Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecția la duminica a II-a după Crăciun - 2015

Mărire ție, Cristoase, propovăduit neamurilor; mărire ție, Cristoase, crezut în lume (cf. 1Tim 3,16).

Crăciunul este atât de bogat în înțelesuri și în semnificați că nu putea fi cuprins într-o singură celebrare; de aceea, Biserica a mai ales încă o zi pentru explicarea și lămurirea misterului lui.

Un predicator, pornind de la cuvântul lui Dumnezeu din Sfânta Carte: "Eu sunt Domnul care te vindecă" (Ex 15,26), și de la mărturia lui David despre Dumnezeu: "El îți iartă toate fărădelegile tale și îți vindecă toate bolile tale" (Ps 103,3 ), asemăna venirea lui Isus în lume cu venirea unui medic chirurg, cu venirea un medic înțelept și bun la un om grav bolnav pe care voia să-l trateze gratis spre viață.

După păcat, omul s-a îmbolnăvit grav de toate bolile și purta în sine toate durerile iadului. Din momentul păcatului, Dumnezeu, Tatăl nostru cel bun, a urmărit cu atenție febra și răsuflarea omului bolnav și când a sosit momentul potrivit pentru operație, "Dumnezeu l-a trimis pe Fiul său născut din femeie" (Gal 4,4). Pentru slava lui Dumnezeu și pentru pacea celui păcătos, încă din veșnicie, Isus a spus: "Iată, vin" (Ps 40, 8-9). Iar acum a venit (cf. In 1,14), a luat "un chip de rob, s-a fost făcut "asemenea oamenilor" și s-a pornit pe drumul smeririi de sine, spre "moartea pe cruce" (Fil 2,8).

Prima lectură ne spune că Isus, înțelepciunea lui Dumnezeu, și-a stabilit locuința în mijlocul poporului ales (cf. Sir 24,1-2.8-12). În vechime, într-adevăr, Dumnezeu locuise în mijlocul poporului Israel, în cortul întâlnirii sau în templu, dar atunci nimeni nu putea să pătrundă în locul preasfânt fără să moară (cf. Lev 16,2; Num 4,20). Începând cu primul Crăciun, Isus a venit să locuiască în mijlocul oamenilor, să se întâlnească cu ei, să le vorbească, să le asculte necazurile, să fie ascultat, să fie urmat, fără ca nimeni să nu moară, ci să aibă viață veșnică (cf. In 3,16; Evr 10,19). Evanghelia și psalmul responsorial ne spun că Isus, Cuvântul lui Dumnezeu, s-a făcut trup și a locuit între noi și noi am văzut slava lui, slava unicului-născut din Tatăl, plin de har și de adevăr (cf. In 1,14). Iar lectura a doua ne spune că Dumnezeu a orânduit de mai înainte ca, prin Isus Cristos, să fim adoptați ca fii (cf. Ef 1,5).

Antifonul de la intrare la sfânta Liturghie de astăzi ne spune: "Când liniștea învăluia totul și când noaptea era la jumătatea căii sale, Cuvântul tău atotputernic, Doamne, a venit din ceruri, de pe tronul său regesc" (Înț 18,14-15). Adică, atunci când rutina și întunericul păcatului, când întunericul durerii și al morții erau la culme și nu mai lăsau nici o speranță de bine, tocmai atunci Cuvântul atotputernic al lui Dumnezeu a coborât din cer pe pământ, cu mila și îndurarea sa.

Apropo, de culmea întunericului, era una dintre acele nopți întunecoase cum nu mai văzuse pământul până atunci. Împăratul Caezar August (63 î.C.-14 d.C.) se urca pe colina Capitoliului întovărășit de câțiva consilieri. Aceștia îl sfătuiau să construiască un templu măreț, în care să i se aducă jertfe, ca unui zeu. La un moment dat se vede o stea deosebit de strălucitoare ale cărei raze se răsfrângeau și asupra Capitoliului. Îndată ce consilierii au văzut-o, au strigat într-un glas: "Ave, Caesar! Zeii ți-au răspuns cu lumina lor. Tu poți să-ți înalți templul în onoarea ta". Atunci profetesa Sibilla s-a îndreptat spre împărat și i-a zis, arătându-i steaua: "Privește, Măria ta, spre Orient!" Atunci, în fața lui s-a deschis un fel de tunel prin întuneric și, departe, a văzut un staul sărăcăcios sub o stâncă; a văzut păstori îngenuncheați la intrare; înăuntru a văzut o tânără mamă, de o parte a ieslei și un bărbat, de cealaltă parte; în iesle, pe paie, a văzut un prunc adorat de toți cei din jur; un bou și un măgăruș completează tabloul nocturn. Apoi, Sibilla a adăugat: "Iată, acolo este Dumnezeul care va fi adorat aici". Împăratul a renunțat să se mai construiască un templu pentru sine și a ridicat un sanctuar în cinstea noului născut Fiu al lui Dumnezeu, pe care l-a numit Ara Coeli - Altarul Cerului. Creștinii au transformat acest sanctuar într-o biserică închinată Maicii Domnului cu Pruncul.

La primul Crăciun, Isus, medicul nostru divin, a venit pe pământ, și-a fixat o locuință între oameni și îi așteaptă pe cei bolnavi să vină și se înscrie pe lista de așteptare pentru operație (cf. Mt 9,12). A venit copil pentru ca nimeni să nu aibă teamă de el. A venit acoperindu-și dumnezeirea sub vălul cărnii (cf. In 1,14), al scutecelor și al paielor, pentru ca nimeni să nu moară văzându-l (cf. Num 18,3). A venit într-un grajd pentru ca toți să înțeleagă că nu este nevoie de o garderobă specială pentru a intra la el (cf. Lc 2,7). A venit sub chipul robului (cf. Fil 2,7). A venit sub chipul plătitorului de taxe (Mt 17,27). A venit ca unul care nu are unde să-și plece capul (cf. Mt 8,20). A venit ca unul care se numește fiul tâmplarului (cf. Mt 13,55; Mc 6,3).

Începând cu primul Crăciun și până astăzi, oamenii pot intra liber la medicul divin pentru a primi vindecare. Iată câteva exemple de oameni care au intrat liber la Isus: Primii care au intrat au fost păstorii, acei oameni apăsați de stăpâni răi și de diavol (cf. Lc 2,15-17); apoi au intrat adevărații înțelepți ai lumii, magii, care, în pofida bogățiilor și onorurilor lor, așteptau un mântuitor (cf. Mt 2,1-2); apoi au intrat cei credincioși din Ierusalim, bătrânii Simeon și Ana, care așteptau de o viață mântuirea (cf. Lc 2,25-36); apoi au intrat apostolii și ucenicii care s-au pus în slujba lui (cf. Mt 10,1; Lc 10,1); apoi au intrat vameșii și păcătoșii care nu mai suportau jugul satanei și povoara păcatelor (cf. Lc 15,2); și lista a rămas deschisă până la noi și până la sfârșitul veacurilor (cf. Fap 2,38).

Munca medicului divin, Isus, a început și începe mereu cu pregătirea bolnavilor pentru operație, prin punerea lor în relație cu Tatăl, căci el este Cuvântul (cf. In 1,1); prin luminarea minții lor cu lumina sa, căci el este lumina oricărui om (cf. In 1,4-5); prin conștientizarea gravității bolii, prin depărtarea de diavol care-i rănește și otrăvește mereu, și prin cerința de a avea toată încrederea în el (cf. In 16,33).

Operația constă din aceea că el trebuie să ne altoiască pe trupul și viața sa, ca să putem avea iarăși viața, căci alt remediu nu mai este. Operația și-a atins punctul culminant pe Calvar, când, prin biciuire și pironire pe cruce, Isus a fost umplut de răni din creștet până în tălpi; în aceste răni dureroase el ne-a altoit pe noi și prin ele ne-a conectat la carnea și sângele său; carne și sânge din care luăm și astăzi "medicamentul nemuririi" (cf. In 6,53-57). Iar apoi, prin moarte și înviere, a distrus moartea noastră. De aceea Isus spune și astăzi: "Fă mine nimic nu puteți face" (In 15,5).

După moartea și învierea lui Isus au urmat: înălțarea și glorificarea lui Isus la dreapta Tatălui, de unde ni l-a trimis pe Duhul Sfânt, Domnul și de viață dătătorul, cel care ne asigură viața și învierea (cf. Rom 8,11).

Dar lucrarea mântuirii, începută cu întruparea și continuată cu răstignirea, învierea, înălțarea, glorificare și trimiterea Duhului Sfânt de la Tatăl, se va desăvârși în viața veșnică, când vom fi răpiți de Isus de pe pământul infectat de păcat (cf. 1Tes 4,17) și vom fi mutați în cerul curat unde ne-au fost pregătite la toți niște locuri (cf. In 14,2-3), locuri la care Isus a lucrat cu Tatăl și cu Duhul Sfânt (cf. In 5,17).

Sfântul Augustin (354-430), analizând păcatul și răscumpărarea, a exclamat: "O, felix culpa!" (O, fericită vină!"). Fericirea omului păcătos mântuit prin Isus, deși păcătosul trebuie să treacă printr-un proces dureros de purificare, este infinit mai mare ca cea dinainte de păcat. Omul a fost altoit pe Cristos și se hrănește din Cristos devenind un om îndumnezeit; omul este animat de însuși Duhul Sfânt, Domnul de viață dătătorul; omul a fost adoptat ca fiu iubit (cf. Ef 1,5), așezat în brațele Tatălui, și făcut moștenitorul paradisului, pregătit special de Tatăl pentru el.

Cu o așa viață nouă, cu o așa demnitate mare, cu o așa fericire nemăsurată, aduse de Isus robilor păcatului care vin la el, era de la sine înțeles ca diavolul invidios să nu rămână pasiv și să nu-i oprească pe oameni să ajungă la medicul lor divin. Și, de necrezut, diavolul a reușit să-i surzească să-i orbească pe mulți oameni, ca să nu audă "cuvântul mântuirii", cel mai puternic cuvânt rostit de Tatăl, prin care a făcut toate lucrurile (cf. In 1,3); și să nu vadă "lumina vieții", cea mai curată lumină, care dă viață lumii. Astfel mulți nu au venit la Isus (cf. Mt 13,15; In 12,40; Fap 28,27) și mulți l-au părăsit pe Isus (cf. In 6,60).

Cu Isus s-a întâmplat ca și cu medicul vestit din Macedonia, dintr-o istorioară, care opera sigur și trata pe gratis. Rivalii lui, medici fără știință și har, l-au jefuit și l-au discreditat până acolo că bolnavii l-au refuzat.

În Orient, când cineva bate la ușa unei case, cei care sunt înăuntru, înainte de a deschide, se uită printr-o gaură făcută în ușă pentru a vedea cine bate; după ce văd persoana, deschid sau nu, după cum le convine. Așa a fost și în cazul lui Isus; oamenii l-au văzut pe Isus (cf. Ap 3,20), dar înșelați de dușmanii lui, nu au voit să-l primească ca mântuitor. Ei au zis: "Iată moștenitorul; veniți să-l omorâm" (Mc 12,7). "El era în lume, și lumea a fost făcută prin el, dar lumea nu l-a cunoscut. A venit la ai săi, și ai săi nu l-au primit" (In 1,10-11). "Dacă n-aș fi făcut între ei lucrări, pe care nimeni altul nu le-a făcut, n-ar avea păcat; dar acum le-au și văzut și m-au urât și pe mine și pe Tatăl meu. M-au urât fără temei" (In 15,24-25).

"Dar tuturor celor ce l-au primit, adică celor ce cred în numele lui, le-a dreptul să se facă copii ai lui Dumnezeu; copii născuți nu din sânge, nici din voia firii lor, nici din voia vreunui om, ci din născuți din Dumnezeu" (In 1,12-13). Har peste har le-a dat celor care l-au primit (cf. In 1,16): harul alegerii (cf. Rom 11,5); harul chemării (cf. Gal 1,15); harul îndreptățirii (cf. Rom 3,24;Tit 3,7); harul credinței (cf. Fap 18,27); harul iertării păcatelor (cf. Ef 1,7); harul mângâierii și al nădejdii (cf. 2Tes 2,16); harul mântuirii (cf. Ef 2,8).

Deși Dumnezeu cel întreit și unic este tema centrală a Prologului și a evangheliei sfântului Ioan, totuși, în planul secund, accentul cade pe oamenii cărora Ioan le adresează evanghelia și scrierile sale; pe oamenii care primesc sau nu primesc vindecarea și mântuirea lui Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt.

Cei care îl primesc pe medicul Isus, devin copii ai lui Dumnezeu (cf. Ef 1,5). Cei care nu îl primesc, sau după ce l-au primit îl părăsesc, devin Anticriști (cf. 1In 2,18-22), niște urmași ai lui Cain și Balaam, niște stânci ascunse, niște nori fără apă, niște pomi fără rod și dezrădăcinați, niște valuri înfuriate care spumegă nerușinarea, niște stele rătăcitoare care cad în negura întunericului. Ei sunt niște cârtitori, nemulțumiți cu soarta lor; trăiesc după poftele lor; gura le este plină de vorbe trufașe și slăvesc pe oameni pentru câștig (cf. Iuda 1,11-13.16).

Sfântul Augustin (354-430) a spus: Isus, Medicul, a venit în lume. În ceea ce depinde de el, a înfăptuit totul. Numai cine nu vrea să fie salvat, nu vine la el. Isus condamnă păcatele, dacă și tu le condamni pe ale tale, te unești cu el. Atunci încep faptele tale bune, când începi să recunoști și să condamni faptele tale rele (cf. Comentariu la evanghelia lui Ioan, 12,12).

Dacă privim în istorie, vom vedea că mulți regi au voit să-și lege viața de Ziua Crăciunului, pentru ca Pruncul Isus să fie începutul și înfăptuitorul vieții lor. Primul rege al francilor, Clovis I (466-511), la vârsta de 30 de ani, a voit să fie botezat în Ziua de Crăciun, anul 496. Carol cel Mare (742-814), fondatorul Imperiului Carolingian, a voit să fie întronat religios în ziua de Crăciun, anul 800. Carol cel Pleșuv (823-877) a voit să fie încoronat rege al Sfântului Imperiu Roman, în Ziua de Crăciun, anul 875. Regele William I Cuceritorul (1028-1087) a voit să fie încoronat suveran al Angliei în Ziua de Crăciun, anul 1066. Baldwin I, rege al Ierusalimului (1058-1118), a voit să fie încoronat în Ziua de Crăciun, anul 1100. Roger al II-lea (1095-1154) a voit să fie încoronat rege al Siciliei în ziua de Crăciun, anul 1130.

În cartea sa, Prin valea Kwai, scriitorul american Ernest Gordon (1916-2002) descrie timpul celui de-al Doilea Război Mondial, timp în care el a fost prizonier de război în Thailanda. Mai exact, descrie deosebirea dintre două Crăciunuri petrecute de el în lagărul din Thailanda. Cu ocazia Crăciunului din 1942, s-au găsit mulți soldați americani, prizonieri ca și el, care să-i jefuiască pe cei bolnavi, care să se poarte rău cu ceilalți și cărora să nu le pese dacă cineva trăia sau murea.

În anul ce a urmat, 1943, un soldat american a început să îi dea porția sa de mâncare unui camarad bolnav, ca să se întremeze. Cu timpul, bolnavul s-a refăcut, însă camaradul care îi dăduse mâncarea sa a murit de malnutriție. Istoria celui care s-a sacrificat pentru a-și salva camaradul a făcut înconjurul lagărului. Câțiva prizonieri au remarcat asemănarea pregnantă dintre soldatul acela și Cristos. Altora le-au venit în minte texte biblice învățate cu ani în urmă, în împrejurări cu totul diferite. Unul dintre texte spunea: "Aceasta este porunca mea: să vă iubiți unul pe altul cum v-am iubit eu. Nu este dragoste mai mare decât să-și dea cineva viața pentru prietenii săi" (In 15,12-13) Unii care erau creștini au prins curaj în inimă și au început să le vorbească celorlalți din Evanghelie. Prizonierii au început să pună întrebări despre Cristos și să se întâlnească pentru a citi Biblia. Când au început să-l recunoască pe Isus ca Domn, întreaga atmosferă din lagăr s-a schimbat de la disperare la speranță și compasiune. Când a sosit Crăciunul din 1943, două mii de prizonieri erau strânși laolaltă pentru închinare. Au intonat cântece de Crăciun și au citit istoria nașterii lui Isus, din Evanghelii. Schimbarea era mare. În ciuda foamei, prizonierii sănătoși își împărțeau porțiile cu cei bolnavi ca să îi ajute să se refacă mai repede. Le păsa unul de altul și cu toții erau de acord că schimbarea se produsese datorită credinței în Cristos și a celor care trăiseră iubirea lui în acele condiții dure. Alegerea pe care au făcut-o a fost pentru bine, iar nu pentru rău.

Din leagănul din Betleem, Isus Domnul, ca un îndrăgostit, ne vorbește: "Eu te-am chemat pe nume, tu îmi aparții (cf. Is 43,1). Să mergem la Betleem, să mergem la cei care au nevoie de ajutorul nostru, căci prin ei, ne apropiem de Isus; prin ei îl legănăm, îi vorbim, îi cântăm și îl strângem la inima noastră cât voim.

Să ne legăm și noi viața cea nouă de Nașterea lui Isus; să venim la Isus ca la Medicul sufletelor noastre; să-i aducem păcatele și viața noastră bolnavă, ca să fim vindecați prin rănile, moartea și învierea lui; să facem o convertire autentică în viața noastră; să trăim după învățătura și pilda lui Isus, ca la sfârșit să ajungem în mărirea și fericirea lui. Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat