Papa Francisc: Sfânta Liturghie pentru cardinalii și episcopii răposați în decursul anului
(Bazilica Vaticană, Altarul Catedrei, marți, 3 noiembrie 2015)
Astăzi (3 noiembrie 2015) îi amintim pe frații cardinali și episcopi răposați în ultimul an. Pe acest pământ au iubit Biserica mireasa lor și noi ne rugăm pentru ca în Dumnezeu să se poată avea parte de bucuria deplină, în comuniunea sfinților.
Ne gândim din nou cu recunoștință și la vocația acestor slujitori sacri: așa cum arată cuvântul, este înainte de toate aceea de ministrare, adică de a sluji. În timp ce noi cerem pentru ei răsplata promisă "slujitorilor buni și credincioși" (cf. Mt 25,14-30), suntem chemați să reînnoim alegerea de a sluji în Biserică. Ne cere asta Domnul, care ca un servitor a spălat picioarelor celor mai apropiați discipoli ai săi, pentru ca așa cum a făcut El să facem și noi (cf. In 13,14-15). Dumnezeu ne-a slujit cel dintâi. Slujitorul lui Isus, venit pentru a sluji nu pentru a fi slujit (cf. Mc 10,45), nu poate decât să fie la rândul său un păstor gata să-și dea viața pentru oi. Cel care slujește și dăruiește, pare un perdant în ochii lumii. În realitate, pierzând viața, o regăsește. Pentru că o viață care de deposedează de sine, pierzându-se în iubire, îl imită pe Cristos: învinge moartea și dă viață lumii. Cine slujește, salvează. Dimpotrivă, cine nu trăiește pentru a sluji, nu slujește pentru a trăi.
Evanghelia ne amintește asta. "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea", spune Isus (v. 16). Este vorba într-adevăr despre o iubire atât de concretă, așa de concretă încât a luat asupra sa moartea noastră. Pentru a ne mântui, a venit la noi acolo unde noi am ajuns, îndepărtându-ne de Dumnezeu dătător de viață: în moarte, într-un mormânt fără ieșire. Aceasta este înjosirea pe care Fiul lui Dumnezeu a făcut-o, aplecându-se ca un servitor spre noi pentru a asuma tot ceea ce este al nostru, până la a ne deschide larg porțile vieții.
În Evanghelie, Cristos se aseamănă cu "șarpele înălțat". Imaginea face trimitere la episodul cu șerpii veninoși, care în deșert atacau poporul aflat pe drum (cf. Num 21,4-9). Israeliții care au fost mușcați de șerpi, nu mureau ci rămâneau în viață dacă priveau șarpele de aramă pe care Moise, din porunca lui Dumnezeu, îl ridicase pe un stâlp. Un șarpe salva de șerpi. Aceeași logică este prezentă în cruce, la care Cristos se referă vorbind cu Nicodim. Moartea sa ne salvează de moartea noastră.
În deșert șerpii provocau o moarte dureroasă, precedată de frică și cauzată de mușcături veninoase. Și în ochii noștri moartea mereu apare întunecată și neliniștitoare. Așa cum o experimentăm, a intrat în lume din invidia diavolului, ne spune Scriptura (cf. Înț 2,24). Însă Isus nu a alungat-o, ci a luat-o pe deplin asupra sa cu toate contradicțiile sale. Acum noi, privind la El, crezând în El, suntem salvați de El: "Cine crede în Fiul are viața veșnică", repetă de două ori Isus în textul scurt al Evangheliei de astăzi (cf. v. 15.16).
Acest stil al lui Dumnezeu, care ne salvează slujindu-ne și nimicindu-se, are multe să ne învețe. Noi ne-am aștepta la o victorie divină triumfătoare; în schimb Isus ne arată o victorie foarte umilă. Înălțat pe cruce, lasă ca răul și moartea să se năpustească împotriva lui în timp ce El continuă să iubească. Pentru noi este dificil să acceptăm această realitate. Este un mister, însă secretul acestui mister, al acestei umilințe extraordinare se află în întregime în forța iubirii. În Paștele lui Isus vedem împreună moartea și remediul adus morții și acest lucru este posibil prin marea iubire cu care Dumnezeu ne-a iubit, prin iubirea umilă care se înjosește, prin slujirea care știe să asume condiția de slujitor. Astfel Isus nu numai că a eliminat răul, ci l-a transformat în bine. Nu a schimbat lucrurile în cuvinte, ci cu faptele; nu în aparență, ci în substanță; nu la suprafață, ci la rădăcină. A făcut din cruce o punte spre viață. Și noi putem învinge cu El, dacă alegem iubirea slujitoare și umilă, care rămâne victorioasă pentru veșnicie. Este o iubire care nu strigă și nu se impune, dar știe să aștepte cu încredere și răbdare, pentru că - așa cum ne-a amintit Cartea Plângerilor - este bine "să așteptăm în tăcere mântuirea Domnului" (3,26).
"Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea". Noi suntem determinați să iubim ceea ce simțim că avem nevoie și ceea ce dorim. În schimb, Dumnezeu iubește până la sfârșitul lumii, adică pe noi, așa cum suntem. Și în această Euharistie vine să ne slujească, să ne dăruiască viața care salvează de la moarte și umple de speranță. În timp ce oferim această Liturghie pentru iubiții noștri frați cardinali și episcopi, cerem pentru noi ceea ce ne îndeamnă apostolul Paul: să "ne îndreptăm gândul la cele de sus, nu la cele de pe pământ" (Col 3,2); spre iubirea lui Dumnezeu și a aproapelui, mai mult decât spre necesitățile noastre. Ca să nu ne neliniștim pentru ceea ce ne lipsește aici pe pământ, ci pentru comoara de sus din cer; nu pentru ceea ce ne folosește, ci pentru ceea ce folosește cu adevărat. Ca să fie suficientă pentru viața noastră Paștele Domnului, pentru a fi liberi de preocupările față de lucrurile efemere, care trec și dispar în nimic. Ca să ne fie suficient El, în care sunt viața, mântuirea, învierea și bucuria. Atunci vom fi slujitori după inima sa: nu funcționari care prestează serviciu, ci fii iubiți care dăruiesc viața pentru lume.
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 4.