|
Reflecție la sărbătoarea Sfințirii Bazilicii din Lateran - 2014 "Nu știți că sunteți Templul lui Dumnezeu și că Duhul lui Dumnezeu locuiește în voi" (1Cor 3,16)? Astăzi comemorăm aniversarul sfințirii bazilicii din Lateran, bazilică dedicată lui Isus, Mântuitorul lumii, și care a fost primul lăcaș de cult creștin din Roma. Bazilica din Lateran a fost clădită de către papa Melchiade (311-314) pe proprietățile dăruite Bisericii de împăratul Constantin cel Mare (272- 337), alături de Palatul Lateran, până atunci reședință imperială și apoi reședință pontificală. Se numește bazilica din Lateran pentru că a fost construită pe domeniul unei familii bogate din Roma, numită "Laterani". Pentru că a devenit reședința papilor, acest lăcaș s-a numit bazilică și a fost considerată a fi mama tuturor bisericilor din Roma și din întreaga lume. În această bazilică s-au ținut cinci dintre cele mai importante concilii ecumenice. Până la papa Pius al IX-lea (1792-1878), această bazilică a fost reședința papilor (1871). Acum este sediul Vicariatului din Roma. Bazilica din Lateran, primul lăcaș de cult din Roma, prima biserică creștină închinată lui Isus Mântuitorul, ne amintește de planul salvator al lui Dumnezeu de a mântui toate popoarele lumii prin Biserica sa întemeiată pe jertfa lui Isus Cristos. Sfântul Clement din Alexandria (150-215) spunea: "Dacă actul creației lui Dumnezeu se numește lume, voința sa de mântuire a lumii se numește Biserică". Sfântul Epifaniu (315-403) ne spune: "Lumea a fost creată în vederea Bisericii și Biserica este scopul lumii create". În grecește, cuvântul care desemnează "Biserica" este ek-kalein, care înseamnă a chema afară, a convoca, a strânge poporul afară din tabără pentru întâlnirea cu Dumnezeu. În Vechiul Testament, ek-kalein desemnează adunările religioase lui Israel; iar cea mai reprezentativă dintre ele a fost cea de pe Sinai unde Israel a primit Legea și a fost constituit de Dumnezeu ca poporul său sfânt (cf. Ex 19-20; Lev 20,26), popor prin care națiunile păgâne trebuiau să se atașeze de Domnul (cf. Is 49,6; Zah 2,11). După eșecul lui Israel de a aduce popoarele păgâne la slujirea și mântuirea sa, Dumnezeu și-a ales un alt popor sfânt, cel fondat pe Isus, Fiul său, popor sfânt care se numește "Biserică" și pe care el l-a chemat să împlinească ceea ce n-a reușit vechiul său popor, Israel, și anume, aducerea popoarelor păgâne la slujirea și mântuirea sa (cf. Mt 24,14; 28,19-20; Mc 16,15-16; Fapt 1,8). Iar sfântul Paul, în scrisorile sale, arată începuturile bune a acestei misiuni care continuă și va continua până la a doua venire a lui Isus (cf. Rom 1,8; 10,18; Col 1,6-6.23). Voi relua această idee puțin mai jos. În Noul Testament, Biserica are mai multe metafore. Este numită staul, unde Cristos își adună oile sale (cf. In 10,1-10); turmă mică pe care Isus o conduce în împărăție (cf. Lc 12, 32); ogorul lui Dumnezeu în care este semănată prin cuvântul evanghelic împărăția lui Dumnezeu (cf. 1Cor 3,9); via Domnului care crește în lumea întreagă (cf. Mt 21,33-43); zidirea lui Dumnezeu (cf. 1Cor 3,9), ce are ca piatră unghiulară pe Cristos (cf. 1Pt 2,7), din care curg izvoarele mântuirii (cf. Ez 47,1). Vorbim astăzi de sfințirea bazilicii din Lateran, dar tot astăzi aflăm cu bucurie că noi suntem templu sfințit și plăcut al lui Dumnezeu (cf. 1Cor 3,17; 2Cor 6,16), căci de la Botez am devenit locuința celor trei persoane divine (cf. Ap 3,20; 1Cor 3,16). Sfântul Cezar din Arles (470-543) îi încuraja pe creștinii timpului său, amintindu-le mereu că sunt templul viu și adevărat al lui Dumnezeu; că sunt trupul lui Cristos și mădularele sale: "Voi sunteți trupul lui Cristos și fiecare, în parte, mădularele lui" (1Cor 12,27), că sunt și mireasa lui Cristos (Ap 21,9). Dar, în Evanghelia după sfântul Luca, Isus, ne face o bucurie și mai mare, atunci când ne spune: "Împărăția lui Dumnezeu este înlăuntrul vostru" (Lc 17,21). Da, înlăuntrul fiecărui botezat este un tron. Dacă Dumnezeu șade pe acel tron, atunci înlăuntrul nostru este împărăția lui Dumnezeu, care este împărăția harului și a vieții, împărăția sfințeniei și a harului, împărăția dreptății și a puterii, împărăția iubirii și a păcii. Dacă pe acel tron nu șade Dumnezeu, atunci omul este neliniștit și nefericit până ce Dumnezeu nu ocupă acel loc, așa cum spune sfântul Augustin (354-430). În timpul unei persecuții, împotriva unor creștini din Africa, soldații i-au arestat pe preotul misionar și pe surorile care erau responsabile de catehizarea indigenilor, ba mai mult, au distrus și biserica satului. În acest timp, un tânăr se apropia grăbit de biserică deoarece trebuia să participe la ora de catehism. Cum l-au zărit, soldații i s-au adresat cu răutate: "Ce vrei să faci? Unde mergi?" "Merg la ora de catehism", răspunse tânărul. "Nu va mai fi nici o oră de catehism". "Vreau să-l văd pe misionar", spuse copilul. "Nu mai este nici un misionar; l-am arestat". "Atunci eu vreau să intru în biserică". "Nu mai este nici o biserică, căci am distrus-o". Tânărul, mirat și întristat, tăcu, dar după câteva momente zice: "Ați spus că ați distrus biserica? Dar eu sunt botezat, eu sunt Biserica!" Un prim scop al Bisericii, templul lui Dumnezeu, trupul Domnului și mireasa lui Cristos, este să-i aducă laudă și cinste lui Dumnezeu, să i se închine și să-l slăvească pe Dumnezeu, în orice timp și cu orice prilej, dar în curăție de suflet. Referitor la curăția de suflet prin care trebuie să-i slujim Domnului, cartea Leviticului face distincție între curat și necurat și prefigurează lucrarea de curățire a lui Cristos de la cruce. Ea ne spune că pe Dumnezeu îl preocupă viața fiecărui om din poporul său; îl preocupă curăția trupească și sufletească a fiecărui copil al său. Pe Dumnezeu îl preocupă ce gândesc, ce vorbesc, pe unde umblă, ce ating și ce fac copiii săi. Dumnezeu ne avertizează că atingerea dintre curat și necurat duce întotdeauna la întinarea celui curat. Aaron, care apare de multe ori în cartea Leviticului în calitatea sa de mare preot, este o imagine profetică a lui Isus, care va ridica păcatele lumii (cf. In 1,29). Marele nostru Preot, Isus, care nu poate fi atins de răutatea păcatele noastre, este mișcat de slăbiciunea noastră, pe care o înțelege, căci a fost ispitit în toate ca noi, dar nu a comis păcat (cf. Evr 4,15). Isus însuși ne spune că trebuie să evităm nu numai faptele și vorbele păcătoase, ci chiar și dorințele și gândurile necurate, căci ele ne întinează (cf. Mt 5,27-28). Ba, mai mult, păcatele omului sunt nelegiuire și pun un zid de despărțire între om și Dumnezeu (cf. Is 59,2). Isus, care în cartea Leviticului a fost prefigurat atât ca Mare Preot, cât și ca Miel de jertfă, el este acela care ne va curăți prin sângele jertfei lui de la cruce, ca să fim templu său curat, trupul său curat și mireasa sa curată (cf. Ef 5,27) și astfel să putem aduce laude și cinste lui Dumnezeu, în curăție de suflet. Gestul lui Isus care astăzi scoate cu biciul pe profanatori din templu din Ierusalim (cf. In 2,13-22) a fost un gest simbolic al acțiunii sale de la cruce, prin care a scos din templul, trupul și mireasa sa, păcatul și întinarea aduse de diavol și acoliții lui. Dar Isus pune astăzi biciul său și în mâinile noastre, ca și noi înșine să ne facem cu el curat în suflete. Cineva spunea: "A-l adăuga numai pe Cristos la viața noastră, dar fără a înlătura păcatul, este doar o schimbare de opinie, dar nu o schimbare de viață", prin care să devenim: templul ales, trupul curat, și mireasa sa nepătată. Prima lectură (cf. Ez 47,1-9.12), care ne vorbește de apa abundentă care curge din templu divin al cerului și care pe pământ se preface într-un fluviu, care irigă pustiul și însănătoșește Marea Moartă, umplându-i apele cu pești și malurile cu pomi fructiferi care rodesc continuu, pentru a da hrană și medicamente, celor care au nevoie, a fost o metaforă a ceea ce va face Isus la cruce, când din coasta lui deschisă vor curge izvoare de sânge și apă (cf. In 19,34), care îi vor curăți oamenii de toate întinările lor, și va revărsa peste cei care vor crede în el un fluviu nemăsurat și continuu de har, care le va schimba viața pustie și moartă de păcat, în viață vie și cu multe roade (cf. Ez 36,25-26), ceea ce va fi și pentru alți o sursă de hrană și un izvor de vindecare. Iar această apă vie și purificatoare curge zilnic din altarele bisericilor noastre. Într-o după-amiază ploioasă o mamă și fiul ei parcurgeau cu mașina una dintre străzile principale ale orașului lor, având o grijă deosebită deoarece strada era umedă și alunecoasă. Deodată, micuțul ei fiu, așezat pe bancheta din spate, a spus: "Știi, mamă, mă gândesc la un lucru"! Curioasă să știe ceea ce descoperise copilul ei de șapte ani, mama zise: "La ce te-ai gândit?". "Ploaia", a început el să explice, "ploaia este ca păcatul, iar ștergătoarele de parbriz sunt ca Dumnezeu, care șterge păcatele noastre". Depășind uimirea, mama l-a întrebat: "Ai văzut cum ploaia cade continuu? Ce înseamnă, după tine?" Copilul nu a ezitat nici o clipă și a răspuns: "Dacă noi continuăm să păcătuim, Dumnezeu continuă să ne ierte". Da, atât timp cât trăim pe pământ și vom veni la el, Dumnezeu ne va șterge păcatele (cf. Mc 2,10), pentru a ne face templul său curat, trupul său curat, mireasa sa curată. Un al doilea scop al Bisericii este ca, prin toți membrii ei, să evanghelizeze. Don Tonino Bello (1935-1993), episcop catolic italian, spune: "Noi, creștinii, trebuie să trecem prin mijlocul acestei lumi, vestind bucuria că Domnul Isus a înviat și că rămâne cu noi în toate zilele până la sfârșitul lumii". Isus însuși, înainte de înălțarea sa la cer, a spus tuturor ucenicilor săi: "Mi-a fost dată toată puterea în cer și pe pământ. Așadar, mergeți, faceți ucenici din toate națiunile, botezându-i în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, învățându-i să țină toate câte v-am poruncit. Și iată, eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârșitul lumii" (Mt 28,19-20). De aceea: "Dacă cineva vorbește, cuvintele lui să fie ca ale lui Dumnezeu; dacă cineva slujește, să o facă după puterea pe care i-a dăruit-o Dumnezeu, pentru ca în toate să fie preamărit Dumnezeu prin Isus Cristos, căruia să-i fie gloria și puterea în vecii vecilor. Amin" (1Pt 4,11). Iar sfântul Paul îi scrie lui Timotei: "Ai grijă de tine și de învățătură, stăruie în acestea, căci făcând astfel, te vei mântui și pe tine, și pe cei care te ascultă" (1Tim 4,16). Așa cum Dumnezeu cel întreit și unic nu are concediu și nici zile libere când este vorba de mântuirea oamenilor: "Tatăl meu lucrează până acum; eu de asemenea lucrez" (In 5,17); așa cum o mamă nu are concediu și zile libere când este vorba despre îngrijirea micuților ei; tot astfel și fiecare creștin, care a fost constituit la botezul său, frate soră și mamă, pentru Isus, dar și pentru frații lui săi (cf. Mt 12,50; 25,40), nici el nu trebuie să-și ia concediul sau zile libere, atunci când este vorba de mântuirea fraților săi. În câmpul mântuirii sufletelor, Isus lucra chiar și în zilele de sabat (cf. Mt 12,9; Mc 1,21-28; Lc 6,6-7). Papa Francisc I (n. 17 decembrie 1936) compară misiunea tuturor membrilor Bisericii, cu misiunea unei mame. Iată ce spunea el: "O mamă nu se limitează doar la a da viață, dar cu mare grijă îi ajută să crească; astfel, le dă lapte, îi hrănește, îi învață calea vieții, îi însoțește cu atenția, le arată afecțiunea și cu dragostea ei, până când ajung mari. Apoi, îi corijează, îi iartă, îi înțelege, le este aproape în boală și suferință. Ba, și mai mult, îi ajută să iasă din ei înșiși, să nu rămână leneși și povoară nimănui, și să se jertfească pentru alții. Biserica, fiind și ea mamă, spiritual, face și ea același lucru cu toți fiii ei: le însoțește creșterea prin dăruirea cuvântului lui Dumnezeu, care le este o lumină pe calea vieții creștine; le administrează sacramentele, hrănindu-i cu Euharistia, aducându-le iertarea divină prin sacramentul Pocăinței și susținându-i în boală prin Ungerea bolnavilor. Dar nu uită să-i facă apostoli spre mântuirea tuturor. Biserica îi însoțește pe tot parcursul vieții lor de credință, până în viața veșnică". Rămânem uimiți, atât la construirea Cortului Alianței, cât și la construirea Templului din Ierusalim, văzând cum Dumnezeu a dat atenție maximă făuririi fiecărui obiect de cult. Obiectele de cult din cort sau din templu sunt imagini ale creștinilor înnobilați de el cu slavă divină, pentru a sluji în Biserica lui Isus. De aceea, creștinul trebuie să-și caute și să-și împlinească în Biserică, slujba pentru care a fost creat. Sfântul Paul și-a oferit întreagă viață lui Dumnezeu și predicării evangheliei și noi trebuie să facem la fel (cf. Rom 12,1). Sfântul Iov a fost ochi pentru cel orb și picioare pentru cel șchiop, și noi trebuie să facem la fel (cf. Iov 29,15). Sfântul Ioan Crisostom (350-407), care a fost gura de aur a lui Dumnezeu în mijlocul lumii păcătoase, și noi trebuie să fim la fel. Sfânta Tereza Pruncului Isus (1873-1897) a fost o inimă iubitoare pentru orice om, și noi trebuie să fim la fel. Așa cum buna funcționare a unui trup depinde de unitatea, colaborarea și dragostea dintre membre. Tot astfel, Dumnezeu a rânduit ca toți oamenii să avem nevoie unii de alții și să lucrăm unii pentru alții. Bucuria unuia să fie și bucuria noastră, iar durerea altuia să fie și durerea noastră (cf. Rom 12,15). Mai mult, să nu uităm că suntem trupul lui Cristos. Și așa cum într-un trup, ochiul nu poate spune mâinii: "Nu am nevoie de tine", și capul nu poate spune picioarelor: "Nu am nevoie de voi" (1Cor 12,21). Tot astfel, în trupul mistic al Bisericii, nimeni nu poate spune unui frate, nu am nevoie de tine. Toți membrii Bisericii trebuie să lucreze împreună și să continue lucrarea divină ajunsă până la ei, pentru ca vestea cea bună să ajungă la toți oamenii: "Ca un arhitect iscusit, prin harul ce mi-a fost dat de Dumnezeu, eu am pus temelia, alții continuă construcția. Important e ca fiecare să ia seama cum construiește. Nimănui nu-i este îngăduit să pună altă temelie decât aceea care există deja: adică Isus Cristos" (1Cor 3,10-11). Celor care lucrează cu zel la edificarea templului lui Dumnezeu, a trupului lui Cristos și a miresei Mielului, Isus le va da intrare liberă, într-un singur Duh, la Tatăl (cf. Ef 2,18), și le va dobândind mântuirea (cf. Ef 2,22). Pr. Ioan Lungu lecturi: 8.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |