. Domnul să ne binecuvânteze și să ne păstreze în pacea sa. Franciscus Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 8.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |