Anton Durcovici. Discursul pe care nu l-a mai ținut
În Arhiva Episcopiei de Iași1 se păstrează o copie a discursului pe care episcopul Anton Durcovici urma să-l țină în fața regelui Mihai cu ocazia depunerii jurământului de fidelitate. În ce context a fost scris? De ce episcopul Durcovici nu a mai ținut discursul?
Deși problema a mai fost cercetată2, acest studiu aduce completări în lumina documentelor și a mărturiilor care au fost găsite între timp.
Discursul pe care-l redăm mai jos oferă deja câteva informații. Jurământul se făcea de către episcop înainte de luarea în primire a diecezei, "în conformitate cu articolul VI din Concordatul încheiat între România și Sfântul Scaun și cu prevederile articolului 27 din Legea pentru regimul general al cultelor", "în urma asentimentului dat de Înaltul Guvern".
Episcopul Anton Durcovici a preluat păstorirea Diecezei de Iași la 14 aprilie 1948 după ce fusese consacrat la București la 5 aprilie 1948. Fusese numit episcop de Iași la 30 octombrie 1947 de papa Pius al XII-lea. Pe de altă parte, în acele vremuri tulburi în care comuniștii erau la putere, regele a fost forțat să abdice la 30 decembrie 1948. Jurământul ar fi putut să fie depus în această perioadă: 30 octombrie 1947 - 30 decembrie 1948. Cum s-au desfășurat lucrurile?
La 14 noiembrie 1947, în "Monitorul oficial" apare decretul 2137 al Ministerului Cultelor, semnat de regele Mihai I, în care se recunoaște numirea lui Anton Durcovici ca episcop al Diecezei de Iași pornind de la raportul ministrului secretar de stat de la Departamentul Cultelor, nr. 54892/947, și de la adresa Nunțiaturii Apostolice cu nr. 744 din 11 august 1947 către Ministerul Afacerilor Străine3. La 16 noiembrie 1947, arhiepiscopul Alexandru Theodor Cisar scrie preoților din Arhidieceza de București, anunțându-i că Mons. Anton Durcovici a fost numit episcop de Iași, iar regele i-a recunoscut numirea care a fost publicată în "Monitorul oficial".
"Așteptăm cu nerăbdare - notează arhiepiscopul - ca Maiestatea sa regele Mihai I să se întoarcă, pentru ca episcopul nou ales să depună jurământul de fidelitate, iar imediat după aceea venerabilii preoți vor primi informații în ce zi la Iași va avea loc consacrarea episcopală"4.
La 18 noiembrie 1947, Ministerul Cultelor l-a informat pe episcop că urma să fie recunoscut după depunerea jurământului de fidelitate față de suveran și supunere față de legile țării și cerea o copie a discursului pe care avea să-l țină cu această ocazie:
"Totodată vă încunoștiințăm că, în conformitate cu prevederile art. 27 din Legea pentru regimul general al cultelor, nu veți fi recunoscut și introdus în funcțiune decât după depunerea jurământului de fidelitate către suveran și supunere față de legile țării. Pentru a stabili cu mareșalul palatului regal data și programul ceremoniei, avem nevoie de o copie de pe discursul pe care-l veți rosti cu această ocazie"5.
La 27 noiembrie 1947, Mons. Anton Durcovici a trimis Ministerului Cultelor copia discursului pe care trebuia să-l țină în fața regelui, rugând să-i fie comunicate data și programul ceremoniei de depunere a jurământului6.
Se credea că data depunerii jurământului va fi iminentă, iar ceremonia consacrării va avea loc în catedrala din Iași, la o dată cât mai apropiată. De aceea, în seara zilei de 30 noiembrie 1947 în catedrala din București a avut loc ceremonia despărțirii episcopului Durcovici de credincioșii din București, de față fiind arhiepiscopul Gerald Patrick O'Hara, arhiepiscopul Alexandru Cisar, episcopul Marcu Glaser, "cler și mult popor, adunați la o rugăciune Veni Creator, drept sărbătorire și rămas bun pentru noul episcop al Iașilor". Cu această ocazie, nunțiul apostolic a ținut alocuțiunea în care se vorbește de apropiata consacrare7. Starea de așteptare este redată și de o cronică a Congregației Mariane a Bărbaților din București:
"Fiecare dată, după numire, când venea în mijlocul nostru, ni se părea că este cea din urmă și de aceea nu o singură dată, ci de trei ori, ne-am luat cu sfâșiere de inimă rămas bun de la Excelența sa, care mereu ne spunea că plecare nu înseamnă părăsire și că îndreptățire nu este despărțire"8.
La 5 decembrie 1947, un comitet de organizare a convocat oficialitățile civile și religioase la palatul episcopal din Iași la o dată care nu se știa, dar părea apropiată9. Numai că momentul depunerii jurământului mai trebuia așteptat.
Ce s-a întâmplat de fapt?
La 12 noiembrie 1947, regele Mihai și regina-mamă Elena s-au deplasat la Londra pentru a asista, în ziua de 20 noiembrie, la căsătoria principesei Elisabeta (verișoară de gradul trei), moștenitoarea coroanei britanice. După căsătorie ar fi trebuit să vină în țară. Însă aici a cunoscut-o pe principesa Ana de Bourbon-Parma. Cei doi au plecat în Elveția, la Lausanne, unde s-au logodit neoficial la 6 decembrie 1947. Cerând încuviințarea guvernului român, răspunsul venit 10 zile mai târziu arată că nu era oportună căsătoria la acel moment; la 21 decembrie regele ajunge la București și a doua zi pleacă la Sinaia pentru sărbătorile de Crăciun10. La 30 decembrie 1947 regele a fost invitat la București, unde a urmat abdicarea și declararea Republicii Populare Române.
Așa stând lucrurile, singurele zile când Mons. Anton Durcovici ar fi putut depune jurământul rămân 22-29 decembrie 1947. Pr. Anton Bișoc notează:
"În legătură cu venirea ep. Durcovici la Iași, țin să precizez anumite amănunte care mi se par cam puțin cunoscute cu precizie. Într-o seară pr. Tamaș, profesor, ne-a șoptit că Mons. Durcovici a fost numit episcop de Iași și a plecat la Timiș la maici spre a face exerciții spirituale. A urmat apoi la catedrală o ceremonie cu participarea poporului spre a-și lua rămas bun de la Arhidieceză. El s-a pregătit apoi spre a merge la rege ca să depună jurământul cerut de lege înainte de consacrare. I s-a spus că trebuie să aștepte și că va fi chemat când regele va fi liber ca să-i ia jurământul. Între timp știu că nunțiul l-a trimis într-o delegație nu știu unde și nici pentru ce. Faptul e că el a lipsit din casă o zi sau chiar două. Tocmai atunci a venit telefonul de la palatul regal ca să se prezinte pentru jurământ. Or episcopul lipsea. Când s-a întors și s-a anunțat, regele a fost alungat și treburile au rămas baltă. A urmat apoi o perioadă de așteptare cam lungă. Li se spunea de la Minister că nu este fixat cine să preia acest jurământ care se făcea în fața regelui. Prin luna martie vine de la Iași ep. Glaser și îmi spune: «Toți episcopii trebuie să facă un jurământ față de noua stăpânire. Pentru Dieceza de Iași îl vom băga pe ep. Durcovici. În caz că îl primește pe el treaba este bună. În caz contrar mă voi prezenta eu pentru Dieceza de Iași». Or Durcovici s-a prezentat la jurământ ca episcop de Iași. A fost primit și ca atare a fost îndată consacrat ca nu cumva să mai apară iar anumite încurcături. Consacrarea a avut loc în ziua de Buna-Vestire care a fost transferată luni după Duminica Albă. Eu am fost prezent la acest mare eveniment"11.
Din Liber Missarum 1943-1949, în care Mons. A. Durcovici notează unde și când a celebrat Liturghia în această perioadă (22 martie 1943 - 9 iunie 1949), rezultă că în zilele de 22 și 23 decembrie 1947 a fost la Timișoara12, trimis, așa cum notează pr. Anton Bișoc, de nunțiul apostolic. Faptul este confirmat și de un raport pe care Mons. Anton Durcovici îl face la întoarcerea de la Timișoara către nunțiul apostolic13. Din raport rezultă că a fost trimis de nunțiu printr-o scrisoare semnată la 19 decembrie 1947 pentru a rezolva o problemă legată de Congregația "Notre Dame". În aceste zile ar fi putut veni telefonul pentru a depune jurământul. În zilele următoare, deși Mons. Durcovici s-a aflat la București14, este mai puțin probabil să fi fost chemat deoarece era ajunul Crăciunului și apoi sărbătorile de Crăciun.
Ce s-a întâmplat după abdicarea regelui?
La 31 decembrie 1947, Ministerul Cultelor i-a invitat pe toți episcopii să depună, în curs de trei zilei, jurământul de fidelitate față de Republica Populară Română în fața autorității judiciare superioare rezidenței lor și să primească apoi același jurământ de la subalternii lor15. În adresă nu se spunea nimic despre episcopii care trebuia să intre în funcție. La 2 ianuarie 1948, Mons. Anton Durcovici a mers în audiență la ministrul Cultelor, care i-a promis că în cazul lui va găsi o modalitate de a depune jurământul. În sensul adresei de la 31 decembrie 1947, în aceeași zi de 2 ianuarie 1948, Mons. Durcovici a semnat un jurământ în fața arhiepiscopului Alexandru Cisar16.
La 9 februarie 1948, episcopul s-a prezentat din nou la Ministerul Cultelor. Întrucât Legea Cultelor din 1926 nu prevedea expres autoritatea în fața căreia trebuia depus jurământul, i-a cerut ministrului Ion Nistor să depună jurământul în fața arhiepiscopului mitropolit Alexandru Cisar, în prezența unui reprezentant al guvernului17. Cererea nu a fost agreată. A propus modificarea formulei de jurământ și urgentarea recunoașterii sale. A fost refuzat, pe motiv că "Legea Cultelor nu era clară" și că se aștepta sosirea prim ministrului Petru Groza, acesta trebuind să avizeze un nou proiect de Lege a Cultelor18.
La 14 februarie 1948, într-o scrisoare, nunțiul apostolic îi scrie episcopului Marcu Glaser printre altele: "Nimic nou cu privire la jurământul Mons. Durcovici"19.
La 2 martie 1948 a fost promulgată Legea 62, care impunea episcopilor (nr. 3) să depună jurământul de fidelitate în termen 30 de zile în prezența ministrului Cultelor20, episcopii fiind avizați pentru depunerea jurământului la 30 martie 194821.
La 12 martie 1948, nunțiul apostolic protestează printr-o notă verbală trimisă Ministerului Afacerilor Externe împotriva faptului că guvernul a impus un jurământ fără a consulta Sfântul Scaun, așa cum prevedea Concordatul22.
La 17 martie 1948, Conferința Episcopilor din România a analizat problema depunerii jurământului de fidelitate de către episcopii și preoții catolici, conform Legii 62. A reieșit punctul de vedere conform căruia jurământul trebuia depus, fără a fi atinse stipulațiile Concordatului și cu aprobarea Nunțiaturii Apostolice și a Sfântului Scaun23.
O telegramă trimisă de ministrul Ioan Nistor informa că depunerea jurământului de fidelitate pentru toți ierarhii catolici a fost fixată pentru 1 aprilie 1948, ora 10.00, la președinția Consiliului de Miniștri24. Episcopii catolici au adăugat la jurământ: "Tot ce nu este împotriva legii lui Dumnezeu și a mântuirii sufletelor"25. Depunerea jurământului a dat cale liberă ca Mons. Anton Durcovici să fie consacrat episcop la 5 aprilie 1948 în catedrala "Sfântul Iosif" de arhiepiscopul Gerald Patrick O'Hara, arhiepiscopul Alexandru Cisar și de episcopul Marcu Glaser. După această dată au depus jurământul și preoții catolici în fața superiorilor de care aparțineau, "cu aceeași rezervă pe care au făcut-o și episcopii". Formula a fost aleasă de Sfântul Scaun și transmisă de nunțiul apostolic, la 31 mai 1948, pentru a nu expune preoții la represalii26.
Fără îndoială, ca și în cazul recunoașterii numirii ca episcop, și în acest caz se poate observa din partea guvernului obstacularea preluării diecezei prin amânarea depunerii jurământului27. Broșura scoasă după instalarea episcopului la Iași, Bine ai venit, stăpâne, notează: "Din cauza timpurilor vitrege consacrarea episcopală avu loc abia la 5 aprilie 1948"28.
În discursul care trebuia ținut în fața regelui, Mons. Anton Durcovici parcurge pe scurt istoria catolicilor din Moldova începând cu Episcopia de Milcov (1227-1241) și până în zilele când avea să preia Dieceza de Iași. Sunt scoase în evidență diferite personalități, printre care episcopul Vito Piluzzio și arhiepiscopul Marcu Bandini, sunt arătate "sentimentele de care erau însuflețiți domnitorii" față de bisericile catolice, se specifică faptul că populația încredințată spre păstorire este în mare majoritate rurală, asigură de rugăciunea lui și a credincioșilor din Moldova pentru suveran și de faptul că cei încredințați păstoririi noului episcop sunt iubitori de ordine și de muncă; își exprimă dorința de a activa "pentru promovarea intereselor sufletești și pentru propășirea morală a turmei" încredințate.
Discursul pe care episcopul Anton Durcovici urma a-l ține în fața regelui Mihai cu ocazia depunerii jurământului de fidelitate către suveran29
Maiestate,
În urma asentimentului dat de Înaltul Guvern al Maiestății voastre, Sfântul Părinte papa Pius al XII-lea a binevoit să mă numească episcop romano-catolic de Iași.
Înainte de a lua în primire păstorirea diecezei încredințate mie, am ținut de a mea datorie ca, în conformitate cu articolul VI din Concordatul încheiat între România și Sfântul Scaun, și cu prevederile articolului 27 din Legea pentru regimul general al cultelor, să depun, în fața Maiestății voastre, cuvenitul jurământ de fidelitate.
Mulțumesc din adâncul sufletului Maiestății voastre că a binevoit a-mi acorda favoarea de a depune acest jurământ, și sunt fericit de a-i putea exprima, cu acest prilej, omagiile și sentimentele mele cele mai devotate.
Obârșia Episcopiei Catolice a Iașilor, dacă privim teritoriul ei jurisdicțional, se pierde, putem spune, în negura vremurilor. Fără a aminti Episcopia de Milcov, înființată la 1227 pentru Moldova și Muntenia, știm că, în 1370, la cererea domnitorului Lațcu Vodă, Sfântul Scaun constitui Episcopia Catolică de Siret, cu sediul în acest oraș, unde de mai multă vreme călugării franciscani ridicaseră o biserică a Sfintei Fecioare.
Peste puțin timp, așezându-se capitala Moldovei la Baia, domnitorul Alexandru-Vodă cel Bun încurajă înființarea unui scaun episcopal în acel oraș, ceea ce se și făcu, pe la 1420. Acest scaun purtă titlul de Episcopia de Baia, sau "a Moldovei", adică "Moldaviensis", de la "Civitas Moldaviensis", numele latinesc oficial al orașului Baia. Falnicile ruine ale catedralei catolice care se văd și astăzi încă în acel oraș sunt mărturie grăitoare pentru deosebita bunăvoință ce ctitorul ei domnesc a avut-o pentru această religie.
Către sfârșitul veacului al XVI-lea, centrul vieții catolice a Moldovei se mută în regiunea Trotușului și a Bacăului. Atunci a fost înființată Episcopia Romano-Catolică în orașul Bacău, având sub jurisdicția sa teritoriul fostelor episcopii de Siret și Baia. De la 1580 până la 1789, un șir neîntrerupt de 21 de episcopi catolici și-au avut scaunul la Bacău. Printre ei se remarcă și figuri deosebit de ilustre, ca aceea a lui Vito Piluzzio, care în 1667 a publicat la Roma un catehism catolic în românește cu litere latine. Această carte este a doua carte românească tipărită cu litere latine.
O altă figură, putem zice celebră din istoria catolicismului moldovenesc, este arhiepiscopul Marcu Bandini, care, în calitate de vizitator apostolic, a petrecut mai mulți ani în Moldova, și îndeosebi la Bacău. Raportul său asupra acestei vizitațiuni formează renumitul "Codex Bandinus", care se află acum în posesia Academiei Române. Un amănunt din acest cod arată însemnătatea scaunului de Bacău și dincolo de hotare, anume în țara învecinată a Transilvaniei. Pe timpul când, din cauza unor împrejurări vitrege, scaunul episcopal catolic de acolo era lipsit de prezența titularului, episcopul de Bacău săvârșea, la nevoie, funcțiuni pontificale și pentru Ardeal.
Dealtminteri, după cum mărturisește Dimitrie Cantemir în "Descrierea Moldovei", episcopul catolic din Moldova avea o poziție oficială bine determinată.
Numeroasele hrisoave domnești cu acordare de privilegii, de miluire și de întărire de proprietăți pe seama diferitelor biserici catolice din tot cuprinsul Moldovei, dovedesc îndeajuns sentimentele de care erau însuflețiți domnitorii din acele vremuri față de aceste biserici și conducătorii lor. Să-mi fie îngăduit, Maiestate, a reproduce aici o parte din hrisovul lui Alexandru Mavrocordat, din 1789, dat la mâna locotenentului episcopal catolic. În acest hrisov citim următoarele: "Datorie având luminații domni și oblăduitori, cari de la Dumnezeu sunt orânduiți stăpânitori și povățuitori de noroade, pururea a purta de grijă pentru cei ce se află cu locuința sub oblăduirea sa și pre toți să-i cuprindă cu ajutorul și domneasca milă, iar acea datorie asemenea păzindu-se și de către Domnia mea, luat-am aminte și pentru mai marele bisericii catolicești din Iași și alți padre (patres) de la alte biserici catolicești, câte mai sunt în țara aceasta a Moldovei... unde și-au aflat apărare, bună odihnă, cu mila și ocrotirea lor și au trăit până acum în toată liniștea, nesupărați. După cum și Domnia mea aflându-i tot asemenea supuși sub domneasca oblăduire a țării acesteia, ca dintru început și, milostivindu-ne asupra lor, socotit-am ca și pe dânșii să-i ajutăm cu oareșicare ale noastre domnești mile, cum au avut și de la alți luminați domni de mai înainte, care și cărți gospod s-au văzut la mâna lor. Pentru aceea, iată dară, ca pe unii ce sunt locuitori în țara aceasta cu supunere subt a noastră oblăduire îi miluim cu această carte a Domniei mele prin care hotărâm ca mai marele bisericesc să-și caute după cuviință urmare trebei sale, pe cât se cade, neoprit de nimenea".
De la 1789, cârmuitorii eparhiei catolice din Moldova și-au stabilit reședința la Iași.
În urma ridicării României la rangul de regat, Sfântul Scaun, în înțelegere cu Înaltul Guvern Român, a găsit de cuviință să dea Eparhiei Catolice din Moldova o nouă organizare. În consecință, a fost înființată, la 27 iunie 1884, actuala Episcopie Romano-Catolică de Iași. Până în prezent ea a avut patru titulari, anume: Iosif Camilli, Dominic Jaquet, Alexandru Cisar, actualul arhiepiscop de București și mitropolit romano-catolic al țării, și ultimul - regretatul Mihail Robu.
Maiestate,
Această Eparhie Romano-Catolică a Iașilor, cu amintiri istorice străvechi și cu o turmă credincioasă, în majoritate populație rurală, ni s-a încredințat spre păstorire. Aducându-mi aminte de ocrotirea binevoitoare, pe care domnitorii români ai veacurilor trecute au arătat-o necontenit acestei eparhii, stau cu încredere neclintită înaintea tronului Maiestății voastre și sunt pe deplin conștient de sfintele îndatoriri pe care le am față de poporul credincios și față de Maiestatea voastră. Glasul sfântului Pavel, apostolul neamurilor, îmi arată calea de urmat. Știind acest apostol cât de greu apasă răspunderea pe umerii cârmuitorilor de popoare, îndeamnă pe creștini ca, înainte de toate, să facă lui Dumnezeu cereri, rugăciuni, mijlociri, mulțumite pentru regi și pentru toți cari sunt în înalte dregătorii, ca să petrecem o viață lină și tihnită, întru toată temerea de Dumnezeu și buna cuviință (1Tim 2,1-2). Și, în numele Domnului, același apostol poruncește ca orice suflet să se supună înaltelor stăpâniri, căci nu este stăpânire fără numai de la Dumnezeu; iar cele ce sunt - de Dumnezeu sunt orânduite (Rom 13,1).
Ascultând de acest îndemn apostolic, noi, catolicii din Eparhia Iașilor, supuși ai Maiestății voastre, nu vom înceta să rugăm pe Domnul atotputernic, de la care pogoară toată darea cea bună, cerându-i să dăruiască Maiestății voastre harul său cât mai îmbelșugat, zile multe și fericite, o domnie glorioasă și sfetnici înțelepți; să ajute pe Maiestatea voastră în toate ostenelile atât de grele ce înfruntă pentru binele obștesc al țării.
Totodată, faptele vor încredința pe Maiestatea voastră că, în credincioșii catolici ai Eparhiei de Iași, veți avea totdeauna cetățeni supuși și ascultători, iubitori de ordine și de muncă, plini de respect și devotament nestrămutat față de autoritatea Maiestății voastre și a legilor țării. Și este ferma mea voință și hotărâre să activez în păstorirea încredințată mie în așa fel încât să fac totul ce-mi stă în putere pentru promovarea intereselor sufletești și pentru propășirea morală a turmei mele duhovnicești. Aceasta este făgăduința solemnă ce cu profund respect o depun azi la treptele tronului Maiestății voastre.
Pr. Cornel Cadar
Note
1 AERC Iași, dosar 1/1948, f. 67-72.
2 Este vorba de pr. Florian Müller, Dănuț Doboș, pr. Anton Despinescu, pr. Fabian Doboș, Emanuel Cosmovici, în "Buletin istoric", nr. 3 (2002), p. 58-60; Florian Müller, Viața episcopului de Iași, dr. Anton Durcovici, martir, Editura "Presa Bună", Iași, 1993, p. 27; Dănuț Doboș, Anton Despinescu, Episcopul Anton Durcovici - o viață închinată lui Dumnezeu și Bisericii, Editura "Sapientia", Iași, 2002, p. 111-115; Congregatio de Causis Sanctorum, Iasensis, Beatificationis seu declarationis martyrii servi Dei Antonii Durcovici, episcopi Iasensis, in odium fidei, uti fertur, interfecti ( 10 dec. 1951). Positio super martyrio, Roma, 2012, p. 44, 63; ***, Episcopul martir Anton Durcovici. De la leagăn la mormânt, Editura "Sapientia", Iași, 2014, p. 261-265.
3 "Monitorul oficial", nr. 264/14 noiembrie 1947, partea I; AERC Iași, dosar 1/1947, f. 178-179 ; cf. Dănuț Doboș, Anton Despinescu, Episcopul Anton Durcovici - o viață închinată lui Dumnezeu și Bisericii, Editura "Sapientia", Iași, 2002, p. 111.
4 AITRC Iași, dosar 1/1947, f. 34.
5 AERC Iași, dosar 1/1947, f. 180.
6 AERC Iași, dosar 1/1947, f. 181; vezi și dosar 1/1948, f. 67-72. În aceeași zi, alături de ceilalți episcopi, Anton Durcovici este primit de Petru Groza, președinte al Consiliului de Miniștri. În această întâlnire, episcopii și-au arătat îngrijorarea față de măsurile luate împotriva catolicilor. La 28 noiembrie 1947, în urma conferinței episcopilor ținută la București (27-28 noiembrie 1947), episcopii au semnat un memoriu în 12 puncte pe care l-au trimis lui Petru Groza și Ministerului Cultelor (AERC Iași, dosar 1/1947, f. 119-124, 132, 182-186).
7 AERC Iași, dosar 2/1937-1948, f. 235-236. Probabil din cauza unei erori de dactilografiere trimiterea apare greșit în Dănuț Doboș, Anton Despinescu, Episcopul Anton Durcovici - o viață închinată lui Dumnezeu și Bisericii, Editura "Sapientia", Iași, 2002, p. 113; ***, Episcopul martir Anton Durcovici. De la leagăn la mormânt, Editura "Sapientia", Iași, 2014, p. 264.
8 "Pro memoria", nr. 3/2004, p. 236-237.
9 AERC Iași, dosar 2/1937-1948, f. 233-234, 238-241; dosar 2/1954, f. 22, 31-32, 34-35, 37-39.
10 http://www.romaniaregala.ro/jurnal/cu-saizeci-de-ani-in-urma-la-londra/; http://nicolaenicu.blogspot.ro/2013/12/republica-expresia-puterii-si.html; http://ce-am-mai-citit.blogspot.ro/2011/06/mark-laszlo-herbert-abdicarea-regelui.html, accesate la 3 octombrie 2014; cf. Congregatio de Causis Sanctorum, Iasensis, Beatificationis seu declarationis martyrii servi Dei Antonii Durcovici, episcopi Iasensis, in odium fidei, uti fertur, interfecti ( 10 dec. 1951). Positio super martyrio, Roma, 2012, p. 44. Unii cercetători ai problemei jurământului au notat perioada de lipsă a regelui între 27 noiembrie și 20 decembrie (Dănuț Doboș, Anton Despinescu, Episcopul Anton Durcovici - o viață închinată lui Dumnezeu și Bisericii, Editura "Sapientia", Iași, 2002, p. 112-113; "Buletin istoric", nr. 3 (2002), p. 59; ***, Episcopul martir Anton Durcovici. De la leagăn la mormânt, Editura "Sapientia", Iași, 2014, p. 262).
11 Pr. Anton Bișoc, 93 de ani, înregistrare făcută la 1 martie 2014.
12 AERC Iași, Liber Missarum 1943-1949, nenumerotat, în "Almanahul Presa Bună 2014", p. 119.
13 Arhiva ITRC, dosar 1/1947, f. 140-147.
14 AERC Iași, Liber Missarum 1943-1949, nenumerotat, în "Almanahul Presa Bună 2014", p. 119.
15 AERC Iași, dosar 1/1948, f. 13.
16 AERC Iași, dosar personal Anton Durcovici; dosar 2/1954, f. 45.
17 AERC Iași, dosar 1/1948, f. 98v.
18 AERC Iași, dosar 1/1948, f. 98v.
19 AERC Iași, dosar 2/1954, f. 53.
20 "Monitorul oficial", nr. 51/2 martie 1948, p. 1092-1093; AERC Iași, dosar 1/1947, f. 117-118; dosar 1/1948, f. 13, 283.
21 AERC Iași, dosar 1/1948, f. 121v.
22 AERC Iași, dosar 1/1948, f. 13.
23 AERC Iași, dosar 1/1948, f. 121v, 122.
24 AERC Iași, dosar 2/1948, f. 27. Totuși, alți ierarhi au depus jurământul la 31 martie 1948 (AERC Iași, dosar 2/1937-1948, f. 380).
25 AERC Iași, dosar 2/1937-1948, f. 380.
26 AERC Iași, dosar 2/1937-1948, f. 380, dosar 2/1954, f. 98.
27 Florian Müller, Viața episcopului de Iași, dr. Anton Durcovici, martir, Editura "Presa Bună", Iași, 1993, p. 27; cf. Dănuț Doboș, Anton Despinescu, Episcopul Anton Durcovici - o viață închinată lui Dumnezeu și Bisericii, Editura "Sapientia", Iași, 2002, p. 112; Congregatio de Causis Sanctorum, Iasensis, Beatificationis seu declarationis martyrii servi Dei Antonii Durcovici, episcopi Iasensis, in odium fidei, uti fertur, interfecti ( 10 dec. 1951). Positio super martyrio, Roma, 2012, p. 63.
28 Bine ai venit, stăpâne, Editura "Presa Bună", Iași, 1948, p. 79.
29 AERC Iași, dosar 1/1948, f. 67-72.
lecturi: 45.