Tirana: Femei și bărbați consacrați în Europa: mărturisitori și artizani ai comuniunii
În perioada 23-28 martie 2015, la Tirana (Albania), a avut loc cea de a 16-a adunare generală a Uniunii Conferințelor Superioarelor și Superiorilor Majori din Europa (UCESM). România a fost reprezentată de sr. Varvara Acatrinei, CJ, președinta Conferinței Superioarelor Majore (CRSM), sr. Ildikó Homa, SSS, secretara generală CRSM, și de pr. Tiberio Scorrano, OCarm., secretarul general al Conferinței Superiorilor Majori (CSMR).
UCESM, alcătuit din 38 de membri, din 27 de țări, a ales anul acesta ca locație pentru întâlnire Albania, deoarece adunarea generală programată anul trecut la Kiev nu s-a putut organiza din motivele istorice tragice bine cunoscute. Alegerea Albaniei însă a devenit simbolică pentru acest context din mai multe puncte de vedere: Albania este în Europa, dar nu este membru UE, iar populația de aproape 3 milioane se împarte între multe confesiuni (musulmani, ortodocși, catolici și alte confesiuni creștine), dar care oferă un model exemplar de colaborare interconfesională.
Viața consacrată europeană își caută răspunsul propriu înrădăcinat în Dumnezeu, conform semnelor timpurilor, precum și rolul în biserică și societate.
Papa Francisc a lansat trei provocări pentru anul vieții consacrate: profetismul, comuniunea și atenția pentru periferie. Conform cu aceste provocări participanții au fost îndrumați de pr. Marko Ivan Rupnik, SJ, teolog și artist, în reflecția lor asupra temei adunării generale pentru a pune sub semnul întrebării anumite perspective paradigmatice din gândirea teologică. Diferența între creștinii din primele secole și cei din zilele noastre poate fi surprinsă în diferența dintre viață și doctrină, existență și esență. Pentru primii creștini Biserica a însemnat teologia, iar pe parcursul secolelor doctrina s-a despărțit de viață, esența de existență, și experiența s-a obiectivizat. Astăzi avem mulți botezați, dar care nu au experiența vieții creștine. Numai acela devine creștin cine moare în Cristos și învie cu el și în el.
Provocarea vieții consacrate și a formării la viața consacrată constă tocmai în aceasta: doctrina universală ideală formulată se regăsește în concretul cotidian? Modelul anterior de viață consacrată a fost imitatio Christi (imitarea lui Cristos), dar aceasta s-a construit pe idealul de perfecțiune individuală. Astăzi omul european nu vrea o ideologie, ci viață. Idealul de viață consacrată astăzi la care aspiră oamenii este cea a umanității trăite în Dumnezeu. Teologia patristică cunoștea acest lucru, conform cunoscutului citat al sfântului Irineu: "Gloria lui Dumnezeu este omul viu". Spiritualitatea cristocentrică trebuie să fie completată: Cristos a venit ca să ni-l arate pe Tatăl, și la fel și noi suntem chemați ca să dăm mărturie despre Tatăl.
La ceea ce ne cheamă și papa Francisc, în special în acest an, este schimbarea perspectivei noastre teologice, ca să-l putem descoperi pe Dumnezeu în umanitatea noastră. Credința noastră trebuie să aibă un caracter simbolic, să nu rămână la nivelul semnului. Semnul este static, arată din exterior spre Dumnezeu. Simbolul însă este dinamic, ne permite ca să-l experimentăm pe Dumnezeu din interiorul nostru. Isus ne cheamă la această credință interioară de caracter simbolic: "Cine mă vede pe mine, îl vede pe Tatăl" (In 14,9). Viața ni-l arată pe Isus, nu credința conceptualizată.
Viața consacrată poate să-și descopere prospețimea, dacă în locul idealului de perfecțiune individuală, pune în centrul atenției sale și a cercetării teologice, milostivirea divină descoperită în umanitatea și slăbiciunea persoanei.
Participanții la cea de a 16-a adunare generală au avut ocazia să cunoască istoria poporului albanez prin vizitarea muzeului național din Tirana și prin întâlnirea organizată
la muzeu cu oficialitățile statului albanez. Prim-ministrul albanez la această întâlnire a mulțumit persoanelor consacrate din Albania pentru slujirea lor. Ministrul culturii și ministrul tineretului au subliniat efortul surorilor și fraților depus pentru cultură și educație.
La adunare au fost invitați și diverși reprezentanți ai confesiunilor prezente în Albania, care au depus mărturie despre cum încearcă să caute punctele comune în relațiile interconfesionale. Confesiunile - în interpretarea reprezentantului musulman - au trei inamici: ignoranța, lipsa dialogului și sărăcia. Rezolvarea primelor două probleme va duce și la rezolvarea problemei sărăciei.
În ultima zi participanții s-au rugat împreună cu persoanele consacrate din Albania calea crucii în Scutari, centrul catolicismului albanez. Tot aici au avut ocazia să viziteze închisoarea-muzeu, în care mulți credincioși catolici, dar nu numai, și-au dat viața pentru Dumnezeu.
În anul vieții consacrate această adunare generală a avut o relevanță deosebită pentru femeile și bărbații consacrați din Europa, și i-a întărit pe drumul indicat de papa Francisc:
"Așadar, fiți femei și bărbați de comuniune, faceți-vă prezenți cu curaj acolo unde există diferențe și tensiuni și fiți semn credibil al prezenței Duhului care revarsă în inimi pasiunea pentru ca toți să fie una (cf. In 17,21). Trăiți mistica întâlnirii: «Capacitatea de simțire, de ascultare a celorlalte persoane. Capacitatea de a căuta împreună drumul, metoda», lăsându-vă luminați de relația de iubire care există între cele trei persoane divine (cf. 1In 4,8) ca model al oricărui raport interpersonal (din scrisoarea papei Francisc pentru Anul Vieții Consacrate).
Sr. Homa Ildikó, SSS
lecturi: 13.