Iubire și adevăr
Patriarhul Bartolomeu despre relațiile dintre catolici și ortodocși
Instituită la 4 noiembrie 1964 de cardinalul austriac Franz König, fundația Pro Oriente este fiică a Conciliului al II-lea din Vatican și a voinței de a îmbunătăți relațiile dintre Biserica catolică și Bisericile ortodoxe orientale exprimată în decretul despre ecumenism Unitatis redintegratio. Are sediul la Viena și acolo, în palatul arhiepiscopal, la 8 noiembrie s-a celebrat a cincizecea aniversare de la întemeiere. Președintele Johann Marte a organizat o întâlnire științifică la care au participat printre alții cardinalul președinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor, Kurt Koch, cardinalul arhiepiscop de Viena Christoph Schönborn, patriarhul Bisericii copte, Tawadros al II-lea, și patriarhul ecumenic, Bartolomeu, din al cărui discurs publicăm largi fragmente (textul integral în engleză pe situl www.osservatoreromano.va). Celebrările au continuat cu o conferință de trei zile despre granițele ecleziale, în continuare ideală cu colocviul cunoscut drept "Koinonia", care conform lui Marte în aprilie 1974 "a pregătit drumul pentru dialogul oficial între catolici și ortodocși", care a avut loc apoi în 1980. Întâlnirea vieneză a marcat o nouă orientare pentru Comisia istoricilor fundației, unul din oficiile de maximă responsabilitate din Pro Oriente. De fapt, până acum Comisia s-a ocupat exclusiv de zona țărilor născute din dizolvarea Iugoslaviei, în afară de Albania. În schimb, în viitor "se dorește să fie luate în considerare și România, Bulgaria și Turcia". Printre ipoteze, colaborarea cu alte discipline științifice și cu Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică.
A cincizecea aniversare a Fundației Pro Oriente constituie o piatră de hotar specială, importantă în istoria relațiilor dintre Biserica catolică romană și Bisericile ortodoxe din Orient. Sub multe aspecte este o oglindă a raporturilor dintre Bisericile noastre, deoarece reflectă și alătură pașii extraordinari de apropiere și de reconciliere începuți în urmă cu jumătate de secol care au dus la dialogul teologic și la schimburi sincere între noi la nivel parohial, local, regional, național și chiar internațional.
Așa cum bine știți, peste câteva zile iubitul nostru frate în Cristos, Papa Francisc, va vizita Istanbulul, care de peste șaptesprezece secole este centrul sacru și sediul Patriarhiei Ecumenice. Așteptăm cu mare plăcere să-l putem primi pe Sanctitatea Sa la Phanar la 29 și 30 noiembrie pentru comemorarea sfântului Andrei, primul chemat dintre apostoli și pentru sărbătoarea tronului Bisericii din Constantinopol. Vizita sa oficială se desfășoară pe urma pelerinajului nostru comun la Ierusalim, care a avut loc numai cu puține luni în urmă, pentru a celebra o altă a cincizecea aniversare, adică acea călătorie în Țara Sfântă a Papei Paul al VI-lea, în mod oficial proclamat sfânt de Biserica catolică, și a Patriarhului ecumenic Atenagora. Ne-a emoționat profund faptul că Papa Francisc a acceptat invitația noastră la o comemorare comună a acelui eveniment, pe care i-am adresat-o cu ocazia participării noastre la liturghia solemnă de început al pontificatului în martie 2013.
Aceste evenimente n-au fost o pură coincidență, nici nu sunt doar istorice. În urmă cu cincizeci de ani, asemenea evenimente ar fi fost inimaginabile sau chiar irealizabile. Harul lui Dumnezeu a fost cel care i-a inspirat pe venerabilii și clarvăzătorii noștri predecesori să ia acele inițiative îndrăznețe. În unele privințe, după atâția ani de înstrăinare și tăcere, numai Duhul lui Dumnezeu putea să producă condițiile și circumstanțele pentru o mai mare colaborare și pentru raporturi mai strânse între Bisericile noastre, care în prealabil fuseseră îndepărtate timp de un mileniu întreg.
Exact într-un asemenea climat de deschidere ecumenică și de dorință sinceră de dialog a fost concepută și instituită Fundația Pro Oriente în 1964 de cardinalul arhiepiscop de Viena, Franz König, care discernând spiritul timpurilor, a perceput importanța de a adera la porunca și la rugăciunea Domnului nostru "ca toți [discipolii săi] să fie una" (In 17,21). Scopul sacru și obiectivul fundamental al fundației - cu diferitele sale carte la Viena, Graz, Salzburg și Linz - era de a îmbunătăți relațiile dintre Bisericile catolică romană și ortodoxă orientală, precum și cu cele ortodoxe din Orient, făcând ecou la decretul pontifical Unitatis redintegratio, promulgat în urmă cu jumătate de secol, la 21 noiembrie 1964. Președinte fondator a fost Alfred Stirnemann, care a condus fundația până la moartea sa, în 1988. Îi amintim pe amândoi, împreună cu venerații noștri prieteni, mitropoliții Crizostom și succesorul său Mihai de Austria, exarhi patriarhali ai Ungariei și ai Europei centrale. Acești doi ierarhi ortodocși erau absolut convinși despre rolul fundamental al relațiilor pozitive cu Biserica catolică romană, acționând neobosit pentru a promova dialogul și a favoriza cooperarea. Fie ca amintirea lor să fie veșnică și fie ca exemplul lor să fie un model pentru noi toți.
Amintim aici câțiva dintre pașii inovativi făcuți în urmă cu cincizeci de ani care la rândul lor au dus la condițiile rodnice pentru crearea unei fundații precum Pro Oriente. La începutul anului 1964, Papa Paul al VI-lea și Patriarhul ecumenic Atenagora cu puține cuvinte simple și o îmbrățișare iubitoare au frânt o tăcere care a durat multe secole. La 5 ianuarie 1964, când Papa Paul al VI-lea s-a întâlnit cu Patriarhul ecumenic Atenagora pe Muntele Măslinilor, a fost prima dată când pontiful din Occident și primatul din Orient - Papa de la Roma și Arhiepiscopul de la Noua Romă - s-au întâlnit față în față după conciliul din Firenze din 1438. Și locul întâlnirii în 1964 era același în care Cristos s-a adresat Tatălui în noaptea în care a fost trădat, cerându-i unitatea discipolilor săi.
Înainte de acea întâlnire, timp de multe secole Bisericile din Orient și din Occident nu au avut contacte formale și comunicările neoficiale au fost puține. După ceea ce cunoaștem astăzi ca "marea schismă" din 1054, au existat două scurte întâlniri de schimb și dialoguri de reunificare la conciliul din Lyon în 1274 și la conciliul din Ferrara-Firenze în 1438-1439; totuși, ambele ocazii au lăsat sentimente de amărăciune în loc de sentimente de speranță. Îndepărtarea a fost ulterior accentuată și pecetluită de evenimentele tragice ale cruciadelor, în special a patra cruciadă cu jefuirea Constantinopolului în 1202-1204, cu masacrarea nejustificabilă a creștinilor din partea creștinilor.
Astfel a început istoricul "dialog de iubire" - expresie creată de mitropolitul Meliton de Calcedon - care la rândul său a început un proces de dărâmare treptată a barierelor ridicate de-a lungul secolelor. A fost urmat după un an, cu o declarație comună citită simultan la "Sfântul Petru" la Roma și în biserica patriarhală "Sfântul Gheorghe" la Istanbul, de înlăturarea anatemelor reciproce, la 7 decembrie 1965, când cei doi prelați au eliminat "din amintire și în mijlocul Bisericii sentințele de excomunicare din anul 1054", concordând ca "trecutul să fie încredințat milostivirii lui Dumnezeu".
În anul 1969 a început o tradiție foarte importantă și până acum neîntreruptă, adică schimbul anual de delegații formale la respectivele sărbători patronale ale celor două "Biserici surori" ale noastre: la 29 iunie la Roma pentru solemnitatea sfinților Petru și Paul; și la Istanbul, la 30 noiembrie, pe care Papa Francisc o va onora la sfârșitul acestei luni. Aceste inițiative foarte importante au culminat după aceea în instituirea - în timpul vizitei pontificale la Phanar la 30 noiembrie 1979 - Comisiei mixte internaționale pentru dialogul teologic dintre Biserica catolică și Biserica ortodoxă. Astfel, la 29 mai 1980, sub veneratul nostru predecesor, Patriarhul ecumenic Dimitrios, și succesorul Papei Paul al VI-lea, Papa Ioan Paul al II-lea, Sfântul Scaun și paisprezece Biserici ortodoxe autocefale au început un "dialog de adevăr" teologic cu scopul de a extinde "dialogul de iubire" și de a examina împreună diferențele doctrinale dintre cele două Biserici surori.
Din fericire astăzi, prin contribuția importantă și influentă a fundațiilor și institutelor precum Pro Oriente, acest spirit de iubire fraternă și respect reciproc a luat locul polemicilor teologice și suspiciunii reciproce din trecut. desigur suntem destul de realiști ca să recunoaștem că rămâne încă mult de făcut și că drumul uneori apare lung și obositor. Există chestiunile teologice spinoase ale primatului și colegialității, care actualmente se află pe masa dezbaterii; și există problema delicată a uniatismului, care deja o dată a făcut să se suspende dialogul. Totuși, trebuie să admitem că nu există drum alternativ dialogului și reconcilierii. Acest lucru este valabil și este deosebit de adevărat pentru timpul actual, unde constatăm: uzul și abuzul în lume al religiei pentru scopuri politice sau de alt gen secular; dificultățile pe care creștinii trebuie să le înfrunte în toată lumea, în special în Țara Sfântă și în Orientul Mijlociu, făcând abstracție de identitatea confesională; nedreptățile îndurate de membri slabi și vulnerabili ai societăților contemporane; precum și îngrijorătoarea criză ecologică ce amenință integritatea și însăși supraviețuirea creației lui Dumnezeu. Toate aceste provocări cer o soluție comună și colaboratoare la problemele care încă ne despart. Pretind de la noi cooperare reciprocă și preocupare împărtășită.
De fapt, aici am putea include și un alt aspect al Pro Oriente, care este implicit în însăși identitatea sa, adică responsabilitatea și sprijinul față de minoritățile creștine persecutate în Orientul Mijlociu și în Africa de Nord, chiar în locurile în care creștinismul s-a născut și a prosperat încă din primele timpuri ale Bisericii noastre. Până la urmă, termenul "orient" nu este numai o desemnare ecleziastică; este și o specificare geografică. Această dimensiune este cu siguranță parte integrantă a misiunii și a slujirii lui Pro Oriente, și vom accepta cu plăcere sprijinul său în acest domeniu fundamental. Suntem cu toții foarte conștienți de situația critică și de suferințele nejustificabile suportate de frații noștri și de surorile noastre în Orientul Mijlociu și în Africa de Nord.
Așa cum am declarat împreună cu Sanctitatea Sa Papa Francisc la Ierusalim, "vrem să exprimăm preocuparea noastră comună profundă față de situația creștinilor din Orientul Mijlociu și față de dreptul lor de a rămâne cetățeni cu titlu deplin ai patriilor lor. Îndreptăm încrezători rugăciunea noastră către Dumnezeul atotputernic și milostiv pentru pacea în Țara Sfântă și în tot Orientul Mijlociu. Ne rugăm în special pentru Bisericile din Egipt, din Siria și din Irak, care au suferit foarte dur din cauza recentelor evenimente. Încurajăm toată părțile, independent de convingerile lor religioase, să continue să lucreze pentru reconciliere și pentru recunoașterea justă a drepturilor popoarelor. Suntem profund convinși că nu armele, ci dialogul, iertarea și reconcilierea sunt singurele instrumente posibile pentru a dobândi pacea". Permiteți-ne să vă îndemnăm părintește să dedicați o parte mai mare din atenția voastră acestei crize.
Munca ecumenică a Pro Oriente s-a dovedit prețioasă și instrumentală pentru promovarea de relații mai strânse și mai puternice între Bisericile noastre. Activitatea sa a fost desigur însemnată și admirabilă. Totuși, așa cum știm toți, în lumea noastră, munca de unitate rămâne constantă și neîncetată până la plinătatea împărăției cerești. De aceea, este vocația noastră umilă și obligația noastră morală să continuă și să întărim angajarea pentru reconciliere. Să nu ne limităm să păstrăm amintirea pionierilor acestei fundații binecuvântate; să continuăm exemplul lor și să mărim eforturile lor. De fapt, ar fi cea mai bună comemorare și celebrare a moștenirii lor și a dorinței lor de unitate a creștinilor.
(După L'Osservatore Romano, 19 noiembrie 2014)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 22.