De Luca Rolandi
În urmă cu două săptămâni Pina De Simone și Franco Miano stăteau în Sala de Presă din Vatican la prezentarea documentului Instrumentum laboris împreună cu cardinalul Lorenzo Baldisseri, secretar general al Sinodului Episcopilor, cu cardinalul Péter Erdő, arhiepiscop de Esztergom-Budapesta (raportor general al celei de-a III-a Adunări Generale Extraordinare a Sinodului Episcopilor), cu cardinalul André Vingt-Trois, arhiepiscop de Paris (Franța), președinte delegat, Mons. Bruno Forte, arhiepiscop de Chieti-Vasto (Italia). Căsătoriți având doi copii, Miano și De Simone sunt doi laici angajați în viața eclezială. Franco, profesor de filozofie morală la Universitatea din Roma Tor Vergata, a fost președinte național al Acțiunii Catolice până în urmă cu o lună. Pina, profesoară de etică și de filozofie a religiei la Facultatea Teologică din Napoli, a fost președintă diecezană a Acțiunii Catolice din Nola până în februarie. Vatican Insider a cules contribuția lor cu privire la documentul pregătitor.
Sinodul despre familie nu poate să nu aibă ca interlocutori privilegiați și responsabili soții și familia întocmai ca loc de creștere în credință: care a fost rolul vostru și misiunea de reflecția în abordarea temelor care vor fi discutate de episcopi?
"Am fost implicați ca laici angajați în Acțiunea Catolică și în organismele de coordonare a pastorației diecezane. Drumul de pregătire pentru Sinod, așa cum a fost stabilit încă de la anunțul papei Francisc și de la difuzarea chestionarului încredințat Bisericii Universale și într-un anumit mod tuturor, credincioși sau necredincioși, a activat o amplă implicare și a provocat un viu interes fie datorită importanței și delicateții problemelor aflate în joc fie datorită modalității deschise cu care întrebările au fost puse. În acest sens, reflecția nu i-a interesat numai pe episcopi și nici numai pe lucrătorii dintr-un sector determinat al pastorației, ci s-a extins la tot poporul lui Dumnezeu. Un rol fundamental l-au jucat în acest context și asociațiile, grupurile și mișcările și, prin intermediul lor, laicii. Astfel, de exemplu, Acțiunea Catolică a realizat la toate nivelurile o confruntare serioasă cu privire la problemele aflate în joc și prin momente publice de aprofundare și de discuție. Apoi, la nivel de Biserică locală și consiliile pastorale au fost solicitate de chestionar să exercite acel discernământ comunitar care este esențial pentru vestirea evangheliei și care este probabil misiunea lor cea mai proprie. A rezultat o inedită și semnificativă experiență de ascultare și de împărtășire în care protagonistă a fost viața persoanelor în aspectul său concret".
Marile provocări ale modernității ating la rădăcină conceptele însăși de familie și îi contemplă transformarea sa, spre ce rezultate?
"Provocarea fundamentală se referă la modul de a înțelege relațiile și în anumite privințe însăși posibilitatea relației. Familia este locul relațiilor prin excelență și este normal ca pentru asta să fie cuprinsă de dificultatea de a trăi relațiile care sunt specifice timpului nostru. Astfel și familia pare marcată de sentimentul precarității, al fragmentarității și mai ales de o anumită tendință spre privatizare. Aparent suntem mai liberi să alegem, relațiile sunt mai mobile, mai intense și chiar mai fragile. A revendica spațiul relațiilor afective ca absolut privat riscă de fapt izolarea legăturilor cele mai puternice ale vieții într-un spațiu care, sustras de la orice referință normativă și de la orice dimensiune instituțională, se revelează adesea ca locul unei singurătăți care generează rătăcire și uneori angoasă. Familia are nevoie să se redescopere ca realitate de relație în cadrul unei rețele de relații".
Creștini și cetățeni, raportul dificil între practica evanghelică și cadrul de referință normativ concentrat asupra drepturilor individuale și colective și probabil mai puțin asupra obligațiilor și responsabilităților?
"Când se vorbește despre familie nu se poate vorbi numai în termeni de drepturi și cu atât mai puțin numai despre drepturi individuale. Familia este locul de unde izvorăște responsabilitatea. În familie se învață să se trăiască și să se gândească în relație, deci să se trăiască și să se gândească în așa fel încât să fin gata de a răspunde la întrebarea care îmi vine de la celălalt. Fără responsabilitate nu există relație autentică. Mai degrabă decât să se vorbească pur și simplu despre ceea ce ar trebui să fie garantat individului".
Problematicile legate de învățătura și de practica creștină este aceea a sacramentelor pentru persoane divorțate și recăsătorite. Care ar putea fi indicația care va reieși de la Sinod?
"Credem că este o indicație de stil care merge cu mult dincolo de această specifică și totuși importantă problemă. Este indicația unui stil de primire necondiționată. Nimeni nu trebuie să se simtă exclus sau la margine în viața Bisericii. Și este și mai mult indicația unui stil de ascultare și de milostivire, acea milostivire care pansează rănile pentru ca drumul să fie reluat și să nu se cadă sub povara suferinței, acea milostivire care devine atenție față de istoria fiecăruia și care face să se simtă Biserica drept mamă, comunitate de frați care susține pasul fiecăruia atunci când acesta devine nesigur. Dacă această capacitate de primire, de ascultare, de atenție va deveni în comunitățile noastre stil zilnic și răspândit, se vor deschide cu siguranță spații noi de reflecție și de cercetare".
(După Vatican Insider, 10 iulie 2014)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 8.