Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Manifestul celor cinci cardinali și răspunsul lui Kasper

De Andrea Tornielli

Nu s-a întâmplat niciodată ca un prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței în funcție să publice în câteva săptămâni două cărți pentru a declara inadmisibilă orice schimbare a poziției Bisericii cu privire la o temă care urmează să fie discutată de un Sinod. A făcut asta cardinalul Gerhard Ludwig Müller, din 2012 la conducerea fostului Sfânt Oficiu, care în iulie a dat la tipar o carte interviu contrară oricărei deschideri la împărtășanie pentru divorțații recăsătoriți ("Speranța familiei", editura Ares), iar acum este numele cel mai vizionat printre autorii unei noi lucrări colective intitulate "A rămâne în adevărul lui Cristos" (deja ieșită în SUA, editată în Italia de Cantagalli, ale cărei conținuturi au fost anticipate ieri de Corriere della Sera).

O semnează împreună cu el alți patru cardinali, Carlo Caffarra, arhiepiscop de Bologna; Raymond Leo Burke, prefect al Signaturii Apostolice, și emeriții Walter Brandmüller și Velasio De Paolis, la care se adaugă arhiepiscopul Cyril Vasil', secretar al Congregației pentru Bisericile Orientale, și alți experți. Ambele volume sunt în întregime dedicate temei participării la euharistie pentru divorțații care trăiesc o a doua unire, declarând-o inadmisibilă.

Inedita operațiune mediatică - ce vede acum adăugându-se pe aceeași linie contribuția cardinalului Angelo Scola, și o carte care urmează să iasă a cardinalului australian George Pell, "ministru al economiei" Vaticanului - este prezentată ca un răspuns la deschiderile amintite în februarie anul acesta de cardinalul german Walter Kasper, căruia Francisc i-a încredințat conferința introductivă a consistoriului. În fața tuturor cardinalilor, Kasper a vorbit despre tema familiei și în ultima parte a intervenției sale articulate a făcut ipoteza - caz cu caz, în condiții determinate și după un parcurs penitențial - posibilității de a-i readmite pe divorțații recăsătoriți la împărtășanie. Conferința a provocat multe reacții printre cardinali și ziua următoare, luând cuvântul Francisc a valorizat-o, spunând că el consideră teologia lui Kasper "teologie în genunchi" și că a găsit în ea "iubirea față de Biserică". În lunile succesive, după publicarea acelui text, interviurile și intervențiile s-au înmulțit. Pozițiile s-au polarizat, confruntarea și ciocnirea s-au dezvoltat în mass-media, așa cum se întâmplase și în timpul Conciliului al II-lea din Vatican.

Francisc, care consideră decisiv mesajul milostivirii continuă să invite Biserica să iasă din ea însăși pentru a merge în întâmpinarea bărbaților și femeilor în condițiile în care trăiesc, a voit ca despre tema familiei să se celebreze două Sinoade: primul, extraordinar, se va ține de la 5 la 19 octombrie anul acesta. Munca va continua cu implicarea Bisericilor locale și în octombrie 2015 un nou Sinod, de data aceasta ordinar, va încheia reflecțiile. Vatican Insider l-a intervievat despre aceasta pe cardinalul Walter Kasper.

În februarie dumneavoastră ați vorbit cardinalilor despre tema Sinodului și ați înaintat o propunere cu privire la posibilitatea împărtășaniei pentru divorțații recăsătoriți. În ce anume constă?

"Nu am propus o soluție definitivă, ci - după ce am concordat cu Papa - a pus întrebări și am oferit considerații pentru posibile răspunsuri. Aceasta este tema principală: sacramentul căsătorie este un har al lui Dumnezeu, care face din soți un semn al harului său și al iubirii sale definitive. Însă și un creștin poate să eșueze și din păcate astăzi multe căsătorii creștine eșuează. Dumnezeu în fidelitatea sa nu lasă pe nimeni să cadă și în milostivirea sa dă fiecăruia care vrea să se convertească o nouă șansă. De aceea Biserica, sacramentul adică semnul și instrumentul milostivirii lui Dumnezeu, trebuie să fie aproape, să ajute, să sfătuiască, să încurajeze. Un creștin în această situație are o nevoie specială de harul sacramentelor. Nu se poate permite a doua căsătorie, dar - așa cum spuneau Părinții Bisericii - după naufragiu, o plută pentru a supraviețui. Nu o a doua căsătorie sacramentală, ci mijloacele sacramentale necesare în situația sa. Nu este vorba de o soluție pentru toate cazurile, care sunt foarte diversificate, ci pentru cei care fac tot ceea ce le este cu putință în situația lor".

Dumneavoastră puneți în discuție indisolubilitatea căsătoriei creștine?

"Doctrina despre indisolubilitatea căsătoriei sacramentale se întemeiază pe mesajul lui Isus, Biserica nu are puterea de a o schimba. Acest punct rămâne ferm. O a doua căsătorie sacramentală, în timp ce primul partener este în viață, nu este posibilă. Dar trebuie să se distingă doctrina de disciplină, adică aplicația pastorală la situații complexe. În afară de asta, doctrina Bisericii nu este un sistem închis: Conciliul al II-lea din Vatican învață că există o dezvoltare, în sensul unei aprofundări posibile. Mă întreb dacă este posibilă în acest caz o aprofundare asemănătoare cu aceea care a avut loc în ecleziologie: chiar dacă Biserica catolică este adevărata Biserică a lui Cristos, există elemente de eclezialitate și în afara granițelor instituționale ale Bisericii catolice. În anumite cazuri, nu s-ar putea recunoaște și într-o căsătorie civilă elemente ale căsătoriei sacramentale? De exemplu, angajarea definitivă, iubirea și îngrijirea reciprocă, viața creștină, angajarea publică ce nu există în cuplurile de fapt?".

Cum ați primit ieșirea acestei noi cărți cu contribuțiile a cinci cardinali între care prefectul Müller?

"Am rămas surprins. Abia astăzi am fost informat de jurnaliști despre asta: lor le-a fost trimis textul, mie nu. În toată viața mea academică un asemenea lucru nu mi s-a întâmplat niciodată".

S-a întâmplat altă dată, în istoria recentă a Bisericii, ca niște cardinali să intervină cu această modalitate organizată și publică înainte de un Sinod?

"În timpul Conciliului al II-lea din Vatican și în perioada postconciliară existau rezistențe ale unor cardinali față de Papa Paul al VI-lea, chiar din partea prefectului Sfântului Oficiu de atunci. Însă - dacă sunt bine informat - nu cu această modalitate organizată și publică. Dacă ei, cardinalii, care sunt cei mai apropiați colaboratori ai Papei, intervin în acest mod, cel puțin în ceea ce privește istoria mai recentă a Bisericii, suntem în fața unei situații inedite".

Ce vă așteptați să se întâmple în următoarele săptămâni, în timpul dezbaterii sinodale?

"Sper ca să putem avea un schimb sincer și liniștit de experiențe pastorale, de argumente, într-o atmosferă de ascultare. Nu răspunsuri prefabricate, ci clarificări ale lui status quaestionis și apoi este un an întreg pentru discuția la nivel local, înainte de deciziile din 2015".

După părerea dumneavoastră Papa Francisc vorbește prea mult despre milostivire?

"Cum este posibil a vorbi prea mult despre o temă care este centrală în Vechiul și în Noul Testament? Desigur milostivirea nu este în contradicție cu doctrina, pentru că ea însăși este un adevăr revelat și nu elimină poruncile Domnului, însă este o cheie hermeneutică pentru interpretarea lor. Deja Papa Ioan al XXIII-lea la deschiderea Conciliului a spus: «Astăzi Biserica trebuie să folosească medicamentul milostivirii în loc să ia în mâini armele rigorii». Așadar milostivirea este tema centrală a epocii conciliare și postconciliare a Bisericii catolice".

(După Vatican Insider, 18 septembrie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat