Episcopul de Shanghai: visez o strângere de mână papa - Xi Jinping
De Gianni Valente
Va putea să fie măcar o "strângere de mână" între papa Francisc și președintele Xi Jinping, când joia viitoare vor fi amândoi la Washington? Întâlnirea "americană" dintre papa Bergoglio și Xi Jinping, presupusă de unii analiști în articolele "de scenariu" publicate înainte de călătoria papală în Cuba și în SUA, la câteva zile de la marea ocazie este evocată în mod surprinzător de un "suporter" special: Thaddeus Ma Daqin, episcop catolic de Shanghai, hirotonit în 2012, căruia de atunci aparatele chineze i-au împiedicat exercitarea slujirii episcopale. Ieri, în blogul său foarte urmărit, episcopul Ma a publicat un mic eseu despre raporturile dintre China populară și Sfântul Scaun și despre prezența Republicii populare chineze pe scenariile internaționale. O intervenție densă și articulată, pentru a lansa un mesaj-cheie: "În SUA", scrie printre altele Ma Daqin, "președintele nostru Xi Jinping și Papa Francisc vor avea oportunități de a se intersecta, dar va exista atât de mult așteptata strângere de mână? Eu nu văd ora ca între ei această strângere de mână să existe".
Viața personală a lui Thaddeus Ma Daqin este cunoscută: hirotonit episcop în iunie 2012, cu "consensul paralel" al Sfântului Scaun și al guvernului de la Pechin - operațiune reușită grație mai ales muncii de țesătură a marelui său predecesor, episcopul iezuit Aloysius Jin Luxian - Ma Daqin încă din ziua hirotonirii sale a fost izolat de aparatele chineze în seminarul din Shanghai, pentru că a exprimat intenția de a abandona funcțiile pe care le-a avut până atunci în Asociația patriotică a catolicilor chinezi. Colegiul Episcopilor Chinezi (organism orientat și el de puterea civilă și nerecunoscut de Sfântul Scaun) chiar l-a pedepsit cu retragerea autorizației de a desfășura slujirea episcopală și o suspendare de doi ani de la exercitarea publică a preoției. Această "pedeapsă" s-a terminat deja în iunie 2014. De atunci, dieceza de Shanghai trăiește o situație de impas, unde proliferează diviziunile în clerul diecezan.
În ultimele timpuri, controlul asupra episcopului a fost în parte încetinit. I-a fost permis să primească persoane la seminarul din Sheshan și să celebreze liturghii cu grupuri de credincioși. Însă Daqin, și când "strâmtoarea" față de el era mai rigidă, a continuat să răspândească reflecțiile sale pastorale și spirituale printr-un blog personal. Același în care ieri a publicat eseul despre dorita strângere de mână dintre Xi Jinping și Papa Francisc. Considerații răspândite și prin account-urile sale personale pe WeChat și Weibo, situl chinez foarte urmărit de microblogging.
"Visul" lui Ma Daqin apare în momentul de realizare improbabilă: o eventuală întâlnire dintre liderul chinez și Succesorul lui Petru ar fi fost imaginabilă la New York, la sediul ONU, unde însă Papa și Xi vor merge în zile diferite. Cu toate acestea, intervenția episcopului Ma conține multe idei demne de luat în seamă, în diferitele pasaje în care este împărțită.
"Președintele nostru Xi Jinping", așa începe textul publicat, "a început o vizită de stat în Statele Unite. Și Papa nostru Francisc va fi acolo, în aceeași perioadă, pentru o vizită apostolică de cinci zile. Fiind chinez, mi-ar plăcea să-l văd pe președintele nostru să aibă bun succes în SUA. Fiind catolic, m-am bucurat la vestea că Papa Francisc mergea și el în Statele Unite. Și a atras atenția mea faptul că cei doi conducători vor fi amândoi la Washington, la 24 septembrie".
Episcopul Ma, jucând rolul analistului geopolitic, reparcurge apoi istoria raporturilor dintre SUA și Chian, de la vizita președintelui Richard Nixon la Mao Zedong (1972) până la reluarea relațiilor diplomatice (1979). Din acel moment - se citește în text - "relațiile chino-americane nu au fost mereu o lună de miere, ci raportul în ansamblu este destul de stabil. Pentru că ambele părți sunt conștiente că în lumea de astăzi prevalează o comuniune de interese, pentru dezvoltare, dar se împărtășesc și problemele cu privire la resursele ambientale". Episcopul Ma îl citează pe profesorul său Ni Shixiong, de la Fudan University, care l-a convins de necesitatea de a adopta cu Statele Unite "o strategie «win-win», care garantează avantaje pentru toți, să lărgească domeniile de colaborare și să favorizeze spiritul de pace în lume. Cred că putem dori cu toții ca între președintele nostru Xi Jinping și președintele Obama al Statelor Unite să fie o strângere de mână prietenească".
Episcopul de Shanghai, continuând analiza sa, se oprește și asupra raporturilor dintre Statele Unite și Sfântul Scaun, probabil cu intenția de a sugera comparații utile pentru cel care în țara sa se ocupă de raporturile chino-vaticane: Ma Daqin face aluzie la lunga perioadă în care între Washington și Palatele de dincolo de Tibru a funcționat o intensă "relație fără diplomație". Notează că SUA și Sfântul Scaun a reluat relații diplomatice depline abia în anii Optzeci. Dar deja cu mult timp înainte contacte rodnice au fost stabilite sub semnul recunoașterii reciproce. În timp - notează episcopul catolic chinez - Statele Unite au devenit conștiente de rolul desfășurat pe scena lumii de Sfântul Scaun. Tot așa acum "este ușor de imaginat că între Papa Francisc și președintele Barack Obama va fi o bună strângere de mână". Apoi episcopul pune la rând toate semnalele recente care dintr-o parte și din alta sugerează un nou început în raporturile dintre China și Sfântul Scaun. Reafirmă că "Vaticanul nu este un stat în sens strict" și că la ONU participă la lucrări cu statusul de observator permanent și nu ca membru. Dar subliniază și că prestigiul Sfântului Scaun în contextul relațiilor internaționale "se extinde", și în virtutea pozițiilor înțelepte asumate în fața urgențelor globale și regionale.
"Președintele nostru Xi Jinping și Papa Francisc", declară episcopul chinez, "în SUA vor avea oportunitatea de a se intersecta: va fi mult așteptata strângere de mână? Eu nu văd ora ca între ei să fie această strângere de mână". Apoi, și pentru a da profunzime istorică dorințelor sale, Ma Daqin se aventurează într-un excursus despre diferitele ocazii în care în decursul milenarei vieți chineze creștinismul a intrat în Imperiul Albastru. Reparcurge expansiunea în China a Bisericii nestoriene, venirea - în secolul al XIII-lea - a franciscanilor cu Giovanni da Montercorvino, apoi epopeea lui Matteo Ricci și a misionarilor iezuiți în secolul al XVI-lea, eșuată cu "controversa riturilor". Ultima "intrare" a creștinismului în China imperială - amintește Ma Daqin - "a fost înainte și după ce a îndurat umilirea războiului opiului" cu misionarii care vin în spatele tunurilor puterilor străine colonizatoare, așa încât "în gândirea multor persoane din China, Biserica catolică se prezintă încă îmbrăcată cu o «pălărie străină» și este văzută ca un instrument al intereselor străinilor: este o neîncredere critică ce încă durează". Și pentru aceasta - conclude episcopul de Shanghai - creșterea creștinismului în China "a găsit mulți factori de poticnire". Dar astăzi "țara noastră prosperă și, în timp ce se întărește, crește și capacitatea de înțelegere încrezătoare față de alții... Avem nevoie să facem prietenie. Când ne punem în contact unul cu altul efectul este că lumea devine mai mică. În timp ce ostilitatea lărgește distanțele și chiar rude apropiate ajung să se trateze ca străini". În acest context, Ma Daqin enumeră toate semnalele de prietenie pe care Papa Francisc le-a adresat poporului și conducătorilor chinezi de când a fost chemat la scaunul lui Petru, de la scrisoarea trimisă președintelui Xi Jinping după alegerea pontificală, până la cuvintele ("Dacă vreau să merg în China? Și mâine...") rostite în fața jurnaliștilor în zborul de întoarcere din Coreea de Sud. Succesorul lui Jin Luxian notează și că China a permis zborului papal să survoleze spațiul său aerian. Amintește despre întâlnirea ratată dintre Papa și Dalai Lama și indiscrețiile prezentate de cotidianul din Hong Kong, foarte apropiat de Pechin, Wenhuibao, despre o reluare a dialogului chino-vatican până la sfârșitul anului, împreună cu interviul cardinalului Pietro Parolin acordat revistei Famiglia Cristiana, în care secretarul de stat vatican a dorit reluarea unui "dialog respectuos" cu autoritățile chineze.
În concluzia discursului său articulat, episcopul de Shanghai repropune dorința sa: "Nu văd ora ca să fie în bună credință o strângere de mână, pentru a putea reîncepe pe baza acestei bune credințe un dialog constructiv. Acest timp cere dialog, este nevoie de o înțelegere mai profundă a unora față de ceilalți, este nevoie de a se înțelege și a uni forțele împreună pentru a merge înainte. Marele scenariu al lumii are nevoie să intre în contact cu China". Însă Daqin amintește prioritățile armoniei sociale și luptei împotriva corupției urmărite de președintele Xi Jinping. Și dorește ca țara sa China să fie tot mai implicată în procesele decizionale împărtășite pe scenariile internaționale. "Dacă acești doi lideri de mare influență în lume și-ar strânge mâna, nu numai eu, care sunt mic ca o furnică la picioarele colinei Stăpânei Noastre de la Sheshan, ci toată lumea ar fi înduioșată", conclude Thaddeus Ma Daqin.
(După Vatican Insider, 22 septembrie 2015)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 12.