|
La Sinod intervențiile delegaților fraterni, ale auditoarelor și auditorilor Cu privire de femeie Cu privirea și duioșia femeilor, Sinodul a îmbrățișat astăzi dimineață atâtea istorii ale familiilor, mai ales prin glasurilor celor douăzeci și trei de femei auditoare, mari experte pe terenul spre care, s-a afirmat ne putem mereu îndrepta pentru a înțelege ce este de făcut, și mai ales când sunt probleme la mijloc. Așadar, a fost declinată la feminin a douăsprezecea întrunire generală care a acoperit întreaga dimineață de vineri, 16 octombrie 2015, aducând în aulă istoriile reale ale familiilor. Lucrările, în prezența papei, au fost conduse de cardinalul președinte delegat de rând, Raymundo Damasceno Assis. Au fost 262 părinții care au luat parte la această sesiune, începută sub semnul ecumenismului: de fapt, primii care au luat cuvântul au fost cei doisprezece delegați fraterni. Toți creștinii - a fost firul conducător al intervențiilor - ar trebui în sfârșit să vorbească într-o limbă clară și comună despre și pentru familie, tocmai pentru că aceasta din urmă ar putea să se reveleze calea privilegiată spre unitate. În această perspectivă, un rol cheie este acela al căsătoriilor mixte care, s-a reafirmat nu numai de partea catolică, nu constituie niciodată o problemă pentru că sunt o oportunitate de dialog și cunoaștere reciprocă. Expunând punctul lor de vedere particular despre chestiunile care privesc mai de aproape familiile, delegații nu au ascuns înainte de toate angajarea comună spre unitatea deplină a tuturor creștinilor. Și unii au exprimat asta în mod explicit. Robert K. Welsh, reprezentant al Discipolilor lui Cristos, în această privință a povestit istoria sa personală: soția sa este catolică așa cum sunt catolici și fiica și nepoții. Cel mai mare dintre ei, Trace, care are 14 ani, este în afară de asta un ministrant foarte pregătit. Însă - a destăinuit Welsh - este o mare suferință a nu putea împărtăși împreună euharistia. De aici un adevărat apel pentru a ajunge la unitatea deplină. Apoi, din partea ortodoxă au fost repropuse elementele de bază ale adevărului despre căsătoria creștină ca sacrament. Biserica - a afirmat reprezentantul patriarhiei de Constantinopol - nu vrea să impună legi ca orice grup de presiune: în schimb e vorba de a-i face pe oameni să nu se simtă orfani ci iubiți de Dumnezeu chiar și într-un context social nou și în continuă schimbare. Și această continuă evoluție a fost semnalată și din partea anglicană, însă cu dorința ca să nu se piardă din vedere niciodată bucuria care vine tocmai din faptul de a fi creștini. Altminteri se riscă să fim chiar plictisitori și apoi cu totul irelevanți. A fost remarcată și importanța de a găsi cuvinte juste pentru a ne face înțeleși de familii, mai ales de tinerii care ar vrea să se căsătorească dar care adesea sunt dezorientați într-o lume de acum tot mai secularizată. Metodiștii au pus accentul pe angajarea de a primi cuplurile care nu au copii cu o mențiune deosebită pentru curajul de a recurge la adopție. Apoi, centralitatea Scripturii a fost în centrul contribuției venite de la Alianța baptistă, împreună cu sugestia de a face să se înțeleagă că, așa cum spune un imn al lor, Isus este cu adevărat un prieten pentru toți și mai ales pentru cel care este în dificultate. În schimb o încurajare de a continua pe drumul bine început al dialogului a fost propusă de luterani. La rândul său, reprezentantul siro-ortodox a precizat că Euharistia nu este un premiu sau o recompensă nici parte dintr-o pedeapsă. Pentru copți, în schimb, deși se sugerează să se aibă mereu o atitudine de duioșie și înțelegere, este bine de reafirmat învățătura Bisericii cu privire la homosexualitate și divorț. Asigurând că atâtea persoane, în cadrul necatolic, urmăresc cu atenție lucrările Sinodului, cu studiul și rugăciunea, delegații au adus Papei și părinților saluturile fraterne, printre alții, ale patriarhilor ortodocși Bartolomeu, Irineu și Daniel, al lui Tawadros și al arhiepiscopului de Canterbury. Un prim inel de legătură între cele douăsprezece intervenții ale delegaților fraterni și cele douăzeci și șapte ale auditoarelor și auditorilor a fost cu siguranță chestiunea refugiaților din cauza violențelor grave din Orientul Mijlociu. Așa încât Thomas Schirrmacher, în numele Alianței evanghelice mondiale, a propus Papei să se constituie și un organism pentru a colabora realmente la garantarea primirii și a viitorului pentru atâtea familii creștine constrânse la fugă de persecuții și acum se confruntă cu noi contexte sociale în care nu este ușor să se insereze fără a pierde propriile tradiții. O chestiune fierbinte, reluată imediat la începutul seriei intervențiilor auditorilor. De fapt, în aulă au fost relansate mărturiile, sub bombe, atâtor familii creștine care continuă să trăiască credința lor, deși într-un context de persecuție. O chestiune, a fost denunțat, pe care o trăiesc atâtea familii creștine în Nigeria sub amenințarea violențelor lui Boko Haram. Însă denunțarea oricărui tip de abuz și violență, mai ales împotriva femeilor, a revenit apoi în mai multe rânduri în cuvintele auditoarelor și auditorilor, care au readus glasurile familiilor pe care le urmează sau cu care împărtășesc experiențe comunitare și misionare. Până la propunerea unui apel clar împotriva traficului de ființe umane care vede ca prime victime tocmai femeile împreună cu copiii. Icoana hanului samariteanului milostiv, repropusă într-una dintre intervenții, a relansat chestiunea centrală a unei adevărate însoțiri a familiilor. De altfel, s-a afirmat, preoții sunt urmați în toată misiunea lor în timp ce perechile de soți, până la urmă, urmează un curs prematrimonial, adesea rapid, care se epuizează în câteva luni. Tocmai din experiența de pe teren a reieșit și un motiv de speranță cu privire la binele pe care multele familii care încearcă să trăiască credința creștină, chiar și în mijlocul dificultăților, pot să-l aducă în societatea dominantă. Tot prin fragmente din viața concretă, iată relansate rolul și demnitatea bătrânilor, în același pas cu spontaneitatea copiilor care, cu sinceritatea lor, contribuie la un model autentic de viață familială. Chestiunea metodelor naturale pentru reglementarea fertilității a fost propusă împreună cu o angajare de a merge împotriva curentului față de o cultură anticreștină care se hrănește și dintr-o criză economică socială globalizată. Ca să sintetizeze această realitate a răsunat în aulă definiția lui Sampo Generation, tipică din Coreea, care, s-a afirmat, înseamnă nici mai mult nici mai puțin decât curtare, căsătorie și copii din cauza presiunii sociale și a problemelor economice. Printre inițiativele concrete pentru a relansa propunerea creștină, și un team interdisciplinar care să-i aibă ca protagoniști pe laici, mai ales femeile. În schimb despre ei - s-a afirmat - se vorbește încă prea puțin. Și nu se recunoaște suficient rolul lor concret, fie ele mame, fiice, bunice și soții. În sfârșit, ar fi oportun ca familiile creștine să se unească mai mult pentru a mărturisi, cu faptele, valorile fundamentale, începând de la respectul reciproc, folosind eventual tocmai momentul botezului copiilor ca loc privilegiat de cateheză și convertire. Printre cei care au intervenit, soții irakieni Marqus Odeesho, călugărița costaricană Berta María Porras Fallas, profesoara argentiniană María Marcela Mazzini, și coordonatoarea ziarului lunar L'Osservatore Romano "donne chiesa mondo" ["femei biserică lume"], Lucetta Scaraffia. Anterior, reflecția despre temele milostivirii, formării, misionarității familiei, dar și ale ascultării și realității anumitor situații care cer discernământ, a caracterizat lucrările celei de-a unsprezecea întruniri generale desfășurate joi după-amiază 15 octombrie. În prezența Papei Francisc și sub președinția cardinalului Tagle, secretarul general, cardinalul Baldisseri, a făcut cunoscut că până în acel moment au intervenit în diferitele sesiuni 247 de părinți sinodali și unul a prezentat contribuția sa în scris. Printre intervențiile de după-amiază, cele ale cardinalilor Tettamanzi, Filoni, Caffarra, Menichelli, Danneels și ale arhiepiscopilor Osoro Sierra și Zékiyan. Celor 249 de părinți sinodali prezenți au fost ilustrate diferite experiențe pastorale și au fost prezentate câteva propuneri pentru a veni în întâmpinarea crizei și a nevoilor familiilor. Îndeosebi a fost subliniat că în pofida situațiilor critice în care se află o familie, harul sacramental dat prin căsătorie și care se extinde prin urmare la familia însăși nu a fost niciodată oferit pentru a fi retras după aceea în vreo împrejurare. Dimpotrivă, omul este cel care ignoră sau nu folosește această comoară, așa cum învăța Ioan Paul al II-lea. De fapt, așa cum a fost explicat, nu se poate crede că Cristos divorțează de Biserică și că Dumnezeu renegă sau abandonează familia sa. În căsătorie - s-a afirmat - sacramentul nu moare niciodată și harul nu este niciodată anulat, ba chiar el poate să retrăiască dacă există un pic de credință, iertare și adevăr între soți și cu copiii. În această privință a fost explicat că vocația matrimonială și viața de familie nu sunt ad tempus și au nevoie în fiecare zi să fie alese, reînnoite și confirmate, așa cum se întâmplă pentru vocația sacerdotală și pentru cea la viața consacrată. Apoi, cu privire la multele țări în care Bisericile sunt tinere și evanghelizarea este recentă, învățătura despre căsătorie și familie trebuie să fie clară și comprehensibilă. În această privință a venit o sugestie: date fiind diversitățile din atâtea situații culturale, sociale și religioase, să fie dată conferințelor episcopale posibilitatea de a studia și de a face propuneri care să se ocupe de situații matrimoniale specifice, pe care după aceea Sfântul Scaun le va evalua. Tocmai pentru a veni în întâmpinarea familiilor rănite și pentru a evita ca în iubirea nupțială să învingă dezbinarea, este necesar ca soții să facă un act de fidelitate față de darul lui Dumnezeu, dar trebuie ca și păstorii și comunitatea să devină păzitori cu duioșie ai slăbiciunii umane și să ofere medicamentul harului. Pastorația - a fost subliniat - trebuie să aducă uimirea milostivirii răbdătoare și vindecătoare fără a trăda adevărul. De aceea, este nevoie de primire, înțelegere, participare solidară, integrare generoasă, care devin valori necesare pentru a forma discipoli care să se transforme în samariteni ascultători și bucuroși. Fără aceste atitudini - s-a afirmat - se riscă să fim constructori ai unei împărății de despărțiți: drepții de o parte, păcătoșii de cealaltă. S-a făcut și invitația de a reflecta asupra cazului soților nevinovați și abandonați. Persoana lăsată care a avut și a trăit fără îndoială harul vocației matrimoniale, trebuie considerată că prin abandonare a fost indusă la vocația de castitate deplină? În această privință, un părinte sinodal a făcut referință la o practică orientală care dăinuie cel puțin din secolul al VI-lea, aceea în care în unele cazuri particulare, Biserica orientală, deși reafirmă indisolubilitatea căsătoriei, și cu discernământul episcopului, tolera un rit penitențial pentru cei care, după ce a eșuat căsătoria și nemaiavând posibilitatea de a o reconstrui, se recăsătoreau. Invitația este de a reflecta asupra chestiunii cu o perspectivă mai atentă la epikeia. Un alt părinte sinodal a vorbit despre casă a milostivirii, înțeleasă ca locul în care Dumnezeu locuiește în noi, unde Duhul său locuiește în noi. Cuvântul ebraic rahumin, care corespunde termenului latin misericordia, nu conține - s-a explicat - cuvântul "inimă", ci alege un alt termen: "sân, uter". Asta pentru că, așa cum a fost precizat, locul milostivirii este un spațiu în care domnește duioșia inimii, o atmosferă care se aseamănă cu căldura sânului matern. Apoi s-a făcut referință la miile de persoane care au trimis întrebări și sugestii pentru Sinod. Toate acestea - s-a afirmat - veneau din inima lor, deoarece Dumnezeu locuia în ei. S-a vorbit și despre victimele tăcerii, adică despre băieții și despre fetele obiect al incestului din partea părinților sau a fraților. Aceste persoane abuzate în copilărie ar trebui să găsească o atenție deosebită în cadrul dezbaterii Sinodului. A fost și după-amiaza în care au intervenit trei cupluri de auditori: soții Villafania, colaboratori ai Evangelium Foundation la Manila în Filipine, soții Witczak, responsabili ai Worldwide Marriage Encounter International Ecclesial Team din Statele Unite ale Americii și cei doi soți italieni Paloni și Calabrese, angajați în pastorația misionară. (După L'Osservatore Romano, 17 octombrie 2015) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 19.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |