Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Îi revin Duhului Sfânt drepturile de autor

Interviu cu cardinalul Roger Etchegaray

De Mario Ponzi

"Un creștin nu se simte bine în Biserica sa dacă o îmbracă precum un pr?t-?-porter. Eu am iubit Biserica și o iubesc cu realismul credinței; și cu umorism, mai ales în timpuri de criză". Cel care vorbește este cardinalul Roger Etchegaray, vice-decan al colegiului cardinalilor, care chiar astăzi, 25 septembrie, împlinește 92 de ani. Și bucuria creștină e cea care luminează fața mereu zâmbitoare a bătrânului cardinal francez. O față cu ochi adânci pe care, în timp ce cuvintele eliberează amintiri, se reflectă lumini și umbre ale unei pagini foarte dense de istorie a Bisericii și a lumii. Cardinalul este o figură captivantă care a cunoscut progrese, crize, personaje, secrete ale Bisericii catolice. El însuși a desfășurat în diferite ocazii un rol important. Expert la Conciliul al II-lea din Vatican, președinte al Consiliului Conferințelor Episcopale din Europa, arhiepiscop de Marsilia și cardinal din 1979, timp de peste douăzeci de ani a fost unul dintre principalii colaboratori ai lui Ioan Paul al II-lea și trimis special al său pentru misiunile cele mai secrete și delicate. Deja ușa apartamentului său îi dezvăluie caracterul. Pe sonerie, în afară de nume și prenume, se citește o frază care exaltă prietenia. Nu sunt steme și nici insigne. Foarte lucid, fascinant în italiana sa "foarte franceză, în pofida rămânerii îndelungate la Roma" așa cum mărturisește el însuși, uimește prin limpezimea amintirilor, prin fluiditatea discursului, bogat în anecdote perfect inserate în cadrul relatării.

Eminență, cum se desenează o viață așa de bogată ca a dumneavoastră?

Frumoasă întrebare, dar ar trebui s-o adresați artistului care a trasat-o. Rădăcinile mele - de pe pământ și din cer - sunt la Espelette, un mic sat din Pirineii Atlantici unde m-am născut la 25 septembrie 1922 și am fost botezat după câteva zile cu numele de Roger, Maria, Ilie. Am părăsit Espelette la doisprezece ani pentru studiile secundare. Apoi ca preot m-am întors acolo în fiecare an, cel puțin pentru o săptămână.

Și ce amintiri păstrați din acei ani?

Sunt multe, pentru că sunt foarte legat de patria mea. Adesea spun că pe talpa pantofilor mei, toată viața și pretutindeni în lume, a rămas mereu vreo bucată de pământ din ținutul meu natal. N-am uitat niciodată anii petrecuți printre ticăitul ceasurilor, zgomotul surd al forjei, ciocanul și nicovala, bârâitul frezelor, zgomotul de la joagărul de tăiat copaci. Și port încă în carne arsura duioșiei mamei mele. În pare parte datorez ei, dar, ca să spun adevărul, datorez întregii familii dorința de a mă face preot. O vocație născută în ziua primei împărtășanii. Aveam șapte ani. Nimic miraculos, nimic mai vag: voiam pur și simplu să devin ca preotul care în ziua aceea mi-a dat trupul lui Cristos. Eram incapabil să precizez acest soi de chemare interioară și a fost o descoperire pas după pas. Dar tocmai mama și familia mea au fost primul meu seminar. Și aceasta - spune indicând crucea sa pectorală - este rodul acelei arsuri duioase.

Din perioadele trăite în slujba Bisericii care o aveți mai imprimată?

Să începem de la Conciliul al II-lea din Vatican. Îmi amintesc ca și cum ar fi fost ieri ziua aceea de joi 11 octombrie 1962. Am rămas extaziat de șirul mulțimii de episcopi cu mitre care îl precedau pe Papa pe tronul său portabil. Am simțit o mare emoție văzându-i pe toți acei părinți ieșind din Poarta Mare de Bronz, străbătând piața "Sfântul Petru" și urcând în cântare spre bazilică. Plouase timp de două zile întregi, dar în dimineața aceea cerul a lăsat soarele să filtreze. Am avut senzația clară că urma să înceapă o nouă perioadă în viața Bisericii.

Apoi a venit și pentru dumneavoastră o nouă perioadă, la Marsilia.

Ei da, era chiar o primăvară, cea din 1969, luna mai. Am fost consacrat episcop și trimis la Marsilia, un oraș pe care nu-l cunoșteam foarte bine. Am încercat să împărtășesc cât mai mult posibil viața poporului marsiliez, să-l deschid la misiunea Bisericii universale. Marsilia a fost pentru mine o bună școală, mai ales prin întâlnirile cu exponenți de alte religii: mai mult ne-am întâlnit decât ne-am ciocnit. Orașul era obișnuit să vadă debarcând întreaga lume pe țărmurile sale milenare. Dar știa să fie moderată cu pasiune, pudică cu exuberanță. Acest lucru m-a ajutat mult să înfrunt două fenomene diferite dar convergente: anii imediați după conciliu și după șaizeci și opt. Astăzi se vorbește mult despre dialogul dintre religii și este un noroc. Însă punctele lor extreme trebuie să fie forjate la focul unei credințe trăite de fiecare ca iradiere a unei forțe liniștite și complet interioare. Misiunea unui creștine care crede în Cristos mântuitorul trebuie să fie urgentă și exigentă dar fără sincretism sau prozelitism. Așa cum spune și mărturisește Papa Francisc.

O tensiune, cea ecumenică și interreligioasă, pe care ați dus-o cu dumneavoastră la Roma.

Era într-o zi de martie din 1984, când nunțiul apostolic de la Paris mi-a telefonat pentru a mă informa că Ioan Paul al II-lea dorea să mă cheme la Roma pentru a colabora mai îndeaproape cu el și intenționa să-mi încredințeze două organisme ale Sfântului Scaun: Iustitia et pax și Cor unum. Imediat preocuparea noastră față de dimensiunea ecumenică a fost o constantă. Îmi amintesc multe drumuri du-te vino între Roma și Geneva la Consiliul Ecumenic al Bisericilor, precum și la Canterbury, Moscova, sau pe malurile Bosforului.

Acesta a fost începutul misiunilor dumneavoastră "imposibile", ca în Cuba, în Irak, Rwanda, China.

Nu cunosc misiuni imposibile, pentru că nu există! Cu Dumnezeu totul este posibil, revelează Mariei îngerul Gabriel. Și apoi nu-mi place că ne oprim asupra misiunilor mai mult mediatice. Între cazurile citate de dumneavoastră, aș aminti oricum China și Rwanda. China, cu istoria sa ritmată de întâlniri eșuate cu Biserica catolică. Ioan Paul al II-lea, ca într-un cerc de iubire, n-a încetat să se plimbe în jurul Chinei, iar Papa Francisc a fost primul care a putut să o survoleze în timpul călătoriei în Coreea. Pe urmele lui Matteo Ricci, poarta prieteniei rămâne deschisă pentru binele poporului chinez și pentru întreaga omenire.

Și Rwanda?

Rwanda este fără nicio îndoială evenimentul umanitar cel mai tragic din epoca noastră, acela unde m-am apropiat de cele mai rele nebunii într-o țară în mare parte creștină. Am văzut-o în plin și brutal genocid; în doar o sută de zile, între aprilie și iunie 1994, opt sute de mii au fost victimele masacrelor între cele două etnii, cu una care încerca s-o elimine pe cealaltă. Văd încă sala ciuruită de cartușe, în care cu puține zile înainte au fost uciși trei episcopi din nouă. Am prezidat prima dintre liturghiile de înmormântare, în fața a trei grămezi de pietre peste care era o cruce, în catedrala goală din Kabgayi. Cei prezenți erau șaptesprezece, pentru că întregul sector fusese evacuat de siguranța militară. M-am întors acolo de mai multe ori, din datorie dar și din compasiune. Nu se poate iubi cineva fără a-l ajuta până la capăt și nu poate fi ajutat fără a-l iubi până la capăt. După douăzeci de ani, drumul reconcilierii este încă un calvar plin de răni deschise, cu atât mai mult cu cât comunitatea victimelor trebuie să trăiască împreună cu comunitatea călăilor. Este o imagine care nu vrea să mă părăsească: aceea a unui om pe care l-am văzut năpustindu-se să distrugă până la ultima piatră din temelii casa unui vecin al său care aparținea celeilalte etnii.

Este adevărat că l-ați văzut pe Fidel Castro plângând?

Da, în Cuba. Am mers chiar pentru a-l întâlni. Într-o seară, mi se pare că era în decembrie 1992, ne-am lăsat cuprinși de amintirile personale. Îi povesteam că dimineața am prezidat pelerinajul popular - este un pic sincretist - la sanctuarul "Sfântul Lazăr", patron al Havanei, la treizeci de kilometri de capitală. Mi-a spus că mama sa mergea acolo în fiecare an și că îl lua cu ea atunci când el era copil. M-a întrebat dintr-o dată câți sfinți erau în cer. Încurcat, am evocat ceata de sfinți, care nu sunt înscriși în calendar, pe care Biserica îi celebrează în ziua de Toți Sfinții. Am adăugat că probabil în acel moment mama lui și mama mea era una lângă alta cântând împreună gloria lui Dumnezeu. Atunci ne-am privit ca doi copii și am observat că o lacrimă cobora pe obrazul său.

Ați adunat și destăinuirile lui Saddam Hussein.

Am fost trimis în Irak în februarie 2003, tocmai pentru a-l întâlni. Colocviul a durat o oră și jumătate. I-am încredințat o scrisoare personală a Papei, amintind de solidaritatea Sfântului Părinte cu "suferințele și privațiunile poporului irakian" - era o aluzie la embargou - și de dorința sa de a face totul pentru a evita războiul. Mi-a răspuns că el cunoștea și aprecia poziția Papei și a Sfântului Scaun. Saddam nu și-a dat seama că în cursul întregului colocviu strângem în mână rozariul marian; dar eu am observat că și el depăna din când în când rozariul coranic.

Și ce trebuie spus astăzi despre ceea ce se întâmplă în țara aceea?

Este tulburător și absurd. În urmă cu câțiva ani am pus într-un cotidian o dublă întrebare "Islam, cine ești? Islam, unde ești?". Întrebarea mea era întrebarea unui creștin care a avut mereu o privire prietenoasă față de musulmani și care începea să manifeste unele perplexități cu privire la islamul însuși. Un islam sau miile și un islam? Am reflectat mult asupra raporturilor dintre musulmani și creștini. Le consider foarte complexe și nevralgice din cauza greutății istoriei, dar mai ales din cauza naturii însăși a celor două religii, care până la urmă sunt mult mai neasemănătoare decât se crede în mod obișnuit. Conștient de dezbaterile din interiorul islamului, aș vrea să-i asigur pe musulmani, fii ai lui Abraham ca și mine, de eforturile noastre constante pentru a înțelege credința lor. Și aș vrea să amintesc și diagnoza pe care a făcut-o cardinalul Tauran la Amman, la 21 mai 2009, când a spus că "a clarifica evoluția islamului, diferitele sale componente și factorii interni care le pun în mișcare, cu repercusiunile lor pozitive și negative asupra celor două comunități ale noastre, este o necesitate dictată de realitatea cotidiană care se află sub ochii noștri". Islamul, cu peste un miliard de credincioși, reprezintă împreună cu creștinismul patrimoniul religios cel mai considerabil pe care omenirea l-a elaborat vreodată. Ora dialogului dintre creștini și musulmani sună astăzi cu forța unui clopot mare, pentru că derivele islamice și diferitele componente teroriste care marchează zilele noastre desfigurează fața islamului și fac să se uite calitatea valorilor sale religioase. După primăverile arabe, însăși libertatea religioasă a creștinilor din Orient care trăiesc în țări islamice trebuie să fie tutelată: se tem pentru rămânerea lor pe un pământ pe care-l locuiesc de milenii, mai ales atunci când constată că "primăvara" este urmată și amenințată de rigorile unei ierni aduse de curente extremiste.

"Am simțit bătând inima lumii..." este titlul unei cărți a dumneavoastră. Un titlu foarte angajant.

Dumneavoastră ați vrea să-mi spuneți că este nevoie de un nerușinat pentru a face o declarație așa de enormă, nu-i așa? Și totuși, la sfârșitul drumului lung pe care Dumnezeu m-a făcut să-l parcurg, ea răsună în mine ca o claritate liniștită și se prelungește într-o aducere de mulțumire cu accente de eternitate. Da, am auzit bătând inima unei lumi care aspiră neobosit să trăiască în pace, care aspiră nebunește să fie iubită, care are nevoie de atâta caritate. Caritatea rămâne mereu în inima luptelor pentru dreptate. Această convingere m-a făcut adesea să flutur, alături de drapelul carității steagul solidarității, un cuvânt mai laic, probabil mai citibil, dar căruia Biserica, adoptându-l în modernitatea sa, îi dă totuși un sens la fel de deplin și divin.

Există după părerea dumneavoastră o rețetă pentru a trăi solidaritatea?

Cu toată probabilitatea nu există nicio rețetă, niciun plan social pentru a trăi solidaritatea. Însă Biserica ne oferă o cheie care, paradoxal, ne introduce în solidaritatea universală printr-o solidaritate specifică, cea mai surprinzătoare, chiar cea mai implicatoare: solidaritatea cu săracii. Toate progresele unui popor spre umanitate, de-a lungul secolelor, au fost realizate pornind de la alianțe cu săracii, iar ordinele călugărești au desfășurat în asta un mare rol. Paradoxul epocii noastre este că lumea se trezește la drama săracilor cu o mentalitate de bogat, în timp de Biserica se apropie de ea cu o inimă de sărac.

Ce așteaptă omul de astăzi de la Biserică?

Astăzi omul bâlbâit, șovăitor, dezamăgit sau trădat de propriile lucrări, așteaptă mult de la Biserică, mult mai mult decât mărturisește sau chiar decât gândește. Aceasta este și experiența mea, alimentată de toate întâlnirile mele prin lume. Desigur, adesea Biserica este pusă la stâlpul infamiei din piețele publice, unde i se reproșează totul și contrariul la toate. Desigur, trupul Bisericii este plin de cicatrice și de proteze, în urechea sa răsună cântul cocoșului auzit de Petru după ce a tăgăduit de trei ori, agenda sa este plină de întâlniri care n-au avut loc. Și, hrănit în baricada romană, aș putea lungi această listă neagră, dar îmi amintesc de prima mea întâlnire, în plin regim comunist, la Moscova, cu Alexander Men, un preot ortodox asasinat cu lovituri de topor în 1990, și ale cărui scrieri au fost publicate cu titlul semnificativ: Le christianisme ne fait que commencer ("Creștinismul nu face decât să înceapă"). Ceea ce contează - mi-a spus el - este a trăi în pofida a toate ca și cum am fi contemporani ai lui Isus Cristos, fondatori de noi Biserici cu apostolii.

După o viață așa de intensă cum înfruntați acum vârsta?

Îmi spun că lunga mea bătrânețe este un dar al lui Dumnezeu și eu cred asta. Admit apoi că gustul vieții pământești în mine este încă mai puternic decât așteptarea unei vieți cerești. Da, cu un trup de acum slăbit, sunt încă pasionat de acest pământ al oamenilor unde am trudit așa de mult în slujba Bisericii, a dreptății și a păcii. Continui mereu să caut cu atenție semnele duioșiei neîncetate a Dumnezeului milostivirii, care sunt așa de numeroase ca stelele pe cer, deși mai puțin vizibile.

După ce v-am ascultat revine întrebarea inițială: cum se construiește o viață bogată ca a dumneavoastră?

Eu cred că n-am trișat niciodată cu lumea. Cred asta pentru că am încercat să fiu mereu un martor al Evangheliei lui Cristos și al acestei Biserici cu patru fețe ca acelea ale celor patru evangheliști, o Biserică ce m-a purtat cu mâinile sale materne și m-a ajutat mereu să mă corectez de strabismele sau de miopiile unei credințe individuale. Astfel - dar este arta fiecărui creștin - m-am surprins pe mine însumi, în cursul vieții, scriind a cincea Evanghelie, aceea a mea personală, desigur lăsându-i Duhului Sfânt toate drepturile sale de autor! Ceea ce contează nu este numai a-l vesti pe Cristos, ci a se asigura că este chiar Cristos cel care este vestit, un Cristos care nu este un personaj de hit-parade nici nu este păstrat într-un sertar protejat, ci Cristos adevărat Dumnezeu și adevărat om, Cristos al apostolilor, Cristos al celor mici și al celor simpli, Cristos al cărui accent galileean îl recunosc așa de apropiat de accentul meu basc, Cristos care-mi spune mie așa cum i-a spus apostolului Filip: "Roger, cine m-a văzut pe mine l-a văzut pe Tatăl!".

(După L'Osservatore Romano, 25 septembrie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 7.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat