|
Reflecție la duminica a XXV-a de peste an - A Câtă dorință și bucurie vom avea aici pe pământ de lucra alături de Domnul în via sa, tot atâta slavă și fericire veșnică vom avea în cer lângă tronul său. Isus, împreună cu ucenicii săi, este în drum spre Ierusalim, unde merge să moară pentru a ispăși păcatele lumii (cf. In 1,29) și pentru a aduna la un loc pe copiii risipiți ai lui Dumnezeu (cf. In 11,52). În acest drum spre Ierusalim, Isus se îngrijește să-i pregătească pe ucenicii săi pentru a înfrunta evenimentele Calvarului, dar, și pentru a-i continua misiunea până la a doua sa venire. În acest drum, care a început de la Cezareea lui Filip, unde și-a fondat Biserica pe mărturisirea de credința a lui Petru (cf. Mt 16,16-17), s-au ridicat niște întrebări din rândul ucenicilor, dintre care amintim doar două: întrebarea cine este mai mare între ei și întrebarea lui Petru care, văzând refuzul tânărului bogat de a-l urma pe Isus (cf. Mt 19,16-22), întreabă ce răsplată vor primi ei, ucenicii, care au lăsat toate și l-au urmat (cf. Mt 19,27). Spre învățătura ucenicilor săi de atunci și spre învățătura tuturor ucenicilor săi din toate timpurile, Isus a rostit parabola lucrătorilor din vie, pe care am auzit-o astăzi în evanghelie (cf. Mt 20,1-16). Stăpânul din această parabolă este Dumnezeu. Via lui Dumnezeu este, în primul rând, poporul lui Israel, și apoi toate celelalte popoare (cf. Is 5,1; Ps 24,1). Dumnezeu este foarte preocupat să-și adune strugurii în crama sa, în împărăția sa. Strugurii sunt mulți, dar lucrătorii sunt puțini. De aceea, Dumnezeu iese dis de dimineață, adică de la începuturile poporului său, ca să tocmească lucrători în via sa. Primii care s-au oferit au fost mai marii religioși ai poporului său, care au intrat la lucru în vie de la ora șase dimineața, adică chiar de la început. Primii dintre acești lucrători în via Domnului, cum au fost Abraham, Moise, Aron, Iosue, Judecării, Samuel și David, au fost lucrători buni și după inima sa (cf. Fap 13,22; Mt 23,1). Dar urmașii lor, conducătorii politici și conducătorii religioși: regii, marii preoți, fariseii și cărturarii, n-au mai fost așa. Deși îl cunoșteau pe "Stăpân" ca fiind un om bun și corect, ei n-au avut încredere că le va plăti cinstit; de aceea, s-au angajat ca lucrători în via sa numai pe bază de contract; iar ca plată au cerut cel mai bun preț al pieței de lucru de atunci, un dinar pe zi. În această parabolă am întâlnit niște cuvinte al căror înțeles s-ar putea să ne scape: "Dumnezeu s-a tocmit; Dumnezeu s-a înțeles; Dumnezeu s-a învoit". Aceste cuvinte ne arată că Dumnezeu nu ne angajează ca robi, ci fii și împreună lucrători cu el. Isus a spus: "Tatăl meu lucrează până acum; și eu, de asemenea, lucrez" (In 5,17); și iarăși: "Nu vă mai numesc robi, pentru că robul nu știe ce face stăpânul său; ci v-am numit pe voi prieteni, pentru toate câte le-am auzit de la Tatăl meu, vi le-am făcut cunoscute" (In 15,15). De aceea, sfântul Paul spune: "Noi suntem împreună-lucrători cu Dumnezeu (cf. 1Cor 3,9). "Așa că nu mai ești rob, ci fiu; și dacă ești fiu, ești și moștenitor prin Dumnezeu" (Gal 4,7). Dumnezeu a fost de acord cu toate condițiile primilor tocmiți, numai să facă treabă bună și să adune strugurii în crama sa, adică să adune oamenii în împărăția sa. Dar via era mare, rodul era mult, iar lucrătorii erau puțini; apoi, "timpul rău" care ar putea pierde mulți struguri, adică pătimirile lui Isus și prigoana ucenicilor, erau aproape. Iar, pe deasupra, primii lucrători angajați pe cel mai bun preț, conducătorii actuali ai poporului lui Israel, știm din alte parabole că s-au arătat netrebnici, căci s-au dedat la rele, au închis poarta mântuirii săracilor și păgânilor, așa că nici ei nu intrau și nici pe cei care voiau să intre nu-i lăsau, ba mai mult, puneau la cale moartea moștenitorului viei (cf. Mt 21,38; 23,13; 24,49; Lc 17,9). Atunci stăpânul a mai ieșit iar în piață, adică în lume, pentru a căuta lucrători în via sa; a mai ieșit pe la ora nouă dimineața, apoi pe la ora 11, apoi pe la ora 15, apoi pe la ora 17, și a tocmit noi lucrători, promițându-le că le va da ceea ce este drept. Toți aceștia din urmă erau oamenii pe care nu-i mai angajaseră nimeni, din diferite motive: boală, nepricepere, sau chiar netrebnicie; ei simbolizează popoarele păgâne. Aceștia, de dragul stăpânului care i-a angajat când alții nu s-au uitat la ei, au avut încredere în dragostea, demnitatea și cuvântul stăpânului, și au intrat în lucru fără contract și fără un preț prestabilit, convinși fiind că nu vor fi înșelați. Și, după cum știm, așa a fost. Acești lucrătorii din urmă pot fi asemănați cu acel copil care venit în vizită la sfântul papă Ioan al XXIII-lea (1881-1963) și, invitat fiind să-și ia un pumn de bomboane dintr-o cutie, i-a spus papei: "Dați-mi cu mâna dumneavoastră, că este mai mare"! Isus, în această parabolă a lucrătorilor din vie, a voit să dezvăluie lumii întregi că în împărăția cerurilor modurile de gândire, modurile de lucru, modurile de apreciere, modurile de răsplătire sunt total diferite de cele de pe pământ. De aceea, Dumnezeu ne spune în prima lectură: "Gândurile mele nu sunt gândurile voastre și căile voastre nu sunt căile mele. Cu cât cerul se înalță deasupra pământului, cu atât căile mele se înalță peste căile voastre și gândurile mele peste gândurile voastre" (Is 55,8-9). Astfel, în munca pentru împărăția cerurilor nu prea contează cât de mult facem din interes pământesc: plată, onoare, laudă, avantaje personale și cinste de la oameni (cf. Mt 23,1-36), dar contează mult chiar puținul pe care îl facem din dragoste față de Dumnezeu și din dragoste pentru mântuirea oamenilor, care sunt strugurii dulci și plăcuți ai lui Dumnezeu. Sfântul Paul ne spune că, deși vestirea din invidie și din duh de ceartă îl îndurerează, totuși se bucură că Isus este vestit (cf. Fil 1,15-18). Faptul că "Stăpânul" a ieșit la diferite ore din zi pentru a căuta lucrători pentru via sa arată că mântuirea oamenilor este o lucrare foarte importantă și extrem de urgentă, că nu suferă nici o amânare și că în această măreață lucrare este binevenit și puținul oricărui om sincer și determinat. Despre importanța și urgența acestei lucrări ne vorbește Isus atunci când nu a îngăduit celor chemați în această sfântă, nobilă și urgentă lucrare pierderea vremii cu îngropatul morților, cu obișnuitul rămas bun de la cei dragi, și nici intrarea în lucrare cu interese pământești (cf. Lc 9,57-62). Claude Cunningham Bruce Marshall, mai cunoscut sub numele de Bruce Marshall (1899-1987), locotenent colonel, contabil și romancier scoțian, care la 18 ani s-a convertit de la protestantism la romano-catolici și s-a mutat în Franța, a scris un roman intitulat "Un penny pentru fiecare om". Adică un dinar, adică mântuirea pentru orice om care se angajează dezinteresat și cu drag în această sfântă lucrare de strângerea strugurilor dulci, de strângerea grâului bun, de strângerea peștilor buni, de strângerea sufletelor alese în împărăția cerurilor (cf. Iac 5,20); dar și un dinar pentru fiecare suflet scos din mocirla păcatului și adus pe calea mântuirii. În ziua răsplătirilor de la a doua venire a lui Cristos, atât de fericiți și atât de bogați vom ajunge în cer, cu cât zel am intrat la lucru în Via Domnului și la câți de mulți oameni le-am purtat dezinteresat evanghelia mântuirii. Atunci, Domnul ne va spune: "Bine, servitor bun și credincios, ai folosit bine puținul care ți-a fost încredințat, mult îți voi încredința de acum; intră în bucuria stăpânului tău" (Mt 25,22; Lc 19,17). Și în timpul nostru Dumnezeu iese zilnic și de mai multe ori pe zi pentru a căuta lucrători în via sa, pentru un dinar pe zi, adică pentru un loc și o fericire nemaiauzită în împărăția sa (cf. 1Cor 2,9). Dar și în timpul nostru se văd oameni care refuză oferta veșniciei fericite, pentru oferta fericirii trecătoare și imperfecte a diavolului, ca de exemplu oamenii care se mulțumesc cu fericirea de o clipă a păcatului, spunând că raiul este aici; și în timpul nostru se văd oameni care, deși s-au angajat în această operă sfântă, o fac numai pentru câștig personal, ca Simon Magul și Antonius Felix; și în timpul nostru se văd oameni care, deși s-au angajat în această lucrare, se uită înapoi, ca Iuda Iscariotenul și Anania și Safira; și în timpul nostru se văd oameni care fac o contra lucrare, ca fariseii, cărturarii și apostații Dima, Imeneu, Alexandru fierarul, Filet; și în timpul nostru se văd oameni cărora le este rușine și teamă să devină slujitori pe față ai lui Dumnezeu, ca iudeii veniți la Ierusalim de sărbătoarea corturilor, părinții orbului din naștere, fruntașii iudei de la intrarea lui Isus în Ierusalim (cf. In 7,13; In 9,22; In 12,42). Referitor la rușinea unora de a sluji pe față Domnului, în cartea lui Isaia Dumnezeu întreabă: "Este puțin lucru să fii robul meu ca să ridici semințiile lui Iacob și să aduci înapoi rămășițele lui Israel. Este puțin lucru să fii lumina neamurilor, ca să duci mântuirea până la marginile pământului" (Is 49,6)? Apoi, în Noul Testament, când mulți oameni stau fără lucru în via Domnului și fără mântuire, Dumnezeu spune fiecărui creștin: "Te-am ales din mijlocul norodului acestuia și din mijlocul păgânilor la care te trimit, ca să le deschizi ochii, să se întoarcă de la întuneric la lumină și de sub puterea satanei la Dumnezeu; și să primească, prin credința în mine, iertare de păcate și moștenirea împreună cu cei sfințiți" (Fap 26,17-18). Rușinoasă și dezavantajoasă nu este robia la Dumnezeu, ci rușinoasă și dezavantajoasă este robia la trup (cf. Gal 5,1), robia la oameni (cf. 1Cor 7, 22-23) și robia la diavol (cf. 1Pt 5,8-9). Robia la Dumnezeu, pentru că este animată de smerenie, este aducătoare de sfințenie și viață veșnică: "Acum însă, după ce ați fost eliberați de păcat și ați devenit robii lui Dumnezeu, aveți rolul vostru spre sfințire, iar scopul este viața veșnică" (cf. Rom 6,22). Robia la diavol, pentru că este animată de mândria respingerii lui Dumnezeu, este răutate, este păcat, este rușine, este dezavantaj, și moarte veșnică: "Plata păcatului este moartea" (Rom 6,23). De aceea, așa cum spune prima lectură de astăzi, nu trebuie să lăsăm ca numai Dumnezeu să ne caute pe noi, spre misiune și mântuire; dar și noi să fim aceia care-l căută pe Dumnezeu, căci poarta harului și a mântuirii, pentru cei surzi și orbi la chemările și semnele lui Dumnezeu, s-ar putea să se închidă mai curând decât se așteaptă: "Căutați-l pe Domnul cât timp îl mai puteți găsi, chemați-l câtă vreme este aproape de voi. Cel rău să-și părăsească drumul lui și omul nelegiuit gândurile lui, să se întoarcă la Domnul cel mult iertător, căci el se va îndura de dânsul" (Is 55,6-7). "Căutați-l pe Domnul cu inima sinceră, căci el se lasă găsit de cei care nu vor să-l pună la încercare și se arată celor care nu refuză să creadă în el" (Înț 1,1-2). Iar psalmul responsorial de astăzi spune: "Domnul este aproape de cei care îl cheamă, este alături de cei care-l cheamă din toată inima" (Ps 145,18). Primul mare regret al oamenilor veniți mai târziu la credință, la trecerea din această viață, va fi acela că, neslujind planului lui Dumnezeu de mântuire de la începutul vieții lor, au pierdut atât de multe clipe de fericire alături de Dumnezeu. Iată regretul sfântului Augustin (354-430), care după ani de rătăcire, după ani de stat departe de Dumnezeu, spunea îndurerat: "Târziu de tot te-am iubit, o, tu, frumusețe atât de veche, și totuși atât de nouă, târziu de tot te-am iubit. Și iată că tu te aflai înlăuntrul meu, iar eu în afară, și eu acolo, în afară, te căutam și dădeam năvală peste aceste lucruri frumoase pe care tu le-ai făcut, eu, cel lipsit de frumusețe. Tu erai cu mine, dar eu nu eram cu tine; mă țineau departe de tine acele lucruri care, dacă n-ar fi fost întru tine, nici n-ar fi existat" (cf. Confesiuni, 10,27). Iar al doilea mare regret va fi acela de a nu fi văzut bucuria și mulțumirea acelora pe care îi puteau conduce la Dumnezeu și la mântuire și nu i-au condus. Iar cât îi privește pe lucrătorii care au venit de dimineață în via Domnului, lucrând numai din interes pământesc și murmurând nemulțumiți contra Stăpânul viei, deși ei au fixat timpul de lucru și plata, au pierdut harul de a simți bucuria unei zile petrecute în compania unui Dumnezeu așa de bun și, apoi, de a simți fericirea pe fețele celor aduși în împărăția cerurilor. Sfântul Paul a fost un om care a pierdut timp prețios de fericire departe de Dumnezeu și multă bucurie pe care ar fi putut s-o aibă adunând mulți struguri copți la Dumnezeu; când și-a venit în fire, ca fiul risipitor (cf. Lc 15,17), a zis: "Eu sunt ultimul dintre apostoli și nu merit să fiu numit apostol căci am prigonit Biserica (cf. 1Cor 15,9). Dar mai apoi, luminat de harul divin, spre mângâierea lui și a noastră, a înțeles că: "Dumnezeu nu ține seama de vremurile de neștiință și poruncește acum tuturor oamenilor de pretutindeni să se pocăiască; pentru că a rânduit o zi în care va judeca lumea după dreptate" (Fap 17,30-31); și s-a aprins de un mare zel pentru mântuirea sufletelor, până la moarte. Asta a înțeles și a făcut Paul, asta trebuie să înțelegem și să facem și noi. Iată ce ne mai spune sfântul Augustin, după convertirea sa: "M-ai chemat și m-ai strigat, Doamne, și ai pus capăt surzeniei mele. Ai fulgerat și ai strălucit, și ai alungat orbirea mea; ai răspândit mireasma ta și eu am inspirat-o, și acum te urmez cu înfocare; am gustat din tine și acum sunt înfometat și însetat după tine; m-ai atins doar și m-am și aprins de dor după pacea ta. (cf. Confesiuni, 10,27). Un bogat mândru, care nu l-a cunoscut pe Dumnezeu, a făcut numai răutăți toată viața lui. Ajungând bătrân, printr-un lucrător în via Domnului l-a cunoscut pe Dumnezeu, Stăpânul cel bun. Acum, când și-a dat seama câtă fericire a pierdut stând departe de Dumnezeu, și câtă bucurie ar fi putut să facă altora, a început să plângă în hohote. Plângea nu numai că stătuse departe de Dumnezeu toată viață și pierduse atât de multă fericire pentru el și pentru alții, dar plângea și pentru faptul că, ajungând bătrân, nu mai avea timp să lucreze ca să răscumpere vremea. Atunci, cel care i-a vestit evanghelia și l-a luminat cu adevărul lui Dumnezeu i-a amintit de tâlharul din dreapta crucii, care cunoscând numai în ultima clipă a vieții pe Isus, mărturisindu-și vinovăția sa și nevinovăția lui, și chemându-l ca mântuitor al său, a ajuns în rai (cf. Lc 23,40-43). Apoi i-a amintit și de parabola cu lucrătorii tocmiți în ceasul al cincilea de după amiază, care au primit ca plată tot un dinar, pentru munca lor de numai o singură oră (cf. Mt 20,9). Aceste cuvinte i-au fost de mare liniște și mângâiere. Din acel moment și până în ora morții, a lucrat în via Domnului, vorbind celor din casă și celor care-l vizitau de dragostea lui Dumnezeu față de el care l-a primit în ultimul ceas al vieții (cf. Mt 20,9; 1Pt 2,9), rugându-se pentru mântuirea sa și a tuturor păcătoșilor și suportând cu credință și privind în lumina învierii toate suferințele și neajunsurile bătrâneții. Înainte de moarte a fost auzit spunând: "Am avut o viață pierdută, dar harul lui Dumnezeu m-a mântuit în ultimul ceas al vieții"! Sfântul Paul care, răscumpărând vremea pierdută (cf. Ef 5,16), a lucrat și a suferit mai mult decât toți ceilalți apostoli (cf. 1Cor 15,10); mai mult în osteneli; mai mult în temnițe; mai mult în lovituri fără număr; mai mult în primejdii de moarte, așa cum el însuși mărturisește (cf. 2Cor 11,23), ajungând bătrân, deși știa că a merge la Isus în cer era cel mai bine pentru el, totuși pentru a vesti evanghelia până la capăt a voit să mai rămână și să lucreze în via Domnului, în ciuda infirmităților și greutăților bătrâneții (cf. Fil 1,22-24.27). Câtă dorință și bucurie vom avea de a lucra alături de Domnul în via sa, tot de atâta slavă și fericire veșnică ne vom bucura. Deschide, Doamne, inimile noastre, ca să pătrundă în ele cuvântul Fiului tău (cf. Vers la evanghelie). Pr. Ioan Lungu lecturi: 30.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |