Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

"De ce papa argentinian înțelege foarte bine Vaticanul"

De Iacopo Scaramuzzi

Publicăm un extras din interviul luat iezuitului argentinian Humberto Miguel Yanez, director al departamentului de teologie morală la Universitatea Pontificală Gregoriana, care încheie cartea "Tango vatican" de Iacopo Scaramuzzi, prefață de Goffredo Fofi, de astăzi în librărie.

- Din ce anume se recunoaște că papa Francisc este iezuit?

Din multe lucruri. Stilul său de conducere este tipic iezuit. De exemplu consiliul celor nouă cardinali care îl ajută în reforma Curiei Romane și în conducerea Bisericii se poate compara cu acel consiliu pe care îl are orice superior iezuit, orice provincial, până la generalul Societății lui Isus. Este o conducere care știe să îmbine pe de o parte confruntarea, ascultarea a ceea ce spune comunitatea, și pe de altă parte decizia ultimă pe care o ia responsabilul, provincialul, generalul, sau papa. S-a văzut asta de exemplu la sinodul extraordinar despre familie: i-a încurajat pe toți să vorbească, apoi la sfârșit a rostit un discurs tipic iezuit, explicând că a făcut un discernământ între diferitele atitudini pe care le-a văzut în aula sinodală, găsind și diferite tentații reieșite, și încheind că îi revine lui după aceea să ia decizii. O altă trăsătură tipic iezuită este discernământul, care se naște în contextul personal al exercițiilor spirituale ale sfântului Ignațiu de Loyola și pe care el, cum se înțelege din exortația sa apostolică Evangelii gaudium, a avut capacitatea de a le traduce pastoral și comunitar. Discernământul face ca persoana să crească. Dacă tu spui unei persoane: "Tu trebuie să faci asta sau aia", ca simplă aplicare a normelor sau indicațiilor, riscul este de a rămâne la un stadiu infantil. În schimb este vorba despre un proces dialogic, este persoana care în definitiv se confruntă cu realitatea, cu viața, cu ceilalți și, în lumina criteriilor din Evanghelie și din tradiția de spiritualitate, își însușește experiența și decide de la sine. Lucru foarte diferit de relativism. Unii nu înțeleg acest punct. Relativismul este un alt lucru, înseamnă a nu avea niciun parametru și a face alegeri după ceea ce îmi convine, în place sau pe baza ideologiei ambientului. Nu, există criterii, nu norme fixe, încredințate conștiinței fiecărui credincios, în așa fel încât să poată face propriul discernământ. Există o încredere în capacitatea creștinului și a comunităților de a putea face discernământ, papa nu trebuie să decidă totul, mai degrabă trebuie să dea criterii, așa cum spunea deja Paul al VI-lea în Octogesima adveniens, și revine apoi comunităților și fiecărui individ să facă un discernământ, conduși de Duhul, care a fost dat întregii Biserici.

- Din ce se recunoaște că papa Francisc este argentinian?

Argentinian și porteno (argentinian din Buenos Aires).

- Sunt două lucruri foarte diferite?

Acea glumă pe care papa a spus-o despre argentinieni că pentru a se sinucide se aruncă de la egoul lor, noi o spunem despre porteni! Însă din acest punct de vedere el este un porteno neobișnuit. Este un om umil. Într-adevăr umil. De atâtea ori când am vorbit cu el și, grație destăinuirii care există între noi, am pus în discuție lucruri pe care le-a spus sau le-a făcut, n-a adoptat niciodată o poziție defensivă. A răspuns explicându-se, dar admițând că poate să greșească.

- Deci din acest punct de vedere este mai puțin porteno... în schimb, din ce se vede că este argentinian și porteno?

Se vede nu numai pentru că bea mate, ci din modul direct de a spune lucrurile, uneori un stil glumeț, de luare peste picior, care poate ofensa pe cineva dar în realitate se naște din faptul că în Argentina nu sunt puternice discriminările. A lua peste picior, în fond, este o formă glumeață de acceptare. Noi argentinienii suntem o societate multiculturală, destul de deschisă, unde dialogul dintre persoane de origini și de religii diferite este normal. Este un popor care a știut să integreze foarte mulți imigrați, eu însumi am origini imigrate, tatăl meu era spaniol și mama mea avea origini italiene, toți colegii mei de școală erau copii sau nepoți de migranți.

- Acest fapt este uneori folosit ca argument împotriva lui: este argentinian, nu înțelege Vaticanul...

Eu cred că-l înțelege foarte bine, dar nu acceptă anumite lucruri. Nu că nu înțelege, ci nu împărtășește, și pentru că este o mare personalitate nu se lasă instrumentalizat, deprins, absorbit de anumite practici sau obiceiuri consolidate. Mereu s-a făcut așa? Astăzi se face în alt mod. Nu se simte prizonier. O spune și în Evangelii gaudium, când scrie că trebuie să revedem anumite obiceiuri consolidate în Biserică ce nu mai folosesc.

- Noutățile introduse de papa Francisc - atenția față de imigrați, deschiderea față de cel care este mai departe, insistența asupra milostivirii, pentru a da puțin exemple - sunt dobândite?

Sunt doi ani de pontificat, va trebui să așteptăm. Eu sper ca să se demareze un proces care să nu se întoarcă înapoi, ca Biserica să pornească la drum punând în discuție sau revizuind un stil pe care deja Conciliul l-a pus în discuție sau l-a revizuit. Un Conciliu nu poate fixa lucrurile o dată pentru totdeauna, este un punct de demarare și un punct de plecare. Deci trebuie pornit din nou de la Conciliu pentru a merge înainte într-o societate care nu mai este aceeași din timpurile Conciliului. În fața acestei complexități avem nevoie de o mare flexibilitate. Cu Conciliul se poate spune că preocuparea Bisericii trebuie să fie persoana, nu etichetele pe care le punem pe persoane pentru a nu le recunoaște în realitatea lor de har și de păcat. Toți suntem păcătoși chemați să devenim sfinți; în timp ce persoana îl caută pe Dumnezeu există o sfințenie, chiar dacă multe aspecte ale vieții sale sunt în dezordine sau nu în acord cu ceea ce Dumnezeu îi cere. Trebuie să fie loc mereu pentru fiecare, o cale de parcurs. Singura excludere este libertatea omului care alege să fie în afară, Biserica nu poate să spună: aici nu este loc pentru tine. Asta s-a spus mereu, însă apoi eventual n-a fost aplicat în mod profund și radical așa cum înțelege papa Francisc.

- Este o impresie a mea sau în ultima vreme, să spunem după sinodul extraordinar despre familie, papa a redus, aproape că misiunea sa este mai mult "să semene" decât "să culeagă", să repete ceea ce deja a spus în primii doi ani de pontificat în loc să spună și să facă lucruri noi?

Eu îl văd destul de satisfăcut de modul în care merg lucrurile. Este adevărat că se repetă și va continua să se repete, acum va trebui să se pună în practică ceea ce spune, să devină realitate. Inițiativele deschise sunt deja multe, de altfel, trebuie aprofundate cele demarate, fără a exclude ca papa să ia alte inițiative, așa cum a făcut de exemplu convocând anul sfânt al milostivirii. În orice caz, a spus clar care este "agenda" sa: o Biserică bolnavă care este vindecată prin ieșirea din sine, recuperează vocația sa evanghelizatoare și misionară, lucru care comportă o întâlnire cu realitatea, mai ales în periferii, nu numai geografice ci și existențiale, inclusiv cei care s-au "îndepărtat" de Biserică, și acolo trebuie să ne situăm pentru a înțelege doctrina și mesajul Evangheliei și a încerca să demarăm o pastorație realistă, nu numai pentru un grup de aleși sau de puri, ci pentru toți, în primul rând săracii.

- O ultimă curiozitate: este adevărat că Bergoglio dansa tangoul?

Da, am cunoscut o femeie care spunea că a dansat tangoul cu Bergoglio, înainte ca el să intre în seminar, și că dansa bine.

(După Vatican Insider, 8 octombrie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 6.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat