Au fost reluate sesiunile din cercurile mici
Stilul de la Emaus
S-au reluat luni dimineața, 12 octombrie 2015, sesiunile din cercurile mici pentru a se confrunta despre a doua parte din Instrumentum laboris, ținând cont de intervențiile rostite în aulă. Între timp, sâmbătă după-amiază, douăzeci cu luat cuvântul la lucrările celei de-a șaptea întruniri generale, încheiate de unsprezece intervenții libere. Prezidată de cardinalul Wilfred Fox Napier, adunarea a fost deschisă și încheiată de rugăciunea condusă de papa. Au luat parte 228 de părinți sinodali.
În dezbatere au fost amintite mărturiile celor douăzeci și unu de martiri egipteni în Libia și a lui Asia Bibi. Și n-au lipsit o serie de propuneri precise: înainte de toate un moment de rugăciune pentru ca poporul ucrainean să nu se simtă abandonat, în tăcerea mass-media, și să nu rămână numai obiect de negocieri politice și diplomatice. Și din Africa a venit și ideea unei zi anuale de rugăciune și de adorație pentru căsătorie și familie, eventual chiar în ziua sărbătorii Sfintei Familii.
Chestiunea fierbinte a muncii a sugerat și propunerea unui apel la atâția întreprinzători și comercianți creștini pentru ca să nu-i folosească pe angajații lor în zilele de sărbătoare. Ar putea să fie și o ocazie pentru a relansa o reflecție despre raportul dintre muncă și viața familială, nepierzând din vedere situațiile tragice de șomaj, lipsuri, concedieri și falimente care fac adesea să lipsească necesarul nu numai pentru supraviețuire ci și pentru dreptul de a trăi sărbătoarea cu un stil adecvat, fără consecințe mai ales asupra copiilor.
Apoi, îndreptând privirea spre figura preotului, în perspectiva unei maturizări afectivo-psihologice și a unei pregătiri științifice și permanente, a fost sugerat și că tema următorului sinod ar putea să se concentreze, întocmai, asupra formării preoților.
În această privință, unele intervenții au remarcat că atenția față de realitatea familială, mai ales astăzi, nu se poate limita la scheme de rutină și prefabricate sau, mai rău, marcate de improvizație. Un punct clar ar trebui să fie cursurile de pregătire la căsătorie niciodată superficiale, îmbogățite de mărturii concrete de perechi creștine inserate în mod deplin în viața parohiei și nu delegați numai ca experți. Cu privire la cursuri, intervențiile au fost numeroase și articulate. În afară de asta, a fost propus să se facă să fie trăit timpul de pregătire la căsătorie ca un noviciat sui generis, care să fie analog cu parcursul catecumenal de inițiere creștină și care ar putea începe cu un act liturgic concret de binecuvântare a logodnei. Oricum, a fost solicitată o creativitate pastorală, având conștiința că multe scheme, care funcționau în trecut, acum sunt depășite.
Un cuvânt cheie care a străbătut mare parte dintre contribuții este "însoțire", cu referință explicită la atitudinea lui Isus cu cei doi discipoli pe drumul spre Emaus. Apoi n-au lipsit recomandări pentru a utiliza un limbaj corespunzător, fie pentru a fi clari și comprehensibili, fie pentru a nu-i răni pe cei care se află în situații complexe, ca de exemplu copiii care au părinții despărțiți. Alte intervenții au invitat să se dea încredere conștiinței, formate și informate. Și să nu se cadă în schema permis-interzis, încrezându-se în schimb în stilul sfântului Paul, care în Prima Scrisoare către Corinteni vorbește despre "cărnurile jertfite idolilor".
Biserica, s-a reafirmat, trebuie să țină ușile deschise mereu pentru a-i primi pe toți, cu pedagogia tatălui din parabola fiului risipitor. Și chiar dacă nu există acord cu privire la unele chestiuni de morală, s-a afirmat, asta nu trebuie să comporte excluderea nimănui, cu atât mai puțin a celor care nu fac parte din categoria tradițională de familie. În acest sens de acum apropiatul jubileu al milostivirii este o ocazie care nu trebuie pierdută.
În aulă s-a vorbit și despre chestiunea fecundității și a metodelor de reglementare naturală, precum și de abuzuri și violențe, până la discriminările la care sunt supuse femeile. O serie de intervenții, centrate și pe experiențele directe ale fiecărui părinte, a prezentat situații deosebite, legate de istoria și de cultura din regiuni specifice, atât de diferite între ele: de la mentalitatea protestantă în nordul Europei la persecuțiile pe care le îndură creștinii în țări cu majoritate musulmană, până la chestiunile căsătoriilor mixte în Asia. În sfârșit s-a dat glas multelor situații de fragilitate care se trăiesc în familie, printre bătrâni, bolnavi și neputincioși. Printre cei care au intervenit, cardinalii Stella, Collins, Gracias și Schönborn, patriarhul Sedrak, arhiepiscopii Pezzi, Chaput, Hoser, Arancedo, Eamon Martin, Padrón Sánchez, Ulrich, Durocher și Coleridge, episcopii Bastres Florence, Wčtroba, Murry, Brunin, Simard și Vesco și parohul Rosa.
(După L'Osservatore Romano, 12-13 octombrie 2015)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 8.