|
Reflecție la duminica a III-a a Paștelui - B Învierea lui Isus din morți ne chemă la convertire și la apostolat creștin. Cristos a înviat! Evanghelia duminicii de astăzi începe de acolo unde s-a sfârșit călătoria celor doi ucenici de la Emaus, care l-au recunoscut pe Isus înviat din morți, la explicarea Scripturilor și la "Frângerea pâinii" și de unde cu inima arzând de credință și cu ochii deschiși la adevărurile credinței, deși era noapte, deși erau pericole, ei s-au întors la Ierusalim și le-au povestit celorlalți apostoli cum l-au întâlnit pe Isus înviat din morți. Și, pe când le vorbeau fraților lor despre toate acestea, Isus însuși a apărut în mijlocul lor și le-a zis: "Pace vouă" (cf. Lc 24,35-36)! Localitatea Emaus, situată la distanță de 60 stadii (11 km) de Ierusalim, are o însemnătate deosebită pentru poporul evreu. Localitatea Emaus este locul victoriei lui Iuda Macabeul, eroul iudeu, cel care cu ostași puțini, și aceștia cu mâinile goale, l-au biruit pe necredinciosul Gorgias, general al lui Antioh Epifanul, cel ce care în anul 166 î.Cr. a venit asupra țării cu o armată numeroasă și bine dotată militar (cf. 1Mac 3,40-57- 4,27), înainte de purificarea templului și cucerirea Ierusalimului din mâinile lui Antioh Epifanul, care l-a trimis în luptă pe un alt general al său, Lysias, tot cu o armată numeroasă și bine dotată militar (cf. 1Mac 4,28-35). Aceste victorii ale lui Iuda Macabeul au dat naștere sărbătorii Hanukkah, sau sărbătoarea "Dedicării Templului", sărbătoare la care a participat și Isus Cristos (cf. In 10,22), care era adevăratul biruitor al dușmanilor poporului său și împlinitorul real al dorinței poporului de eliberare Victoriile lui Iuda Macabeul de la Emaus și de la Ierusalim au fost victorii profetice care au anunțat adevăratul eliberator și adevăratele victorii pe care avea să le obțină Isus împotriva dușmanilor mântuirii. După moartea și învierea sa, mergând la Emaus și la Ierusalim, Isus a început să-și culeagă roadele morții și ale învierii, roade concretizate în restabilirea celor îndoielnici în credință (cf. Lc 24, 13-35), în ridicarea celor prăbușiți sufletește și punerea tuturor pe făgașul continuării misiunii sale. La Emaus și la Ierusalim, Isus nu numai că și-a început culegerea roadelor victoriilor sale asupra diavolului și a morții, dar a făcut ca aceste victorii și aceste roade să continue de-a lungul veacurilor, până la a doua sa venire. Pericopa evanghelică de astăzi (cf. Lc 24,35-48) ne reamintește că Isus, pe lângă "pacea sa" pe care Isus ne-a adus-o ca rod a morții și învierii sale, își continuă prezența sa vie și activă între noi, până la sfârșitul veacurilor, în Cuvânt și Euharistie. În Scriptură și în Euharistie se află cuprins tot tezaurul mântuirii noastre, pregătit, împlinit și oferit nouă în mod gratuit de Dumnezeu, prin Isus și Duhul Sfânt. Omenirea, după păcatul lui Adam și al Evei, nu mai putea fi mântuită decât printr-o jertfă divină. De aceea, Sfatul divin a hotărât să mântuiască lumea prin crucea și moartea lui Isus, singurul mijloc de mântuire rămas oamenilor după păcatul lor. De aceea, Isus ne reamintește astăzi hotărârea Sfatului divin: "Așa este scris: Cristos trebuia să sufere și să învie din morți a treia zi și să fie predicată convertirea în numele lui spre iertarea păcatelor la toate neamurile. Începând din Ierusalim, voi veți fi martorii acestor lucruri" (cf. Lc 24,46-48). Acest adevăr divin și această mântuire realizată de Isus prin moartea și învierea sa, mântuire pe care noi înșine am primit-o, trebuie să o purtăm mai departe, la toți oamenii și până la sfârșitul veacurilor, în calitate de martori ai ei. Să nu ni se pară greu, căci așa cum Dumnezeu Tatăl și Duhul Sfânt au fost mereu alături de Isus și l-au întărit ca să-și împlinească misiunea lui mântuitoare (cf. Fap 10,38; Mc 3,16), tot astfel Domnul Isus, împreună cu Tatăl și cu Duhul Sfânt, vor sta mereu și alături de noi toți și va lucra cu noi, ne va întări cuvântul mărturisirii și va face minuni mântuitoare prin noi (cf. Mc 16,20). Fricoșii și îndoielnicii, ca ucenicii de la Emaus, se vor întări prin explicarea Scripturilor și prin primirea Euharistiei, iar Isus înviat îi va schimba din îndoielnici în credincioși; din fricoși cu ușile încuiate în credincioși curajoși, capabili să înfrunte întunericul și primejdiile, pentru a duce lumii vestea cea bună a mântuirii, realizată prin moartea și învierea lui Cristos. Deci, călătoria lui Isus înviat, cu Tatăl și cu Duhul Sfânt, alături de toți ucenicii săi, continuă și astăzi și va continua până la sfârșitul veacurilor. Acest adevăr divin este confirmat de toți misionarii și de toți creștinii cei buni din toate timpurile și din toate locurile, care fără oboseală și frică au dus evanghelia până în mari depărtări, printre sălbatici, printre canibali, printre leproși, printre păgâni și printre dușmani declarați ai lui Cristos, chiar dacă au avut multe de îndurat, așa cum ne spune sfântul apostol Paul (cf. 2Cor 11,23-27). Învierea lui Isus este cea mai mare și cea mai sigură sursă de energie pozitivă din univers, căci ea, de-a lungul veacurilor, a schimbat mulțimi imense de oameni și va continuă să mai schimbe oameni până la sfârșitul lumii: din fricoși în curajoși, din depărtați de Dumnezeu și de cele sfinte în apropiați de Dumnezeu și de cele sfinte, din păcătoși în sfinți. Astfel, învierea lui Isus a schimbat-o pe Maria Magdalena într-un apostol al apostolilor; i-a schimbat pe cei doi ucenici de la Emaus în mărturisitori ai învierii către frații lor; l-a schimbat pe Toma într-un om credincios; l-a schimbat pe Saul în apostol misionar; i-a schimbat și pe toți ceilalți apostoli în predicatori vestiți; i-a schimbat pe primii creștini, proveniți din evrei și păgâni, în mărturisitori și martiri; l-a schimbat pe Augustin (354-430) dintr-un pierdut al neputinței într-un sfânt; l-a schimbat pe Francisc din Assisi (1182-1226) dintr-un căutător de deșertăciuni pământești într-un iubitor de Cristos și de cele cerești; l-a schimbat pe Matthew Talbot (1826-1925), un irlandez, dintr-un bețiv notoriu într-un mărturisitor al puterii lui Isus înviat, care înnoiește orice viață. Prima lectură de astăzi ne vorbește despre schimbarea pe care Isus înviat a făcut-o în apostolul Petru. Acesta, după ce l-a văzut cu ochii săi pe Isus înviat din morți și a primit de la el misiunea de a-i fi martor, fără a mai pierde timp prețios, a ieșit imediat să predice și să-i convingă pe oameni: despre învierea lui Isus, despre răutatea păcatului, despre cruce, despre trebuința convertirii și despre obligativitatea mărturiei creștine (cf. Fap 3,15-19). Auzind oamenii așa o veste bună, numai în dimineața zilei de Rusalii s-au convertit peste 3000 de suflete și l-au primit pe Isus ca pe Domnul și mântuitorul lor (cf. Fap 2,41); iar până seara numărul celor convertiți a crescut până la cinci mii (cf. Fap 4,4). Pe lângă punerea imediată în slujba evangheliei, un alt semn al schimbării lui Petru după moartea și învierea lui Cristos a fost și dobândirea unei adânci smerenii, după dorința lui Isus: "Învățați de la mine, căci eu sunt blând și smerit cu inima; și veți găsi odihnă pentru sufletele voastre" (Mt 11,28). Petru, după vindecarea ologului din naștere, el căruia mai înainte îi plăcea să iasă mereu în evidență, acum când lumea alerga la el ca la un făcător de minuni se smerește și recunoaște că această minune nu a făcut-o el, ci Isus care a înviat din morți (cf. Fap 3,1-12). Așa a făcut Petru, așa au făcut toți creștinii cei buni de-a lungul veacurilor, așa trebuie să facem și noi. Dar, vai, cât de mulți oamenii sunt făloși diabolici, care deși își zic creștini, se laudă ca fariseul de la templu, că ei au făcut totul, că ei au realizat totul, că ei au lucrat totul, și nu-i atribuie nimic lui Dumnezeu (cf. Lc 18,13-14). Să ne ferim de a cădea într-o asemenea cursă, care i-a pierdut pe îngerii răi și pe primii oameni. În lectura a doua (cf. 1In 2,1-5) sfântul Ioan apostolul, cel care a fost cel dintâi dintre apostoli care a crezut în învierea lui Isus (cf. In 20,8), predică cu înfocare, punând în practică mandatul primit de la Isus (cf. Lc 24,48) și, asemenea lui Petru și celorlalți apostoli, le vorbește oamenilor atât despre răutatea păcatului, cât și despre marea iubire a lui Cristos: "Copilașii mei, vă scriu, ca să nu păcătuiți. Dar dacă a păcătuit cineva, avem mijlocitor la Tatăl, pe Isus Cristos cel drept. El este jertfa de ispășire pentru păcatele noastre, dar nu numai pentru ale noastre, ci și pentru ale lumii întregi (cf 1In 2,1-3). Prin fuga de păcat, prin păzirea poruncilor, prin mare încredere în iertarea păcatelor și în mântuirea lui Isus, precum și prin vestirea acestei mântuiri celor din jurul nostru, arătăm iarăși schimbarea pe care Isus a făcut-o în noi, prin moartea și învierea sa. O mamă i-a explicat simplu și pe înțeles micuțului ei copil, care nu înțelegea ce se întâmplă cu păcatele sale iertate de Isus, păcate despre care credea că într-o zi o să apară din nou ca o povară asupra lui. Atunci, mama l-a întrebat: "Ce s-a întâmplat cu desenele tale de ieri, de pe tabla de la școală?" "Le-am șters cu buretele!" "Bine, dar unde s-au dus?" "Nicăieri, le-am șters și nu mai sunt". "Vezi, așa stau lucrurile și cu păcatele noastre pe care i le mărturisim lui Isus. Ele sunt șterse și niciodată nu vor mai apărea". Păgânii și păcătoșii, cunoscând iubirea lui Dumnezeu față de ei, prin moartea și învierea lui Isus, iubire care le iartă păcatele și îi mântuiește, veneau la credință atunci, vin la credință și astăzi. Poetul Vasile Voiculescu (1884-1963), în poezia sa Emaus, spune:: "Nu uita: Emausul poate fi pe orice cale. Domnul e pururi tainicul călător. Se alătură pe drum mâhnirilor tale și seara, la hanul sărac, ți-e-nsoțitor. Cunoaște-l pe Cel ce binecuvântează Pâinea Duhului cu tine frângând. El, surâzându-ți, te ospătează și, până la moarte, nu vei fi flămând". Apropo de Emaus, de dragostea față de Scripturi și de dragostea față de Isus Euharisticul, dragoste pe care au arătat-o cei doi ucenici din evanghelia de astăzi, vreau să amintesc din mărturisirile misionarilor că această dragoste continuă acolo; deoarece creștinii din țările de misiune fac uneori drumuri lungi, trecând peste munți înalți și peste ape învolburate, pentru a merge la sfânta Liturghie și la sfânta Împărtășanie. Întrebați de ce riscă atât de mult, ei răspund: "Nu putem trăi fără sfânta Liturghie și sfânta Împărtășanie". Noi de ce vrem să murim sufletește aici și veșnic dincolo, fără Liturghie și Împărtășanie? Misionarii din Africa și Asia povestesc cum păgânii de acolo, auzind de dragostea lui Dumnezeu pentru cei păcătoși, dragoste arătată prin trimiterea lui Isus, Fiul său, ca să moară pentru ei, vin în așa de mare număr la credință, că preoții abia le fac față; ba, mai mult, ei stau chiar pe liste de așteptare pentru catecumenat, timp în care învață singuri învățătura creștină. Ei ne spun că acolo este un așa drag de Cristos, așa cum a fost în primele veacuri. Creștinii buni, ca sfântul Alois de Gonzaga (1568-1591), intrau în extaz numai la gândul că se vor împărtăși; iar alții, ca sfânta Imelda Lambertini (1322-1233), mureau de bucurie la propriu, atunci când se împărtășeau. Gabriel Garcia Moreno (1821-1875), care a fost timp de două mandate președintele Ecuadorului, care a fost ucis pentru credința lui, zilnic mergea la sfânta Liturghie și zilnic se împărtășea. Oare câți mai sunt astăzi care mor la propriu și la figurat de dorul lui Isus și de cele sfinte? Aici trebuie să spunem că totul pornește de la părinți și de la educația creștină pe care aceștia o dau copiilor lor. Ne rugăm lui Dumnezeu să lumineze Biserica sa, ca la Sinodul Episcopilor din 4-25 octombrie 2015, sinod pe tema familiei, să se găsească "medicamente spirituale" pentru a rezolva această problemă stringentă. Este un roman social numit: Cristos s-a oprit la Eboli, adică n-a intrat în Eboli. Eboli este un sat din regiunea sudică a Italiei, numită Gagliano. Aici a fost exilat scriitorul italian de origine ebraică Carlo Levi (1902-1975), cel care a scris acest roman. Din cauza opoziției sale față de Benito Mussolini (1883-1945) și față de regimul său fascist, a fost exilat la Eboli. La Eboli, oamenii trăiau ca păgânii: fără Cristos, fără Biserică, fără sacramente, fără morală. Aici, copii nelegitimi și relațiile imorale erau la ordinea zilei. Superstițiile și vrăjile arătau că ei îl slujesc mai mult pe satan decât pe Cristos. Cineva spunea: "Oamenii din Ebola sunt păgâni, nu creștini". Cristos s-a oprit la Eboli, adică creștinismul nu a pătruns deloc în inimile împietrite a celor din Eboli. Din păcate, după 2000 de ani de creștinism, în multe suflete, în multe familii, chiar și în multe localități, Isus a fost oprit să intre. Din această cauză, toți cei care l-au oprit pe Isus să intre, în loc să se bucure de Cristos ca de o mare comoară (cf. Ps 119,162), dau un spectacol grotesc de viață păgână, spre pierzarea lor veșnică. Cartea Cântarea cântărilor, vorbindu-ne despre mireasa sfântă, ne spune că, odată, zăbovind numai o clipă să se ridice din pat ca să-i deschidă mirelui ei care a bătut într-o noapte la ușa ei, când s-a ridicat ca să-i deschidă, mirele ei plecase. Câtă durere nu i-a cuprins sufletul! A început să alerge noaptea pe străzi ca să-l caute, să-i întrebe pe paznici și pe trecători, dacă nu l-au văzut pe iubitul inimii ei. Și când l-a găsit, nu l-a mai părăsit niciodată (cf. Ct 3,1-4). "Întristarea voastră se va preface în bucurie" (In 16,20) și "Nimeni nu vă va răpi bucuria voastră" (In 16,22). Poate că unii dintre noi au zăbovit numai o clipă ca să-i deschidă inima lui Isus, ca mireasa din Cântarea cântărilor. Poate că alții au refuzat cu îndârjire să-i deschidă inima lui Isus, ca cei din Ebola, Italia. Astăzi Isus, și apoi apostolii săi, care s-au lăsat ridicați de Isus din toate prăbușirile lor sufletești, ne cer să ne convertim, să lăsăm păcatele și pe diavol, și să-l primim în sufletul nostru pe Isus ca Domn, ca să putem intra într-o zi în paradisul pe care el ni l-a deschis, prin moartea și învierea sa. Să nu mai așteptăm alte argumente ale iubirii lui Dumnezeu, căci în moartea și învierea lui Isus, prin puterea Duhului Sfânt (cf. Rom 8,11), Dumnezeu ne-a dat și ne-a lăsat argumentul suprem al dragostei sale. Cristos a înviat! Pr. Ioan Lungu lecturi: 5.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |