|
Papa: a avea grijă de cei săraci nu e comunism, e Evanghelie De Andrea Tornielli - Giacomo Galeazzi "Papa Francisc. Această economie ucide" este cartea despre magisteriul social al pontifului scrisă de Andrea Tornielli, coordonator al "Vatican Insider", și Giacomo Galeazzi, vaticanist de la "La Stampa". Volumul, editat de Piemme (228 de pagini), în librării de marți 13 ianuarie, adună și analizează discursurile, documentele și intervențiile lui Francisc despre sărăcie, imigrație, dreptate socială, salvgardarea creației. Și pune în confruntare experiți în economie, finanțe și doctrina socială a Bisericii - între aceștia profesorul Stefano Zamagni și bancherul Ettore Gotti Tedeschi - relatând și reacțiile pe care anumite luări de poziție ale Pontifului le-au provocat. Cartea se încheie cu un interviu pe care Francisc l-a dat autorilor la începutul lunii octombrie 2014. Prezentăm un amplu fragment, publicat și în cotidianul "La Stampa" la 10 ianuarie 2015. "Marxist", "comunist" și "pauperist": cuvintele lui Francisc despre sărăcie și despre dreptatea socială, referințele sale frecvente la atenția față de cei nevoiași, au atras critici și chiar acuze uneori exprimate cu duritate și sarcasm. Cum trăiește toate acestea Papa Bergoglio? Pentru ce tema sărăciei a fost așa de prezentă în magisteriul său? Sanctitate, capitalismul așa cum îl trăim în ultimele decenii este, după părerea dumneavoastră, un sistem într-un fel ireversibil? "N-aș ști cum să răspund la această întrebare. Recunosc că globalizarea a ajutat multe persoane să se ridice din sărăcie, dar a condamnat atâtea altele să moară de foame. Este adevărat că în termeni absoluți a crescut bogăția mondială, dar au crescut și inegalitățile și au apărut noi sărăcii. Ceea ce este cunoscut e că acest sistem se menține cu acea cultură a rebutului, despre care am vorbit deja de mai multe ori. Există o politică, o sociologie, și chiar o atitudine a rebutului. Când în centrul sistemului nu mai este omul ci banul, când banul devine un idol, bărbații și femeile sunt reduși la simple instrumente ale unui sistem social și economic caracterizat, ba chiar dominat de dezechilibre profunde. Și astfel se "rebutează" ceea ce nu folosește acestei logici: este acea atitudine care rebutează copiii și bătrânii și care acum îi lovește și pe tineri. M-a impresionat să aflu că în țările dezvoltate sunt atâtea milioane de tineri sub 25 de ani care nu au loc de muncă. I-am numit tinerii "nici-nici", pentru că nici nu studiază nici nu muncesc: nu studiază pentru că n-au posibilitatea să facă asta, nu muncesc pentru că lipsește locul de muncă. Dar aș vrea să amintesc și acea cultură a rebutului care duce la refuzarea copiilor chiar și cu avortul. Mă uimesc nivele de natalitate așa de scăzute aici în Italia: așa se pierde legătura cu viitorul. De asemenea cultura rebutului duce la eutanasia ascunsă a bătrânilor, care sunt abandonați. În loc de a fi considerați ca amintirea noastră, legătura cu trecutul nostru și o resursă de înțelepciune pentru prezent. Uneori mă întreb: care va fi următorul rebut? Trebuie să ne oprim la timp. Să ne oprim, vă rog! Așadar, pentru a încerca să răspund la întrebare, aș spune: să nu considerăm această stare a lucrurilor ca ireversibilă, să nu ne resemnăm. Să încercăm să construim o societate și o economie în care omul și binele său, și nu banul, să fie în centru". O schimbare, o atenție mai mare față de dreptatea socială poate să aibă loc grație mai multei etici în economie sau este corect să se imagineze și schimbări structurale la sistem? "Înainte de toate e bine de amintit că este nevoie de etică în economie și este nevoie de etică și în politică. De mai multe ori diferiți șefi de stat și lideri politici pe care am putut să-i întâlnesc după alegerea mea ca Episcop de Roma mi-au vorbit despre asta. Au spus: voi liderii religioși trebuie să ne ajutați, să ne dați indicații etice. Da, păstorul poate să facă referințele sale, dar sunt convins că este nevoie, așa cum amintea Benedict al XVI-lea în enciclica Caritas in veritate, de bărbați și femei cu brațele ridicate spre Dumnezeu pentru a-l ruga, conștienți că iubirea și împărtășirea din care derivă dezvoltarea autentică, nu sunt un produs al mâinilor noastre, ci un dar care trebuie cerut. Și în același timp sunt convins că este nevoie ca acești bărbați și femei să se angajeze, la orice nivel, în societate, în politică, în instituții și în economie, punând în centru binele comun. Nu mai putem aștepta să rezolvăm cauzele structurale ale sărăciei, pentru a vindeca societățile noastre de o boală care poate duce doar spre noi crize. Piețele și speculațiile financiare nu se pot bucura de o autonomie absolută. Fără o soluție la problemele săracilor nu vom rezolva problemele lumii. Este nevoie de programe, mecanisme și procese orientate spre o mai bună distribuire a resurselor, spre crearea de locuri de muncă, spre promovarea integrală a celui care este exclus". De ce cuvintele puternice și profetice ale lui Pius al XI-lea în enciclica Quadragesimo anno împotriva imperialismului internațional al banului, astăzi sună pentru mulți - și catolici - exagerate și radicale? "Pius al XI-lea pare exagerat celor care se simt loviți de cuvintele sale, înțepați pe viu de denunțările sale profetice. Însă Papa nu era exagerat, a spus adevărul după criza economico-financiară din 1929, și ca bun alpinist vedea cum era situația, știa să privească departe. Mă tem că sunt exagerați mai degrabă aceia care și astăzi se simt chemați în cauză de cuvintele lui Pius al XI-lea...". Rămân încă valabile paginile din Populorum progressio în care se spune că proprietatea privată nu este un drept absolut, ci este subordonată binelui comun, și cele din catehismului sfântului Pius al X-lea care prezintă printre păcatele care strigă răzbunare în fața lui Dumnezeu a oprima pe cei săraci și a defrauda muncitorii de salariul just? "Nu numai că sunt afirmații încă valabile, dar cu cât trece timpul cu atât le găsesc mai dovedite de experiență". Au uimit mulți cuvintele dumneavoastră despre săraci "carne a lui Cristos". Vă deranjează acuza de "pauperism"? "Înainte ca să vină Francisc de Assisi existau «pauperiștii», în Evul Mediu au fost multe curente pauperiste. Pauperismul este o caricatură a Evangheliei și chiar a sărăciei. În schimb sfântul Francisc ne-a ajutat să descoperim legătura profundă dintre sărăcie și drumul evanghelic. Isus afirmă că nu se poate sluji la doi stăpâni, Dumnezeu și bogăția. Este pauperism? Isus ne spune care este «protocolul» pe baza căruia noi vom fi judecați, este cel pe care-l citim în capitolul 25 din Evanghelia lui Matei: mi-a fost foame, mi-a fost sete, am fost în închisoare, am fost bolnav, am fost gol și m-ați ajutat, îmbrăcat, vizitat și v-ați îngrijit de mine. De fiecare dată când facem asta unui frate al nostru, o facem lui Isus. A avea grijă de aproapele nostru: de cel care e sărac, de cel care suferă în trup sau în spirit, de cel care este în nevoie. Aceasta este piatra de comparație. Este pauperism? Nu, este Evanghelie. Sărăcia îndepărtează de idolatrie, de faptul de a ne simți autosuficienți. Zaheu, după ce a întâlnit privirea milostivă a lui Isus, a dăruit jumătate din averile sale săracilor. Mesajul Evangheliei este unul adresat tuturor, Evanghelia nu-i condamnă pe bogați, ci idolatria bogăției, acea idolatrie care face insensibili la strigătul săracului. Isus a spus că înainte de a oferi darul nostru în fața altarului trebuie să ne reconciliem cu fratele nostru pentru a fi în pace cu el. Cred că, prin analogie, putem extinde această condiție și la a fi în pace cu acești frați săraci". Dumneavoastră ați subliniat continuitatea cu tradiția Bisericii în această atenție față de săraci. Puteți da vreun exemplu în acest sens? "Cu o lună înainte de a deschide Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican, Papa Ioan al XXIII-lea a spus: «Biserica se prezintă așa cum este și vrea să fie, ca Biserica tuturor, și îndeosebi Biserica săracilor». În anii următori alegerea preferențială pentru cei săraci a intrat în documentele magisteriului. Cineva ar putea să se gândească la o noutate, în timp ce e vorba în schimb de o atenție care își are originea în Evanghelie și este documentată deja în primele secole de creștinism. Dacă aș repeta câteva texte din omiliile primilor Părinți ai Bisericii, din secolul al II-lea sau al III-lea, despre modul în care trebuie tratați săracii, ar fi vreunul care m-ar acuza că omilia mea este una marxistă. «Nu dintr-al tău dăruiești săracului; tu nu faci decât să-i dai ceea ce îi aparține. Pentru că e ceea ce este dat în comun pentru folosința tuturor ceea ce tu îți adaugi. Pământul este dat tuturor și nu numai bogaților». Sunt cuvinte ale sfântului Ambroziu, care i-au folosit Papei Paul al VI-lea pentru a afirma, în Populorum progressio, că proprietatea privată nu constituie pentru nimeni un drept necondiționat și absolut, și că nimeni nu este autorizat să rezerve folosinței sale exclusive ceea ce depășește nevoia sa, când ceilalți duc lipsă de ceea ce e necesar. Sfântul Ioan Gură de Aur afirma: «A nu împărtăși propriile bunuri cu săracii înseamnă a fura de la ei și a-i priva de viață. Bunurile pe care le avem nu sunt ale noastre, ci ale lor». (...) Cum se poate vedea, această atenție față de săraci este în Evanghelie, este în tradiția Bisericii, nu este o invenție a comunismului și nu trebui ideologizată, așa cum s-a întâmplat uneori în decursul istoriei. Biserica atunci când invită să se învingă ceea ce am numit «globalizarea indiferenței» este departe de orice interes politic și de orice ideologie: determinată numai de cuvintele lui Isus, vrea să ofere contribuția sa la construirea unei lumi în care să se păzească unul pe altul și să se îngrijească unul de altul". (După Vatican Insider, 10 ianuarie 2015) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 24.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |