Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Pentru un dialog între musulmani și creștini

Singurii interlocutori posibili

De Zouhir Louassini

Cu mulți ani în urmă, într-o întâlnire organizată de moscheea din Madrid despre dialogul dintre musulmani și creștini, am trăit o experiență care m-a făcut să înțeleg cât de greu este a demara un adevărat dialog între religii. La întâlnire era prezent un tânăr religios, imam al unei mici moschei într-o localitate spaniolă, care mi-a povestit cum a fost sprijinit de surorile catolice pentru a construi locul său de cult și cum Biserica a dat o mână de ajutor micii comunități musulmane din zonă. O a treia persoană care era acolo cu noi, un pic provocator, a spus cu un zâmbet: "Dar atunci nu sunt niște necredincioși!". Religiosul a replicat cu supărare: "Sunt mereu necredincioși și singura lor mântuire este în convertirea la islam!". Și a plecat spre sală pentru a participa la dezbaterea programată despre dialogul religios.

Cu timpul am învățat că se dialoghează nu numai cu acela care vrea să dialogheze, ci și cu acela care, efectiv, poate să facă asta. Dialogul dintre religii nu poate de fapt să consiste numai în întâlnirea în adunări pentru a vorbi despre timp, despre mâncare; și cu atât mai puțin în limitarea la exaltarea meritelor propriei credințe. Dialogul are nevoie de sinceritate, de stimă între interlocutori și, mai ales, de o adevărată cunoaștere a celuilalt.

În îndepărtatul 1967, istoricul și sociologul Abdallah Laroui a publicat în Franța una dintre cărțile cele mai utile pentru a înțelege realitatea arabă și evoluția sa: L'idéologie arabe contemporaine: essai critique, cu o introducere de Maxime Rodinson. În acea operă găsește cu perspicacitate denumirea comună care a jucat un rol fundamental în elaborarea și în exprimarea tuturor ideologiilor în lumea arabă: raportul cu Occidentul. De fapt, de un secol arabii nu fac altceva decât să se definească în relație cu lumea occidentală și cu valorile sale.

Pentru Laroui această căutare de sine însuși a generat trei tipuri de ideologii sau mai bine zis trei "tipuri de arabi". Primul tip este "liberalul": este om politic, convins că înapoierea lumii arabe este rezultatul atâtor secole de obscurantism sub predominarea otomană. Soluția, după părerea sa, se află în filozofia iluminismului și în apărarea democrației liberale.

"Tehnofilul" este al doilea tip: acesta crede că nici libertatea politică nici parlamentul nu sunt secretul puterii Occidentului. Aceasta s-ar afla în schimb în tehnologie și în științele aplicate pentru a-i explica dominația asupra lumii.

În sfârșit este "clericul", omul religios, care a menținut foarte trainică opoziția dintre Occident și Orient în cadrul raportului dintre creștinism și islam; acest al treilea tip de arab încearcă să arate că islamul a fost și va rămâne superior creștinismului.

Așadar, trei tipuri. Pentru primele două Occidentul poate oferi modele de urmat; în schimb pentru al treilea, în afara propriei lumi există numai o amenințare împotriva căreia trebuie reacționat. Din diferite motive, greu de rezumat într-un articol scurt, astăzi ultimul tip e cel care predomină din punct de vedere cultural în lumea arabă.

Al treilea tip rezumă o realitate foarte complexă. În ea, lipsită de adevărate instituții religioase care să-i orienteze alegerile, cei care au un minim de influență sunt incapabili să iasă din scheme mentale, ideologice, politice care aparțin altor epoci. În același timp, cei care au modernizat abordarea problemei rămân total izolați.

Aceasta este situația astăzi în lumea arabă. Realități extremiste ca IS, un grup care nu depășește douăzeci de mii de persoane, nu sunt altceva decât vârful icebergului. Dacă se vrea să se topească acest enorm bloc de gheață, ar fi corect și oportun să se pornească de la faptul că musulmanii moderați, deși amuțiți, sunt marea majoritate. Ei sunt unicii interlocutori posibili pentru un dialog bazat pe cunoaștere, pe respect și pe stimă reciprocă.

(După L'Osservatore Romano, 23 august 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat