|
În ce direcție merge papa Francisc? Reflecții de Valentina Alazraki De Wlodzimierz Redzioch La 13 martie, în urmă cu doi ani, lumea l-a cunoscut pe cardinalul argentinian Jorge Maria Bergoglio, mai cunoscut ca papa Francisc. Se știa că arhiepiscopul de Buenos Aires era un tip un pic deosebit datorită modurilor în care trăia și cum conducea pastorația, dar nimeni nu-și imagina ce avea să facă odată devenit pontif. Pentru a face o evaluare cu privire la acești primi doi ani de pontificat, agenția Zenit a intervievat-o pe Valentina Alazraki, jurnalistă și scriitoare. Din 1974 corespondentă din Vatican a Televisa, cel mai mare network din lume în limba spaniolă; din 2005 colaborează și cu W Radio. A început cariera sa de vaticanistă în 1974, în timpul pontificatului lui Paul al VI-lea. Cu Ioan Paul al II-lea a participat la 100 de călătorii apostolice în străinătate. Este prima jurnalistă care l-a intervievat pe Ioan Paul al II-lea în ajunul călătoriei sale în Mexic, în ianuarie 1979. Cunoscând istoria sa personală, experiențele sale, țara și continentul de proveniență, faptul că era iezuit, dumneavoastră vă imaginați că pontificatul noului Papă avea să zguduie așa de mult Biserica? Când Francisc s-a arătat la Loja Bazilicii și a rostit cuvintele "Bună seara", am avut senzația clară că în acel moment se termina cu adevărat pontificatul lui Ioan Paul al II-lea. Dar pentru a spune adevărul, prima apariție a lui Francisc mi-a amintit apariția Papei Wojtyła: lui Ioan Paul al II-lea ceremonierul îi spusese că nu trebuia să spună nimic și trebuia să se limiteze la binecuvântare. În schimb el, stricând ceremonialul, i-a salutat pe credincioși și a rostit discursul în care a apărut vestita frază: Și iată că Preadistinșii Cardinali au chemat un nou episcop de Roma. L-au chemat dintr-o țară îndepărtată...". Francisc a făcut la fel, vorbind despre cardinalii care au mers să-l ia pe noul episcop de Roma "aproape la capătul lumii...". Această spontaneitate și ușurința de a crea contactul cu mulțimea ale lui Francisc mi-au amintit de Ioan Paul al II-lea. Dar imediat după aceea s-a întâmplat un lucru nou: Papa Bergoglio s-a înclinat cerând credincioșilor binecuvântarea. Acest gest - primul dintr-o lungă serie - trebuia să ne facă să înțelegem că aveam de-a face cu un Papă diferit. Am fost obișnuiți să evaluăm pontificatele trecute analizând importanța Magisteriului și a călătoriilor apostolice cu impactul lor asupra Bisericii și asupra lumii. După doi ani ai pontificatului Papei Francisc, documentele sunt puține: o enciclică Lumen fidei despre credință, scrisă la patru mâini cu Papa emerit, și exortația apostolică Evangelii gaudium despre vestirea Evangheliei în lumea actuală, care se consideră documentul programatic al pontificatului. Călătoriile în străinătate au fost 7 și cu 9 țări vizitate (Brazilia, Țara Sfântă, Coreea, Albania, Strasbourg, Turcia, Sri Lanka și Filipine). Privind astfel ar fi un pontificat normal. Cum de se vorbește deja despre pontificatul lui Francisc ca despre un eveniment "revoluționar"? Ori de câte ori cineva îl întreabă dacă este un Papă revoluționar, Francisc răspunde că el nu se simte revoluționar, dar că pune în act ceea ce au cerut cardinalii înainte de conclav și că în fond se întoarce la originea Bisericii catolice și la mesajul Evangheliei. Cred că există cu siguranță o revoluție în desfășurare atât prin stilul pontificatului cât și în tentativa de a schimba mentalitatea oamenilor și mai ales a bărbaților și femeilor din Biserică. Gesturile sale - cum ar fi să locuiască la "Sfânta Marta", să folosească o mașină obișnuită, să poarte pantaloni negri sub sutana albă - facă în așa fel încât Papa să fie perceput ca un Papă revoluționar. Această imagine este confirmată și de faptul că Francisc vorbește mereu despre săraci. În prima întâlnire cu noi jurnaliștii ne-a spus că ar fi voit o Biserică săracă pentru săraci. Desigur Biserica și Papii au vorbit mereu și s-au ocupat mereu de săraci - vezi opțiunea preferințială față de săraci, enciclica Populorum progressio a lui Paul al VI-lea și toată doctrina socială a Bisericii - însă Francis accentuează foarte mult această temă, atât prin cuvinte cât și prin gesturi. Cât privește experiența mea personală, eu vedeam în Ioan Paul al II-lea pe Papa, în sensul că el se simțea Papă și reprezentant al unei instituții milenare iubite și respectate. Wojtyła a adăugat la acest rol oficial umanitatea sa. Cu Francisc s-a accentuat aspectul uman și a diminuat, cred, rolul instituțional al Papei, așa cum îl înțelegeam până astăzi. Papa lui "cine sunt eu pentru a judeca?", foarte deschis față de cei îndepărtați, în omiliile sale de dimineață la "Sfânta Marta" ia în vizor, adesea cu cuvinte foarte dure, pe credincioșii catolici, dar și pe preoți și episcopi, fără a vorbi despre criticile sale aduse Curiei exprimate la 22 decembrie 2014. Se pune întrebarea: de ce această continuă critică a tuturor ambientelor Bisericii? Această critică are de-a face cu lupta sa împotriva "mondenității" Bisericii? Am auzit mulți preoți și surori care se plâng spunând: "De ce Papa se ia de noi? Ne bate mereu cu bățul. Și nu face asta cu oamenii care sunt departe de Biserică". Probabil că Papa vrea să schimbe radical mentalitatea credincioșilor. Eu, ca părinte, cred că tatăl este mai sever cu copiii, pretinde mai mult de la ei decât de la persoanele străine: pentru aceasta Francisc pretinde mai mult de la oamenii Bisericii. Dar este și altceva: Papa vrea să apară celor care nu cred, fie ei indiferenți sau ostili. Și acești oameni sunt într-un fel atrași de Francisc, le place de Francisc. Cred că această critică a sa adusă Curiei și mondenității în Biserică vine din mandatul pe care l-a primit de la Congregațiile cardinalilor înainte de conclav. Mulți cardinali criticau Curia Romană care într-un fel l-a "trădat" pe Benedict al XVI-lea. Și noul Papă trebuia să facă și el "curățenie". Francisc face reformele structurale dar a simțit și dorința de "a re-evangheliza" Curia: asta explică omiliile sale la "Sfânta Marta" și la Curie. Dar nu se limitează la asta: Papa lansează tuturor catolicilor provocarea de a trăi credința în mod radical. Lui nu-i plac catolicii lâncezi. Colegul nostru de la Le Figaro, Jean-Marie Guénois, îl numește pe Francisc "misionarul de incisivitate", interesat numai să-i convertească pe oameni la Cristos. Pentru aceasta Papa repetă că creștinismul nu este religia dogmelor și interdicțiilor, nici religia pentru inițiați, ci este religia "milostivirii lui Dumnezeu", fără "bariere de vamă". Sunteți de acord cu această afirmație? Am rămas foarte uimită când, la întoarcerea din Brazilia, vorbind cu jurnaliștii, Papa Francisc a răspuns la toate întrebările, dar când un coleg l-a întrebat de ce nu vorbea mult despre avort și despre apărarea vieții, el a părut supărat. A explicat foarte pe scurt că el este fiul Bisericii, deci poziția sa este clară și nu trebuie să vorbească în fiecare zi despre aceste teme. M-a uimit și că în timpul aceleiași întâlniri cu jurnaliștii, Papa a mulțumit unei alte jurnaliste pentru întrebarea referitoare la lobby gay în Vatican. Este clar că există teme pe care le iubește mai mult decât pe altele, cu privire la care se simte mai în largul său. Momentul cel mai dramatic al pontificatului a părut Sinodul despre familie unde s-au repetat într-un fel diviziunile care au avut loc în timpul Conciliului al II-lea din Vatican. Miza este foarte mare pentru că trebuie să se decidă dacă Biserica trebuie să încerce să schimba lumea în cheie evanghelică sau dacă trebuie s-o urmeze. Ce se va putea întâmpla în a doua sesiune a Sinodului din octombrie anul acesta? Cred că va continua ciocnirea. Cred că Papa la un moment dat a spus: să punem toată cărțile pe masă, în libertate deplină, putem face asta pentru că aici sunt eu care sunt garant al învățăturii. După doi ani de pontificat, putem spune unde vrea să ducă Biserica Papa Francisc? Francisc spune mereu că a venit la Roma cu valijoara sa și că se gândea să se întoarcă în Argentina imediat după conclav, că nu are niciun proiect personal și că se lasă condus de Duhul Sfânt. (După Zenit, 11 martie 2015) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 14.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |