|
Caleidoscop asiatic De Malcolm Ranjith Cardinal arhiepiscop de Colombo În Asia, și în special în Sri Lanka, îi mulțumim lui Dumnezeu pentru darul dublu pe care a ales să ni-l ofere: vizita succesorului lui Petru și canonizarea fericitului Joseph Vaz. Decizia lui Francisc de a vizita Sri Lanka s-a format în decursul unui an. I-am adresat invitația chiar în seara alegerii, la 13 martie 2013. El s-a arătat în mod entuziast deschis la idee. Dorea să manifeste în mod concret apropierea iubitoare a lui Dumnezeu de mica turmă din acest vast continent. Asta arăta că inima sa de păstor era deschisă ca să-i îmbrățișeze pe toți, chiar și pe oamenii din această minusculă insulă a noastră. Următoarele invitații din partea Conferinței episcopale și a autorităților statele au fost primite cu entuziasm. Apoi, în timpul întâlnirii cu migranții srilankezi în Italia în bazilica "Sfântul Petru", la 18 februarie 2014, Papa a exprimat public speranța de a putea veni în țară. Și cu ocazia vizitei ad limina a episcopilor din Sri Lanka, la 3 mai, a confirmat în mod oficial călătoria. În prima invitație i-am explicat Pontifului că Sri Lanka ar fi fost pentru el un loc ideal pentru a avea o viziune caleidoscopică a Asiei, cu numeroasele sale convingeri religioase, și a modului în care mica turmă a Domnului trăiește și mărturisește credința în mijlocul unei mări de necreștini. Și acest lucru l-a atras, pentru că Francisc a fost mereu un susținător pasionat al armoniei între religii și al unității. În afară de asta, continentul, cu peste două treimi din populația mondială și abia 2,6 la sută creștini, putea să fie un interesant și nou izvor de îmbogățire pentru Biserică. De fapt, Asia este guvernată de diferitele valori morale și spirituale oglindite în etosul hinduismului, budismului, islamului, confucianismului, taoismului și apoi al creștinismului. Sufletul asiatic este un suflet religios. Orientarea sa filozofică fundamentală nu este dominată de principiul greco-roman al contradicției, mai degrabă îi include pe cei opuși; nu este liniară ci mai curând circulară și este profund condiționată de fondatorii religiilor antice. El cu greu ajunge la rezolvarea nepotrivirilor, și totuși are o creștere economică optimistă; este chinuit de sărăcie și tensiuni sociale, și totuși doritor de pace; caută să utilizeze toate resursele naturale pentru a se îmbunătăți, dar este conștient de legătura intimă care există între lumea materială și viața umană. Biserica în continentul nostru nu poate să ignore aceste contraste, ci trebuie să mențină cu ele un dialog constant. Dacă pe de o parte situația de "turmă mică" expune Biserica la pericolul sincretismului, pe de altă parte o ajută să învețe să supraviețuiască și chiar să se răspândească într-un context care permite un tăcut simț de atracție față de ceea ce este nou. Motivul acestui lucru este că atâția asiatici apreciază prospețimea credinței creștine, care este relativ tânără dacă este comparată cu celelalte religii. Bisericile orientale, care au și ele o istorie de intrare tăcută în continent și nu de introducere colonială, au mult în comun cu Biserica universală în ce privește vârsta și experiența în evanghelizare. De aceea, vizita Papei într-un context tipic asiatic poate folosi pentru îmbogățirea reciprocă fie a Bisericii universale fie a spiritului asiatic. Și astfel călătoria Pontifului va fi o importantă piatră de hotar în noul mod de a realiza evanghelizarea pe care Francisc o recomandă îndeosebi prin exortația apostolică Evangelii gaudium. Vizita ar putea să mărească interesul ambelor părți - Biserica și continentul - de a învăța una de la alta și să se aprecieze reciproc. Și aici, una dintre mărturiile cele mai puternice, din punct de vedere pedagogic, este aceea a lui Joseph Vaz. Viața sa a fost o viață de umilă mărturie față de limbajul transformator al iubirii, manifestat în Evanghelie; a oglindit puterea iubirii milostive al lui Dumnezeu, care se năștea din rădăcinile sufletului său. În asta era umil și totuși puternic, ascetic - așa cum orice om de credință asiatic ar trebui să fie mereu - dar generos și bucuros în slujirea sa; expus la riscul de orice fel, și totuși înzestrat cu profundă încredere și credință în Dumnezeu; îndrăgostit de omenire, dar mereu conștient de nevoia de a se sprijini de Tatăl. Ca Abraham, care a plecat ascultând de Domnul și permițându-i să-l folosească total pentru misiune. a fost un sanyasi - om sfânt al hinduismului - totalmente altruist. Nu s-a impus contemporanilor săi, ci a permis vieții sale să se dizolve în mijlocul lor, până acolo încât ei au fost atrași de Cristos. Pentru a înțelege această figură este bine să aruncăm o privire la istoria țării Sri Lanka din secolele XVII și XVIII. De fapt, în secolul al XVI-lea a fost o renaștere a credinței catolice în țară cu venirea neașteptată a portughezilor în 1505: renaștere pentru că prezența precedentă este documentată de câteva registre și de găsirea unei cruci orientale din secolul al V-lea în săpăturile din vechea cetate Anuradhapura. După aceea, credința catolică a ajuns la apogeu în zonele de coastă ale țării. Deși portughezii erau interesați îndeosebi de comerț și de căutarea bogăției, au favorizat expansiunea catolicismului în insulă invitându-i pe misionari. Primii care au venit au fost franciscanii în 1543, urmați de iezuiți în 1602, de dominicani în 1605 și de augustinieni în 1606. Însă toți erau europeni, deci, când în 1656 controlul provinciilor maritime a trecut la protestanții olandezi, comunitatea catolică a fost suprimată cu forța. Toți misionarii au fost expulzați și a fost interzisă practicarea credinței. Mulți catolici au fost constrânși să devină membri ai bisericilor protestante sau să îmbrățișeze alte religii. Practicarea credinței a trecut la clandestinitate și timp de trei decenii nu preoții s-au îngrijit de catolicii rămași. Misionarii europeni nu puteau să intre în Sri Lanka nici măcar pe ascuns, pentru că funcționarii olandezi puteau să-i identifice ușor grație pieii albe. Această situație s-a dovedit providențială pentru că a pregătit terenul pentru o soluție indigenă a crizei. Domnul a atins inima unui tânăr preot din India, pentru ca să se simtă chemat să aducă alinare și putere comunității catolice din Sri Lanka. Joseph Vaz s-a născut la Goa, din părinții Christopher Vaz și Marie de Miranda, la 21 aprilie 1651. Încă de tânăr a petrecut multe ore în rugăciune. A fost generos și entuziast, leal Bisericii, studios și preocupat față de cei săraci și cei nevoiași, cu un profund spirit ascetic și de abnegație. Intrat în seminar, după ce a terminat studiile a fost hirotonit preot în 1676 pentru arhidieceza de Goa. Încă de la început s-a simțit chemat la misiuni, de aceea a decis să se unească la un oratoriu întemeiat de părintele Pasqual da Costa Jeraimias, care după aceea a prosperat și a primit mulți alți membri. Foarte repede Joseph Vaz a devenit lider și, cerând permisiunea de a se uni la Oratoriul sfântului Filip Neri, a făcut din fundația din Goa un Oratoriu independent sub această regulă. Atunci, aflând despre situația tristă a comunității catolice din Sri Lanka, a decis să i se dedice complet. În 1687, travestit în muncitor, împreună cu un tânăr voluntar cu numele John, s-a îmbarcat pe o navă comercială și a debarcat mai întâi la Mannar și apoi la Jaffna. Obosit și bolnav, Joseph Vaz a avut mari dificultăți să-i găsească pe catolici, făcându-se recunoscut de ei, învățând limba locală tamil și slujindu-i fără să fie descoperit de olandezi. Însă a reușit să slujească cu zel comunitatea din acea zonă, în cea mai mare parte mergând și vizitându-i în secret pe catolici. Diferitele tentative ale olandezilor de a-l captura au eșuat. Aflând despre prezența altor catolici în zona Kandy, care nu era sub controlul olandezilor ci a regelui local, a decis să meargă acolo. Însă în timp ce era pe drum, bănuit că este un spion al portughezilor, a fost arestat de soldații regelui și închis la Kandy. După doi ani, regele Wimaladharmasuriya al II-lea, auzind vorbindu-se despre natura sa profund ascetică și edificatoare, a schimbat condamnarea în arest la domiciliu și i-a permis să-și desfășoare îndatoririle sale pastorale. În felul acesta Joseph Vaz a mers peste tot, uneori chiar fără permisiunea regelui, și în zonele sub control olandez, vizitându-i pe catolici, celebrând sacramentele și catehizând. A trăit în manieră simplă, ajutându-i pe toți, făcând o serie de minuni - inclusiv acela de a face să se termine o gravă secetă cu ploi puternice - și ocupându-se personal de bolnavi atunci când orașul a fost lovit de o epidemie de ciumă și toți ceilalți au fugit abandonându-i. A invitat mulți alți confrați de la Oratoriul din Goa să se unească cu el, inclusiv pe Jacome Gonsalves, caree apoi a devenit un mare scriitor și a contribuit la răspândirea literaturii și a culturii catolice în limbile locale în Sri Lanka. Și astăzi influența părintelui Gonsalves în liturgia catolică, în literatură, în muzică și în teatru este privită cu admirație și de necredincioși. Joseph Vaz a refuzat titlul episcopal, preferând să rămână un simplu preot. Umilința sa și slujirea sa au fost motiv de boli frecvente. La 16 ianuarie 1711 a murit la vârsta de șaizeci de ani. A fost înmormântat la Kandy, dar până astăzi nu se știe locul înmormântării. Misiunea sa a fost aceea a dăruirii totale, permițând Domnului să domine viața sa, ca Ioan Botezătorul. Faima sa de sfințenie era așa de vastă încât l-a determinat pe episcopul de Cochin, deja în 1713, să demareze cauza pentru beatificare, apoi dusă înainte de arhiepiscopul de Goa și de episcopul de Kandy. În 1989, Congregația Cauzelor Sfinților a promulgat decretul despre virtuțile sale eroice și la 6 iulie 1993, Ioan Paul al II-lea a recunoscut minunea atribuită mijlocirii sale. La 21 ianuarie 1995, Pontiful polonez, în timpul vizitei sale în Sri Lanka, l-a beatificat la Colombo. Poporul srilankez a continuat să se roage pentru canonizarea sa. Și episcopii din țară au continuat să insiste și astfel, ținând cont de vasta considerație populară a sfințeniei sale și a cererilor continue venite din Sri Lanka, din India și din alte părți ale lumii, Papa Francisc a accelerat acest proces. Și în timpul consistoriului din 20 octombrie 2014 a decis să-l canonizeze în cursul acestei vizite. Noi catolicii srilankezi suntem plini de bucurie pentru acest mare dar al lui Dumnezeu oferit Bisericii noastre. Îi mulțumim Domnului pentru că a salvat credința noastră, în timpul unei perioade extrem de dificile, prin acest mare misionar. Este providențial faptul că, tocmai atunci când un misionar cu piele albă ar fi avut dificultăți de a lucra, Domnul a ales un fiu din pământul asiatic. Și mai târziu, atunci când Leon al XIII-lea a decis să instituie în Asia un seminar regional pentru vocațiile indigene, a fost inspirat de exemplul lui Joseph Vaz, despre a cărui viață și despre a cărui misiune în Sri Lanka aflase prin intermediul delegatului apostolic în India, Ladislaus Zaleski. Papa Pecci, la recomandarea lui Zaleski, în 1893, a ales tocmai Kandy ca sediu al primului seminar regional pentru preoți indigeni în Asia. Decizia profetică a Papei Leon de a încuraja indigenizarea Bisericilor locale, într-un timp în care vocațiile misionare în Europa erau abundente, a fost probabil inspirată de slujirea exemplară desfășurată de Joseph Vaz. Vizita iminentă a Papei Francisc și alegerea sa de a-l canoniza pe sfântul nostru pe pământul său sunt cu adevărat daruri cu o valoare incomensurabilă. Ambele evenimente exprimă în mod tangibil profunzimea grijii iubitoare a lui Dumnezeu față de noi. Și este clar că există asemănări în alegerile concrete făcute de Papa Francisc și de Joseph Vaz, precum și în ratio care se află la baza acestor alegeri: îndeosebi, spiritul de optimism și bucuria Pontifului argentinian în a face față diferitelor provocări ale misiunii ecleziale astăzi, pe de o parte, și forța de voință și angajarea demonstrate de Joseph Vaz, pe de altă parte, sunt înrădăcinate în Isus. De fapt, Joseph Vaz aparținea total lui Cristos. Entuziasmul său și disponibilitatea sa de a îndura chiar și martiriul pentru cauza misiunii sale oglindeau spiritul marelui apostol Paul. Bucuria lui Joseph Vaz de a se dedica pentru Domnul provenea din această totală identitate cu Isus. Și Papa Francisc oglindește tot acest spirit. Frumusețea vieții lui Vaz se află în faptul că iubirea l-a determinat să abandoneze totul și să meargă într-un teritoriu ostil încrezându-se total în Domnul. Aproape nimeni nu știa despre sosirea lui în Sri Lanka. Nu-l aștepta niciun comitet de primire. Nu avea nimic, depindea total de generozitatea catolicilor săraci și persecutați. A rămas cu ei, a împărtășit casele lor umile, a parcurs distanțe lungi, a fost profund ascetic și dezlipit și a fost un om al rugăciunii încât adesea petrecea nopți întregi în fața Domnului. Totuși nu s-a descurajat niciodată: celebra sacramentele cu evlavie, a fost un bun învățător și predicator care reușea să entuziasmeze turma. Era mereu disponibil și foarte iubit, pentru că, la rândul său, iubea și și-ar fi dat viața pentru turma sa. Entuziasmul său în slujire era contagios și a însuflețit pe toți preoții care s-au unit cu el. Un adevărat model pentru misionarii actuali. Astăzi Asia are nevoie mai mult ca oricând de asemenea modele de evanghelizare. are nevoie de misionari îndrăgostiți de Domnul și care clocotesc de entuziasm, care să fie bucuroși și optimiști, fără frică de a suferi sărăcie, privațiuni și chiar persecuții pentru Evanghelie. Important nu este triumfalismul, ci calea umilă a bucuriei evanghelice: triumful celor mici fără triumfuri. (După L'Osservatore Romano, 10 ianuarie 2015) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 12.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |