|
Vatra Dornei: Reflecție la Săptămâna de Rugăciune pentru Unitatea Creștinilor Isus ne cere tuturor creștinilor: "Dă-mi să beau" (In 4,7)! Duminică, 18 ianuarie 2015, comunitatea romano-catolică din Vatra Dornei s-a reunit în rugăciune pentru unitatea creștinilor, avându-i alături și pe creștinii greco-catolici din oraș, în frunte cu parohul lor, pr. Ilie Veneciuc. Iată câteva din gândurile exprimate cu această fericită ocazie. An de an, în perioada 18-25 ianuarie, Biserica îi cheamă pe toți creștinii, pe toți fiii ei, acum din păcate "frații despărțiți", fiii aceluiași Tată, Dumnezeu, frați ai aceluiași mântuitor, Isus, și temple ale aceluiași Duh Sfânt, la întâlnire, la rugăciune, la ședere împreună, la clipe de bucurie și de comuniune frățească, cu dorința vădită de a reface unitatea ruptă și adâncită de niște perioade de orbire și rătăcire, în care i-a târât diavolul. Deși rugăciunea și grija pentru unitate au fost o constantă a Bisericii chiar de la început, totuși, sub forma de "Săptămână de Rugăciune pentru Unitatea Creștinilor", a început numai din anul 1740, în Scoția; iar "Săptămâna de Rugăciune pentru Unitatea Creștinilor", sub forma de astăzi, când creștinii dintr-o țară sau o regiune a lumii pregătesc un text biblic de meditat, a început din anul 1968, în Italia. Anul acesta, 2015, le-a venit rândul creștinilor din Brazilia să aleagă textul de meditat (cf. In 4,1-42), motoul fiind cerința lui Isus către fiecare creștin: "Dă-mi să beau" (In 4,7)! Unitatea creștinilor pentru care se roagă Biserica în acest timp nu este o invenție a timpurilor moderne, ci este o constantă de la începuturile ei, căci unitatea ei a fost pusă în pericol chiar de la începuturile ei, de iudei și păgâni, de eretici și tirani. Practic, grija și rugăciunea pentru unitatea Bisericii este continuarea și desfășurarea unui plan divin, care a început de la crearea și așezarea omului în paradis, când Dumnezeu cel întreit și unic i-a creat pe oameni după chipul și asemănarea sa (cf. Gen 1,26), ca oamenii să fie una între ei după modelul Preasfintei Treimi. Cineva explica așa: "În cer nu este decât un singur loc, și ca atare nu încape decât un singur locatar. De aceea, cele trei persoane divine sunt un singur Dumnezeu. De aceea, oamenii care vor să locuiască în cer trebuie să fie una între ei și una cu Dumnezeu". De când diavolul (diavol, care înseamnă cel care rupe și aruncă în două părți) i-a amăgit pe oameni să păcătuiască, pentru a-i dezbina între ei și a-i rupe de Dumnezeu, exact de atunci nu s-a mai găsit loc pentru ei în cer (cf. Gen 3,24). De aceea, pentru refacerea acestei unității rupte prin invidia diavolului, Isus s-a întrupat asumându-și natura noastră și a murit pe cruce ca să facă din cei doi una (cf. Ef 2,15-18). De aceea, Isus a lăsat ca testament Bisericii sale, ca toți să fie una între ei și una cu el (cf. In 17,21-22), căci altfel nu pot intra în cer. De aceea, Biblia ne spune: "Să mențineți unitatea Duhului în legătura păcii. Este un singur trup și un singur Duh, după cum ați și fost chemați la o singură speranță, aceea a chemării voastre. Este un singur Domn, o singură credință, un singur botez, un singur Dumnezeu și Tată al tuturor, care este peste toate, prin toți și în toți" (Ef 4,3-6). Iată ce ne spune în privința unității dintre creștini, sfântul episcop martir Ignațiu din Antiohia (35-117): "Fiecare dintre voi să devină un cor, pentru ca, în armonia înțelegerii dintre voi, primind melodia lui Dumnezeu în unitate, să-i cântați Tatălui prin Isus Cristos cu o singură voce, pentru ca el să vă asculte și să vadă din faptele voastre bune că sunteți mădularele Fiului său. De aceea, este folositor ca voi să fiți într-o unitate desăvârșită, și astfel să aveți întotdeauna împărtășire cu Dumnezeu" (cf. Ignațiu din Antiohia, Scrisoarea către efeseni, nr. 2,2-5,2). În Octava Mondială de Rugăciuni pentru Unitatea Creștinilor, Biserica ne chemă să trăim clipe de comuniune, în care să simțim măcar pentru puțin timp că suntem "mădulare vii și unite ale aceluiași trup, Biserica, mădulare unite sub același cap, Cristos" (cf. Ef 1,23; 5,23); că suntem ca niște "pietre vii zidite pe aceeași temelie a apostolilor și pe aceeași piatră unghiulară, Cristos" (cf. 1Cor 3,9-11; 1Pt 2,4-7); că suntem ca niște mlădițe vii și rodnice, unite cu vița, Cristos și între noi (cf. In 15,1-11). Timp de 11 veacuri Biserica a rezistat atacurilor coordonate de forțele iadului, atât din interiorul ei cât și din exteriorul ei. A fost suficientă o clipă de neatenție și nervozitate ca această unitate a Bisericii, unitate voită de Dumnezeu încă paradis, să se rupă. Potrivit unei legende, trimișii satanei nu reușeau să împingă la păcat un om sfânt ce trăia o viață de pustnic undeva în nordul Africii. Orice încercare a satanei se sfârșea cu un eșec, așa că satana, înfuriat de incompetența subalternilor ei, a luat cazul în propriile mâini. Și s-a apropiat de sfântul acela și i-a șoptit la ureche: "Fratele tău tocmai a foste ales episcop de Alexandria". Instantaneu, pe fața omului s-a citit succesul satanei: gura i s-a strâmbat într-un zâmbet disprețuitor, iar ochii s-au strâns într-o privire tăioasă. Invidia, mândria și goana după onoruri au fost și sunt încă armele folosite de satana pentru a-i ține pe creștini dezbinați și pe calea pierzării. Să nu uităm ce ne spune sfântul Paul: "Chiar dacă aș vorbi în limbi omenești și îngerești, și n-aș avea dragoste, sunt o aramă sunătoare sau un chimval zăngănitor. Și chiar dacă aș avea darul prorociei și aș cunoaște toate tainele și toată știința; chiar dacă aș avea toată credința, așa încât să mut și munții, și n-aș avea dragoste, nu sunt nimic. Și chiar dacă mi-aș împărți toată averea pentru hrana săracilor, chiar dacă mi-aș da trupul să fie ars, și n-aș avea dragoste, nu-mi folosește la nimic. Dragostea este îndelung răbdătoare, este plină de bunătate; dragostea nu pizmuiește; dragostea nu se laudă, nu se umflă de mândrie, nu se poartă necuviincios, nu caută folosul său, nu se mânie, nu se gândește la rău, nu se bucură de nelegiuire, ci se bucură de adevăr, acoperă totul, crede totul, nădăjduiește totul, suferă totul. Dragostea nu va pieri niciodată" (1Cor 13,1-8). Dacă am fost atenți la citirea textului biblic propus spre meditare și analiză pentru anul 2015 (cf. In 4,1-42), chiar din primul verset, vedem cum liderii religioși evrei, fariseii și cărturarii, care au fost ridicați de Ezdra și Nehemia la rangul de lideri spirituali pentru a conduce poporul spre primirea lui Mesia, în loc să-i îndrepte pe oameni spre Cristos, ca Ioan Botezătorul, au căutat să facă intrigă între ucenicii lui Ioan și ucenicii lui Isus, ca ei să nu se unească, ca ei să rămână chiar fără mântuire, numai ca ei să-și păstreze funcțiile de conducere și avantajele lumești. Dușmanii unității Bisericii, din interiorul și din exteriorul ei, pentru a-și păstra funcțiile avantajele pământești, au recurs și recurg încă la intrigi, calomnii, minciuni, prigoane și violențe de tot felul, uitând că "porțile iadului nu vor reuși să biruie Biserica (cf. Mt 16,18). Când Isus s-a născut, un tiran, care credea că Isus îi va lua regatul, l-a prigonit și a voit să-l omoare (cf. Mt 2,13); dar împărăția lui Isus nu este din această lume (cf. In 18,35), cum nici el și nici ucenicii lui nu sunt din această lume (cf. In 17,16). Când Isus predica împărăția lui Dumnezeu și modul cum se intră în ea, mai marii preoți au crezut că Isus vrea să le ia locul la templu (cf. In 11,48). Dar Isus nu a venit să le ia locul, ci să le dea un loc în templul lui Dumnezeu. Și astăzi mulți lideri religioși se tem că, dând curs chemării lui Cristos la unitate, își vor pierde funcțiile și avantajele. Nu numai că nu le vor pierde, ci vor câștiga și tronuri de domnie în ceruri (cf. Mt 19,28). "Dragi creștini, nu vă fie frică de Cristos! El nu ia nimic și dăruiește totul", spunea papa Benedict al XVI-lea. Sunt absolut convins că unitatea se va face peste capetele și peste interesele meschine potrivnicilor ei din toate cultele creștine și din afara lor, căci unitatea este planul și lucrarea lui Dumnezeu, iar porțile iadului nu pot birui Biserica (cf. Mt 16,18). Cine oare a crezut că va cădea comunismul? Și totuși el a căzut, iar căderea a pornit de la cei care l-au creat. Toți cei care au rupt Biserica, cămașa lui Cristos fără cusătură (cf. In 19,23-24), cei care întrețin această ruptură prin "violența" vorbelor și prin "răutatea" faptelor, cei care refuză să facă pasul spre unitate din interese pământești trecătoare, cei care se cred singurii ucenici "adevărați" ai lui Cristos, cei care cred că vor menține ruptura după placul și interesele lor, vor avea surpriza să vadă că mișcarea de unitate se va face contra voinței lor; căci cerul și pământul vor trece, dar cuvintele lui Dumnezeu, care a promis că porțile iadului nu vor birui Biserica sa, nu vor trece (cf. Mt 5,18-19). Evanghelia de astăzi spune că datoria creștinilor din toate cultele, care vor cu adevărat unitatea, este să dialogheze după exemplul lui Isus și samariteana (cf. In 4, 1-42). În acest dialog, cu smerenie să arate prețuire celuilalt; cu smerenie să recunoască nevoia de celălalt; cu smerenie să-și recunoască reciproc greșelile; cu smerenie să practice rugăciunea în comun; cu smerenie să participe la celebrări liturgice în comun. Cei mai mulți dintre creștinii cultelor religioase își doresc unirea; doar puțini dintre cei interesați o mai refuză încă. Octava de Rugăciuni pentru Unitatea Creștinilor se va încheia curând, dar întâlnirile, rugăciunile, activitățile ecumenice trebuie să continue. Chiar dacă li se pare că trudesc în zadar, creștinii dornici de unitate, asemenea poporului evreu condus de Iosue, trebuie să înconjoare zilnic zidurile dezbinări, să se roage și să cânte, să caute și să promoveze dialogul, căci Dumnezeu, la plinirea timpului, prin puterea sa divină va rupe aceste ziduri ale despărțirii, așa cum a surpat zidurile puternice ale Ierihonului (cf. Ios 6,20). Ceea ce acum pare imposibil la oameni, este foarte ușor la Dumnezeu (cf. Lc 1,37). Octava Mondială de Rugăciune pentru Unitate să ne călăuzească la trezirea unei dorințe pentru ceva mai bun; la trezirea unei convingeri cu privire la nevoia reciprocă unii de alții; la hotărârea de a mărturisi pe Isus împreună; la hotărârea de a pune cuvântul lui Dumnezeu mai presus de orice cuvânt omenesc, fie el și al "sfinților". Pr. Ioan Lungu * * * Pe ercis.ro există o pagină specială dedicată Săptămânii de Rugăciune pentru Unitatea Creștinului, în meniul Biblioteca > Ecumenism. lecturi: 20.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |