|
Reflecție la duminica XXVII de peste an - B (2015) "Fericiți toți cei care se tem de Domnul și umblă pe căile sale" (Ps 127/128,1) În această duminică, când lecturile biblice și rugăciunile de la sfânta Liturghie ne cheamă să medităm la sfințenia și la originea divină a căsătoriei, la Vatican, la Roma, a început Sinodul familiilor, care se va desfășura în perioada 4-25 octombrie 2015, cu tema: "Vocația și misiunea familiei în Biserică și în lumea contemporană". În cadrul acestui Sinod, Sfântul Părinte papa Francisc, împreună cu episcopii din întreaga lume, între care și episcopul nostru de Iași, Petru Gherghel, și în acord cu toate familiile creștine din întreaga lume care le recunosc autoritatea, asemenea lui Isus (cf. Mc 10, 2-16; Mt 19,1-9), vor căuta să repună instituția divină a familiei pe făgașul voit de Dumnezeu încă de la începutul lumii, căci această instituție divină a familiei, în decursul timpului, din cauza fragilității umane și a șireteniei diavolului, s-a îndepărtat uneori și în unele privințe de prototipul și de la planul inițial a lui Dumnezeu, așa cum s-a îndepărtat și pe timpul lui Isus (cf. Mc 10,2-4). Periodic, când apăreau probleme de orice fel în trăirea creștină, Biserica din toate timpurile, după modelul apostolilor (cf. Fap 15,22-28), a convocat câte un Sinod, prin care a reglementat problemele ivite. Problema de reglementat în acest timp este familia în Biserică și în lumea contemporană. De aceea, în acest timp de har, când Biserica se adună în Sinod pentru a reglementa problema familiei, care este celula Bisericii și a societății, să însoțim acest sfânt Sinod cu privegheri sfinte, cu adorații euharistice, cu rugăciuni, cu posturi, cu jertfe voluntare și mai ales cu participarea deasă la sfânta Liturghie și la sfânta Împărtășanie, ca Dumnezeu cel întreit și unic, prin acest sfânt Sinod, să reverse lumină pentru întreaga Biserică și pentru întreaga lume. Spre fericirea omului care nu și-a găsit nici un corespondent care să-l facă fericit în toată creația, Dumnezeu a creat femeia și a instituit căsătoria, care de la început a fost: dintr-un bărbat și o femeie, indisolubilă și unitară după modelul Sfintei Treimi, cum arată prima lectură și Isus (cf. Gen 2,18-24; Mc 10,2-12), spre fericirea bărbatului și a femeii și spre naștere de copii care să populeze pământul și paradisul, din care au căzut îngerii răi. Diavolul, care de la început a căutat să strice lucrările lui Dumnezeu, a reușit să-l amăgească și să-l nefericească pe om (cf. Gen 3,1-15; 6,1-6). Dar Isus a venit să strice lucrările diavolului și să-l mântuiască pe om (cf. 1In 3,8). Scrisoarea către Evrei ne spune astăzi că Isus, Fiul lui Dumnezeu, s-a făcut fratele nostru, care, prin patima, moartea și învierea sa, să-i mântuiască pe oameni și să-i reunească într-o singură familie, în împărăția lui Dumnezeu (cf. Evr 2,9-11). Aducerea omenirii înapoi la împărăția cerurilor și prietenia cu Dumnezeu, prietenie ruptă prin păcat, a fost scopul întrupării, predicării și mai ales al pătimirii, al morții și al învierii lui Isus. Din momentul Cezareei lui Filip, când Isus le-a descoperit în mod clar ucenicilor săi că planul lui Dumnezeu cu privire la el este ca el să sufere, să moară și să învie spre mântuirea oamenilor (cf. Mc 8,319, el și-a început drumul spre Ierusalim, unde va împlini planul divin de mântuire. În acest ultim drum pământesc spre Ierusalim, spre cruce și moarte, Isus folosește orice prilej pentru a lăsa ucenicilor și, prin ei, întregii sale Biserici, din toate timpurile și locurile, învățături mântuitoare. În pericopa evanghelică de astăzi (cf. Mc 10,2-16), Isus va repune pe făgașul de la început Legea căsătoriei și planul lui Dumnezeu referitor la ea. Din cauza păcatului strecurat de diavol în inima omului, Legea căsătoriei a fost de multe ori ignorată, uitată sau chiar disprețuită. Pornind de la prima familie din paradis (cf. Gen 2,18-24), Isus va confirma și întări pentru toți oamenii care caută mântuirea sa, tot ceea ce Dumnezeu a stabilit, prin voința și planul său divin (cf. Mc 10,2-16). Și anume: că familia și căsătoria este opera lui Dumnezeu; că sfânta căsătorie se încheie numai între un bărbat și o femeie; că familia este spre fericirea bărbatului și a femeii; că familia este unitară și indisolubilă ca unitatea dintre persoanele divine; că familia instituită de Dumnezeu are interdicția de a se despărți; că nici un om nu are voie să despartă ceea ce Dumnezeu a unit; că familia trebuie să urmeze Legile divine și, să trăiască în unire cu Dumnezeu; că familia este chemată să dea naștere la copii, pentru a crește numărul locuitorilor de pe pământ și din cer; că familia este chemată să aducă copiii de mici la Dumnezeu; că familia este chemată să dobândească fericirea veșnică a cerurilor. Întreg capitolul 10 din Marcu, deși nu pare, explică și clarifică toate cele afirmate mai sus, prin procedeul literar, numit ascendent. Astfel, în acest capitol 10, se vorbește despre soț și soție uniți de Dumnezeu într-o familie unitară, pe care unii o acceptă și alții o resping; apoi vorbește despre copii, pe care unii părinți îi aduc la Isus, iar alții îi îndepărtează de lângă Isus; apoi se vorbește despre de un tânăr confuz, care caută în același timp, bogățiile trecătoare și bogățiile veșnice, și căruia Isus îi spune indirect că drumul spre Ierusalimul ceresc trece prin renunțare și cruce; apoi vorbește despre doi oameni maturi, Iacob și Ioan, care caută să domnească peste alții și să fie și ucenici ai împărăției, dar cărora Isus le spune că adevărata domnie este slujirea; apoi vorbește de un bătrân orb care caută lumina și pe care o găsește prin credința în Isus. Apropo, noi în care tabără suntem? Este important de menționat că învățătură despre familie Isus a dat-o astăzi la Perea, care geografic corespunde Galaadului din Vechiul Testament. Perea, conform Bibliei, era o regiune bogată în parfumuri și pășuni bune (cf. Gen 37,25; Ier 22,6; 50,19). De aceea, semințiile lui Gad și a lui Ruben și jumătate din Manase, când au văzut atâta bogăție și frumusețe aici, nu au mai fost interesate să treacă Iordanul împreună cu turmele lor (cf. Num 32,1-5). Isus a ales această regiune, Perea, pentru a ne vorbi despre familie, din cel puțin două motive: 1. Pentru că a voit să ne trimită cu gândul la frumusețile și bucuriile paradisului, dacă vom primi învățăturile sale. 2. Pentru că, tot în Perea, în acel timp locuia și Irod Antipa, cel care trăia în păcat cu soția fratelui său, Filip, cel care a fost deranjat de chemarea la convertire a lui Ioan Botezătorul, cel care l-a arestat și ucis Ioan Botezătorul (cf. Mc 6,17-29). Isus vrea să facă o referire la faptul că drumul spre cer, trece prim mărturie, durere și moarte. De aceea, fariseii și cărturarii, văzând că Isus, cu învățătura lui, le strică legile și datinile lor, legi și datini contrare Legii lui Dumnezeu, îl urmăreau ca o haită de lupi ca să-l sfâșie. În efortul lor de a-l pierde pe Isus, i-au întins nenumărate capcane. Astăzi, ei l-au întrebat tendențios dacă divorțul este oprit sau permis. Întrebarea lor a fost o capcană, căci, dacă Isus răspundea că divorțul este oprit, intra în conflict cu Irod care divorțat, trăia cu soția fratelui său, Filip. Irod, care îi tăiase capul sfântului Ioan Botezătorul, pentru faptul că îi spusese că nu-i este îngăduit de Dumnezeu să trăiască astfel (cf. Mc 6,18), îl va ucide și pe Isus dacă va vorbi contra divorțului. Iar, dacă spunea că divorțul este permis, aveau să-l acuze că este un călcător de Lege divină și, atunci, îl vor putea ucide cu pietre. Cu orice răspuns, nu sau da, aveau să-l condamne la moarte. Domnul Isus a evitat capcana lor, făcând recurs la cuvântul lui Dumnezeu, la Legea divină, la planul lui Dumnezeu de la început. Trebuie știut bine că Legea căsătoriei nu are și nu a avut niciodată dispensații, adică schimbări de interpretare în tot decursul istoriei. În Vechiul Testament, Domnul spune: "De aceea, îi va lăsa bărbatul pe tatăl său și pe mama sa și se va uni cu femeia sa și vor fi un singur trup" (Gen 2,24). "Eu, Domnul, am fost martor între tine și nevasta din tinerețea ta" (Mal 2,4). "Eu, Domnul, urăsc despărțirea în căsătorie" (Mal 2,16). Iar Isus, în Noul Testament, accentuează, spunând: "Ceea ce Dumnezeu a unit, omul să nu despartă" (Mc 10,9). Aceasta este poziția lui Dumnezeu, în Biblie, referitoare la căsătorie și divorț. Cine se desparte, creează suferință, se desparte de Dumnezeu, de paradis, de viața veșnică. Oamenii răi pot găsi motive și argumente ca să urmeze amăgirile diavolului și să scoată legi care urmăresc distrugerea familiei și a membrilor ei, dar acestea legi nu au valoare. Trebuie știut bine că nimeni nu poate avea păreri și opinii, atâta timp cât există o Lege a lui Dumnezeu care reglementează căsătoria: "Ceea ce Dumnezeu a unit, omul să nu despartă" (Mc 10,9); nimeni nu poate da legi peste legile lui Dumnezeu, chiar dacă este vorba de Moise, de farisei, de cărturari, teologi etc. Și chiar dacă dau, legile lor nu sunt valabile și nici nu duc la mântuire. Nimeni, dintre cei care vor să se mântuiască, nu trebuie să se lase condus de spusele oamenilor, atunci când sunt ziceri clare ale lui Dumnezeu. Moise, de altfel, un om ales al lui Dumnezeu, era de multe ori un fricos și se temea când iudeii îl amenințau cu "lapidarea" (cf. Ex 17,4). De aceea, Moise, în cazul căsătoriei, a îngăduit cu de la sine putere, contra prescripției divine, pentru iudeii răzvrătiți, ca aceștia să-și poată lăsa soțiile (cf. Dt 24,1-3). Iar ei au făcut din această îngăduință, smulsă prin amenințare, o lege mai presus de Legea divină, Lege divină de care acum nici nu mai aminteau, atât de mare le ajunsese împietrirea inimii (cf. Mc 10,5). Ei au crezut că pot stoarce aprobare cu forța și de la Isus, cum au stors de la Moise. Numai că Isus nu se temea de moarte, căci era deasupra ei. Isus iubea pe Tatăl ceresc și pe oamenii de mântuit, mai mult decât pe viața sa proprie. De aceea, a restabilit Legea căsătoriei, chiar cu prețul vieții. De aceea, a voit ca și cei căsătoriți să păstreze Legea căsătoriei, tot cu prețul vieții, căci el le-o va da credincioșilor înapoi, înnoită, fericită și veșnică. În Vechiul Testament, Dumnezeu de multe ori s-a recomandat pe sine ca fiind mirele și soțul poporului ales (cf. Is 54,5; Ez 16,13; Os 2,2). Deși poporul ales s-a purtat cu Dumnezeu ca o femeie adulteră, mergând după idoli, și Dumnezeu a fost adânc mâhnit pentru asta, el niciodată nu și-a părăsit soția sa, poporul său. Ba mai mult, în Noul Testament, Dumnezeu l-a dat pe Fiul său, Isus, ca să moară și să învie, spre iertarea, mântuirea și fericirea lui veșnică (cf. In 3,16). De aceea, sfântul Paul spune: "Taina aceasta este mare, o spun referitor la Cristos și Biserică" (Ef 5,32). Asemenea lui Dumnezeu, trebuie să procedeze și credincioșii în căsătorie, în cazul greșelilor dintre ei. De aceea, tot sfântul Paul, ne spune: "Dacă cineva are vreo plângere împotriva altuia, iertați-vă! Așa cum v-a iertat Domnul la fel să vă iertați și voi" (Col 3,12-13). De aceea și sfântul Ioan ne spune: "Dacă ne iubim unii pe alții, Dumnezeu rămâne în noi și iubirea lui în noi este desăvârșită" (1In 4,12). În Evanghelia după Matei, Isus spune: "Cine își lasă femeia, în afară de desfrânare, și se căsătorește cu alta, comite adulter" (Mt 19,9). În limba greacă, cuvântul folosit de Isus acolo este "pornea", cuvânt tradus cu "desfrânare". Neînțelegerea acestui cuvânt i-a amăgit și înșelat pe mulți. Dar acest cuvânt "pornea", tradus aici cu "desfrânare", înseamnă: relații intime nenaturale, relații premaritale, relații în afara căsătoriei, relații între rude de sânge sau relații cu animale. Aici, Isus ne spune că aceste "relații de desfrânare" obligatoriu trebuie rupte. Pentru adulter, Isus folosește cuvântul "mohiea" (cf. In 8,5). Dar, pentru adulter, nu era pedeapsa cu divorțul, ci omorârea cu pietre (cf. Lev 20,10; Dt 23,22; In 8,5). Deci, dacă Biblia nu cunoaște termenul de divorț, decât din viața oamenilor împietriți și pătimași, nici noi, creștinii, să nu-l cunoaștem și să nu-l admitem. Astăzi să nu uităm că pentru o căsătorie și o familie fericită este absolut necesară prezența a trei persoane: soțul, soția și Dumnezeu. De aceea, Biblia spune: "Frânghia împletită în trei nu se rupe ușor" (Qho 4,12). O mamă creștină le-a spunea fetelor ei care voiau să se căsătorească și să fie fericite, că pentru o căsătorie fericită nu ajunge bărbatul și femeia și că mai trebuie invitați la nuntă, Isus, Maria și sfinții apostoli (cf. In 2,1-2). O altă mamă pentru a le explica fiicelor sale același adevăr, le-a pus să-și împletească părul în două șuvițe. Și cum împletitura nu a ținut și s-a destrămat imediat, le-a spus să-și împletească părul în trei șuvițe. Și cum această împletitura a ținut, mama le-a spus că a treia șuviță îl reprezintă pe Dumnezeu cel întreit și unic, care dă stabilitate și fericire oricărei familii. Căsătoria bazată numai pe trup nu durează, căci trupul este slab ca iarba: "Omul, zilele lui sunt ca iarba și înflorește ca floarea de pe câmp. Când trece un vânt peste ea, nu mai este, și locul pe care-l cuprindea n-o mai cunoaște" (Ps 103,15-16). Dar, pe casa zidită pe Dumnezeu, nici un vânt și nici un șuvoi nu o poate clinti (cf. Mt 7,25). De aceea, cum spune psalmistul astăzi: "Fericiți toți cei care se tem de Domnul și umblă pe căile sale" (Ps 127/128,1). Pr. Ioan Lungu lecturi: 14.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |