Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Lucrările Sinodului. Milostivirea care trebuie trăită

Un tren în mișcare care nu se oprește. Este imaginea folosită de un părinte sinodal pentru a descrie riscul de a trece pe lângă atâtea realități umane fără a pune în act milostivirea necesară. O temă, aceea a milostivirii, la care s-a făcut referință din mai multe părți, în a cincea și a șasea întrunire generală, desfășurate în după-amiaza de vineri 9, respectiv în dimineața de sâmbătă 10 octombrie 2015, în prezența papei Francisc.

În timpul întrunirii de sâmbătă, 10 octombrie 2015, cei 253 părinți sinodali prezenți, sub președinția cardinalului Napier, au terminat a doua parte din Instrumentum laboris și au început-o pe a treia despre tema: "Misiunea familiei astăzi". Printre cei care au intervenit, cardinalii Parolin, Montenegro, Ryłko, Thottunkal, Blázquez Pérez și arhiepiscopii Gómez, Pontier, Takami. La recitarea Orei a treia, arhiepiscopul Ioannis Spiteris a ținut omilia, avertizând cu privire la riscul de a considera sfințenia ca primatul jertfei, al cultului exterior, în loc de a o trăi ca ascultare iubitoare față de Dumnezeu mărturisită de porunca iubirii reciproce.

În discuția care a urmat a revenit de mai multe ori referința la milostivire. Care trebuie considerată o lucrare de mântuire și nu de pierzare, pentru că în ea este cuprinsă dreptatea cea mai mare. De aici invitația adresată Bisericii ca să nu ajungă prizonieră a unei imagini stereotipate care s-o reprezinte ca o "comunitate a nu-ului". Este semnificat, s-a afirmat, că Isus n-a definit termenul milostivire, ci a arătat-o concret cu însăși viața sa. Pe de altă parte, s-a insistat și asupra necesității de a nu contrapune milostivirea și dreptatea, milostivirea și adevărul. Și aici referința directă a fost la chestiunea indisolubilității căsătoriei și la deschiderile pastorale față de divorțații recăsătoriți civil. Biserica, s-a spus, nu se poate lăsa condiționată nici de sentimente de falsă compasiune față de persoane, nici de modele greșite de gândire, chiar dacă sunt răspândite în societate.

Din multele experiențe prezentate în timpul intervențiilor a reieșit cadrul situației familiilor în diferitele continente, cu așteptările lor, dificultățile lor și potențialitățile lor. Îndeosebi, a fost pus accentul asupra necesității de spiritualitate mai mare, de rugăciune și de interioritate. Un posibil răspuns la criza familială ar putea veni chiar de la cuvântul lui Dumnezeu, pentru că în fața lui familia descoperă pe deplin sensul căsătoriei. Pentru aceasta, soții trebuie să învețe să se lase luminați de lumina Evangheliei fără să se lase influențați de ideologiile momentului. Tocmai pentru a nu fi omologată cu modelele dominante, a fost reafirmat că familia este în centrul atențiilor pastorale ale Bisericii. Care, respectând rolurile, solicită guvernele datorită întârzierilor grave ale politicilor familiale, și în sistemele sociale considerate mai avansate. Îndeosebi, ea atrage atenția publică referitor la necesitatea unei administrări mai egale a bunurilor comune și a mediul. Apoi invită să se reflecteze mai serios cu privire la graba anumitor adaptări normative care se referă la specificul legăturilor personale și sociale.

Discuția cu privire la a treia parte din Instrumentum laboris a fost precedată de mărturia lui Penelope și Ishwarlal Bajaj, pereche hindusă-creștină din dieceza de Mumbai din India, care au subliniat că libertatea religioasă a deschis calea spre rodnicia căsătoriei lor. Apoi cardinalul Napier a amintit că în această fază a dezbaterii atenția va fi concentrată asupra raportului dintre familie și evanghelizare, familie și formare și familie și însoțire eclezială.

În cursul intervențiilor de vineri după-amiază, 9 octombrie 2015, în timpul celei de-a cincea întruniri generale, desfășurate în prezența papei Francisc și sub președinția cardinalului Damasceno Assis, confruntarea s-a concentrat asupra familie considerate ca o școală, o forță misionară, o vocație, dar și ca expresia cea mai completă de solidaritate între membrii care o compun. În prezența a 249 de părinți sinodali, au fost rostite 23 de intervenții programate și 18 libere. Printre alții, au luat cuvânt cardinalii Tauran, Tagle, Müller, Poli, Sistach, Nichols, arhiepiscopii Chimoio, Smith, Paglia, episcopul Solmi, și călugării Nicolás Pachón și Janson.

Una dintre propunerile reieșite din discuție a fost aceea de a celebra un presinod pentru fiecare continent, dată fiind diversitatea de culturi, tradiții, politici și geografii. Pe de altă parte, s-a afirmat și că familia se bazează pe elemente valide și valori aprobate în alte tradiții religioase. Pentru acest motiv, ea este un loc privilegiat pentru a dezvolta un dialog rodnic. Dincolo de orice, în societățile noastre tot mai globalizate, contribuția pe care familia poate să o ofere înțelegerii și integrării este esențială. De fapt, tocmai familiile creștine sunt cele care intră în contact cu persoane de alte religii și de aceea oferă prima mărturie a primirii comunității creștine. În acest context, n-a lipsit un gând îndreptat spre familiile constrânse să părăsească propriile case din cauza violențelor, a căutării de siguranță și a unor oportunități mai bune de viață.

În orice caz, a fost reafirmat că familia nu este numai obiect de evanghelizare, ci este și o școală în care se învață valorile pe care trebuie să se întemeieze societatea. Reflexele a ceea ce se întâmplă în ea se repercutează în cotidianitate. Așadar, dacă o familie este coruptă se corupe și societatea.

Același lucru este valabil pentru capacitatea familiei de a veni în ajutorul celor care sunt în suferință. Pentru aceasta, ea trebuie să se deschidă în exterior și să îngrijească rănile celorlalte familii. O deschide deosebit de necesară: și asta este ceea ce mulți așteaptă de la sinod, invocând un stimulent decisiv pentru a recunoaște forța misionară a familiei.

S-a notat și că Biserica însăși este o familie care ar trebui să aibă aceleași atitudini față de bărbații și femeile care au nevoie de iubire: divorțați, cupluri de fapt, poligami și toți cei care se simt excluși. Părinții sinodali au fost invitați să se uite cu compasiune la cei cărora le este foame de milostivire.

Accentul asupra formării la căsătorie a fost pus de diferiți părinți. Au fost cei care au invitat să se instituie șase luni de "noviciat" pentru perechile care vor să se căsătorească în biserică, tocmai pentru ca să poată urma un program de însoțire în vederea proiectului lor de viață comună. Există deja o experiență asemănătoare într-o parohie din Tokyo, unde creștinii căsătoriți îi însoțesc pe logodnici timp de șase luni.

Părinții sinodali începuseră să reflecteze asupra celei de-a doua părți din Instrumentum laboris deja vineri înainte de amiază, la încheierea celei de-a patra întruniri generale. Au fost unsprezece intervenții între care cele ale cardinalilor Vingt-Trois, Rivera Carrera, Scherer și Wuerl, și ale arhiepiscopilor Bessi Dogbo și Palma. Printre temele abordate: căsătoria indisolubilă între bărbat și femeie, ca vocație autentică a Bisericii, familia ca subiect misionar, protagonistă a noii evanghelizări și loc privilegiat pentru a experimenta iubirea lui Dumnezeu care mântuiește, un semn concret de mântuire și de speranță într-o lume marcată de atâtea zone de umbră, crize și contradicții. În cursul intervențiilor a fost subliniat că atunci când se vorbește despre vocație, nu întotdeauna suntem conștienți că este căsătoria una dintre căile privilegiate de răspuns la chemarea universală la sfințenie; însă trebuie făcut în așa fel încât această conștiință să crească, pentru ca soții "să nu se poată mulțumi cu o viață mediocră".

În mai multe rânduri părinții au reafirmat pe de o parte valoarea indisolubilității căsătoriei, pe de altă parte importanța de a avea mereu o atitudine de răbdare și de milostivire față de cel care nu împărtășește sau nu reușește să trăiască pe deplin ceea ce este vestit de Biserică. Așadar, trebuie avut "curaj, insistență, speranță", dar mai ales milostivire.

(După L'Osservatore Romano, 11 octombrie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 13.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat