Nu există credință fără toleranță
Toți credincioșii Cărții să se întoarcă la "sacra" condamnare a violenței
de Bruno Forte
Ceea ce s-a întâmplat la Paris cu uciderea barbară a jurnaliștilor de la ziarul satiric "Charlie Hebdo" din partea unor fanatici care pretindeau că fac parte din islam, cere o reflecție asupra posibilei folosiri instrumentale a religiei. Așa cum a reafirmat în mod repetat Benedict al XVI-lea, în special cu ocazia întâlnirilor sale cu lumile religioase diferite de creștinism, violența exercitată în numele lui Dumnezeu este ofensă adusă lui Dumnezeu, o inacceptabilă recurgere la Cel care este fundamentul ultim al fraternității universale între oameni pentru a călca în picioare demnitatea persoanei create după imaginea lui Dumnezeu. Cine îl ofensează pe om îl ofensează pe Dumnezeu care l-a voit după asemănarea sa, și cel care se folosește ca pretext de numele divin pentru a lovi imaginea Celui Veșnic în creatura sa, blestemă în manieră foarte gravă și incontestabilă chiar pe Creator.
Respectul cerut este înainte de toate cel față de orice exprimare religioasă: "Este necesar și urgent - a afirmat Papa Ratzinger încă de la începutul pontificatului său - ca religiile și simbolurile lor să fie respectate și credincioșii să nu fie obiectul provocărilor care rănesc inițiativele lor și sentimentele lor religioase" (2006, discurs adresat noului ambasador al Marocului la Sfântul Scaun, Ali Achour).
În rădăcină este persoana umană care trebuie respectată, oricare ar fi ideile sale, convingerile sale politice și religioase, apartenența sa culturală. Afirmând acest principiu fundamental al respectului, Benedict al XVI-lea făcea apel la dreptul inalienabil al oricărei ființe umane la salvgardarea demnității sale și a conștiinței sale: argumentarea sa nu era numai una religioasă, întemeiată pe prima poruncă din Decalog, care cere respectarea Transcendenței lui Dumnezeu și a sacralității Numelui divin; el pune în centrul atenției rana pe care cel care nu are respect față de Sacru o produce în credincioși și în sentimentele lor religioase.
Cauza omului, și nu numai cauza lui Dumnezeu, este cea care cere acest respect; sau, mai bine spus, inseparabilitatea acestor două cauze este cea de care trebuie să se țină cont și care cere încredere și ascultare tuturor, credincioși sau necredincioși. În cel care cere respectarea libertății de conștiință nu vorbește deci avocatul lui Dumnezeu, ci avocatul omului: și ca atare, cuvântul său este unul care cere ascultare și reflecție din partea tuturor, fără distincții de crez, de apartenențe, de laicitate.
În această privință tradiția ebraico-creștină prezintă o afirmare progresivă și clară a refuzării oricărei violențe, care culmină în cuvintele evanghelice "eu însă vă spun: să nu vă împotriviți celui rău; ba mai mult, dacă cineva te lovește peste obrazul drept, întoarce-i-l și pe celălalt!" (Mt 5,39). Islamul în textul său sacru cuprinde posibilitatea exercitării forței, dar face asta cu două precizări de care trebuie ținut cont: prima este că ea poate să fie justificată numai ca formă de apărare legitimă (cf. Sura 2); cealaltă este că "jihad" trebuie exercitată înainte de toate asupra noastră înșine ca război împotriva răului care ne ispitește și care ar vrea să se strecoare în noi. Este apoi explicită invitația la tolerarea și la respectarea celuilalt: "Să nu existe constrângere în religie!" (Sura 2, 256).
Așadar, folosirea violenței în numele lui Dumnezeu este condamnată de cele trei mari religii monoteiste, chiar dacă acei distinguo și pluralitatea interpretărilor vor face să păteze cu sânge mâinile a nenumărați credincioși de-ai lor în decursul istoriei. Însă tocmai pentru asta este necesar ca toți credincioșii Cărții, evrei, creștini și musulmani, să se întoarcă la condamnarea violenței conținută în textele sacre și să facă asta având certitudinea că tocmai asta și numai asta este voința lui Dumnezeu "îngăduitor și milostiv", Stăpân al cerului și al pământului și Tată al tuturor, despre care Prima Scrisoare a lui Ioan poate spune: "Iubirea este de la Dumnezeu și oricine iubește este născut din Dumnezeu și-l cunoaște pe Dumnezeu! Cine nu iubește nu l-a cunoscut pe Dumnezeu, pentru că Dumnezeu este iubire" (4,7 șu).
Intoleranța și violența nu pot să fie justificate nici ca răspunsuri la presupuse ofense, deoarece nu sunt compatibile cu principiile religiei și cu demnitatea ființei umane care o practică. "Pentru aceasta - afirma tot papa Ratzinger - nu putem decât să deplorăm acțiunile celor care profită în mod deliberat de ofensa creată sentimentelor religioase pentru a mări actele violente, cu atât mai mult cu cât acest lucru este făcut pentru scopuri străine de religie". Papa, avocat al omului, devenea în această lumină avocat al adevărului care este și la baza islamului: ofensa adusă lui Dumnezeu este ofensă adusă sentimentelor profunde ale celui care crede, dar în mod inseparabil și ofensa adusă omului este ofensă adusă lui Dumnezeu în care se crede, care este Creatorul și Stăpânul acelui om. Raționamentul "laic" al lui Joseph Ratzinger ducea astfel la concluzia stringentă că, dacă nimănui nu-i este permis să ofenseze conștiința religioasă a altuia, nimănui nu-i este permis să exercite violență asupra persoanei umane, din niciun motiv, și nimănui nu-i este permis să nege libertatea de conștiință a altuia în numele propriului crez și al propriului drept de a-l exercita bucurându-se de respectul celuilalt.
De aceea, adăuga Papa german, "pentru credincioși precum și pentru toți oamenii de bunăvoință, singura cale care poate conduce la pace și la fraternitate este cea a respectării convingerilor și a practicilor religioase ale celuilalt, în așa fel încât, reciproc, să fie posibil să se asigure pentru fiecare exercitarea propriei religii alese în mod liber". În această lumină, fanaticii care au săvârșit măcelul barbar al jurnaliștilor de la Charlie Hebdo la strigătul "Allah este mare", tocmai în acel act îl ofensau în maniera cea mai gravă pe Dumnezeu pe care pretindeau că-l cinstesc. Condamnarea barbariei lor este fără apel și folosirea instrumentală a religiei se revelează prin ceea ce este: o tragică manipulare aservită prezumțiilor ideologice nebune.
(După agenția Zenit, 9 ianuarie 2015)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 15.