Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XXVIII-a de peste an - B (2015)

Este un mare rău pe care l-am văzut sub soare: avuții păstrate spre nefericirea stăpânului lor. (Qoh 5,13)

Isus, în pericopa evanghelică de astăzi (cf. Mc 10,17-30), clarifică atitudinea pe care ucenicii săi, care sunt ucenicii împărăției cerurilor, trebuie să o aibă față de bunurile acestei lumi, pentru a se putea mântui, bogății care în sine nu sunt rele, dar care, printr-o proastă abordare, pot împiedica vestirea și trăirea evangheliei și astfel pot deveni o cauză de pierzare veșnică.

Bunurile acestei lumi sunt de două feluri: materiale și spirituale. La bunurile materiale nu intră numai averea și banul, dar și goana după plăceri și distracții, alipirea exagerată de persoane și locuri. La bunurile spirituale păcătoase întră în primul rând mândria împreună cu viciile capitale de care omul este legat, datorită diavolului și a păcatului strămoșesc. Ambele averi sunt periculoase pentru viața creștină, pentru vestirea evangheliei și pentru mântuirea veșnică. De aceea, Isus, le cere apostolilor plecați în misiune să nu ia bunuri materiale cu ei (cf. Mt 10,9-10) și nici să fie mândri și mofturoși (cf. Lc 10,7-8), căci le dăunează grav misiunii lor.

Parafrazând un verset biblic care spune: "Fiii veacului acestuia, față de semenii lor, sunt mai înțelepți decât fiii luminii" (cf. Lc 16,8), putem spune că Isus vrea ca ucenicii săi să fie mai înțelepți decât fiii veacului acestuia, căutând mai întâi împărăția cerurilor și dreptatea ei, căci atunci toate celelalte li se vor adăuga pe deasupra (cf. Mt 6,33), și lăsând toate pentru Isus și pentru evanghelie, pentru a avea însutit și aici, dar nu fără persecuții, și dincolo viața veșnică (cf. Mc 10,29-30).

Prima lectură (cf. Înț 7,7-11) ne învață că înțelepciunea este cea mai mare comoară pentru om. Evanghelia ne spune că pentru noi, oamenii, înțelepciunea lui Dumnezeu s-a întrupat în persoana lui Isus Cristos, care ne cere să-l primim ca mântuitor și să-l urmăm ca pe un învățător bun și divin (cf. Mc 10,17-30). Epistola ne arată cum această chemare a lui Cristos ni se revelează continuu în cuvântul lui Dumnezeu, ca o forță vie care ne pătrunde în adâncul sufletului și ne dă și puterea de a părăsi pentru Isus și pentru împărăția sa toate cele potrivnice (cf. Evr 4,12-13). Psalmistul ne cheamă să ne rugăm împreună cu el, ca să dobândim acea înțelepciune a inimii, prin care să trăim o viață nouă, după rânduiala lui Dumnezeu (cf. Ps 89/90,12).

Se spune că atunci când un șarpe otrăvitor atacă o lebădă, se încolăcește în jurul gâtului ei. Pasărea își ia zborul împreună cu șarpele. Cine privește de jos, văzând șarpele cu solzii verzi, cu reflexe aurii strălucind în soare, încolăcit în jurul gâtului lebedei, ar crede că pasărea poartă la gât un colier de pietre prețioase. În realitate, lebăda poartă la gâtul ei un șarpe veninos care o va ucide. Lebăda cu șarpele ucigător la gât este imaginea omului care trăiește în orice viciu adus în lume de satana.

Așa cum am spus deja, astăzi, Isus, clarifică pentru căutătorii împărăției cerurilor, mai întâi problema bogățiilor materiale. Biblia nu spune că bogăția materială în sine ar fi un rău. În Vechiul Testament, chiar spune că este semnul binecuvântării și iubirii divine. Patriarhii Abraham (cf. Gen 13,2), Isaac (cf. Gen 26,12-17) și Iacob (cf. Gen 30,43) au fost astfel de oameni binecuvântați cu mari bogății.

Dar nici chiar în Vechiul Testament nu spune că bogăția materială ar fi cel mai mare dintre bunuri. Prima lectură de astăzi ne spune că deasupra bogăției materiale se află priceperea și înțelepciunea, niște bogății spirituale, care depășesc bogăția materială, așa cum strălucirea pietrelor prețioase depășesc strălucirea noroiului; ba, mai mult, priceperea și înțelepciunea sunt mai prețioase chiar decât sănătatea, frumusețea și chiar lumina, căci toate acestea trec, pe când priceperea și înțelepciunea rămân veșnic și ne conduc la bogățiile cerești (cf. Înț 7,7-11). Cartea Proverbelor enumeră și alte bogății spirituale care întrec cu mult bogăția materială: pacea sufletului (cf. Prov 15,16), dreptatea (cf. Prov 16,8) și bunul nume (cf. Prov 22,1). Apoi, există pe lume multe bunuri care nu pot fi cumpărate cu bani: viața (cf. Ps 49,8), iubirea (cf. Ct 8,7), harul Duhul Sfânt (cf. Fap 8,18). Biblia amintește și multe alte bunuri care întrec infinit bogățiile trecătoare. Iată o zicere populară înțeleaptă în acest sens:

Cu bani poți cumpăra un pat, dar nu și somn. Cu bani poți cumpăra hrană, dar nu și poftă de mâncare. Cu bani poți cumpăra medicamente, dar nu și sănătate. Cu bani poți cumpăra o casă, dar nu și o familie fericită. Cu bani poți cumpăra un diamant, dar nu și dragoste. Cu bani poți cumpăra o funcție, dar nu și mântuirea. Cu bani poți cumpăra un loc bun în societate, dar nu și un loc bun în cer.

Chiar dacă Dumnezeu îmbogățește pe unii dintre aleșii săi cu bunuri materiale, totuși, belșugul material nu este totdeauna un rod al binecuvântării divine, căci sunt și oameni care au dobândit averi necinstite, care au dobândit averi în afara căilor voite de Dumnezeu, care au dobândit averi furând, înșelând și nedreptățind pe săraci; acest fel de bogați semănă nedreptate, lipsă, foame și moarte (cf. Is 5,8; Ier 5,27-28). Această lăcomie strică evangheliei și mântuirii. De aceea, oamenii care s-au îmbogățit din furt și înșelăciune și vor să se mântuiască, trebuie să repare fizic și moral răul făcut și dea înapoi împătrit, ca omul care a furat oița săracului și ca Zaheu (cf. 2Sam 12,6; Lc 19,8).

Bogăția este bună ca și apa, dar tot ca și apa când se acumulează în cantități mari, calamitează sufletul ca un potop de ape și face ravagii în el. Iată câteva urmările bogățiilor: împietrește, orbește, surzește, paralizează și ucide sufletește. Tânărul bogat nu-i mai vedea pe săraci, nu le mai auzea strigătul, nu-i mai dorea inima de ei, deși Dumnezeu i-a dat pe săraci în grija bogaților: "Împarte-ți pâinea cu cel flămând și adu în casa ta pe nenorociții fără adăpost; dacă vezi pe un om gol, acoperă-l și nu întoarce spatele semenului tău. Atunci lumina ta va răsări ca zorile și vindecarea ta va încolți repede" (Is 58,7-8).

Nu trebuie să uităm niciodată că suntem numai administratorii bunurilor materiale și spirituale pe care le-am primit de la Dumnezeu, nu stăpânii lor. Asemenea lui Eleazar, slujitorul lui Abraham, cu ele trebuie să îmbrăcăm și să cucerim mireasa Fiului său (cf. Gen 24,53). Asemenea lui Iob, cu ele trebuie să devenim tată și mamă, mână și picior, sprijin și apărare săracilor (cf. Iob 29,15-16). Asemenea administratorului din evanghelie, cu ele trebuie să dăm la timp porția de mâncare slujitorilor lui Dumnezeu (cf. Lc 12,42-44). Asemenea administratorului "necinstit", trebuie să "risipim" bunurile primite în administrație în mâinile săracilor (cf. Lc 16,1-9). Și, trebuie să împlinim această rânduială divină cu credincioșie (cf. 1Cor 4,2), ca să nu ajungem în rând cu cei răi, afară din împărăția cerurilor.

Dumnezeu a avut încredere că aleșii săi, pe care i-am amintit mai sus, pe care el i-a îmbogățit, că îi vor folosi bine avuția dată lor, adică împărțind-o cu cei săraci, de aceea i-a permis diavolului să-i încerce, ca pe Iob (cf. Iob 1,12; 2,5). Dumnezeu voiește să aibă aceeași siguranță și cu unul fiecare dintre noi, aleșii săi. Să nu-i înșelăm nici noi încrederea, căci, cel drept trebuie să fie milos (Ps 37,26); căci cel drept nu trebuie să treacă niciodată cu vederea cererea săracului și a văduvei" (cf. Sir 35,15). Oare cum ne folosim de bunurile materiale primite? Oare cum ne folosim de înțelepciune și pricepere?

Oare le folosim pentru evanghelie și mântuirea sufletelor, ori spre câștig personal și trecător? Dacă nu le folosim spre slava lui Dumnezeu, risipim și nu suntem de partea lui Isus (cf. Lc 11,23).

Scriptura este plină de îndemnuri referitoare la dragostea față de săraci: "Trimiteți o parte și celor ce nu au" (Neh 8,10). "Dă din toată inima, după posibilitățile tale, că Dumnezeu răsplătește de șapte ori" (Sir 35,10-11); "Pierde banii pentru cel sărac și necăjit, ca să nu ruginească sub piatră, spre pierzarea ta!" (Sir 29,13-14). "Cine are milă de sărac împrumută lui Dumnezeu" (Prov 19,17). "Milă vreau, nu jertfă, spune Domnul" (Mt 12,7). "Vindeți ce aveți și dați milostenie. Faceți-vă rost de pungi, care nu se învechesc, o comoară nesecată în ceruri, de care nu se apropie hoțul, și unde nu roade molia" (Lc 12,33). De ce? Căci faptele de milostenie sunt un bun și fructuos apostolat evanghelic (cf. Mt 10,8) și că bine îi merge omului care face milă și dă cu împrumut" (Ps 112,5).

Bogățiile neîmpărțite inundă sufletul ca un potop de ape și fac ravagii în el; bogățiile neîmpărțite, ca apa stătută, se alterează; bogățiile neîmpărțite se pierd, căci le mănâncă rugina și moliile, iar hoții le fură (cf. Mt 6,19). Sfântul Paul spune: "Avem felurite daruri, după harul care ne-a fost dat: cine are darul prorociei, să-l întrebuințeze după măsura credinței lui. Cine este chemat la o slujbă, să se țină de slujba lui. Cine învață pe alții, să se țină de învățătură. Cine îmbărbătează pe alții, să se țină de îmbărbătare. Cine dă, să dea cu inimă largă. Cine cârmuiește, să cârmuiască cu râvnă. Cine face milostenie, s-o facă cu bucurie" (Rom 12,6-8).

Dar, ceea ce este și mai grav, privind bogățiile, este faptul că ele ascund pe Dumnezeu și bunurile veșnice din ochii celor care le caută sau chiar pot lua locul lui Dumnezeu din viața lor. Diavolul spune și astăzi oamenilor, arătând spre bunurile acestei lumii trecătoare: "Toate aceste lucruri vi le voi da vouă, dacă vă veți arunca cu fața la pământ și vă veți închina mie" (Mt 4,9). De aceea, însuși Isus ne avertizează: "Nu puteți sluji și lui Dumnezeu și Mamonei, nu puteți sluji și lui Dumnezeu și banului" (cf. Mt 6,24; Lc 16,13), căci între ei nu este nici o legătură (cf. 2Cor 6,15; In 14,30). Isus și apostolii săi, mai puțin Iuda, au refuzat oferta otrăvită a diavolului și au primit oferta generoasă a lui Dumnezeu din viața veșnică (cf. Mc 10,28-30).

Biblia spune: "Isus Cristos, deși ca era bogat, s-a făcut sărac pentru voi prin sărăcia lui să vă îmbogățiți" (cf. 2Cor 8,9). Iar acest lucru l-a arătat chiar de nașterea lui când n-a avut o casă și a adus jertfa săracilor (cf. Lc 2,22-24; Lev 12,2-8). În timpul vieții nu a avut un loc unde să-și plece capul (cf. Mt 8,20) iar la moarte nu a avut un mormânt (cf. Mt 27,59-60). Iar toată viața lui a fost blând și smerit cu inima (cf. Mt 11,29; Fil 2,7-8). Ne naștem bogați în dorințe și ambiții păcătoase, dar, ca Isus și apostolii, trebuie să ne facem săraci de bunăvoie, pentru evanghelie și pentru împărăția cerurilor.

Odată cineva voia să explice unui apropiat bogat pericolul banilor. A luat o bucată de hârtie și a scris pe ea numele lui Dumnezeu. Apoi l-a întrebat: "Ce vezi pe hârtie?" "Este scris numele lui Dumnezeu!" Apoi a luat o monedă și a pus-o peste numele lui Dumnezeu și l-a întrebat: "Ce vezi pe hârtie?" "Văd un ban!" "Dar numele lui Dumnezeu unde este?" "A fost acoperit cu banul!" Așa este și în viața ta și în viața tuturor celor care iubesc banul. Banul li-l ascunde pe Dumnezeu din ochi. Apoi i-a explicat cum argintul împiedică vederea aproapelui. L-a dus la fereastră și l-a pus să privească. A văzut strada cu oameni pe ea. A luat apoi o mică folie de argint și a lipit-o pe geam. "Ce vezi?" "Mă văd numai pe mine!" Omul stăpânit de viciul bogățiilor de orice fel nu vede pe nimeni decât pe sine însuși.

Asupra acestui pericol l-a avertizat astăzi Isus pe tânărul bogat, dar el nu a înțeles că Isus îl iubea și că trebuia să se facă sărac: "Du-te, vinde tot ce ai, dă săracilor și vei avea comoară în cer, apoi vino și urmează-mă" (Mc 10,21). Adică, i-a zis, leapădă șarpele veninos de la gâtul tău, lasă ca din el și din otrava lui să se facă medicamente, hrană și acoperiș săracilor, apoi vino și urmează-mă.

Unde mergea Isus? Mergea la cruce, ca, de acolo, cu cei care îl urmează, să se înalțe la cer. Dar tânărul bogat, ca primii oameni și mulți alți oameni, l-a crezut mai mult pe diavol și nu a voit să-l lase pe Isus să le ia șarpele otrăvitor de la gât (cf. Gen 3,1-7); a crezut că se poate mântui purtând șarpele ucigător la gât, doar prin iscusința și faptele lui morale. Mare capcană în care au căzut și cad încă mulți oameni.

Tânărul bogat, din cauza averii și a mândriei, nu-l mai vedea pe Dumnezeu care îl aștepta în cer, nu-l mai auzea pe Isus care-i vorbea de comorile cerului, nu mai sesiza șoaptele Duhului Sfânt care îi vorbea despre viața veșnică, nu-i mai vedea nici pe semenii săraci care plângeau. Banul și mândria îi luase totul: vederea, auzul și celelalte simțuri ale sufletului și, odată cu ele, i-au luat: pacea, bucuria, liniștea, comorile cerului și viața veșnică. De aceea, Isus spune: "Mai ușor este ca o cămilă să treacă prin urechea acului decât un bogat să intre în împărăția lui Dumnezeu" (Mc 10,25).

De aceea și psalmii ne spun: să nu privim cu jind spre mândria și spre belșugul oamenilor răi, care par fericiți și că totul le merge bine, căci în realitate ei sunt vulnerabili ca iarba de cosit (cf. Ps 37,1-2). De aceea, bogăția de ar curge, să nu ne lipim inima de ea (cf. Ps 62,10). De ce? Pentru că este ca un șarpe veninos atârnat de gât și care curând va ucide. Pentru că bogăția este cauza mândriei și a tuturor relelor (cf. 1Tim 6,10-11).

Sfântul Paul ne spune că Legea lui Moise nu mântuiește pe nimeni, ci ea, ca un pedagog, are menirea să conducă pe oameni până la Isus, singurul care ne poate mântui (cf. Gal 3,24-25). Iar, după ce am primit mântuirea de la Isus, împlinirea poruncilor devine semn al rămânerii noastre în Cristos (cf. Ef 2,10), devine mărturie bună la judecată (cf. Mt 25,34-40) și devine călăuză spre paradisul pe care ni l-a câștigat Isus la cruce (cf. Rom 2,9-11). Dacă Legea lui Moise nu ne conduce la primirea mântuirii prin Cristos, ea nu este de nici un folos, căci ea nu ne mântuiește, nu ne scapă de judecată și nu ne duce nici la fericirea lui Isus din ceruri, ci numai la mândrie rea. Pe tânărul bogat, pe farisei și pe cărturari, Legea lui Moise nu numai că nu le-a fost un pedagog până la Cristos, ci, din contra, din cauza mândriei, le-a fost o piedică în a-l primi pe Isus și mântuirea lui.

Este interesat de observat că tânărul bogat l-a cunoscut pe Isus, i-a ascultat predicile, a vorbit personal cu Isus, a fost îndrăgit de Isus, a fost foarte aproape de mântuire, însă nu a împlinit și singurul lucru pe care trebuia să-l mai facă, acela de a lăsa bogățiile săracilor și să-l urmeze, acela de a arunca șarpele de la gâtul său, pentru ca din el și din veninul lui, să se facă medicamente, ajutoare și viață pentru săraci. Ca și oamenii din timpul potopului, care au fost foarte aproape de arca salvării și totuși pierduți (cf. Gen 7,21); tânărul bogat a fost și el foarte aproape de Mântuitorul însuși și totuși pierdut (cf. Mc 10,22). A ales, ca și mulți oameni din toate timpurile, din mândrie să rămână cu veninul pe suflet, crezând că se poate mântui și așa; sau crezând că se pot numai ca faptele Legii și fără să-l urmeze pe Isus.

Diavolul, după ce l-a amăgit pe om să păcătuiască și să ajungă în prăpastia pierzării (cf. Gen 3,4), l-a amăgit iarăși că se poate salva singur prin iscusința sa, prin faptele sale, prin împlinirea Legii lui Moise, care a fost dată de Dumnezeu ca un pedagog până la mântuirea adusă de Cristos (cf. Gal 3,24-25) și până la ajungerea în casa Tatălui ceresc, care îl așteaptă ca fiul risipitor (cf. Lc 15,20).

Așa cum un om împins de un altul într-o groapă adâncă și fără scări, nu poate aștepta ajutorul și salvarea de la cel care l-a împins, ci trebuie să strige la un altul mai puternic decât cel care l-a împins (cf. Lc 11,32), la fel trebuie să facă orice om împins de satana în prăpastia viciului și care dorește mântuirea, să strige la mântuitorul Isus. Să ne amintim cum a strigat David din groapa căderilor sale (cf. Ps 50/51,1); cum au strigat leproșii și toți bolnavii la trup și la suflet (cf. Lc 17,13; 18,38); cum au strigat iudeii în ziua de Rusalii (cf. Fap 2,37); cum a strigat Saul pe drumul Damascului (cf. Fap 9,6). A fost refuzat cineva? Nimeni! Nici noi nu vom fi refuzați ori de câte ori vom striga la Isus pentru mântuire.

Mai este o istorioară frumoasă, bazată pe Biblie, care ne spune că niște îngeri au fost trimis de Dumnezeu cu o misiune pe pământ. Dar, tot lucrând printre oameni, în loc să-i facă pe oameni să îndrăgească lucrările lui Dumnezeu, a început el să îndrăgească faptele oamenilor; și astfel praful lumii s-a lipit de aripile lor și s-a făcut atât de rigid și atât de greu, că atunci când Dumnezeu i-a rechemat din misiune, ei n-a mai putut să zboare și să se înalțe la cer.

Și noi am fost trimiși pe pământ cu o misiune, aceea de a vorbi oamenilor despre Dumnezeu și despre frumusețile cerului, celor care, din cauza păcatului, au uitat de ele. Dar, dacă noi ascultăm amăgirile diavolului, ne lipim de bogățiile trecătoare ale pământului, uitând de Dumnezeu care ne-a trimis pe pământ ca să mărturisim de frumusețile cerului, atunci și aripile sufletelor noastre vor deveni aripi de plumb, care nu numai că nu vor mai pot zbura prin lume și spre cer, dar nici nu ne vor lasă nici să mergem. Câți bogați vestesc evanghelia? Câți bogați ajung în cer? Isus ne spune că mai degrabă va trece o cămilă prin urechea unui ac decât un bogat să intre în împărăția cerurilor (cf. Mc 10,25).

Bogații cad, cum spun zoologii, în capcana vânătorilor de maimuțe. Aceștia pun în calea maimuțelor vase pline de bunătăți, dar vase cu gura strâmtă. Și cum maimuțele nu lasă ceea ce au apucat, nu pot scoate mâna din vas și astfel sunt prinse ușor. Maimuțele lacome și nechibzuite prinse ușor de vânători sunt imaginea oamenilor lacomi și nechibzuiți, prinși de satana în capcana lui.

Ludovic, duce de Bourgogne (1729-1765), micuțul fiu al lui Ludovic al XIV lea (1638-1715), era elevul celebrului François Fénelon (1651-1715), teolog și scriitor francez, și dădea dovezi de o bunătate deosebită a inimii. Într-o zi s-a dus la Versailles și, văzându-se înconjurat de o mulțime înfometată, le-a dat mai întâi toți banii pe care îi avea, dar văzând că săracii se țin scai de el, s-a despuiat de decorații, podoabe, pietre prețioase, într-un cuvânt, a dat tot ce avea de valoare cameristului său și i-a spus: "Vinde toate acestea și fă ca aceste pietre să se prefacă în pâini".

Iată încă niște lucruri pe care nu trebuie să le uităm: Primii creștini veneau la mântuirea lui Isus cu toate bunurile lor și le puneau în folosul fraților, ca nimeni să nu ducă lipsă (cf. Fap 4,34-37). Lidia, vânzătoare de purpură din Tiatira, a venit la Isus cu toată averea... veniți în casa mea (cf. Fap 16,15). Un țăran, spun cronicile misionarilor, că s-a botezat cu traista de bani în spate, pentru a arăta că-i pune în slujba lui Isus și a semenilor săi. Abraham l-a iubit pe Dumnezeu mai mult decât pe casa lui și mai mult decât pe Isaac (cf. Gen 22,12). Bogatul credea că are relație bună cu Dumnezeu și cu oameni, dar nu a voit să pună nimic în slujba lui Dumnezeu și a semenilor. Acest lucru îi mai lipsea lui și le lipsește și multor oameni de astăzi. De aceea și Isus l-a întrebat despre poruncile dragostei de aproapele, porunci care sintetizează toată Legea (cf. Rom 13,10). Dar, fără acest lucru absolut necesar, nimeni nu se pot mântui; fără acest "singur lucru", totul devine o poveste a unei ocazii uriașe pierdute.

Este un mare rău pe care l-am văzut sub soare: avuții păstrate spre nefericirea stăpânului lor (Qoh 5,13). Doamne, dă-ne harul și puterea de a nu ajunge nefericiți, ca tânărul bogat!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 21.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat