|
Reflecție la duminica a V-a din Postul Mare - B Toate marginile pământului vor vedea mântuirea Dumnezeului nostru (cf. Is 52,10). Pregătirea catecumenilor pentru sfântul Botez și a creștinilor pentru celebrarea sfintelor Paști continuă. După o veche tradiție, duminica a V-a din Postul Mare se cheamă "Duminica Patimilor". În această duminică, crucile și statuile sunt acoperite cu un văl de albastru, simbolul sobrietății vieții și al pocăinței pentru păcate, iar credincioșii sunt invitați să mediteze și mai mult pătimirile și moartea Domnului, care au adus lumii întregi, iudei și păgâni, bucuria mântuirii. Cu toate că această duminică se numește "Duminica Patimilor", ea continuă totuși tematica bucuriei din duminica trecută, "Duminica Laetare", bucuria mântuirii pentru orice om care o dorește și o caută. În această duminică, deși lectura a doua de astăzi ne vorbește despre strigătele de durere, despre lacrimile amare și despre moartea lui Isus pe cruce (cf. In 12,20-33; Evr 5,7-9), totuși Isus vorbește despre suferințele și moartea sa ca despre o "preamărire", ca despre o "victorie" asupra celor mai temuți dușmani ai mântuirii omului, lumea rea și diavolul, și ca despre o "cauză de mântuire" pentru mulți oameni (cf. In 12,23.31-32). Isus și-a asemănat astăzi suferințele și moartea sa cu suferințele și moartea "bobului de grâu". De ce și-a asemănat Isus suferințele și moartea sa cu suferințele și moartea bobului de grâu? Pentru că bobul de grâu este aruncat în pământ pentru a suferi și pentru a muri, nu pentru a dispărea, dar pentru a învia, pentru a se multiplica, pentru a rodi un seceriș bogat. Deci, așa cum suferințele și moartea bobului de sunt o condiție absolut necesară pentru a învia o ființă nouă, pentru a se multiplica și pentru a rodi îmbelșugat, tot astfel suferințele și moartea lui Isus au fost o condiție absolut necesară pentru a învia cu un trup glorios, pentru a se multiplica în multe alte boabe și pentru a rodi spre viața veșnică (cf. Lc 24,46), asemenea unui bob de grâu, care suferă și moare pentru a învia și pentru a se înmulți și nu pentru a dispărea. Iată pentru ce Isus își vede pătimirile și moartea sa ca pe o "preamărire", ca pe o "rodire îmbelșugată", ca pe o "mare victorie" și ca pe o "cauză de mântuire" pentru mulți oameni. Prin pătimirile și moartea sa, Isus va deveni mântuitorul tuturor oamenilor, evrei și păgâni, mântuitorul tuturor păcătoșilor, mântuitorul tuturor popoarelor și capul omenirii răscumpărate, care vor purta chipul său și care vor fi frații să (cf. Rom 8,29-30). Acum înțelegem și de ce Isus, deși puțin tulburat ca om, îi cere Tatălui său ceresc această "preamărire" prin pătimire și moarte: "Acum sufletul meu este tulburat și ce să spun: «Tată, salvează-mă de ceasul acesta!»? Însă tocmai pentru aceasta am ajuns la ceasul acesta. Tată, glorifică numele tău! Atunci a venit o voce din cer: «L-am glorificat și iarăși îl voi glorifica»" (In 12,27-28). Răspunsul Tatălui ceresc la rugăciunea fierbinte lui Isus de "preamărire" este o trimitere evidentă la cele întâmplate cu Moise în vechime, omul căruia Dumnezeu, pe muntele Sinai, i-a vorbit cu glas de tunet în fața poporului, confirmându-i statutul de profet și lider al națiunii (cf. Ex 20,18-21). Astăzi Tatăl, răspunzând cu voce tare la rugăciunea fierbinte a lui Isus, l-a confirmat ca Fiu al său și ca mântuitor al omenirii apăsate de păcat. De aceea, Isus a spus: "Nu pentru mine a răsunat acest glas, ci pentru voi" (In 12,30). Isus, "bobul de grâu", va cădea în pământ pentru a rodi o recoltă bogată de suflete mântuite; pentru a rodi spicul noului popor ales al lui Dumnezeu format din toate popoarele lumii; pentru a da naștere unui nou popor de oameni care vor avea înscrisă Legea în inima lor; pentru a ridica un nou popor ales care va accepta și respecta noua alianță, așa cum a anunțat profetul Ieremia în prima lectură (cf. Ier 31,32). Deci Isus s-a folosit de imaginea morții bobului de grâu pentru a arăta că moartea sa nu va însemna sfârșitul lui, ci multiplicarea lui într-un nou popor de aleși, format din toate națiunile. Astfel că, de acum înainte, toate marginile pământului vor vedea mântuirea lui Dumnezeu (cf. Is 52,10). Grecii care l-au căutat astăzi pe Isus să-l vadă și să-i vorbească au constituit preludiul preamării sale de la cruce, când va atrage la sine pe toți oamenii dăruiți de Tatăl (cf. In 12,32; In 7,37), când va mântui pe toți care îl caută din toată inima și când va judeca lumea păcătoasă și va birui pe diavol (cf. In 12, 31-32). Grecii, renumiți prin căutarea de înțelepciune (cf. 1Cor 1,22), astăzi s-au dovedit cu adevărat înțelepți, pentru că, în timp ce iudeii l-au lepădat și condamnat la moarte (cf. In 11,52), ei au venit să-l caute, ca să-i vorbească despre planul ucigaș al iudeilor, dar mai ales să-i vorbească despre nevoia lor de mântuire. Căutând mântuirea, ei au părăsit greșelile păgânismului și s-au înscris mai întâi în iudaism. Și pentru că iudaismul nu i-a mulțumit, l-au părăsit și au venit la Isus, singurul mântuitor al lumii (cf. Fap 4,12). Asta da înțelepciune. Acești greci, venind la Ierusalim ca să se închine de sărbătoarea Paștelui, au primit harul de a-l descoperi pe adevăratul lor Paște, pe Isus, care îi va trece de la moarte la viață, de la suferințele pământului la bucuriile veșnice ale cerului. Dumnezeu ne vrea și pe noi și pe toți oamenii pământului la fel de înțelepți ca acești greci, adică ne vrea lăsând erorile păgâne, ne vrea venind la Isus, ne vrea primindu-l pe Isus ca pe mântuitor al nostru personal. Iudeii credeau eronat că mântuirea se dă unui popor întreg pe bază de "descendență" din Abraham (cf. In 8,39), iar Isus a spus că mântuirea se dă "individual", pe bază de credință și naștere din nou (cf. In 3,3). Pe timpul lui Isus, poporul iudeu era sub jugul greu al romanilor, așa cum același popor iudeu pe timpul lui Ieremia, care ne vorbește în prima lectură (cf. Ier 31,31-34), se afla sub jugul greu al babilonienilor. Profeții falși, în frunte cu Hanania, anunțau mincinos sfârșitul dominației babiloniene în doi ani, și iată că după șapte ani Babilonul era mai puternic ca oricând (cf. Ier 28,15-17). Și pe timpul lui Isus profeții falși de la templu anunțau sfârșitul dominației romane asupra lor; dar romanii erau încă foarte puternici. Armatele lui Nebucadnețar au trecut prin porțile Ierusalimului, pe care l-au distrus, au dat foc templului, iar pe mulți evrei i-a dus în robie. Și pe timpul lui Isus armatele romane erau deja în Israel și distrugeau material și spiritual, fizic și moral, pe locuitorii țării și pe oamenii de la templu. La vremea aceea, Ieremia, profetul Domnului, era arestat și închis în curtea templului. Acum Isus, adevăratul profet al Domnului, a fost lepădat de iudei și condamnat la moarte (cf. In 11,52). Ieremia, din groapa din curtea templului, chiar în timpul acestei vremi de necaz, a fost chemat și trimis de Dumnezeu să le transmită evreilor nevrednici un mesaj de bine și de încurajare. Mai exact, mesajul era cel cuprins în prima lectură de astăzi: Domnul va încheia o nouă alianță cu ei; Domnul va pune Legea lui în inimile lor; Domnul îi va face iarăși poporul său; Domnul le va ierta toate păcatele; Domnul nu-și va mai aduce niciodată aminte de păcatele lor; și Domnul îi va lua de mână și-i va elibera din robia babilonică așa cum odinioară i-a eliberat din robia Egiptului (cf. Ier 31-34). Așa cum profetul Ieremia, din groapa din curtea templului și din mijlocul necazurilor le-a adus evreilor de pe timpul său aceste vești bune din partea lui Dumnezeu, tot astfel Isus, cel lepădat și condamnat la moarte de mai marii iudeilor (cf. In 11,52), Isus, cel părăsit de mulți, le-a adus astăzi evreilor și păgânilor care zăceau în întuneric și în umbra morții, care erau condamnați la moartea și osânda veșnică, cea mai mare veste bună posibilă: că el a fost trimis de iubirea lui Dumnezeu pentru a lua asupra sa păcatele și osânda lor; că el avea să moară pentru ei la cruce; că avea să fie pus în mormânt asemenea bobului de grâu; că el avea să-i învie, că avea să le învingă toți dușmanii, că avea să-i învie și pe ei împreună cu el la o viață nouă și sfântă, iar apoi îi va purta cu sine în paradis (cf. In 12,20-33). Într-o parohie, trupul lui Isus de pe o cruce mare stătea gata să se desprindă și să cadă. Parohul a chemat un meșter lemnar ca să-l prindă din nou pe Isus în cuie. Meșterul a venit, a fixat scara lângă cruce și a urcat ca să-l prindă pe Isus în cuie. Ajuns acolo sus, s-a simțit dintr-o dată răscolit în suflet. Și-a amintit dintr-o dată de credința pe care n-a mai practicat-o de multă vreme; și-a amintit dintr-o dată și de păcatele sale multe și grele prin care l-a răstignit zilnic pe Isus. Durerea, căința și dorința de îndreptare i-au cuprins sufletul. De aceea, trebuind acum să bată câte un cui nou în mâinile și picioarele lui Isus, a început să plângă ca un copil și a spus: "Nu pot face asta, părinte. Am făcut-o de prea multe ori înainte, iar acum nu o mai pot face. Chemați pe un altul". Și, coborând de pe scară, a plecat acasă plângând, ca seara să revină la biserică pentru sfânta spovadă și împărtășanie, împreună cu toată familia. Acesta este motivul pentru care Isus a refuzat să fugă din calea morții. Dacă Isus nu ar fi mers la moarte, conform planului Tatălui, tot rodul muncii lui de până atunci l-ar fi cules satana; iertarea păcatelor nu s-ar fi realizat; spicul noului popor al lui Dumnezeu format din toate națiunile de sub cer nu ar mai fi răsărit; alianța cea nouă în sângele său nu s-ar fi realizat, iar mutarea noastră în fericirea cerului n-ar mai fi avut loc. Se spune că un om sărac din Berlin și-a petrecut aproape toată viața în sărăcie și scormonind prin gunoaie. Dar iată că într-o zi, lângă mormanul de gunoaie în care scormonea, a sosit o mașină, iar din ea au coborât doi bărbați, un polițist și un oficial de la bancă. Aceștia i-au transmis că o rudă bogată de peste ocean, o rudă uitată de el, i-a lăsat la moartea sa o moștenire un milion de dolari și că trebuie să meargă cu ei ca să o ridice. Crezând că e o farsă, a voit să o ia la fugă. Dar, în final, s-a lăsat convins, a mers cu ei, a primit banii și și-a schimbat total viața. Și pentru unul fiecare dintre noi, sărmanii păcătoșii care scormonim prin gunoaiele lumii, Isus, fratele nostru uitat, a lăsat un testament și o moștenire extraordinar de bogată în cer, o moștenire câștigată prin suferințe și moartea pe cruce, o moștenire pe care astăzi Biserica ne-o aduce la cunoștință prin lecturile de la sfânta Liturghie. Ar fi un mare păcat să refuzăm acest "testament de fericire veșnică", tocmai acum când suntem în necazurile și durerile pământului. Acesta a fost scopul venirii lui Isus în lume, scopul ajungerii la acest "ceas", scopul punerii lui în pământ ca "bobul de grâu", ca noi, poporul său, format fie din iudei, fie din păgâni convertiți, să putem primi acest "testament" de bogăție și de fericire veșnică. Crucea, suferința și moartea repugnă omului păcătos amăgit de diavol, dar tocmai ele au rămas după păcat căile mântuirii. Când vom pricepe necesitatea crucii și a morții pentru mântuire și le vom accepta ca Isus, ca apostolii și ca toți creștinii cei buni, abia atunci am venit cu adevărat la Isus. Sfântul Paul, după ce a fost bătut cu pietre la Derbe pentru evanghelia lui Isus, venind la Antiohia, a spus: "Trebuie să trecem prin multe încercări, ca să intrăm în împărăția lui Dumnezeu" (Fap 14,22). Isus s-a folosit de imaginea suferințelor și morții bobului de grâu pentru a arăta că atât moartea sa, cât și moartea aleșilor săi, nu vor însemna nici sfârșitul lui și nici sfârșitul celor care cred în el, ci vor însemna ajungerea la o viață nouă, fericită și veșnică în împărăția cerurilor. Apostolul Paul, cel care a primit misiunea de a duce evanghelia la neamuri (cf. Fap 13,46-47), va folosi în predicile sale imaginea suferințelor și a morții bobului de grâu pentru a vorbi oamenilor despre faptul că moartea creștinului, asemenea morții lui Cristos, nu reprezintă sfârșitul existenței, ci premisa necesară pentru a ajunge la învierea din morți și pentru a dobândi un trup nou, un trup duhovnicesc, asemenea celui avut de Isus după învierea sa (1Cor 15,35-49). Johannes Joergensen (1866-1956), romancier, poet, dramaturg și eseist danez, care abia la 30 de ani a intrat în Biserica Catolică, după ce s-a născut într-o familie luterană și a crescut în ateism, a scris o frumoasă parabolă spre a-i întări pe creștini în suferințe și moarte. Iată parabola: "Într-o zi mohorâtă de toamnă, un țăran, cu sacul sub braț, a ieșit să semene grâu, împrăștiind boabe sub brazda proaspăt întoarsă de fierul plugului. După ce țăranul a semănat, un bob de grâu, ca și multe alte boabe semănate, se afla între două brazde de pământ negru și umed și a devenit teribil de trist, și era chiar pe punctul de a cădea pradă disperării; bobul de grâu a început să își răscolească memoria pentru a găsi momentele cele mai frumoase din viața lui, când era bine protejat împreună cu frații pe un spic drept, apoi, când stătea îmbrățișat cu ei în sac. În schimb, acum nu mai vedea decât singurătate și suferință. Dar a doua zi a fost și mai rău; când au trecut discurile pe câmp, s-a trezit într-un întuneric și mai mare și cu mult mai mult pământ deasupra și apoi a apărut și apa care i-a încrețit și crăpat pielea. «De ce am mai fost creat, gemea el, dacă trebuia să o sfârșesc într-un mod atât de trist?» Atunci din adâncul pământului s-a auzit un glas: «Lasă-te cu încredere și fără teamă în mâinile mele. Mori pentru a renaște la o viață mai frumoasă». «Cine ești?», a întrebat sărmanul bob, în timp ce o rază de speranță începea să răzbată în el. «Eu sunt cel care te-a creat și care acum vreau să te mai creez o dată». Atunci bobul de grâu s-a abandonat total voinței Creatorului și nu a mai știut nimic. Dar, într-o dimineață de primăvară, un mugure verde și-a scos capul din pământul umed. A privit în jur uimit. Era chiar el, bobul de grâu, întors la viață a doua oară. Pe albastrul cerului, soarele strălucea și păsările cântau. Revenise la viață cu inima plină de dorința de a crește". Acesta este destinul fericit al oricărui om care vine la Isus și care își predă viața în mâinile lui divine. Dar mai este o parabolă care descrie soarta celor care nu vin la Cristos cu viața lor și care nu vor să împărtășească soarta lui. Iată și parabola aceasta: "Într-o zi, un țăran ieși pe ogor, la semănat. Un grăunte s-a răsucit și a reușit să rămână pe vârful unui bulgare de pământ și să nu ajungă sub brazdă. Atunci a început să se laude către altul căzut adânc sub brazdă: «Vezi, frate, tu zaci acolo luptându-te cu frigul pământului și cu bezna, tânjind după o rază de soare, după puțină lumina și căldură. Eu, frățioare, o duc mult mai bine, în timp ce tu te chinui». Dar, chiar în clipa aceea, o pasăre a coborât pe neașteptate din văzduh și a înghițit grăuntele rămas la vedere. În schimb, fratele său de sub brazdă a încolțit peste puțin timp și din micul grăunte ieși din pământ un spic frumos și trainic. De-abia acum lumina și căldura soarelui îi făceau cu adevărat bine. Cu timpul, spicul deveni copt și rodi". Să nu uităm: "Dacă bobul de grâu care cade în pământ nu moare, rămâne singur; însă dacă moare, aduce rod mult" (cf. In 12,24). Pr. Ioan Lungu lecturi: 34.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |