Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a IV-a din Postul Mare - B

Ori morți în păcate, ori așezați în locurile cerești împreună cu Cristos (cf. Ef 2,4-10).

Pregătirea catecumenilor pentru sfântul Botez și a creștinilor pentru celebrarea sfintelor Paști continuă și în această duminică. În această duminică, în convorbirea sa cu Nicodim, Isus ne dă vestea cea mai bună pe care o putea auzi urechile noastre de oameni păcătoși: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său, unul născut, ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică" (In 3,16).

Se povestește că în Germania secolului al XVI-lea, un copil dintr-o familie nobilă și bogată l-a rugat pe tatăl său să înfieze un copil orfan din vecini care trăia foarte greu. Cu toate că acest copil era orfan și fără nici o educație, iar pe deasupra mai era și o fire răutăcioasă, tatăl l-a înfiat și l-a tratat ca pe fiul său, iar fiul său l-a considerat ca pe fratele său. Dar orfanul înfiat, cu toate că în această casă a găsit toată dragostea și tot belșugul, foarte curând s-a întors la vechii prieteni, la vechile hoții și la vechile fapte de rușine; ba, mai mult, s-a făcut părtaș și la un omor, fapt pentru care a fost judecat și condamnat la închisoare pe viață. Tatăl său adoptiv, care îl iubea ca pe copilul său, a suferit mult de starea jalnică în care acesta a ajuns și l-a trimis pe adevăratul său fiu ca să-l ajute. Pe vremea aceea era posibilitatea ca un răufăcător să fie eliberat, dacă cineva se angaja să-l răscumpere și să plătească în locul lui toate daunele.

Dacă așezăm în locul tatălui pe Dumnezeu, în locul fiului pe Isus, iar în locul orfanului înfiat omenirea păcătoasă, obținem cheia de dezlegare și sinteza lecturilor de astăzi: infidelitatea omului și milostivirea lui Dumnezeu; sau fuga omului de Dumnezeu și alergarea lui Dumnezeu după omul păcătos.

Prima lectură de astăzi ne prezintă o situație asemănătoare cu a ingratului orfan înfiat. Vechiul popor ales, prin obârșia sa era dintre păgânii amoriți, și hetiți. Disprețuit și lepădat de toți, a găsit îndurare la Dumnezeu care l-a făcut poporul său ales și obiectul iubirii sale (Ez 16,1-6). Acesta însă, ca și orfanul ingrat din povestire, deși a avut parte de toată dragostea și grija lui Dumnezeu, inima lui a rămas alipită de idolii și viața păgână de mai înainte, fapt care l-a dus la multe robii și de multe suferințe, ca cele din Egipt și Babilon (cf. 2Cr 36,14-21; Ps 137,1-6; Ez 16,15-52). Dar Dumnezeu, trecând peste păcatele poporului său, mai întâi i-a trimis ca eliberator pe Moise și mai apoi pe regele persan, Cirus II cel Mare (600-530 î.C). Prima lectură de astăzi ne spune că regele persan Cirus II cel Mare, cucerind Babilonul, a pus poporul ales în libertate, i-a reconstruit templu și țara. Aceasta faptă de dragoste nemeritată de popor a fost o prefigurare a mântuirii prin har și prin credință, despre care ne vorbește lectura a doua de astăzi (cf. Ef 2,8) și care avea să se realizeze la plinirea timpului (cf. Gal 4,4), prin Cristos și Duhul Sfânt.

La venirea noastră în lume, înainte de botezul nostru, eram și noi copii ai mâniei (cf. Ef 2,1-3). Dar Dumnezeu a intervenit ridicându-se mai presus de mizeria noastră umană, ne-a mântuit prin har. Dumnezeu, la Botezul nostru, prin Cristos și Duhul Sfânt, pe noi, cei morți din cauza păcatelor noastre, ne-a readus la viață împreună cu Cristos și ne-a făcut să ședem în cer alături de el (cf. Ef 2,4-10).

Pentru vestea bună a marii iubirii a lui Dumnezeu care și-a jertfit Fiul pentru noi și pentru anunțul sosirii minunatei mântuiri prin har și credință, duminica de astăzi poartă numele de "Duminica Laetare" sau "Duminica bucuriei"; iar Biserica, pentru a exprima și vizual bucuria pentru iubirea divină și pentru mântuirea prin har, împodobește astăzi altarul cu flori și își schimbă veșmintele din culoarea violet în culoarea roz, culoarea speranței împlinite.

Așa cum pentru salvarea iudeilor cârtitori din pustiu, care mureau din cauza mușcăturilor șerpilor înfocați care ieșeau din pământ, Dumnezeu a poruncit să se înalțe un șarpe de aramă pe un stâlp, pentru ca oricine va fi mușcat și va privi spre el să se vindece (cf. Num 21,7-9); tot astfel pentru vindecarea oamenilor mușcați de șarpele infernal, diavolul, Dumnezeu l-a înălțat pe Isus pe crucea de pe Golgota, pentru ca orice păcătos mușcat de satana, care va privi spre Isus, să se vindece și să trăiască (cf. In 3,14-15). Șarpele de aramă este o imagine a lui Cristos pe cruce, care "prin moartea sa, l-a biruit pe cel care are puterea morții, adică pe diavolul" (Evr 2,14).

"Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său, unul născut, ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică" (In 3,16). În acest verset, numit pe drept sinteza Bibliei, găsim două cuvinte importante: "lumea" și "oricine". Ele vor să ne spună, pe de o parte, că Isus s-a jertfit pentru mântuirea lumii întregi, iar pe de altă parte vrea să ne spună că mântuirea nu este un dar colectiv acordat unui popor sau unei familii, ci este ceva individual, ceva personal între fiecare om și Isus.

Nicodim, care până la întâlnirea nocturnă cu Isus credea ca toți evreii că mântuirea se câștigă colectiv, prin descendența din Abraham (cf. In 8,39) și prin împlinirea faptelor Legii lui Moise, a aflat cu uimire că, întrucât oamenii nu se pot mântui prin propriile lor forțe, Dumnezeu a oferit mântuirea în dar tuturor oamenilor în lume, care vor crede în Isus, fie dintre iudei, fie dintre păgâni. Apoi, cu toate că mântuirea este un har gratuit și nemeritat, Dumnezeu nu o oferă nici pe linie genealogică, nici pe criteriu de grup, nici pe principiul colectivității și nici pe bază de apartenență la un anumit popor, nici prin forțe proprii, nici prin împlinirea Legii lui Moise, ci pe bază de credința în Cristos: "Cine crede în Isus nu este judecat, însă cine nu crede a fost deja judecat pentru că nu a crezut în numele Fiului unic al lui Dumnezeu" (In 3,18).

Pentru a înțelege că mântuirea, deși gratuită, nu se dă colectiv unui popor, unui grup de familii sau chiar numai unei singure familii, pe criteriul descendenței, ci individual și personal, Isus a spus: "De acum înainte, din cinci, care vor fi într-o casă, trei vor fi dezbinați împotriva a doi și doi împotriva a trei" (Lc 12,52).

Începând cu venirea lui Isus în lume, omul are doar două alternative: ori mort în păcate, ori așezat în locurile cerești împreună cu Isus Cristos (cf. Ef 2,4-10).

Deși pentru oameni mântuirea este un dar gratuit și nemeritat, pe Dumnezeu mântuirea l-a costat foarte mult: suferința și moartea lui Isus, Fiul său preaiubit, pe lemnul crucii.

Noi, creștinii, care am fost mântuiți prin har (cf. Ef 2,8), care am fost creați din nou, care am fost născuți de sus și care am fost așezați în locurile cerești împreună cu Isus Cristos, avem o mare responsabilitate, aceea de a deveni instrumente care cântă gloria lui Dumnezeu (cf. Ef 1,12). Așa cum un om care a dezbrăcat o haină veche pentru a îmbrăca o alta nouă nu poate trece neobservat, tot astfel nici creștinul care s-a dezbrăcat omul cel vechi și s-a îmbrăcat omul cel nou, născut de sus, în Cristos, nu poate trece neobservat, căci el prin credință și Botez a devenit ca o cetate așezată pe munte (cf. Mt 5,14) și ca o priveliște pentru îngeri și oameni (cf. 1Cor 4,9).

Un băiețelul a fost odată întrebat de un creștin mai în vârstă, dacă l-a găsit pe Isus? Atunci, copilul a răspuns: "Iertați-mă, domnule, nu știam că Isus a fost pierdut; știu că eu eram cel pierdut și Isus m-a găsit și m-a mântuit". Mântuirea pentru orice om începe cu recunoașterea că este un om pierdut care are nevoie de mântuirea lui Dumnezeu, de aceea, se lasă găsit și mântuit de Cristos.

Sfântul Paul, un mare prigonitor de creștini, la începutul mântuirii sale, a spus: "Cristos Isus a venit în lume ca să-i mântuiască pe cei păcătoși, între care cel dintâi sunt eu" (1Tim 1,15). Astfel, el, care mai înainte fusese prigonitor de creștini, acum a ajuns un răstignit împreună cu Cristos.

Un alt exemplu de naștere din nou este apostolul Ioan, din a cărei evanghelie am citit astăzi. El, înainte de a veni la Isus, se numea "fiul tunetului" (cf. Mc 3,17). Dar, după ce a venit cu adevărat la Isus, a devenit "ucenicul pe care îl iubea Isus" (cf. In 20,2). Atât de mult a apreciat el fiecare cuvânt al lui Isus, atât de mult a dorit să ajungă ca maestrul său, încât a uitat de sine și de firea lui veche și s-a contopit cu persoana Domnului Isus.

Nașterea din nou este un proces spiritual care începe odată cu Botezul și durează până la trecerea în veșnicie. Părintele Iosif Trifa, un susținător al înnoirii spirituale, pe baza Bibliei, spunea adesea: "Pe omul nostru cel vechi lepădat și ucis la Botez trebuie îl îngropăm în fiecare zi, pentru că omul nostru cel vechi este un «mort ciudat», umblă mereu să învie. Iar pe omul nostru cel nou primit la Botez trebuie să-l întărim în fiecare zi, pentru că este ca o plantă firavă sădită într-un pământ ostil. Deși botezați fiind, în noi va crește, fie omul cel vechi, fie de omul cel nou, în funcție de cel pe care îl vom hrăni mai mult".

O fiară sălbatică rămâne o fiară sălbatică, oricât de multe îngrijiri i-am da. Niciodată natura sa de animal de pradă nu se poate schimba. De aceea, Scriptura întreabă: "Poate oare un etiopian să-și schimbe pielea sau un jaguar să-și schimbe petele" (Ier 13,23)? Așa este și cu omul în natura sa veche. Firea omenească veche, fără nașterea din nou, nu se poate schimba. Isus spune: "Dacă Fiul vă face liberi, veți fi cu adevărat liberi" (In 8,36).

În curtea unui magazin mixt de la țară, stătea la o masă afară un vechi prieten de-al unui țăran care pornise pe calea cea bună. Omul de la masă îl opri pe țăran din drum ca să-i spună doar câteva vorbe. De la câteva vorbe, discuția s-a lungit, apoi la despărțire au închinat câte un pahar. Și apoi de la un pahar, au urmat două, apoi nouă și țăranul a ajuns din nou la obiceiul cel vechi de mai înainte. Dacă este un pericol să ai pe lângă casă chiar și un pui de fiară sălbatică, cu atât mai periculos este să te joci cu păcatul. La început, păcatul poate arăta frumos, ademenitor și chiar inofensiv, ca și puiul de leu, dar apoi devine extrem de periculos. Nașterea din nou se arată în noi numai atunci când vom începe a trăi cum a trăit Isus (cf. 1In 2,6).

Petru cel Mare (1672-1725) a fost unul dintre cei mai puternici țari ai Rusiei. Acesta, într-un acces de mânie, l-a lovit pe grădinarul său, care, după câteva zile, a murit. "Vai - a spus țarul cu tristețe - am cucerit națiuni, dar nu am fost în stare să mă cuceresc pe mine". Exemplul țarului este tipic fiecărui om. Fără nașterea din nou, adică, prin primirea unei naturi divine prin credință și pocăință, nimeni nu poate sta în fața lui Dumnezeu, nimeni nu va vedea și nu va intra în împărăția lui Dumnezeu (cf. In 3,5). Biblia învață că cei care au crezut, și-au răstignit firea pământească cu patimile și poftele ei (cf. Gal 5,24).

Calea care ne conduce la lumina Paștelui veșnic este crucea lui Cristos și iubirea pe care Dumnezeu ne-o arată. Crucea lui Isus Cristos este numită și cheia paradisului, pentru că ea ne poate ajuta să ne naștem din nou și să ajungem în cer. Sfântul Ioan apostolul a fost singurul ucenic care l-a urmat pe Isus până sub cruce, de aceea așa o mare schimbare în viața lui. Să nu uităm că sfinții țineau mereu înaintea ochilor crucea, ca în orice clipă să vadă jertfa și rănile lui Isus pentru mântuirea lumii și astfel să continue lepădarea firii vechi și îmbrăcarea firii noi începute la Botez. Cuvântul grecesc pentru "nașterea din nou" este "anothen" care înseamnă "naștere de sus", adică "naștere din Dumnezeu".

Sfinții au reușit să se lase transformați de harul lui Dumnezeu și apoi să-i ajute și pe alții să facă același lucru, privind rănile răstignitului și ajutându-i și pe alții să le privească în mod responsabil. Un african provenit dintr-un trib ostil creștinismului povestește cum nimic nu i-a impresionat pe membrii tribului din toate expunerile misionarilor veniți până atunci la ei, cum i-a impresionat predica unui misionar bătrân, care le-a arătat și le-a explicat moartea pe cruce a Fiului lui Dumnezeu, pentru iertarea lor și pentru fericirea lor veșnică în paradis. Atunci au înțeles pentru prima dată cuvintele lui Isus din evanghelia de astăzi: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său, unul născut, ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică" (In 3,16). Și tot atunci s-au făcut creștini cu toții.

Practic, asta face și Biserica în timpul Postului Mare, ne explică zilnic dragostea și moartea lui Isus pe cruce pentru iertarea și fericirea noastră, pentru ca noi să lepădăm omul cel vechi și să ne naștem din nou, după chipul lui Isus, trăind în lume așa cum a trăit el (cf. 1In 2,6), ca la sfârșitul vieții să ne împărtășim de slava lui cerească. Să nu uităm că nu avem decât doar două alternative: ori morți în păcate, ori așezați în locurile cerești împreună cu Cristos (cf. Ef 2,4-10).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 30.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat