Papa Francisc la încheierea exercițiilor spirituale
Cu o bucată din mantia lui Ilie
S-au încheiat în dimineața zilei de vineri 27 februarie 2015, la Ariccia, exercițiile spirituale la care au participat pontiful și membrii Curiei Romane. Meditațiile au fost propuse de carmelitul Bruno Secondin în capela "Învățătorul Divin" a călugărilor paulini.
La sfârșitul reflecției de vineri dimineața, Papa Francisc a voit să-i mulțumească predicatorului. "În numele tuturor, și al meu, - a spus Papa - vreau să-i mulțumesc părintelui pentru munca sa printre noi pentru exercițiile noastre. Nu este ușor să dai exerciții preoților! Suntem cam complicați toți, dar dumneavoastră ați reușit să semănați. Fie ca Domnul să facă să crească aceste semințe pe care dumneavoastră ni le-ați dat. Și îmi doresc, și urez tuturor, să putem ieși de aici și cu o bucățică din mantia lui Ilie, în mână și în inimă. Mulțumim, părinte!".
"Tradiție înseamnă a păstra focul, nu a adora cenușa": nu se inspiră din Biblie, ci dintr-o frază a compozitorului Gustav Mahler, concluzia exercițiilor spirituale pentru Papa și Curia Romană conduse la Ariccia de părintele Bruno Secondin. Astfel predicatorul carmelit a voit - amintind de imaginea focului atât de apropiată de figura profetului Ilie - să-i invite pe toți, întorcându-se la activitățile zilnice normale, să fie "exploratori de cărări de noutate pentru sine și pentru alții", să ia mantia lui Ilie, moștenirea sa, și să "iasă spre frontiere" devenind "profeți ai fraternității".
Meditația părintelui Secondin s-a ținut în dimineața zilei de vineri 27 februarie. La sfârșit, după saluturile și mulțumirile Papei Francisc, participanții s-au întors în Vatican.
Ultima etapă a itinerarului de reflecție și rugăciune propus de predicator a fost centrată pe episodul biblic relatat în Cartea a Doua a Regilor (2,1-14) în care sunt descrise salutul final al lui Ilie adresat discipolilor săi și lui Elizeu, răpirea sa în carul de foc și începutul misiunii lui Elizeu care se despoaie de haine, ia mantia învățătorului și, pe malurile Iordanului, este recunoscut ca adevăratul moștenitor al profetului. Este o relatare intensă, plină de duioșie, în care un pic se dizolvă duritatea de caracter care-l distingea pe Ilie. Profetul într-un fel învață - și noi, a sugerat părintele Secondin, va trebui să învățăm "să oferim îmbrățișări de speranță și de duioșie" - de la discipolul său care este afectuos și răbdător.
Călătoria care îi determină pe cei doi protagoniști să traverseze Iordanul exprimă și simbolic acea legătură, care caracterizează toată viața lui Ilie, cu istoria antică a mântuirii dar și cu istoria viitoare, aceea care-l va vedea pe Cristos scufundându-se în aceleași ape și aducând plinătatea alianței. Deja acest itinerar, în care discipolul însoțește cu grijă pe învățător și încearcă să ia de la el toate ultimele învățături prețioase, provoacă reflecții. "Toți avem nevoie de învățători" a amintit predicatorul, invitând fie să avem mereu un părinte spiritual, fie să știm să-i însoțim pe alții: "Altminteri - a avertizat el - suntem numai birocrați".
Apoi vine scena topică: "viața de foc" a lui Ilie, marcată de "cuvinte de foc", la sfârșit se consumă în foc "ca o ardere de tot". Profetul este răpit în cer în carul de foc. Și numai dacă Elizeu contemplă acest foc poate să primească moștenirea lui Ilie, simbolizată de mantia sa. "Carisma guvernului, a cultului, a profeției, a înțelepciunii se transmite în foc, într-un adevăr trăit care arde obstacolele și este capabil să deschidă drumuri noi", a explicat părintele Secondin. Elizeu se despoaie de sine însuși și îmbracă mantia: "Trebuie să trăiască ceea ce amintește mantia: foc, slujire, luptă".
Tânărul, întorcându-se spre comunitate, simte greutatea provocării, măreția care-l depășește. Îi este frică. În Scriptură se citește că el pe malul Iordanului strigă: "Unde este Domnul, Dumnezeul lui Ilie?". Și tocmai atunci, într-un gest, începe misiunea sa. Elizeu lovește apele cu mantia și apele se deschid. Totul pornește de acolo. Și se regăsește acolo, a subliniat carmelitul, o angajare pentru fiecare: trebuie "să știm să deschidem o trecere în vârtejul haotic al vieții, să deschidem cărări de viață și de fidelitate". Este, a spus el, "o provocare pentru noi toți".
Adresându-se direct celor prezenți, părintele Secondin a continuat: "Coborând acum spre oraș, părăsind această singurătate în care ne-am ascuns un pic, noi trebuie la fel să acceptăm ca ceilalți să poată vedea în noi că ceva din spiritul lui Ilie a coborât asupra noastră: din privirea noastră, din stilul nostru, din capacitatea noastră de a deschide drumuri de autenticitate și cărări de libertate, din capacitatea noastră de a îmbrățișa orice mort pentru ca să revină la viață, de a striga îndoielile noastre... pentru că și noi avem atâtea îndoieli", oamenii "trebuie să poată verifica dacă într-adevăr purtăm nu numai mantia, fața de oremus", ci și capacitatea "de a deschide drumuri în mijlocul «Iordanurilor» haotice din viață, din istorie, din această societate".
În acest sens predicatorul a amintit că o carismă a conducerii în Biserică și aceea de a celebra trebuie să fie îmbogățite de "munus profetică" și din ea trebuie să primească dinamicitate.
După ce a subliniat că, așa cum a fost pentru Ilie, toți trebuie să fie disponibili "să se lase judecați de frați", părintele Secondin a încercat să adune provocările și invitațiile care au reieșit din aceste zile de meditație. Înainte de toate atenția față de popor și îndeosebi față de cei din urmă. Indicase asta deja în meditația din după-amiaza de joi, când a insistat mult asupra importanței de a deveni mijlocitori, de a lua asupra noastră trudele poporului: "A ieși spre alții, spre trudele săracilor", așa cum a reafirmat și într-un interviu dat la Centrul de televiziune vatican cu ocazia acestor exerciții spirituale. De fapt în cuvântul profetic, a spus el în timpul meditației, "este intrinsecă rodnicia fraternității".
Deci trebuie "să devenim țesători de întâlniri și însoțitori ai oricărui suferind". Mai ales, trebuie "să ne lăsăm surprinși de Dumnezeu încontinuu, să învățăm să primim noutatea lui Dumnezeu". Biserica, a amintit predicatorul, "nu poate să fie un atelier de restaurări, un muzeu de lumânări sau un laborator de utopii ciudate". De aceea, ca Ilie, trebuie să fim gata "să pornim la drum dacă Cuvântul ne cere să mergem".
(După L'Osservatore Romano, 28 februarie 2015)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 8.