|
Reflecție la comemorarea tuturor credincioșilor răposați (2015) Cred că răscumpărătorul meu trăiește (cf. Iob 19,25) După ce ieri ne-am bucurat și i-am celebrat pe toți sfinții care au ajuns în paradis, astăzi îi celebrăm și îi însoțim cu jertfe, rugăciuni și fapte de dragoste pe sfinții care așteaptă la poarta cerului, pe sfinții în curs de purificare din purgator, care sunt dragii și frații noștri. Astăzi, Biserica, prin sfântul Paul, ne spune: "Fraților, nu voim să fiți în necunoștință cu privire la cei ce au adormit, ca să nu vă întristați ca cei care n-au nădejde (cf. 1Tes 4,13). Voi sunteți trupul lui Cristos și fiecare, în parte, mădularele lui (cf. 1Cor 12,27). Temeiul sărbătorii de astăzi este articolul de credință din Crez: "Cred în împărtășirea sfinților". Când rostim acest articol de credință, trebuie să știm că Biserica lui Isus, cuprinde în ea pe toți creștinii care trăiesc pe pământ, pe toți creștinii care au ajuns în paradis și pe toți creștinii care se curăță de păcate în purgator, pentru a putea intra în slava cerească, unde nu poate ajunge nimic întinat (cf. Ap 21,27) și unde se plătesc și cele mai mici lipsuri, cum ar fi "vorbele zadarnice" (Mt 12,36). Iată ce ne spune sfântul Paul în acest sens: "Așa cum trupul este unul și are multe mădulare, iar toate mădularele trupului, deși sunt multe, formează un singur trup, tot la fel și Cristos. Căci noi toți am fost botezați într-un singur Duh spre a forma un singur trup" (1Cor 12,12-13). Și iarăși: "Dumnezeu a alcătuit astfel trupul încât mădularele să se îngrijească unele de altele. Dacă un mădular suferă, toate mădularele suferă împreună cu el, iar dacă un mădular este cinstit, toate se bucură împreună cu el" (1Cor 12,24b.25-26). Mult suferă sufletele din purgator. Sfântul Toma de Aquino (1225-1274) spune: "Cea mai mică suferință din purgator întrece cu mult cea mai mare suferință de pe pământ". Un istoric polonez, Abraham Bzowski (Bzovius) (1567-1637), de pe la anul 1590, povestește cazul venerabilului Stanislau Chocosca, călugăr dominican. Într-o zi, pe când acesta recita Rozariul, a observat lângă el un suflet cuprins de flăcări, un suflet din purgator, care îl ruga să se milostivească de dânsul și să-i ușureze durerile din focul dreptății dumnezeiești. Ca să se convingă de ce este purgatorul, acel suflet a lăsat ca o picătură din sudoarea sa să-i cadă pe mâna călugărului și acesta a leșinat. După aceea, călugărul s-a rugat mai mult pentru ușurarea lui și a sufletelor din purgator. După cum izgonirea din rai, truda, suferința și moartea omului de după păcat au fost un act mare act de iubire din partea lui Dumnezeu (cf.Gen 3,15-21), ca omul să nu rămână veșnic nefericit și rob al diavolului, ci să aibă posibilitatea de a învia o făptură nouă cu Isus Cristos, care va muri, va învia și se va înălța la cer (cf. Rom 8,34), ca să-l învie și să-l înalțe și pe om de unde a căzut (cf. 2Cor 4,14-17); tot astfel purgatorul, de după moartea trupească a omului păcătos, este tot un act de mare iubire a lui Dumnezeu, care îl însoțește și îl urmărește pe păcătos cu iubirea sa până dincolo de moarte și îi dă posibilitatea de a se purifica complet, prin același Cristos: "El va ședea și îi va curăța pe fiii lui Levi, îi va lămuri cum se lămurește aurul și argintul, și vor aduce Domnului daruri neprihănite" (Mal 3,3). Cu purgatorul, care îl purifică pe om după ce a murit și îl face să se renască la o viață nouă, se împlinește în el legenda Păsării Phoenix, care printr-o lucrare divină a focului renaște la o viață nouă. La moarte sufletul, separat de trup, devine cu desăvârșire lucid, se cunoaște perfect pe sine și își dă seama că nu se poate sta în brațele curate și iubitoare ale lui Dumnezeu cu petele și mizeriile păcatului pe el. De aceea, știind că purgatorul a fost orânduit din iubire, pentru a-l curăți, asemenea Păsării Phoenix, dar mai ales asemenea lui David care a greșit, va coborî singur în el, ca în brațele lui Dumnezeu și acolo își va găsi alinarea, îndurarea și îndreptarea greșelilor sale" (cf. 2Sam 24,14). Deci, purgatorul, cu toate durerile lui, datorită lui Cristos care a trudit, a pătimit, a murit, a înviat, s-a înălțat la cer și s-a glorificat la dreapta Tatălui, este o sărbătoare a iubirii, a vieții și a curăției divine, care sunt redate oamenilor care le-au pierdut. Dar, în virtutea aceluiași articol din Simbolul credinței, "Cred în împărtășirea sfinților" și a "unirii dintre Isus, capul și creștinii, membrele trupului său mistic", alături de Cristos, curățitorul și mântuitorul sufletelor, avem și noi posibilitatea, dar și onoarea, ca prin aportul nostru slab (cf. Col 1,24), să ajutăm la purificarea dragilor noștri: părinți, frați, rude și prieteni răposați care au trecut din lumea aceasta incomplet purificați, ca ei să se curețe și să poată intra cât mai curând în cer, unde sunt bucurii nespuse (cf. 1Cor 2,9). Sfânta Scriptură ne vorbește despre obiceiul evreilor de a se ruga pentru purificarea celor vii și a celor morți. Astfel: Dacă la moartea lui Aron au fost oferite jertfe timp de 30 de zile fără întrerupere (Dt 34,8; Num 20,30), oare de ce nu ne-am ruga și noi așa cum se rugau primii creștini din Antiohia și apoi cei din Roma, pentru răposații lor? Oare de ce nu am celebra și noi 30 de sfinte Liturghii pentru cei răposați, așa cum ne-a recomandat sfântul papă Grigore cel Mare (540-604)? Dacă dreptul Iob își putea purifica fii prin jertfe (cf. Iob 1,5), oare noi de ce nu am crede că răposații noștri se pot purifica prin jertfele noastre, mai ales că Domnul ne spune să nu judecăm nimic înainte de a veni el (cf. 1Cor 4,5). Dacă Iuda Macabeul, după bătăliile pentru apărarea patriei, pentru soldații căzuți care au păcătuit, strângea sume de dinari și le trimitea la Ierusalim pentru a se oferi jertfe pentru purificarea sufletelor lor, spunând: "Sfânt și mântuitor lucru este de a se ruga pentru morți, ca să fie dezlegați de păcatele lor" (2Mac 12,46), oare de ce nu am face același lucru, celebrând sfinte Liturghii și înălțând rugăciuni pentru purificarea sufletelor răposaților noștri căzuți în păcat? Dacă cei care nu s-au împăcat pe cale cu pârâșul său și au căzut în mâinile judecătorului care i-a aruncat în temniță, au ieșit de acolo după ce au plătit și ultimul bănuț (Mt 5,25-26), oare noi de ce nu am crede că și răposații noștri căzuți în mâinile milostive a lui Dumnezeu, după ce vor fi purificați complet, vor putea fi eliberați de acolo, strălucitori și fericiți? Nu este ajutor mai mare, mai bun, și mai eficient, pentru sufletele din purgator, decât oferirea și participarea la celebrarea sfintei Liturghii, care le spală sufletele în sângele Mielului (cf. Ap 7,18). Iar dacă a ne ruga pentru răposați ne permite să le simțim apropierea, dincolo de prezența lor fizică; când primim Euharistia, pe lângă faptul că ne prilejuiește o întâlnire adevărată și profundă cu Cristos, ea ne oferă și o întâlnire intimă și o îmbrățișare adevărată cu toți cei dragi care au plecat dintre noi, care acum trăiesc uniți cu Isus, fie în condiția bucuriei depline din cer, fie în condiția din purgator. Deci, în acest context, sfânta Liturghie și sfânta Împărtășanie sunt cele mai mari bucurii și cele mai mari ajutoare pe care le putem oferi sufletelor din purgator. De aceea, și sufletele din purgator ne cer în primul rând sfinte Liturghii și sfinte împărtășanii, prin care se purifică și ne îmbrățișează. De aceea, astăzi, fiecare preot poate celebra trei sfinte Liturghii; de aceea, toată luna noiembrie e dedicată lor. Într-o noapte, sfântul Nicolae de Tolentino (1245-1306) a văzut sufletul unui frate călugăr decedat, fratele Pellegrino din Osimo, care l-a rugat să celebreze îndată o sfântă Liturghie pentru el și pentru sufletele din purgator. Dar sfântul Nicolae i-a răspuns că nu poate, căci trebuia să celebreze o sfântă Liturghie programată dinainte. Atunci decedatul l-a condus pe sfântul Nicolae în purgator. La vederea chinurilor groaznice pe care le îndură acele suflete, sfântul Nicolae s-a înspăimântat, a mers îndată la părintele superior și l-a rugat să-i dea voie să celebreze sfânta Liturghie pentru fratele Pellegrino și pentru sufletele din purgator. Obținând învoirea, a celebrat sfânta Liturghie, cel mai puternic și mântuitor ajutor, prin care i-a ușurat și le-a deschis porțile cerului. Se povestește despre o mamă că, murindu-i singurul copil în vârstă de 10 ani, nu mai avea liniște; ziua plângea și noaptea îl visa în diferite chipuri. Odată l-a visat că se afla pe o câmpie uscată, arsă de soare, care avea în mijloc o fântână cu apă stătută și puturoasă. Fiul ei, Carol, însetat, ar fi voit să bea, dar era imposibil; de aceea plângea și cerea ajutor. Trezindu-se din somn, mama s-a gândit că probabil fiul ei este în purgatoriu și are nevoie de ajutor. S-a dus la biserică și a cerut să se celebreze câteva sfinte Liturghii pentru răposatul Carol. Îndată a avut un alt vis: l-a văzut pe fiul ei în mijlocul unei grădini de toată frumusețea, ce avea în mijloc un izvor cu apă cristalină și răcoritoare; fiul ei a băut din acea apă și, fericit și frumos ca un înger, s-a întors spre mama, zicându-i: "Mulțumesc, mamă, mulțumesc". Așa de mare și mângâietoare este puterea sfintei Liturghii. De aceea, sfânta Monica (322-378), mama sfântului Augustin (354-430), încă viață fiind, i-a spus acestuia: "Nu te îngriji de trupul meu unde să-l înmormântezi, ci să te îngrijești de sufletul meu și, oriunde vei merge, să nu uiți să mă amintești la sfânta Liturghie". Deloc de neglijat este și mijlocirea sfinților, în special a Preacuratei Fecioare Maria. Renumit este cazul unui bărbat care a primit harul convertirii, prin mijlocirea Mariei, chiar înainte de moarte. La sfântul Ioan Maria Vianney (1786-1859) s-a prezentat într-o zi o femeie cu ochii în lacrimi, cerând celebrarea unei sfinte Liturghii, pentru soțul ei care a murit subit, fără pregătire, căzând într-o apă adâncă. Sfântul Ioan Maria Vianney, care avea darul de a vedea cele nevăzute, i-a amintit femeii de florile pe care soțul ei le aducea des la altarul Mariei. Pentru acele flori, i-a spus părintele femeii, Maria, chiar în momentul căderii în apă, i-a mijlocit de la Isus harul unei căințe desăvârșite pentru păcate și acum mai are nevoie doar de câteva sfinte Liturghii pentru a intra în cer. Apoi să nu uităm că Isus a spus: "Fericiți cei milostivi, căci ei vor avea parte de milă" (Mt 5,7). Biblia spune: "Ferice de cel ce îngrijește de cel sărman! Căci în ziua nenorocirii Domnul îl izbăvește. Domnul îl păzește și-l ține în viață. El este fericit pe pământ, și nu-l lasă la bunul plac al vrăjmașilor lui. Domnul îl sprijină, când este pe patul de suferință; îi ușurează durerile în toate bolile lui" (Ps 41,1-3). Sfântul Petru Damian (1007-1072), rămas orfan de tată și de mamă încă de mic, a rămas în grija fratelui mai mare, dar care nu avea nici un fel de grijă față de el. Într-o zi, mergând pe drum, a găsit o monedă de argint. Cui s-o înapoieze? Nimeni nu s-a plâns de pierderea ei. Ce să facă cu ea? Să-și cumpere de mâncare, încălțăminte sau o hăinuță? Și-a adus aminte de părinții săi care muriseră și și-a zis: "Dacă ei suferă în purgatoriu, sunt mai nefericiți decât mine". A intrat în prima biserică pe care a întâlnit-o și a cerut unui preot să celebreze sfânta Liturghie pentru părinții lui, dându-i moneda de argint. Din acea zi lucrurile s-au schimbat pentru el: un preot l-a luat la sine, l-a dat la seminar și i-a purtat de grijă; a ajuns preot, episcop, cardinal, învățător al Bisericii, dar în primul rând a ajuns sfânt. În viața sa avut de întimpinat multe boli, necazuri și greutăți, dar le-a trecut bine pe toate. Așa știu să răsplătească sufletele din purgator pe cei care poartă grijă de scurtarea suferințelor lor. Venerabilul, Cezare Baronius (1538-1607), cardinal, o autoritate în materie de istorie, ne povestește despre o persoană care în viață a fost foarte iubitoare față de sufletele din purgator, și fiind ea pe patul de moarte diavolul cu armata lui a venit să o ispitească cu descurajarea; dar iată că o armată și mai numeroasă a venit să o încurajeze și s-o întărească, spunând că sunt sufletele din purgator pe care ea le-a ajutat și care acum au venit să o apere și să o ducă în cer (cf. 2Rg 6,16). De aceea, sfântul Ambrozie (337-397) în cartea sa De Officii, spune: "Darul pe care l-am oferit lui Dumnezeu pentru cei morți, după moarte îl vom găsi însutit". Iar sfântul Ioan al lui Dumnezeu (1495-1550) le spunea locuitorilor din Granada: "Fraților, faceți milostenie, căci vă ajutați pe voi înșivă!" Și mai este ceva: "Judecată fără milă, pentru cel ce nu a avut milă" (Iac 2,13). În istoria Ordinului Franciscan se citește că un călugăr s-a arătat, după moarte, altui călugăr în viață și i-a descoperit cât de grele sunt suferințele pe care le îndură în focul purgatorului, fiindcă nici rugăciunile, ba chiar nici sfintele Liturghii ce se celebrează pentru el nu-i sunt de nici un ajutor. Întrebat pentru ce, el a răspuns: "Fiindcă în viața mea am neglijat să mă rog pentru sufletele din purgator, de aceea, Dumnezeu mă pedepsește pe drept și faptele bune care se fac pentru mine, le aplică altor suflete". Apoi a dispărut. În catacombele sfintei Priscilla din Roma, pe mormintele a două creștine, Marcia și Agape, se repetă aceeași inscripție: "Venind aici pentru a vă ruga, amintiți-vă, fraților, de scumpa Marcia, (respectiv, Agape), pentru ca Dumnezeul cel atotputernic s-o aibă în paza lui pentru veșnicie". Astăzi, când vom merge la cimitir, deși pe mormintele dragilor noștri nu vor fi nici unul din cuvintele de mai sus, totuși, să știți că dragii noștri răposați ne șoptesc în inimă alte cuvinte duioase: "Dragii noștri, vă mulțumim că ați venit astăzi la cimitir; dar nu ajunge numai că ați venit în cimitir, mai trebuie și să vă rugați pentru noi, mai trebuie și să câștigați indulgențe pentru noi, mai trebuie și să împliniți și fapte de dragoste pentru noi, dar, mai ales, mai trebuie să oferiți sfânta Liturghie pentru noi, căci prin ea sângele lui Cristos ne curăță de orice păcat (cf. 1In 1,7), mai trebuie și să-l primiți des și bine pe Isus în sfânta Împărtășanie, căci, primindu-l pe el, ne îmbrățișați și pe noi care suntem uniți veșnic cu el". Odihna cea veșnică dă-le-o răposaților noștri, Doamne, Pr. Ioan Lungu lecturi: 20.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |