|
Doi ani cu papa Francisc: interviu luat părintelui Lombardi Se împlinesc doi ani de la alegerea la tronul pontifical a lui Jorge Mario Bergoglio, care la 13 martie 2013 a fost ales papă la a doua zi de conclav, luând numele - pentru prima dată în istoria Bisericii - de Francisc. Despre această importantă aniversare, Roberto Piermarini de la Radio Vatican l-a intervievat pe părintele Federico Lombardi, director al Radio Vatican și al Sălii de Presă vaticane: Părinte Lombardi, ce imagini rămân din acest al doilea an de pontificat al Papei Francisc? Într-un flux infinit de imagini este dificil să aleg vreuna. Însă eu voiam să amintesc trei. Prima este îmbrățișarea în trei, în fața Zidului Plângerii la Ierusalim cu rabinul și cu liderul musulman. Deci un moment simbolic fundamental al dialogului și păcii în călătoria Papei în Țara Sfântă, într-un punct absolut de crucial pentru pacea în lume. O a doua imagine care a rămas imprimată în toți este atunci când Papa Francisc, la sfârșitul marii ceremonii în catedrala ortodoxă din Istanbul, la Constantinopol, cere, într-un anumit sens, binecuvântarea patriarhului și se înclină în fața lui. Deci momentul fraternității și al dialogului ecumenic, marea dorință a unității creștinilor. Și apoi o a treia imagine care nu este o singură imagine ci o serie de imagini, pe care Papa însuși le-a evocat de mai multe ori, este în timpul marii călătorii în Filipine: aceste mulțimi de persoane pline de afect, doritoare să-l vadă pe Papa, să-l iubească, să manifeste entuziasmul lor pe care-l prezintă copiii. Deci, acest sentiment de bucurie, de speranță în fața Papei, a unui popor care privește la viitorul său cu speranță prezentându-i pe copii și noile generații ale Asis și ale omenirii. Tocmai în relație cu această călătorie în Filipine, și apoi și în Coreea, Sri Lanka, Asia a fost un pic continentul privilegiat în acest ultim an din partea Papei? Cu siguranță. Când a început pontificatul nu era clar dacă Papa Francisc avea să dea un mare loc călătoriilor în slujirea sa. Mai mult, părea că avea un pic de neîncredere, un pic de teamă, pentru că în sine nu era un călător. Însă, după aceea, trăind slujirea sa, el însuși a intensificat această dimensiune a slujirii sale pastorale percepându-i marea importanță, percepând așteptarea popoarelor din lume de a-l vedea, așteptarea părților Bisericii de a fi încurajate. Și cu siguranță în acești primi ani de pontificat, îndeosebi în al doilea, Asia a avut o parte extrem de importantă și era o parte așteptată pentru că, efectiv, de mult timp un Papă nu a mers în Asia orientală. Așadar, cele două mari călătorii în Coreea și Sri Lanka - Filipine, într-un fel manifestă redeschiderea frontului asiatic din angajarea Bisericii universale care a existat mereu, dar care desigur cu Papa care conduce și care dă exemplul devine și mai viu și mai intens. Și fiind vorba despre Asia, despre continentul principal din punct de vedere demografic și despre perspectivele de dezvoltare a întregii omeniri și despre continentul în care, într-un anumit mod, creștinismul este mai puțin cunoscut, este o minoritate mică, mică, deci, acest orizont de evanghelizare, de vestire a mântuirii lui Cristos, pentru viitorul omenii este deosebit de important. Așadar, cred că orizontul asiatic a fost caracteristic îndeosebi al acestui al doilea an de pontificat. Apoi a marcat și drumul dialogului interreligios și ecumenic? Cu siguranță. Acestea sunt dimensiuni permanente ale Bisericii de la Conciliu încoace, probabil și înainte, însă îndeosebi de la Conciliu încoace. Și Papa Francisc a alimentat aceste dimensiuni. Pentru ecumenism am avut îndeosebi raportul cu patriarhul de Constantinopol, deci frontul spre ortodocși este foarte intens, dar și foarte interesant și original al modului în care Papa l-a înfruntat, acela al dialogului și al întâlnirii cu penticostalii, cu comunitățile creștine care nu fac parte din Bisericile clasice tradiționale. Cu privire la aceasta, care este una din angajările importante din punct de vedere ecumenic, pentru că este una dintre dimensiunile cele mai dinamice ale creștinismului în lumea de astăzi, Papa Francisc, cu modul său original de întâlnire personală, a deschis orizonturi și a început drumuri extrem de semnificative. Din punctul de vedere al dialogului interreligios știm că există o mare tradiție de întâlniri, de prietenii personale ale Papei Francisc cu evrei dar și cu lideri musulmani. Și apoi într-un timp în care, ca astăzi, și în echilibrul lumii, tensiunile dintre popoare, care sunt și legate cu probleme cu caracter religios, această atitudine de dialog, de dialog pașnic, de încurajare la orice formă de înțelegere între religii, este extrem de prețioasă. La nivel internațional, anul acesta Papa a relansat rolul de mediere al Bisericii. Care sunt momentele principale ale acestei acțiuni? Dar... Papa a lansat o infinitate de apeluri pentru pace, îndeosebi în situațiile mai critice și dramatice pe care le cunoaștem bine: cele care se referă la Orientul Mijlociu, cele care se referă acum la Ucraina, despre teatrul european... Dintre momentele foarte semnificative pe care le-am văzut și în care într-un fel s-a perceput și capacitatea de a prezență personală a Papei Francisc, au fost "rugăciunea pentru pace", după călătoria în Țara Sfântă, cu invitația personală de rugăciune împreună adresată președintelui Israelului și președintelui Autorității Palestiniene, aici în Vatican. Un moment origina și personal de rugăciune care a deschis o ușă pentru a căuta noi orizonturi de pace într-o situație foarte dificilă. Și un alt moment care a zguduit și interesul internațional cu o anumită uimire a fost momentul în care președintele Obama și președintele Raul Castro i-au mulțumit Papei Francisc pentru contribuția sa la reînnoirea relațiilor dintre Statele Unite și Cuba. Aici s-a înțeles, deși cu multă discreție, că Papa Francisc a dat o proprie contribuție personală. Ori, eu cred că este foarte frumos faptul că Biserica catolică, și la nivel internațional, continuă să desfășoare un mare rol de pace. Cardinalul secretar de stat, Parolin, l-a descris într-un mare discurs la Universitatea Gregoriană, chiar în aceste ultime zile, în marele cadru al serviciului diplomatic al Sfântului Scaun pentru pacea între popoare. Însă Papa Francisc, personal, aș spune că aduce și o proprie contribuție personală pe baza carismei sale de întâlnire: el vorbește mereu despre cultura întâlnirii și el trăiește cultura întâlnirii personal când îi întâlnește pe lideri și încearcă să stabilească un raport de încredere cu ei, un raport de împărtășire personală care merge dincolo de studierea problemelor obiective, în complexitatea lor de tratative și așa mai departe; și ajută să se facă acel pas înainte în care se joacă un pic și persoana, ba chiar se joacă mult persoana, cu curajul său, cu speranța sa... Apoi sunt acești pași decisivi după care sistemul raporturilor diplomatice, al tratativelor, etc., urmează soluționarea mai durabilă a problemelor. Iată, eu cred că Francisc are acest dar de a putea să dea impulsuri chiar cu propria sa persoană și cu capacitatea sa de raporturi cu conducătorii popoarelor, cu conducătorii religioși, cu marii lideri pe care el îi întâlnește și care văd în el forța unei personalități care determină să se facă pași înainte concret, în viață. Eu despre asta sunt foarte convins: deci, cele două lucruri nu se exclud: carisma personală a Papei și serviciul diplomatic, de asemenea a colaboratorilor săi și a Sfântului Scaun, mai larg. Sperăm că acest lucru poate ajuta să se facă alți pași în direcția păcii în atâtea părți ale lumii, pentru că avem mare nevoie de asta. Ad intra există reforma Curiei: ce drum s-a făcut în acest an? Așa cum știm, Papa deja de la începutul pontificatului a pus în mișcare acest Consiliu de cardinali pentru a-l ajuta în toate problemele mari ale Bisericii, sfătuindu-l, dar și în domeniul reformei Curiei care a fost dorită de congregațiile cardinalilor pre-conclav. Și există un drum, în acest sens, un drum care nu este grăbit, care merge înainte cu un ritm propriu obișnuit de reflecție, de consultare. Papa manifestă această dorință de a lărgi consultarea. Ceea ce se reflectă în consiliul cardinalilor este apoi relansat, de exemplu, la nivelul întâlnirilor conducătorilor de dicasterii din Curie. Apoi este relansat în consistoriul împreună cu ceilalți cardinali și așa mai departe. Papa manifestă că nu se grăbește, ci vrea să facă un drum care să fie pe cât posibil împărtășit. Însă ceea ce mie mi se pare mai semnificativ de notat este că ideea de reformă pe care o are Papa este o idee de reformă care pornește de la inimă, de la spirit. Și marele discurs adresat Curiei - care a fost foarte observat de exemplu chiar în zilele dinaintea Crăciunului - spune asta, în fond: orice reformă este o reformă de convertire personală. Așadar, Papa invita la spovadă în ajunul marii sărbători a Crăciunului, examinându-ne în conștiință și în profunzime. Asta spunea membrilor Curiei care erau prezenți, dar toate persoanele din lume care fac parte din vreo instituție au înțeles că discursul putea să aibă valoare foarte bine și pentru ei, în formă adaptată și analogă. Deci, pe Papa îl interesează ca orice reformă să nu fie cu caracter logistic, de organizare, ci să fie înainte de toate de reînnoire a atitudinii, lucru care este cerut încontinuu de Evanghelie fiecăruia dintre noi. Și aș vrea să spun că în acești doi ani, Papa a cerut principalilor săi colaboratori din Curie să meargă să facă exerciții spirituale, în afara sediului obișnuit al Palatului Apostolic, într-o casă de exerciții tocmai pentru a se ruga cu adevărat împreună timp de o săptămână. Deci, discursul înainte de Crăciun și exercițiile spirituale ale Curiei sunt, după părerea mea, indiciile tipului de reformă și de reînnoire la care Papa se așteaptă, înainte de mașinațiunile cu caracter de organizare care după aceea, ca întotdeauna, pot să funcționeze bine sau mai puțin bine, sunt mereu obiect de discuție din punctul de vedere practic al opinabilului diferitelor soluții. Ceea ce contează este această reînnoire interioară. Sinodul despre familie a monopolizat un pic acest al doilea an de pontificat. Care este bilanțul și perspectivele în lumina a ceea ce a spus Papa Francisc? Suntem pe drum. Eu sunt convins că această reînnoire a Sinodului ca metodă de a merge pe drum a comunității Bisericii mai largi, care apoi ajunge să se maturizeze în întâlnirile episcopilor, este una din aspectele importante cu care Francisc vede slujirea sa adusă Bisericii. Este într-adevăr o tentativă de a face ca Biserica să trăiască experiența că este o comunitate care merge împreună, ascultând împreună glasul Duhului care o însoțește pe drum, fără frică, privind cu multă onestitate problemele lumii care sunt în jurul nostru, semnele timpurilor și, întocmai, fără frica de a merge în teritorii noi pentru că sunt noi teritoriile spre care merge omenirea. Noi nu le cunoaștem încă pe toate în amănuntele lor, însă cu credința trainică în Cristos și înrădăcinarea trainică în Evanghelie, să simțim ce spune astăzi Bisericii Duhul, pentru a înfrunta în mod adecvat, a răspunde în mod adecvat situațiilor noi care apar. Ori, Papa Francisc, așa cum spune el, nu la măsuță, ci un pic urmând sugestiile Duhului, a găsit în familie o mare tematică. Efectiv, familia este legată de viața concretă a celei mai mari părți a persoanelor din această lume și apoi faptul de a reflecta în lumina Evangheliei cum se trăiește această dimensiune, este o mare contribuție și pentru binele omenirii, este un mod de a desfășura slujirea Bisericii față de omenirea de astăzi. Papa, și în acest ultim an, i-a pus pe săraci și demnitatea și apărarea persoanei umane în centrul acțiunii sale pastorale... Da, acest lucru l-am înțeles foarte bine. A voit să se numească Francisc pentru că săracii erau în centrul atenției sale. Și știm că sunt săracii într-un sens mai amplu: sunt toate persoanele încălcate în demnitatea lor, nu numai din punct de vedere economic, ci și din punct de vedere spiritual, al sărăciei de raporturi sociale și așa mai departe. Și în asta, Francisc manifestă o mare atenție și a adus și la adresa atenției publice atâtea aspecte semnificative pentru demnitatea persoanei umane: problemele migranților, ale refugiaților, problemele noilor sclavii, problemele traficului de organe și de persoane umane, problemele marginalizării bătrânilor sau a bolnavilor... Iată, toate sunt lucruri care se vede că sunt îndrăgite și pe care el le amintește cu mare spontaneitate, cu gesturi și cu cuvinte. Eu aș vrea să spun că și tema care ne-a ocupat foarte mult în acești ani, aceea a abuzurilor sexuale asupra minorilor, se inserează în această atenție a lui Francisc față de cei "săraci" și față de marginalizări, și așa mai departe, într-un context mai amplu, cu multă coerență. Iată, deci, minorii abuzați sunt tipic persoane umane încălcate în demnitatea lor și de care trebuie să ne ocupăm. Și faptul că a lansat această nouă Comisie pentru ocrotirea minorilor, într-o perspectivă nu atât față de trecut și față de erorile din trecut, prețuind desigur experiența trecutului, ci privind mai ales la toate problemele prevenirii și ale abuzurilor, chiar și din afara Bisericii, în lumea de astăzi, este o mare intuiție, deci mi se pare un pas înainte important în continuitate cu angajarea Papei Benedict, dar cu o proprie lărgire a orizontului și cu o proprie inserare în această luptă pentru adevărata demnitate a persoanelor umane. Îl întreb pe directorul Sălii de Presă a Vaticanului: cum vedeți raportul dintre Papa și media? Dar... mie mi se pare că este un raport care continuă să fie în foarte mare parte pozitiv. Eu primesc practic în fiecare zi trei sau patru cereri de interviu cu Papa din parte unor ziare chiar destul de importante, din toate părțile lumii. Asta pentru a spune că există o foarte mare dorință, un foarte mare interes, pentru că desigur, media interpretează într-un fel așteptarea, interesul oamenilor. Iată, pentru mine acesta este un indiciu al faptului că oamenii privesc spre Papa cu multă atenție, cu multă așteptare; doresc de la el un cuvânt, sunt cuprinși de credibilitatea și de eficacitatea mărturiei sale ca lider mondial - religios - pentru lumea de astăzi, cu multă dorință de orientare din parte persoanelor care se află în situațiile cele mai variate, în diferitele părți ale lumii. Deci, acest interes din partea media este mereu foarte viu și în cea mai largă parte pozitiv. Acest lucru este pentru mine unul frumos, în sensul că eu cred că media pot să aibă - trebuie să aibă - și o funcție foarte pozitivă în lume pentru formarea opiniei publice, pentru informare; și atunci, trebuie să fie ajutate pentru a găsi cauzele bune, știrile pozitive, adevăratele preocupări care trebuie prezentate lumii de astăzi. Și faptul că se simt stimulate și interesate de o figură ca aceea a Papei Francisc, care cu siguranță îndrăgește binele persoanei umane și binele omenirii în raportul său cu Dumnezeu și în raporturile cu toate persoanele și conviețuirea dintre popoare, este ceva foarte frumos. Eu sper ca să dureze și să continue. Uneori, eventual, există părți un pic marginale din lumea mediatică uimite de libertatea, de originalitatea cu care Papa înfruntă anumite situații și sunt un pic dezorientate, un pic încurcate și scot în evidență acest aspect. Însă, acest lucru depinde de faptul că eventual nu au acea pozitivitate de perspectivă din punctul de vedere al credinței sau și din punctul de vedere de a privi înainte, care este important pentru a înțelege și a însoți un pontificat ca acela al lui Francisc. (După Radio Vatican, 12 martie 2015) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 16.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |