Papa Francisc a lansat reforma mass-media ale Sfântului Scaun: Secretariatul pentru Comunicare
Papa Francisc a promulgat o scrisoarea apostolică în formă de "motu proprio" privind reforma mijloacelor de comunicare de la Sfântul Scaun - ANSA
Papa Francisc a promulgat sâmbătă, 27 iunie 2015, o scrisoare apostolică Motu proprio prin care a înființat "Secretariatul pentru Comunicare" și dispune începutul procesului de reorganizare, într-un singur departament, a diferitelor instituții ale Sfântului Scaun din domeniul comunicării, de la tipografie, ziare, radio și televiziune, până la mijloacele digitale. Reforma mijloacelor de comunicare face parte din efortul mai amplu lansat de papa Francisc, cu ajutorul Consiliului celor nouă cardinali, pentru reforma generală a Curiei Romane.
Prefectul noului departament înființat de papa Francisc este Mons. Dario Edoardo Viganò, directorul Centrului Vatican de Televiziune (CTV), iar secretar, Mons. Lucio Adrian Ruiz, șef de oficiu la Serviciul Vatican de Internet. Directorul general al Secretariatului pentru Comunicare este dr. Paolo Nusiner, directorul general al cotidianului "Avvenire", iar vicedirector general, dr. Giacomo Ghisani, responsabilul Radio Vatican pentru Relațiile Internaționale și Afaceri Legale, membru în Consiliul de Administrație al Centrului Vatican de Televiziune (CTV).
"Actualul context al comunicării, caracterizat de prezența și progresul mijloacelor digitale, de factori de convergență și interactivitate - se citește în scrisoarea apostolică a suveranului pontif - cere o revizuire a sistemului de informare al Sfântului Scaun și solicită o reorganizare care, valorificând ceea ce în istorie s-a dezvoltat în cadrul sistemului de comunicare al Scaunului Apostolic, să treacă cu determinare spre o integrare și o gestiune unitară".
Din aceste motive, se mai citește în scrisoarea apostolică, papa Francisc a dispus ca "toate realitățile care, în diferite feluri s-au ocupat până astăzi de comunicare, să fie încorporate într-un nou departament al Curiei Romane, care va fi numit «Secretariatul pentru Comunicare». În acest fel, sistemul de comunicare al Scaunului Apostolic va răspunde mai bine la cerințele misiunii Bisericii".
După analiza rapoartelor și studiilor din domeniu, după ce a primit recent studiul de fezabilitate și a ascultat părerea unanimă a Consiliului Cardinalilor, Sfântul Părinte a înființat Secretariatul pentru Comunicare și a dispus următoarele:
Art. 1. Din departamentul menționat, după cele prezentate de Comisia pentru Media Vaticane, înființată în 30 aprilie 2015, vor face parte, în timpii stabiliți, următoarele organisme: Consiliul Pontifical al Comunicațiilor Sociale, Sala de Presă a Sfântului Scaun, Serviciul Vatican de Internet, Radio Vatican, Centrul Vatican de Televiziune, L'Osservatore Romano, Tipografia Vaticana, Serviciul Fotografic și Librăria Editură Vaticană.
Art. 2. Aceste organisme, începând cu data publicării prezentului «Motu Proprio», vor trebui să-și continue propriile activități, urmând îndeaproape, însă, indicațiile date de Secretariatul pentru Comunicare.
Art. 3. Noul departament, în acord cu Secretariatul de Stat, va asuma site-ul web instituțional al Sfântului Scaun - www.vatican.va - și serviciul Twitter al Suveranului Pontif: @Pontifex.
Art. 4. Secretariatul pentru Comunicare va începe să-și exercite propriile funcțiuni din 29 iunie 2015, având ca sediu provizoriu Palazzo Pio, Piazza Pia, 3, 00120, Città del Vaticano.
Toate cele hotărâte prin această scrisoare apostolică, în formă de «Motu Proprio» - afirmă papa Francisc - dispun să fie respectate în toate părțile ei (...) și stabilesc să fie promulgată prin publicare în cotidianul "L'Osservatore Romano" și succesiv în "Acta Apostolicae Sedis".
Preluare Radio Vatican
(Ovidiu Bișog)
lecturi: 8.