Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Roman: Simpozion internațional de filozofie

În centrul gândirii sociale a Bisericii Catolice stă demnitatea persoanei și Conciliul Vatican al II-lea, în particular Gaudium et spes, insistă asupra caracterului inalienabil a acestei demnități a persoanei, asupra uniunii spirituale și corporale, și asupra dimensiunii sociale și comunitare. Pe fundalul acesta al gândirii personaliste, la Roman, în ziua de 24 martie 2015, Facultatea de Filosofie "Ioan D. Scotus", din cadrul Institutului Teologic Romano-Catolic Franciscan, a organizat simpozionul internațional de filozofie cu tema "Conceptul de persoană. Contribuții filosofico-morale", care aduce în prim plan conceptul de persoană tratat din punct de vedere filosofico-teologic, fenomenologic și bioetic.

Simpozionul internațional de filozofie s-a bucurat de importanta colaborare a mai multe instituții de prestigiu din țară cât și din străinătate: Pontificia Facoltà San Bonaventura (Roma), Facultatea de Teologie Pastorală (Roman), Facultatea de Teologie Romano-Catolică (UIAC, Iași) și Facultatea de Științe Politice (SNSPA, București). La această manifestare au luat parte cadre didactice ale universității și studenții din cadrul Institutului Teologic Franciscan.

Simpozionul de filozofie a fost moderat de pr. asist. univ. Virgil Blaj, dând cuvântul pr. conf. univ. dr. Damian Ghe. Pătrașcu, care a adresat cuvântul de salut și a oferit o prezentare sintetică a conceptului de persoană menționând următoarele întrebări: "Cine este persoana? Cine se poate numi persoană? Creaturile, ființele, ce caracteristici trebuie să îndeplinească pentru ca să poată fi definite persoane? În Parlamentul României Remus Cernea, propusese ca delfinii să fie numite persoane umane dar și în anumite țări anumite maimuțe au primit această titulatură de persoană. Pe de altă parte fiecare știință vorbește despre persoană. Cred că este esențial să parcurgem istoria acestui concept și să vedem care sunt problematicile care le pune astăzi noțiunea de persoană".

Moderatorul pr. asist. univ. Virgil Blaj, la deschiderea simpozionului a făcut referința la sfântul Ioan Paul al II-lea: "Persoana, în mod deosebit, constituie un domeniu privilegiat al întâlnirii cu ființa și, deci cu reflecția metafizică." (Fides et ratio, 83). A făcut referință și la papa Francisc care afirma: "Părinții fondatori ai Uniunii Europene ( ...) au așezat în centrul acestui ambițios proiect politic încrederea în om, nu atât ca și cetățean, nici ca subiect economic, ci în omul ca persoană înzestrată cu o demnitate transcendentă" (Discurs în Parlamentul European).

Prima comunicare susținută, intitulată: "Conceptul de persoană la Emmanuel Mounier", a fost elaborată de pr. lect. univ. dr. Bernadin Duma.

În lucrarea sa și-a concentrat atenția asupra primatului persoanei umane în concepția lui Emmanuel Mounier. Filozofiile personaliste au fost un răspuns la o criză a civilizație care nu era de natură politică, economică dar spirituală și morală. Potrivit lui Paul Ricoeur această conștientizare a crizei este asociată unei noi renașteri. O renaștere a personalismului care nu este un sistem este o filozofie el nu pornește de la o definiție a persoanei. Mounier a articulat ideile personalismului comunitar ale filozofie angajării (...) inseparabilă de o filozofie a absolutului sau transcendenței persoanei umane. Personalismul este puternic inspirat de catolicism de gândirea întrupării care pune problema relației între materie și spirit și propriul corp al persoanei. Aspectul esențial constă în afirmarea primatului persoanei care este o critică clară a individualismului, înțeles ca reducerea omului la dimensiunea sa materială.

Așadar, Mounier consideră că persoana este tocmai ceea ce în orice om nu poate fi considerat ca un obiect. Persoana nu este obiectul cel mai minunat din lume pe care îl cunoaștem din exterior ca celelalte obiecte ea este în schimb unica realitate pe care o cunoaștem și o construim în același timp din interior. O concluzie generală a lucrării a fost sintetizată astfel: persoana este centrată pe întrupare, persoana este întrupată în existență. Persoana este centrată pe comuniune, în natura ei a trebuie să comunice; ea este centrată pe vocație ceea ce o leagă de transcendent.

Cea de a doua comunicare intitulată: "Ultima solitudo și temeiurile individualului la Duns Scotus și Edith Stein", a fost elaborată și susținută de lect. univ. dr. Tereza Brândușa Palade.

În partea introductivă, lect. univ. dr. Tereza Brândușa Palade, afirmă că în viziunea lui Duns Scotus persoana dispune de o autonomie actuală și aptitudinală în raport cu o alteritate de esență sau de natură. Ultima solitudo este tocmai condiția ontologică care permite deschiderea transcendentă a persoanei umane către "Alteritate" sau "alteritate". Scotus consideră că, din deschiderea metafizică către "Altul" (Dumnezeu), derivă și deschiderea către "alții" (persoanele umane) și ceea ce am putea numi vocația socială a omului. Nu e vorba, așadar, de o "singurătate" auto-referențială, ci de o autonomie originară fără de care nu este posibilă relaționalitatea. Numai dacă individul "stă în sine", în profunzimea care îi conferă unicitate, se poate întâlni în mod liber cu o alteritate.

Din această perspectivă preciza, Edith Stein realizează o re-lectură fenomenologică (husserliană) a "deschiderii către" lume a "monadei" caracterizate prin ultima solitudo. Libertatea "monadei" eului de a se deschide către alții sau de a se auto-transcende provine tocmai din ultima solitudo. Caracteristica acestei ultima solitudo e tocmai o deschidere către alții și o solidaritate cu un "tu", prin care individul își conștientizează și propria sa identitate. Intrarea unui agent în relația empatică cu o altă persoană este motivată de faptul că este solicitat să participe la relația empatică ca un egal care îi împărtășește o nevoie sau o suferință, pe un nivel mai curând spiritual decât psihic. Din nivelul spiritual provine capacitatea de a rămâne egalul acelei persoane în actul compasiunii, fără a deveni cineva care "exploatează" manipulativ perceperea psihică a dificultății sau a suferinței sale. În sinteză, din caracterul intențional al conștiinței derivă așadar, pentru Edith Stein, și capacitatea persoanei de a se deschide empatic față de cei din jurul său. Modelul său de comunitate este unul în care indivizii sunt capabili de acte empatice, fiind deschiși față de stimulii care îl conduc la asemenea acte (ceea ce presupune și o vulnerabilitate) și putând să se lase influențat de dinamismul vital al celorlalți. În întâlnirea empatică cu celălalt se formează capacitatea indivizilor singulari de a fi solidari cu alți indivizi singulari.

Comunicarea "Asimetrii conceptual - ontologice: o perspectivă fenomenologică asupra conceptului de persoană" a fost elaborată și susținută de Lucian Delescu (Berkeley College, NY, SUA).

În comunicarea tratată, Lucian Delescu începe cu o întrebare: Care anume sunt condițiile ontologice ce trebuie să le îndeplinească o entitate pentru a fi numită "persoană"? Și răspunsul dat a fost: Ființele umane sunt: capabile de discernământ orientat dublu: către interior și către exterior; sunt conștiente de ele însele și de ce se petrece în jurul lor; au putere să interacționeze (sau să "intenționeze" cum ar spune Husserl) cu ele însele și cu lumea in care trăiesc; o modalitate unică de a gândi, simți și acționa. Una dintre condițiile principale, dacă nu chiar condiția principală, în sens epistemologic și ontologic, pentru a numi o entitate "persoană" depinde de capacitatea acesteia de a avea experiențe cognitiv-intenționale și de a acționa în consecință". Obiectivul conferinței a fost acela de a vedea contribuțiile fenomenologiei clasice, la înțelegerea subiectivității conștiente și implicit a conceptului de "persoană".

În sfârșit, în prezentarea și analizarea fenomenologică, a lui Lucian Delescu, "faptul de a fi conștient, și prin urmare "persoană", nu este un construct socio-lingvistic, ci o realitate naturală de sine statuatoare a cărei explicitare trebuie adusă în acele zone ale filosofiei și științelor care sunt îndreptățite să se ocupe de asemenea probleme. Or dacă ținem să restituim fenomenologia clasică filosofiei contemporane atunci trebuie să redescoperim problema ontologică pe care încearcă să o rezolve și să facem legătura cu domeniile de cercetare relevante".

Ultima comunicare, "Persoana, o noțiune cu tâlc pentru bioetică", a fost susținută de pr. asist. univ. dr. Adrian Măgdici.

Comunicarea în discuție, tratează despre evoluția semantică a conceptului de persoană. Conform, pr. asist. univ. dr. Adrian Măgdici, persoana o noțiune cu tâlc pentru bioetică care își i-a principiile din curentele filozofice. În acest sens, face referință la Sofia Rovighi Vanni care afirmă că: "Orice etică este rodul unei determinate concepții despre om, și orice concepție despre om este rodul unei determinate concepții despre realitate, despre ființă în totalitatea sa." Alți autori menționați au fost John Locke pentru care "persoana este o ființă care gândește și inteligentă, înzestrată cu rațiune și reflexie, și care se poate considera pe sine ca fiind ea însăși, aceeași realitate gânditoare în momente diferite și în locuri diferite".

Comunicarea - putem spune - dă un răspuns la conceptul de persoană, prezentată ca o "entitate ce face parte din specia bio-psihică umană, înclinată să dezvolte o minte (conștiință) spațio-temporară și dotată, încă din primul moment al activării sale în sens uman, cu un eu meta-fizic nemuritor".

La sfârșitul conferințelor a urmat o dezbatere generală, care ne-a permis să elucidăm și să clarificăm câteva aspecte asupra conceptului de persoană din cele patru comunicări expuse. Moderatorul, pr. asist. univ. Virgil Blaj, a mulțumit organizatorilor și tuturor pentru participare. Și ne-a adresat invitația papei emerit Benedict al XVI-lea: "La începutul faptului de a fi creștin nu se găsește o decizie etică sau o mare idee, ci întâlnirea cu un eveniment, cu o persoană, care dă vieții un orizont nou și totodată orientarea ei decisivă".

Fr. Mihai Percă

* * *

Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 24 martie: Roman: Simpozion internațional de filozofie


 

lecturi: 15.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat