Cele două scrisori motu proprio prezentate în conferință de presă
Centralitate dublă
Centralitatea episcopului diecezan, abolirea dublei sentințe conforme, proces scurt, reducerea timpilor și pentru procesul ordinar, limitarea apelurilor la Sfântul Scaun și a recursurilor în Signatura Apostolică. Acestea sunt noutățile relevante ale celei de-a treia mari reforme - după acelea ale lui Benedict al XIV-lea și Pius al X-lea - a procesului canonic pentru cauzele de declarare a nulității căsătoriei, care din 8 decembrie 2015 va intra în vigoare după cum este stabilit de cele două scrisori motu proprio ale papei Francisc, Mitis iudex Dominus Iesus și Mitis et misericors Iesus.
Venind în întâmpinarea cererilor unanime venite de la conferințele episcopale - reieșite în cursul ultimului sinod extraordinar al episcopilor - de a accelera procesele pentru declararea nulității, Papa a constituit la 27 august 2014 o comisie specială care să studieze soluțiile posibile. Cei care au ilustrat conținuturile celor două Scrisori motu proprio au fost membri autoritari din acea comisie, în cursul conferinței de presă desfășurată în dimineața zilei de marți 8 septembrie, în Sala de Presă a Sfântului Scaun. Împreună cu președintele, monseniorul Pio Vito Pinto, decan al Rota Romana, au intervenit cardinalul Francesco Coccopalmerio, președinte al Consiliului Pontifical pentru Textele Legislative și membru al comisiei, precum și arhiepiscopul Luis Francisco Ladaria Ferrer, secretar al Congregației pentru Doctrina Credinței, și exarhul apostolic de Atena pentru catolicii de rit bizantin, monseniorul Dimitrios Salachas; cu ei, și cei doi secretari ai comisiei: monseniorul Alejandro W. Bunge, prelat auditor de la Rota Romana, și franciscanul Nikolaus Schöch, promotor al justiției substitut de la Tribunalul Suprem al Signaturii Apostolice.
Reforma lui Francisc - așa cum a subliniat monseniorul Pinto - are o "centralitate dublă: episcopul și săracii". De fapt, episcopii sunt puși în centrul noii normative care, implicând și compunerea tribunalelor, prevede că Ordinariul diecezan este judecător în Biserica sa particulară și că tribunalul poate să fie constituit chiar și numai de el. Reies aici - a spus decanul de la Rota Romana - fidelitatea lui Francisc față de Conciliul al II-lea din Vatican și respectul său profund față de principiul colegialității: "Papa investește pe încrederea față de episcopi". De la episcopi, în timpul sinodului extraordinar, a venit o cerere foarte precisă, Pontiful încredințează episcopilor o misiune gravă și prețioasă care este aceea - a mai specificat Pinto - de a avea o "deschidere onestă în suflet, minte și inimă, față de masa săracilor". Și când vorbește despre săraci, Francisc "vorbește și despre divorțați, care sunt o categorie de săraci".
În unele detalii ale reformei a coborât cardinalul Coccopalmerio, descriind câteva noutăți introduse, cum ar fi abolirea dublei sentințe conforme care, de altfel, nu neagă posibilitatea de a face apel la sentință, chiar dacă tribunalul colegial, atunci când ar găsi în apel o intenție în mod clar dilatorie, va putea să confirme cu decretul său sentința dată de prima instanță. Grație acestei inovații, alăturată de introducerea lui processus brevior (cu o cauză introdusă de ambele părți și dovezi evidente de nulitate clară), practica judecătorească va putea să se bucure de o accelerare însemnată.
În această privință, solicitat și de întrebările jurnaliștilor, monseniorul Bunge a afirmat că pentru procesul ordinar se poate ajunge cu adevărat la nu mai mult de un an pentru sentință.
Reforma este voită și pentru Bisericile orientale catolice; de aici alegerea celor două Scrisori motu proprio. O decizie, aceasta din urmă, care conform monseniorului Salachas arată în fapte cum conceptul despre Biserică ce "respiră cu doi plămâni" nu este deloc retoric. Intrând în subiectul reformei, exarhul a subliniat importanța accelerării procedurilor procesuale care vine în întâmpinarea unuia dintre motivele majore de părăsire a Bisericii catolice din partea credincioșilor. Cu privire la centralitatea episcopului, monseniorul Salachas a subliniat că marea încredere dată păstorilor cere o angajare însemnată: episcopul - care, așa cum afirmă sfinții părinți orientali, "este judecător și medic" - va trebui să știe să aplice akribeia și oikonomia, adică rigoarea în administrarea dreptății și milostivirea în evaluarea unei nulități care reiese clar din examinarea unei cauze. În orice caz, o misiune grea, pentru care exarhul a cerut ajutorul Scaunului Apostolic, pentru ca episcopii să poată fi formați pentru rolul lor.
Simplificarea procedurilor, eliminarea timpilor pentru a ajunge la sentință nu înseamnă că în doctrină se schimbă ceva cu privire la sacramentul căsătoriei. Arhiepiscopul Ladaria - "teolog printre canoniști" - a reafirmat indisolubilitatea căsătoriei și legătura sa strânsă cu transmiterea vieții. Dar tocmai conștiința deplină despre sacrament este, mai ales în ultimele timpuri, pusă în pericol de derivele societății contemporane. Iată deci că adesea se întâmplă să se apropie de sacrament fără a cunoaște cu adevărat realitatea sa. De aceea este important a recunoaște validitatea căsătoriei. Așa cum s-a subliniat la deschiderea intervenției și de cardinalul Coccopalmerio, procesele intervin "pentru a vedea dacă o căsătorie este nulă", adică inexistentă, și desigur nu pentru a ajunge la "anularea unei căsătorii".
Această constatare, și cu noile reguli, cere mereu o acuratețe absolută. Părintele Schöch, mulți ani apărător al legământului, a precizat că nu este niciodată admisibil să se ajungă la declarări nedrepte ale nulității: pentru ele nu există niciodată "vreo confirmare legitimă în recurgerea la caritate sau la milostivire" pentru că acestea "nu pot face abstracție de exigențele adevărului". Făcând referință la cuvintele Papei Francisc, călugărul a amintit la sfârșit că "în spatele oricărei practici, al oricărei poziții, al oricărei cauze, există persoane care așteaptă dreptate". Și dreptatea - a adăugat el - trebuie mereu "să fie conformă cu adevărul".
Din toate intervențiile a reieșit satisfacția față de un moment istoric de trecere care va atinge în profunzime viața concretă a atâtor persoane: "Acest proces - a spus monseniorul Bunge - i-a pus în centru pe credincioși". Există desigur în asta conștiința unei munci intense și dificile. De fapt, primirea deplină a reformei va avea nevoie de un pic de timp, a subliniat monseniorul Pinto, care a afirmat că și din punctul de vedere al cheltuielilor procesuale, filozofia este aceea de a merge tot mai mult în întâmpinarea persoanelor și de a ajunge să se garanteze gratuitatea.
Drumul este definit - monseniorul Pinto a afirmat că Papa Francisc a dus la împlinire o reformă care, în intenții, fusese deja imaginată ca necesară de cardinalul Ratzinger mai înainte și după aceea de Benedict al XVI-lea - și angajarea este grea. Nu întâmplător, Pontiful a semnat reforma la 15 august, solemnitatea Ridicării la cer (sau a Adormirii) Mariei și a voit ca ea să fie făcută cunoscută la 8 septembrie, sărbătoarea Nașterii Fecioarei. Și ea va intra în vigoare la 8 decembrie, solemnitatea Neprihănitei Zămisliri. Pentru a o încredința Mariei, Mama milostivirii, la începutul jubileului extraordinar.
(După L'Osservatore Romano, 9 septembrie 2015)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 10.